[WinXP installatie op latop] Disk error

Pagina: 1
Acties:

• Dutch_Baseline
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-12-2024
Luitjes,

Ik heb thuis een laptop liggen van het merk Fujitsu Siemens. Deze laptop komt uit het jaar 2000. Het is een PIII 600. Op deze laptop zit een schijf van 6,4 gig. Nu wil ik op deze laptop WinXP installeren.

Ik voer de normale procedure voor de installatie van WinXp. Op een gegeven moment moet je een partitie kiezen (op 1 partitie staat nog data die ik het liefst wil behouden en kies daarom de lege partitie) en vervolgens formatteren. Ik kies dan voor Fat32 (quick). Na ongeveer 20 seconden is de schijf geformateerd en worden de WinXP setup-bestanden gekopieerd.

Dit duurt best een tijdje (minuut of 5) en vervolgens vraagt de setup om een reboot. Na deze reboot start normaal gesproken de installatie. Echter, na de reboot blijft het systeem hangen met de melding "Disk error"!!!

Heeeeeeeeel vaag! Ik heb al geprobeerd te formateren naar FAT32 normaal (dus niet quick), dit duurt echter gruwelijk lang! Na ongeveer een kwartier a twintig minuten staat hij op 4% en het ziet er niet echt uit dat hij verder gaat... Wat ik ook heb geprobeerd is de lege partitie weg te gooien en weer opnieuw aanmaken. Werkt ook niet!

Niets helpt! Is mijn schijf naar de knoppen, of kan het iets anders zijn? Is er een programma om het te checken?

Ik hoop dat jullie tips hebben voor me!!!

Thanx!

Base 8)

[ Voor 0% gewijzigd door Dutch_Baseline op 28-09-2006 15:52 . Reden: 2006 = 2000 ]

ASUS A8N-E SLI, AMD Athlon 4200+ X2 (Manchester), XFX 7900GT, 2048 DC, X-FI Fatal1ty, Samsung Syncmaster 226, Playstation 3, PS3 UN (EU account): basvandiggele, PS3 UN (VS account): dutch_baseline

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:20
Zat die hardeschijf er eerst ook al in? Want het kan zijn dat ie je hardeschijf niet ondersteund

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Deze laptop komt uit het jaar 2006. Het is een PIII 600. Op deze laptop zit een schijf van 6,4 gig
een laptop uit 2006, p3-600 met 6,4 gb, no way

die laptop is al ouder.

Probeer de schijf te testen met een tooltje. Meestal zijn ze van Hitatchi of fujitsu-siemens

wat je ook nog kan doen is het geval open maken en de schijf via een IDE converter aan je pc hangen, vervolgens via windows kijken of hij goed werkt en dan eventueel een test doen

• Dutch_Baseline
ThinkPadd schreef op donderdag 28 september 2006 @ 15:41:
Zat die hardeschijf er eerst ook al in? Want het kan zijn dat ie je hardeschijf niet ondersteund
Jep, is de originele schijf!

Ik heb ooit Windos ME geïnstalleerd op deze laptop. Toen snel overgestapt naar WInXP (Upgrade). Daarna heb ik ooit een schone installatie gepobeerd, maar toen liep de installatie continu vast op 33 minuten ofzo. Ik heb de laptop toen dik een jaar in de kast "gegooid". Omdat er nog foto's op staan en mijn pa daar laatst naar vroeg, moest ik het weer een keer proberen vond ik. Maar goed, nu wil de installatie praktisch niet eens starten!!!!

ASUS A8N-E SLI, AMD Athlon 4200+ X2 (Manchester), XFX 7900GT, 2048 DC, X-FI Fatal1ty, Samsung Syncmaster 226, Playstation 3, PS3 UN (EU account): basvandiggele, PS3 UN (VS account): dutch_baseline

• Dutch_Baseline
Viper_74 schreef op donderdag 28 september 2006 @ 15:44:
[...]

een laptop uit 2006, p3-600 met 6,4 gb, no way

die laptop is al ouder.

Probeer de schijf te testen met een tooltje. Meestal zijn ze van Hitatchi of fujitsu-siemens

wat je ook nog kan doen is het geval open maken en de schijf via een IDE converter aan je pc hangen, vervolgens via windows kijken of hij goed werkt en dan eventueel een test doen
Sorry! Je hebt gelijk! Hij komt 2000 bedoel ik.... :o

Je bedoelt: Schijf uit laptop halen en koppelen aan pc? Hoe werkt dat dan? Is dat van IDE naar USB?

[ Voor 8% gewijzigd door Dutch_Baseline op 28-09-2006 15:47 ]

Verwijderd

Dutch_Baseline schreef op donderdag 28 september 2006 @ 15:46:
[...]

Sorry! Je hebt gelijk! Hij komt 2000 bedoel ik.... :o

Je bedoelt: Schijf uit laptop halen en koppelen aan pc? Hoe werkt dat dan? Is dat van IDE naar USB?
Nee, je moet hem gewoon aan je IDE hangen. Maar je moet wel opletten dat je daar een verloopstekkertje voor nodig hebt. Omdat ze in de laptop via die kabel stroom krijgen en in een desktop niet.

