Meerdere lcd schermen centraal aansturen

Pagina: 1
Acties:
  • 824 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-07 23:15
Hoi,

op een middelbare school willen we op meerdere plaatsen in het gebouw lcd schermen op gaan hangen, welke de dagelijkse roosterwijzigingen en medelingen laten zien.
Ik ga een webapplicatie schrijven welke een soort van diashow weergeeft. Deze webapp moet op elk scherm worden weergeven. Het schrijven van deze webapp is het probleem niet.

Nu komen deze schermen op veel verschillende plekken in de school te hangen en dit moet centraal aangestuurd worden. Als ik zo verschillende topics hier lees zie ik de volgende mogelijkheden:
  • Pak 1 pc, hang daar een vga of dvi splitter aan en leg vga of dvi kabel naar alle schermen. Dit lijkt me niet echt practisch, gezien we dan meer dan 100 meter kabel nodig hebben voor sommige schermen (bij vga krijg je dan vreselijke slechte kwaliteit). Daarnaast bestaat de school uit 2 gebouwen (welke overigens wel met een fatsoenlijk netwerk met elkaar verbonden zijn).
  • Hang bij elk scherm een computer en laat al deze computer die diashow weergeven. Er moet dan per scherm een computer aangeschaft worden en deze moet ook weer onderhouden worden (computer kan kapot gaan, als er iets gewijzigd moet worden moet dit op 10 computer gebeuren etc)
Is hier niet een handigere (professionele) optie voor? In de hele school ligt overigens een utp netwerk. Is er niet zoiets dat je per computer een kastje met een netwerk aansluiting en een dvi/vga uitgang hebt die je vervolgens centraal aan kan sturen.

Ik ben zelf overigens niet de verantwoordelijke om de aansturing van de schermen te gaan realiseren (ik moet enkel de webapp schrijven). Ik vroeg me alleen af wat er voor een mogelijkheden voor zijn, zodat ik ze daar eventueel advies over kan geven.

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:58
*murmelt iets over thin clients

• Orion84
  • Laatst online: 13:36

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Er bestaan wel systemen om (onder andere) beeld over UTP te sturen, meestal zijn die dan bedoeld om beeld+toetsenbord+muis over UTP te sturen.

Verder zou je ook LCD tv's kunnen nemen ipv monitoren en het signaal via coax, als een antenne signaal broadcasten door de school.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-07 20:20
ik weet dat er voor USB kabels converters zijn; van usb naar UTP - en weer terug.

Dit had bijn geen signaalverlies :+
ik weet niet of er een soortgelijke oplossing is voor VGA kabels?

offtopic:
:( ik moet sneller leren typen

[ Voor 13% gewijzigd door sjongenelen op 28-09-2006 16:28 ]

you had me at EHLO

• r0nz0r
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

r0nz0r

I ate it!

Je zou hier eventueel een goedkope pc (VIA Epia) voor kunnen nemen met een server die via NFS de clients van een bestandssysteem voorziet.

De clients starten dus op via netwerkboot.

Je kunt dit in Linux makkelijk realiseren voor mijn stage heb ik een videowall achtig product gemaakt met een Linux server en een aantal clients die ongeveer binnen 20 seconden booten. Hier is ook informatie over aanwezig. Zie daarvoor: http://intranet.hi.fontys...diskless_linux/index.html

Als je nog vragen hebt laat maar wat horen.

Hymns of indigestible suppuration

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-07 12:06
bij ons op school (ik ben leerling :P) hangen ook op verschillende plaatsen monitors waarop volgens met net zoiets of gewoon met powerpoint ook een dia show komt met welke leraren uitvallen, standaard mededelingen en ook wel les roosters enz. heb eigenlijk wel geen id hoe ze dat doen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-07 22:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Denk dat je met zoiets wel iets kunt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-07 20:20
whiplash1990 schreef op donderdag 28 september 2006 @ 16:30:
bij ons op school (ik ben leerling :P) hangen ook op verschillende plaatsen monitors waarop volgens met net zoiets of gewoon met powerpoint ook een dia show komt met welke leraren uitvallen, standaard mededelingen en ook wel les roosters enz. heb eigenlijk wel geen id hoe ze dat doen.
offtopic:
*lol*

you had me at EHLO

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-07 20:25

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Waarom wil je het met een webapplicatie doen? Een powerpoint acthig iets of flash lijken mij een stuk geschikter voor een dergelijke toepassing.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Orion84

