Toon posts:

Vriezer idee'tje.

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik had een leuk ideetje >:) :

-Ik haal mijn mobo en kabels enz uit de computer.

-Ik haal de hardeschijf enz van de kabels & ik pak de uiteinden van de kabels in.

- Ik laat het bij een vriend van mij op het werk moffelen. ( Moffelen betekend een dun laagje kunstof aanbrengen. Je hang wat je wilt moffelen in een bad met vloeibaar moffelspul, als je hem er dan weer uit haalt is hij ingepakt met een dun laagje kunstof).

-De mobo is dan waterdicht en luchtvrij ingepakt, het maakt nu dus niet meer uit of ik hem nat maak.

- Ik hang het moederbord in een bak koelvloeistof.

-Ik koel de koelvloeistof af to zo'n min 40.

Klaar. B-)

Verwijderd

Opzicht een heeeeeel geinig ideetje!!! >:)

Maar als je de vriezer of waar je het ook inlegt te koud maakt gaat dat laagje kunststof dan niet barsten op den duur..:? :?

ALS je het gaat uit voeren laat dam ff pics zien *D..

Grtz..

>:)Cy++>:)

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08 16:59

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
radicaal! (8>

heeft dat plastic geen nadelige invloed op de warmte? en hoe wou je dat met je cpu+koelblok op gaan lossen?

om nog maar te zwijgen over het probleem dat je hebt als je er eens een nieuw insteekkaartje bij wil hebben ;)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Convoy
  • Laatst online: 10:09

Convoy

g44p

gaat dus nooit werken he, wel een leuk idee

Verwijderd

Volgens mij is dit al 's gedaan. Heb er ooit een site over gezien. Was echter wel met een sloom systeempje.

Verwijderd

Op dinsdag 30 januari 2001 14:49 schreef Ener-G het volgende:
radicaal! (8>

heeft dat plastic geen nadelige invloed op de warmte? en hoe wou je dat met je cpu+koelblok op gaan lossen?

om nog maar te zwijgen over het probleem dat je hebt als je er eens een nieuw insteekkaartje bij wil hebben ;)
Nah dat van die invloed op de warmte zal wel mee vallen als de omgevings temp onder 0 graden celcius ligt alleen tja insteek kaartjes..?? :? :?..
MAAR WEL BRUUUUUUUT IDEE :9~

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-08 15:14
Ik voorzie kleine ongemakkelijkheden, en ook probleempjes, maar dat terzijde, ik zou het wel ff met een oud moederbord proberen :)

En tijdnes dat moffelen, moet je naar mijn id, wel al, al je hardware op het mobo prikken, anders helpt het nog niet zo veel. Maar als het lukt, show us :)

• Horus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-07 22:25
LETOP: Harddisks hebben lucht nodig, dus die mag je niet luchtdicht inpakken.
Dit is noodzakelijk om de lucht druk binnen in de HD hetzelde te houden als daarbuiten.
Dat je het even weet, voor je mooie HD kaputt is :)
Kijk ook eens hier
veel vries plezier 8-)

Verwijderd

He dat moffelen hoe gaat dat in zijn werk is dat vloeibare kunststof niet heeeeeeeeel warm en smelt dan je je mobo ofzo..:? :?

..Dat zou natuurlijk niet echt slim zijn hehehehe...

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:48

Milmoor

Footsteps and pictures.

Plastic geleidt de warmte meestal niet goed. Dan kan het in de kast wel koud zijn, maar de componenten blijven warm.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Verwijderd

ik vraag me af of dat wel helemaal goed in de insteekkaarten loopt....en geheugenplaatsen....je hd zou je er wel buiten kunnen houden. verder wel heel vet idee.......iemand proberen?

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
-De mobo is dan waterdicht en luchtvrij ingepakt
en hoe moet dan het moederbord zijn warmte kwijt... die condenstaoren worden ook warm.... werkt nooit

Verwijderd

dat gaat noojt lukken :)
je connectoren en slots worden ook ingepakt!?

Verwijderd

gaaf!
en als je nou gewoon alleen een vrieselement in je systeemkast zou hangen? (wel iets met afzuiging dat je niet van die ijsschotsen in je pc krijgt)
dus dan niet met -40 maar gewoon -2 graden of zo?

ik zie dit helemaal zitten en dan kan ik er ook mijn biertje opzetten zodat ie lekker koel blijft

Verwijderd

Topicstarter
Hier wat antwoorden:
Joost E. Boore --> Laagje plastic is heel dun dus de temp zal wel laag blijven.
--> Het zal volgens die vriend ook niet zo snel barstten
-->De HDD houden ik er natuurlijk buiten.
--> De rest van de hardware moffel ik mee.

