Toon posts:

Budget PC - 300 euro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Sindskort is mijn computer uit het niets doodgevallen en volledig onbruikbaar geworden en dus is het nodig om een nieuwe aan te schaffen. Echter, als scholier met welgeteld 250 euro op z'n bankrekening zit een dik systeem er niet. Vastgesteld heb ik dat ik een nieuwe voeding, een nieuw moederbord, één reepje geheugen en een processor nodig heb, en de rest mee kan nemen uit mijn oude PC. En dan hebben we het over de kast, twee fans, twee harde schijven, een DVD-speler en één reepje Twinmos PC3200 512MB geheugen. Voor die 300 euro wou ik de volgende onderdelen kopen;

- 512MB PC3200 DDR (TwinMos) € 49,-
- AMD Athlon 64 X2 3800+ Manchester (S939) € 146,-
- Asus A8N-VM CSM, GeForce 6150 (mATX) € 67,50
- Cooler Master RS-430 (RS-430-PMSR/P) Extreme Power € 36,50

De dingen die ik hiermee wil kunnen doen zijn eigenlijk irrelevant, maar af en toe een spelletje spelen, internetten en dat soort meuk zijn toch wel de dingen waarvoor 't systeem gebruikt zal worden. Natuurlijk zijn er nu mensen die komen met reacties a la 'voor 300 euro kan je geen systeem samenstellen' of 'gooi er dan wel een 7900GT bij in', maar 300 euro is zwaar de max qua mijn budget en hoe graag ik 't ook zou willen, meer kan en wil ik niet uitgeven. Als ik dan geen games kan spelen? Jammer.

Enfin, de voornamelijke redenen voor dit topique zijn een aantal vragen omtrent mijn aanschaf;
- Is de voeding voldoende?
- Zou ik eventueel ook de 380W variant hiervan kunnen nemen, zal dat ook voldoende zijn?
- Is er iemand van mening mij een betere configuratie voor deze prijs te kunnen voorstellen, zo ja, welke?
- Als ik dit nieuwe reepje geheugen naast mijn oude Twinmos geheugen zet, gaat dat dan vrolijk in Dual Channel werken?

Voor de mensen die bij vraag drie de neiging krijgen om te opperen 'Hee, neem dan een slechtere CPU en doe d'r een videokaart bij!': Ik ben meer een multitasker dan een gamer en daarnaast ben ik sowieso van plan om er later een betere GPU in te zetten en als ik deze configuratie zo houdt heb ik in ieder geval al genoeg geheugen en processorkracht.

Hopelijk kunnen jullie sommige vragen beantwoorden, en voor het geval je dingen wilt opperen als 'doe zelf eens wat meer research': ik zou het graag willen maar gebruik voor deze post eventjes de pc voor een ander en zit zelf zonder pc dus dat kan ik simpelweg niet, sorry. ;)

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01 14:03
Niet elk Twinmos reepje is hetzelfde, wellicht heb je pech en zit er een compleet ander merk mem-chips op. Wanneer dat laatste het geval is raad ik geen dual channel aan, laat staan dat je mobo het zou accepteren.

Voor die paar euro moet je overigens niet besparen op je voeding, hoewel 380W ook voldoende is.

Overschat trouwens die onboard chipset niet, het is leuk en haalt nog relatief redelijke scores dankzij de pixel shader ondersteuning, maar met oudere games betekend dit niet dat deze o-gpu echt super rap is. Maargoed het ligt natuurlijk aan het spel en de resolutie, ik weet immers niet wat jij had.

Edit; wellicht had de TS al een redelijke S939 cooler ?

[ Voor 38% gewijzigd door Carel op 28-09-2006 19:02 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:11
Mooie en duidelijke ts. Een a-merk 380W voeding is meer dan genoeg voor zo'n systeemtpje. Weet je zeker dat alle andere onderdelen van je oude pc defect zijn ? Is wel vrij uniek dat er zoveel opeens kapot is, of je moet blikseminslag ofzo gehad hebben. Verder leuk systeempje, is dit trouwens de tray versie van de cpu, want dan heb je nog een koeler nodig.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:37
Nielson schreef op donderdag 28 september 2006 @ 19:00:
Mooie en duidelijke ts. Een a-merk 380W voeding is meer dan genoeg voor zo'n systeemtpje. Weet je zeker dat alle andere onderdelen van je oude pc defect zijn ? Is wel vrij uniek dat er zoveel opeens kapot is, of je moet blikseminslag ofzo gehad hebben. Verder leuk systeempje, is dit trouwens de tray versie van de cpu, want dan heb je nog een koeler nodig.
Misschien was het een zo oud systeem waarvan het mobo kapot was en dat hij nergens meer kan vinden? Maar heeft TS niet nog wat geheugen over? 512 is wat weinig(je zegt dat je al genoeg geheugen hebt om later een graka in te steken:s)

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Topicstarter
Of het Twinmos geheugen samen gaat werken weet ik natuurlijk ook niet maar ik neem aan dat ik de twee reepjes sowieso wel beide erin kan doen, desnoods zonder Dual Channel?

Verder betreft het de Boxed versie van de CPU, dus een koeler is geen probleem.

En voor geldbesparing hoef ik het inderdaad niet te laten maar ik had een goede combinatie van winkels uitgezocht om te kijken hoe ik alles zo goedkoop mogelijk kon krijgen (dus niet bij 4 bedrijven bestellen en dan 4 keer de verzendkosten dokken) en toen kwam ik erachter dat het Cool-Prices enkel de 380W variant heeft van de voeding. Dat die 't systeem trekt weet ik wel maar als ik er over een paar maand een 7600GT of GS aan hang, wil 't dan ook nog lekker lopen?

EDIT: Over de kapotte pc. Het moederbord was kapot, ik kwam toen niet op het idee om een nieuw moederbord te kopen ervanuitgaande dat deze uitverkocht waren (socket A he). Echter, op dat moederbord zaten toen twee reepjes geheugen: 256MB PC2700 en 512MB PC3200. Dat tweede reepje heb ik er dit voorjaar nog bijgekocht en is dus nog nieuw zat. Daarom wil dat reepje gebruiken in 't nieuwe systeem en er eenzelfde reepje bij in doen waarmee ik een totaal van 1 GB geheugen heb. Wat ik inmiddels dus heb verkocht is het oude S-A moederbord met CPU, 300W voeding en 1 reepje 256MB PC2700 geheugen. :)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2006 20:26 ]