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Let er sowieso op dat veel van die KVM extenders en dergelijke niet werken als je UTP via een switch loopt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-07 21:13
Black box heeft hier mooie oplossingen voor. VGA over Cat5

Let op, dit gaat dus over cat5, dus niet over ethernet, het 'basestation' met meerdere RJ-45 uitgangen moet dus fysiek verbonden zijn met de eind-converters. Geen tussenkomst van switches dus (misschien een probleem met de gebouw-gebouw verbinding.

Een andere mogelijkheid is de http://www.savastore.com/...d=10290261&pid=45&tid=225

Een tft met thinclient geintegreerd. Dmv. een simpele browser kun je de centraal bijgewerkte website om de minuut refreshen (hoe dit werkt moet je zelf maar ff uitzoeken).

Verwijderd

1) Een database kun je niet alleen aan een web applicatie hangen.
2) Om per LCD nu het beeld te renderen is overdreven
3) Meestal worden hier teletekstachtige applicaties voor gebruikt. Heb je alleen een TV nodig en wat coax
4) TS weet waarschijnlijk niet waar hij over praat...

• robbert
Orion84 schreef op donderdag 28 september 2006 @ 16:26:
Er bestaan wel systemen om (onder andere) beeld over UTP te sturen, meestal zijn die dan bedoeld om beeld+toetsenbord+muis over UTP te sturen.
[...]
Verder zou je ook LCD tv's kunnen nemen ipv monitoren en het signaal via coax, als een antenne signaal broadcasten door de school.
Zoiets hebben ze momenteel, alleen dan met crt tv's. Hier willen ze eigenlijk vanaf gezien zo een stuk minder scherp wordt.
r0nz0r schreef op donderdag 28 september 2006 @ 16:30:
Je zou hier eventueel een goedkope pc (VIA Epia) voor kunnen nemen met een server die via NFS de clients van een bestandssysteem voorziet.

De clients starten dus op via netwerkboot.

Je kunt dit in Linux makkelijk realiseren voor mijn stage heb ik een videowall achtig product gemaakt met een Linux server en een aantal clients die ongeveer binnen 20 seconden booten. Hier is ook informatie over aanwezig. Zie daarvoor: http://intranet.hi.fontys...diskless_linux/index.html

Als je nog vragen hebt laat maar wat horen.
Dat ziet er in ieder geval erg leuk uit. 1 probleem, die school is nogal windows-minded en er is daar geen enkele systeembeheerder die enige kennis van linux/unix heeft. Ik zou het zelf wel kunnen realiseren maar heb weinig zin om daar de verantwoordelijke voor te worden. Zullen er bedrijven zijn die zoiets kunnen realiseren?
Janoz schreef op donderdag 28 september 2006 @ 16:32:
Waarom wil je het met een webapplicatie doen? Een powerpoint acthig iets of flash lijken mij een stuk geschikter voor een dergelijke toepassing.
Omdat de gegevens allemaal uit een database moeten worden gehaald. Deze database wordt tevens gebruikt om de roosterwijzigingen op de website van de school te weergeven. Ik vraag me af of Powerpoint (ken het programma nauwelijks) gegevens uit een sql database kan halen en deze kan weergeven in een presentatie. Handmatig elke dag een presentatie maken is geen optie, gezien dan alles dubbel moet gebeuren.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:53

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik zou idd ook gewoon een tv kaart nemen en het signaal dan over coax sturen. Gewoon vanaf een computer goedkoop (moet alleen dan nog coax trekken maar dat kost weinig ipv aparte utp) en dan kan je het makkelijk centraal regelen..

• r0nz0r
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

r0nz0r

I ate it!