Ik ga het misschien binnenkort echt proberen, maar dan moet ik eerst een oude comp. kopen. (Ik ga het eerst effe op een p 100 of zo uitproberen). *D

Verwijderd

zou her nie doen als jou was denk dat ie binnen 2 uur zegt doe het zelf maar

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Volgens mij hou je altijd ergens een overgang tussen 'gemoffelde' hardware en gewone hardware (of kabels oid) dus als je dat onder water hangt, gaat het alsnog kortsluiten.. daar moet je iets op vinden, en het lijkt me dat de enige oplossing is om gewoon alle snoeren aan te koppelen.. maja dan moet je je systeem ineens in zo'n bak hangen.. dat gaat ook niet lukken :(

Verwijderd

waar wil je de warmte van je proc naar toe laten gaan als hij helemaal luchtdicht etc is, je zou je mobo en alles wat erop zit in een bak die helemaal dicht zit en alleen nog een soort schoorsteentje heeft kunnen doen en dan dat schoortsteentje uit de bak met koelvloeistof kunnen laten lopen, dan kan de warmte weg en wordt het hele zootje gewoon gekoeld.

Verwijderd

Topicstarter
Ik had al gezegd dat ik de HDD & Diskdrives eraf trek, en dan de losse uiteinden verpak in een plastic zakje. Als het hele zooitje gemoffeld is haal ik de plastic zakjes eraf en sluit ik de schone stekkers aan op de tevens ongemoffelde HDD en Diskdrives.

Verwijderd

Topicstarter
de overgang zit dan ergens op de ide kabels.

Verwijderd

Topicstarter
Shum1 --> Ik haal de heatsink enzo van de processor af, de hitte kan dan door het hele dunne laagje kunstof naar de koelvloeistof weg.

Verwijderd

ja, maar het is toch luchtdicht, daar kan toch nix doorheen, of heb ik het dan mis?

Verwijderd

Lache, eerst een isolatie laag aanbrengen die tevens de warmte isoleert (die plastic laag) en daarna het geheel in een vriezer gooien. Mocht het al lukken dan heeft het absoluut geen performance winst, want hij kan de warmte voor geen meter kwijt:):);)

Verwijderd

Topicstarter
Het hele dunne laagje platic zit overal direct op. Er zit geen lucht tussen de onderdelen& de kunstof. De warmte wordt dus niet aan de lucht maar aan de kunstof doorgegeven. Deze kunstof geeft het weer door aan de koelvloeistof.

Verwijderd

Topicstarter
the dude- het laagje kunstof is maar heel dun, een millimeter of 1-2 dus hij zal niet zo isoleren. De warmte zal heel makkelijk zoor de kunstof heen kunnen.

Verwijderd

Als ik jou was zoi ik het eerste effe testen met een dx ofzo :)

• Chiron
  • Laatst online: 26-08 16:59

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
en dat plastic smelt vrij snel als het erg dun is en op je core zit

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Verwijderd

Topicstarter
Als het goed is de kunstof van spul dat niet meer smelt als het eenmaal hard is, je kunt het vergelijken met waterverf en olieverf.

• Mini-me
  • Niet online
OK dus ide kabels komen als overgang tussen vloeistof en lucht.. maar hoe wil je dat met de overgang bij je insteekkaarten? Dan moet je al met verlengkabels gaan werken die je vast maakt aan je videokaart, netwerk/modem, muis, keyboard enzovoort.. lijkt me niet echt een snelle oplossing..

Verwijderd

Topicstarter
Goed bedacht.

Ik test het toch eerst uit op een oude PC, Dan koop ik er meteen een oud toestebord en muisje bij. Het toetsenbord en muisje doe ik dan in een plastic zak en moffel ik ze mee terwijl ze aan het moederbord hangen.

• Mini-me
  • Niet online
Lol kijk uit dat je niet al teveel mee gaat moffelen, straks heb je één groot blok gemoffelde hardware :)

Monitor in een zak, speakers in een zak.. plons alles in dat kunststof-bad :)

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 12:40
Waarom moeilijk doen met een laagje plastic? Vul je vriezer gewoon met olie, dat geleid ook geen elektriciteit. Als je zorgt dat de lucht in de omgeving droog is heb je ook niet zoveel last van opvriezend water uit de lucht.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• Mini-me
  • Niet online
Koelvloeistof is stukken beter te koelen dan olie :)

Verwijderd

Topicstarter
Het is op zich een goed id. Is er geen stof die niet geleid en wel goed te koelen is.
Of zou hij gaan geleiden als er stof en andere troep in komt?