Je kán hem natuurlijk aan een 2,5 external hdd case hangen maar ik weet natuurlijk niet of je die hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2006 16:04 ]

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je kunt wel gewoon een diagnostic programmatje op de laptop draaien. Je zal wel even uit moeten vinden welke fabrikant je disk heeft gemaakt (niet erg moeilijk te achterhalen). Het formatteren duurt normaal ook wel vrij lang, maar dit is wel extreem. Ik vermoed een brakke disk.

• Dutch_Baseline
Aikeleer schreef op donderdag 28 september 2006 @ 17:24:
Je kunt wel gewoon een diagnostic programmatje op de laptop draaien. Je zal wel even uit moeten vinden welke fabrikant je disk heeft gemaakt (niet erg moeilijk te achterhalen). Het formatteren duurt normaal ook wel vrij lang, maar dit is wel extreem. Ik vermoed een brakke disk.
Ben op dit moment niet thuis, dus kan niet kijken... Maarre... Zou het niet zo zijn dat de harddisk van Fujitsu Siemens is? De laptop is namelijk ook van dit merk. Is het niet zo dat Fujitsu Siemens dan ook haar eigen schijven produceert?

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
De harddisk is 99% zeker stuk (bad sectors, en dan zoveel dat ze niet kunnen worden gecompenseerd).
Je kunt op twee manieren de data eraf halen: in een USB2-behuizing plaatsen of met een verloopje (IDE naar laptop-IDE).

Daarna kun je in de laptop een andere harddisk plaatsen.
In zo'n laptop past een harddisk van 20 of 32 GB vaak nog wel (soms ook groter maar dat hangt van de chipset van je laptop af); die zijn ook een stuk sneller dus dan draait Windows XP beter. (Hoeveel intern geheugen heb je? 256 of meer is wel prettig voor Windows XP.)

Een 40GB harddisk (2.5 inch) die je nu kunt kopen kun je ook jumperen op 32 GB als het nodig is, of mocht niet alles herkend worden dan meestal nog wel de eerste 32 GB.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• nowell
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-03-2024

nowell

Que Pasa!?

Waarom wil je XP op FAT32 installeren en niet gewoon NTFS? (als je hdd stuk is dan heb je hier niks aan, maar het viel me op dat je voor FAT32 koos)

• Dutch_Baseline
pinockio schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 08:18:
De harddisk is 99% zeker stuk (bad sectors, en dan zoveel dat ze niet kunnen worden gecompenseerd).
Je kunt op twee manieren de data eraf halen: in een USB2-behuizing plaatsen of met een verloopje (IDE naar laptop-IDE).

Daarna kun je in de laptop een andere harddisk plaatsen.
In zo'n laptop past een harddisk van 20 of 32 GB vaak nog wel (soms ook groter maar dat hangt van de chipset van je laptop af); die zijn ook een stuk sneller dus dan draait Windows XP beter. (Hoeveel intern geheugen heb je? 256 of meer is wel prettig voor Windows XP.)
Op dit moment zit er 196MB in. Niet ideaal, dat klopt. Maar als het uiteindelijk lukt de laptop weer nieuw leven in te blazen, zal ze alleen voor internet gebruikt worden en eventueel voor tekstverwerking...
Een 40GB harddisk (2.5 inch) die je nu kunt kopen kun je ook jumperen op 32 GB als het nodig is, of mocht niet alles herkend worden dan meestal nog wel de eerste 32 GB.
De chipset is waarschijnlijk Chipset Fujitsu FUJ02B1 System Device. Is het standaard dat een pc of latop van deze leeftijd geen "grote" (+- 40GB) schijven herkent? Voor wat betreft het jumperen; Als je niet jumpert, heb je kans dat hij alleen de eerste 32GB herkent?

Bedankt voor je post trouwens!

[ Voor 9% gewijzigd door Dutch_Baseline op 29-09-2006 09:59 ]

• Dutch_Baseline
nowell schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 08:38:
Waarom wil je XP op FAT32 installeren en niet gewoon NTFS? (als je hdd stuk is dan heb je hier niks aan, maar het viel me op dat je voor FAT32 koos)
Toen ik mijn laptop destijds hed gekregen, had iedereen het er altijd over dat dit beter is voor deze schijf.. De andere paritie is ook Fat32...

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dutch_Baseline schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 10:01:
[...]

Toen ik mijn laptop destijds hed gekregen, had iedereen het er altijd over dat dit beter is voor deze schijf.. De andere paritie is ook Fat32...
-kort door de bocht-

fat32 is lichtelijk sneller over ntfs

maar ntfs biedt security mogelijkheden, plus indexing voor sneller zoeken en veiliger bij corrupte data etc.

• Dutch_Baseline
Ik heb gisteren mijn laptop ' open gemaakt ', het klepje onderop zeg maar. Ik zie daar van alles zitten -> geheugen en de cooler. De harde schijf kan ik nergens vinden. Weet iemand hoe ik die kan vinden? Moet ik dan de laptop open schroeven ofzo? Was het vroeger (laptop is toch al 6 jaar oud) zo dat je de harde schijf niet kan vervangen? Ik wil kijken of ik de laptop het weer doet met een nieuwe schijf en die oude wil ik dan met een ide converter leegtrekken op mijn pc... Maar goed, dan moet ik wel de schijf los kunnen koppelen en ik ben bang dat dat niet kan!

Iemand een suggestie???

Pagina: 1