Ik kan niet garanderen dat er bedrijven zulk soort diensten aanbieden. Je zou wel kunnen kijken naar een op windows gebaseerde toepassing. Ik neem aan dat dingen als DHCP en TFTP ook in een windows omgeving aangeboden kunnen worden. Je moet dan nog wel even kijken naar een kernel/os om
te draaien.

Hymns of indigestible suppuration

• robbert
Cereal schreef op donderdag 28 september 2006 @ 16:34:

Let op, dit gaat dus over cat5, dus niet over ethernet, het 'basestation' met meerdere RJ-45 uitgangen moet dus fysiek verbonden zijn met de eind-converters. Geen tussenkomst van switches dus (misschien een probleem met de gebouw-gebouw verbinding.
Dat betekend dus dat er hiervoor nieuwe cat5 moet worden getrokken. Dat lijkt me overigens niet echt een probleem, gezien dateen stuk makkelijker te trekken is dan vga en die cat5 kabels een stuk langer kunnen worden. Het enige probleem is dan dat het 2 gebouwen zijn. Maar in het andere gebouw komt waarschijnlijk maar 1 zo'n scherm te hangen, dus die kan wel los aangestuurd worden.
Een andere mogelijkheid is de http://www.savastore.com/...d=10290261&pid=45&tid=225

Een tft met thinclient geintegreerd. Dmv. een simpele browser kun je de centraal bijgewerkte website om de minuut refreshen (hoe dit werkt moet je zelf maar ff uitzoeken).
Zoiets ziet er iig erg leuk uit, alleen zou het wel een stuk groter moeten zijn, maar die zullen er vast ook wel zijn. Ik ga er eens verder naar kijken.

[ Voor 12% gewijzigd door robbert op 28-09-2006 16:54 ]

• Orion84

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Mr_gadget schreef op donderdag 28 september 2006 @ 16:39:
Ik zou idd ook gewoon een tv kaart nemen en het signaal dan over coax sturen. Gewoon vanaf een computer goedkoop (moet alleen dan nog coax trekken maar dat kost weinig ipv aparte utp) en dan kan je het makkelijk centraal regelen..
Sinds wanneer kan je met een TV kaart dingen over coax sturen?

En als ze nu al een systeem hebben, wat alleen onscherp is, dan is het misschien een idee om uit te zoeken waar die onscherpte vandaan komt? Proberen ze te veel info (te kleine letters) op die TV's weer te geven of hebben ze ergens brakke apparatuur staan?

• robbert
Verwijderd schreef op donderdag 28 september 2006 @ 16:35:
1) Een database kun je niet alleen aan een web applicatie hangen.
Weet ik, maar dat maakt verder voor het probleem niet uit. Of er nou per scherm een webapp (dus een browser fullscreen) moet worden weergeven of andere applicatie is het probleem niet. Een webapp maakt het eigenlijk alleen maar makkelijker met een thinclient-achtig idee, gezien elke client alleen maar een webbrowser hoeft te kunnen draaien (wat in principe met elk os van zo'n ding wel mogelijk zou moeten zijn).
2) Om per LCD nu het beeld te renderen is overdreven
Zie punt 2 in de topicstart, daarom was ik ook niet voor 1 computer per scherm.
3) Meestal worden hier teletekstachtige applicaties voor gebruikt. Heb je alleen een TV nodig en wat coax
Dat gebruiken ze momenteel (met crt schermen), alleen wordt het daar niet echt scherper op enzo wat een beetje jammer zou zijn als er wel een fatsoenlijke oplossing is om lcd schermen mooi aan te sturen.
4) TS weet waarschijnlijk niet waar hij over praat...
Ik weet inderdaad niet alle mogelijkheden, daarom start ik ook dit topic. Maar dat ik totaal niet weet waar ik over praat lijkt me nogal overdreven.

[ Voor 10% gewijzigd door robbert op 28-09-2006 16:59 ]

Verwijderd

Cereal schreef op donderdag 28 september 2006 @ 16:34:

Ik kom op heel wat (middelbare)scholen en ze gebruiken idd heel vaak die oplossing die jij laat zien.