• Mini-me
  • Niet online
Ja dat spul is er wel.. is ooit wel op de T.net frontpage geweest. Het is iets op basis van fluor dacht ik.
Enige nadeel is dat het superduur is ;(

Verwijderd

Dit gaat zeker wel werken!

principe:
Maak een bakje van papier, vul het met water, houdt er een vlam onder. Bakje vliegt niet in brand,... rara??

De koelvloeistof onttrekt warmte aan de mobo dus ook processor. Zoals het water warmte ontrekt aan de vlam onder het bakje.

Je moet er alleen wel zeker van zijn dat alles goed luch en water dicht is.

Verwijderd

Topicstarter
Eindelijk iemand die ook overtuigt is dat het gaat werken! *D

Verwijderd

ik denk nu dat het ook nog een zou kunnen werken

Verwijderd

Ik denk dat het wel gaat lukken mits je idd alles waterdichtmaakt en er geen luchtbellen onder het plastic zitten (vooral niet bij de cpu :) )

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-08 11:52
Op dinsdag 30 januari 2001 14:43 schreef Lord_X het volgende:
Ik had een leuk ideetje >:) :

-Ik haal mijn mobo en kabels enz uit de computer.

-Ik haal de hardeschijf enz van de kabels & ik pak de uiteinden van de kabels in.

- Ik laat het bij een vriend van mij op het werk moffelen. ( Moffelen betekend een dun laagje kunstof aanbrengen. Je hang wat je wilt moffelen in een bad met vloeibaar moffelspul, als je hem er dan weer uit haalt is hij ingepakt met een dun laagje kunstof).

-De mobo is dan waterdicht en luchtvrij ingepakt, het maakt nu dus niet meer uit of ik hem nat maak.

- Ik hang het moederbord in een bak koelvloeistof.

-Ik koel de koelvloeistof af to zo'n min 40.

Klaar. B-)
cool, ik wil ook in dat bad met die moffel
gratis jas/box :)

• DarkTemple
  • Laatst online: 30-04 09:40
Er is vloeistof die absoluut niet geleid. Een tijdje geleden zag ik het ook op tv. Een kerel gooide een tv, die aanstond in een bad met deze vloeistof en de tv bleef gewoon draaien:P
Als je dus je kast waterdicht maakt, vul je hem gewoon hiermee en hoef ja allen maar deze vloeistof te koelen. Zijn meteen ALLE onderdelen gekoeld.8-)

Verwijderd

Als dat dunne laagje plastic nou -20 ofzo word door de koelvloeistof, dan koelt dat je proccie echt wel hoor =D
Zet er nog iets van een pompje ofzo in en je hebt ook en beetj stroming waardoor je steeds nieuw water krijgt. Als je alles goed af kunt sluiten zodat je geen kortsluiting krijgt enz... dan is het echt ZWAAR GAAF ! =D

Suc6 ! =))

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:26
Dat goedje is mineraalolie. Er zijn een paar gasten die kun comp in die zooi hebben gegooid en 'm in hebben gevroren. Het enige waar je op moet letten, is dat je het goedje in beweging houdt!
'k Ga tevens van het weekend nog een leuk truukje uitproberen. Maandag zal ik uitgebreid verslag uitbrengen >:)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Verwijderd

Topicstarter
Zou het makkelijker zijn als ik bij de praxis wat vloeibare latex haal, en hem dan in een bak met vloeibere latex onderdompel in plaats van moffelen. Zou dat ook goed dekken? Of zou ik hem ook een paar keer in een bak met verf kunnen onderdompelen?

Dat zou een stuk makkelijker te maken zijn, maar weet iemand of verf/latex goed tegen de hitt/water kan. Ik denk het wel. Ik denk ook dat de proc geen kans heeft om zo warm te worden dat de verf/latex 'smelt' zo lang we het maar onder de -10 houden.

Verwijderd

Waarom nemen we dit serieus? :?

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08 10:57
ik denk dat het wel kan. er zijn een paar problemen, waarvoor eerst meer informatie nodig is:

-geleid het plastic wel goed genoeg warmte?
waarschijnlijk wel, maar het is nuttig als je weet wat voor plastic er tegen aankomt en dus kan berekenen wat er gaat gebeuren

-kan het plastic eventuele hoge en lage temperaturen wel aan?
waarschijnlijk zijn de lage temperaturen geen probleem, en als je alles goed koelt, blijft de temperatuur redelijk laag. echter, als er toch een vrij heet onderdeel is (denk vooral aan videogeheugen), dan kunnen er problemen optreden. weer is het nuttig om uit te zoeken welke temperaturen het plastic kan hebben

-is het plastic flexibel genoeg? voorwerpen die vaak gemoffeld zijn, zoals droogrekjes en de rekjes in de vaatwasser, zijn gemoffeld met redelijk flexibel plastic. dat zal dus waarschijnlijk geen probleem zijn, maar is weer afhankelijk van het gebruikte plastic.

daarnaast is er nog het probleem dat, eenmaal gemoffeld, je de insteekkaarten niet meer los kan halen. kan erg vervelend zijn.

nog een idee: als je het hele mobo moffelt, schroef dan eerst een heatsink op de cpu. er zit dan minder heet metaal tegen plastic, en de cpu kan toch zn warmte goed kwijt.

allereerst zou ik wat meer specs van het plastic zoeken...

Verwijderd

Topicstarter
Goed idee van de heatsink.

Ik zal even navragen wat voor kunstof het is en wat het wel en niet kan.

-niet zo flexibel

-Kan wel warmte/kou aan.

Misschien kan ik dan beter vloeibare latex gebruiken omdat dat flexibeler is?

Of ergens anders laten moffelen waar ze een andere soort kunstof ( De flexibele zoals om het droogrek) gebruiken.

Verwijderd

gewoon proberen met een oud beesje.....kom je er wel achter. Natuurlijk ff de resultaten posten hier, ook al zijn ze negatief :P

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

volgens mij gaat het met dat latex echt nooit werken. Als je daar een beetje een dikke laag van hebt en het droogt op, dan komen er gelijk barsten in. Volgens mij echt geen goed idee.

En als je dit gaat doen lijkt me het inderdaad een goed idee om wel een heatsink op je processor te zetten, en die dan niet van plastic voorzien.
Sorry, maar ik heb echt het gevoel dat dit niet gaat werken..

Verwijderd

heel leuk en aardig ..

zijn al genoeg mensen die dit geprobeerd hebben..

ten 1ste : je moet ALLES in je comp koelen.. dus moet je zegmaar minimaal 5 koelkasten hebben ofzo wil je em op -40 krijgen
ten 2de : je loopt het risico om je condensators en bios te mollen enzo geloof ik
ten 3de : Bijzonder ONeffectief zei ik dat al?? oh..

Verwijderd

Dit is echt een superbruut idee, volgens mij werkt het ook bestwel goed.

Laat wat van je horen ald het gelukt is en plaats wat pics..!!!

Verwijderd

Topicstarter
Om even terug te komen op het idee van vloeistof terug te komen.

-- Pure alcohol.

-Geleid niet
-Vloeibaar bij +20 tot -20
-Neemt warmte goed op (Volgens mij)

Wat denken jullie ervan?

Verwijderd

eeeehm volgens mij verdampt pure alcohol vrij snel

Verwijderd

Topicstarter
Niet als het in de vriezer staat. (8>

Verwijderd

Op vrijdag 02 februari 2001 12:44 schreef Lord_X het volgende:

-- Pure alcohol.

-Geleid niet
-Vloeibaar bij +20 tot -20
-Neemt warmte goed op (Volgens mij)

Wat denken jullie ervan?
ehhhh,.. weet je wel wat dat kost?

Verwijderd

inderdaad, niet als het in de vriezer staat, maar het gedeelte dat contact heeft met een warm oppervlak wel, hoewel dat niet zo heel snel zal gaan. Ik denk alleen wel dat je op moet gaan passen voor drukopbouw.

WBT dat moffelen. Ik denk dat je niet al te druk hoeft te maken over het wel dan niet geleiden van de warmte. De warmtegeleiding hangt ook af van de dikte van de stof, en die is niet bijster dik in dit geval. MAW ik denk dat de koeling die je geeft ruiomschoots opweegt tegen de warmteopbouw.

Ik denk dat je eerder problemen krijgt met de vloeistof en stroom. Er zitten zoveel weerstandjes, scherpe puntjes enz. op dat 2 of misschien zelfs wel 3 keer moffelen geen overbodige luxe is.

Inderdaad...waardoor je geleiding van de warmte weer minder word...

oeps ff iets vergeten. Als alcohol niet isoleert hoef je in feite dus niet te moffelen natuurlijk. Ik ben alleen een beetje huiverig voor die druk, laat staan dat je ff een sigaretje aansteekt achter je pc...

Verwijderd

Topicstarter
Zou het zuiver genoeg zijn als ik het op school zou destileren?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben eruit ik ga het gewoon (een paar keer misschien) moffelen.

Ik moet eerst nog even een oude comp kopen om het uit te testen. (En een oude vriezer, ik denk dat ze thuis niet blij zijn dat wanneer ze wat eten willen pakken ze mijn comp in de vriezer zien *D )
Dus het kan nog wel even duren voor het af is, maar als het af is zal ik de pics hier zeker posten.

Bedankt voor de tips.

Verwijderd

Houd ons op de hoogte :)

Verwijderd

en als je borrel niet sterk genoeg is doop je je glas gewoon even in je kast! :) :) :)
Pagina: 1