Je kan dan heel simpel een animatie over het netwerk laten zien.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-07 20:25

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

robbertkrebbers schreef op donderdag 28 september 2006 @ 16:39:

Omdat de gegevens allemaal uit een database moeten worden gehaald. Deze database wordt tevens gebruikt om de roosterwijzigingen op de website van de school te weergeven. Ik vraag me af of Powerpoint (ken het programma nauwelijks) gegevens uit een sql database kan halen en deze kan weergeven in een presentatie. Handmatig elke dag een presentatie maken is geen optie, gezien dan alles dubbel moet gebeuren.
Gegevens uit een database lijkt me inderdaad logisch, maar dat je daaruit de conclusie trekt dat het daarom dus een webapp moet zijn vind ik en iets te snelle stap. Powerpoint ken ik verder ook niet, maar flash kan keurig communiseren met een server en dynamisch gegevens ophalen om te tonen. flash kun je over het algemeen standallone draaien. Waar ik vooral op doel is dat html helemaal niet bedoeld is voor lichtkrant achtige toepassingen. Hiervoor kun je veel beter andere mogelijkheden gebruiken. Daarnaast is een browser nu niet echt een enorm lichte toepassing.

Tot slot zijn er nog vele standaard oplossingen te vinden. Denk bijvoorbeeld aan Netpresenter. Voldoet exact aan je eisen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• robbert
Janoz schreef op donderdag 28 september 2006 @ 17:22:
[...]

Gegevens uit een database lijkt me inderdaad logisch, maar dat je daaruit de conclusie trekt dat het daarom dus een webapp moet zijn vind ik en iets te snelle stap. Powerpoint ken ik verder ook niet, maar flash kan keurig communiseren met een server en dynamisch gegevens ophalen om te tonen. flash kun je over het algemeen standallone draaien. Waar ik vooral op doel is dat html helemaal niet bedoeld is voor lichtkrant achtige toepassingen. Hiervoor kun je veel beter andere mogelijkheden gebruiken. Daarnaast is een browser nu niet echt een enorm lichte toepassing.

Tot slot zijn er nog vele standaard oplossingen te vinden. Denk bijvoorbeeld aan Netpresenter. Voldoet exact aan je eisen.
Die conclusie trek ik niet daaruit. Ik zeg alleen dat er min of meer al voor die optie gekozen is en dat ze anders bij mij aan het verkeerde adres zijn (ze hebben mij als (hun) web ontwikkelaar gevraagd dit te ontwikkelen) ;).
Daarnaast is zo'n lichtkrant idee vrij gemakkelijk te maken met html, css, js en php. Alleen dingen als fancy overgangen, word arts etc zijn niet echt gemakkelijk mogelijk, maar dat is ook niet het gene wat ze willen. :)
Ook is op zowat elke thinclient achtige machine wel mogelijk om een webbrowser te draaien, terwijl je bij een normale applicatie een stuk meer vast zit aan het os en architectuur van de machine die het moet gaan uitvoeren (bij Flash dan wel minder, maar dat blijft propriëtaire troep).

Daarnaast is het hele probleem of het met een webapp gerealiseerd gaat worden, of op een andere manier, volledige offtopic. Sowieso omdat die keuze toch al gemaakt is en ik het dan wel in een ander subforum had geplaats. Het gaat mij er enkel om hoe ik op een zo praktisch mogelijke manier een webpagina op meerdere schermen kan weergeven.

Maar goed, ik denk dat zo'n vga over cat5 oplossing het handigste is. Op deze manier kan vanuit 1 centrale computer alles aangestuurd worden en dit is vrij gemakkelijk aan te leggen (het 2e gebouw blijft dan alleen een probleem, maar daar is dan vast nog wel een oplossing voor te bedenken). De vraag is alleen op zoiets binnen hun budget valt (wat ik wel aan neem, een thinclient oplossing lijkt me een stuk duurder), maar ik zal het iig eens bij ze voorleggen.

[ Voor 23% gewijzigd door robbert op 29-09-2006 03:47 ]

Pagina: 1