Toon posts:

van 12 volt naar 5 volt.

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet van 12 volt naar 5 volt. De 12 volt is via een transformator van 230 volt naar 12 volt gebracht.
Geef mij alsjeblieft een oplossing.

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 14:20
een dcdc converter kopen. bij display ofzo
een een paar pieken maar dan heb je ook nix

if broken it is, fix it you should

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Er zijn 10-tallen oplossingen. Maar daar heb je meer informatie voor nodig. Is het gelijkspanning? Wisselspanning? Moet het veel stroom leveren? Moet het stabiel zijn? Mag er (veel)warmte vrij komen bij het omzetten?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Voor lage vermogens kun je het 7805 IC (kost ca. 1 gulden) gebruiken. Let erop dat het ICtje maar iets van een paar Watt mag dissiperen, en hij dissipeert anderhalf keer zoveel vermogen als je 5V device aan het gebruiken is (dus als je 1W trekt dissipeert die chip 1,5W)

Anders zul je een geschakelde voeding moeten gebruiken (of bouwen met een opamp, power transistor, 555 timer, zener diode en wat condensators en weerstanden, met die 7805 aan het eind om het allemaal weer mooi af te vlakken).

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-08 10:54
Oude compu voeding gebruiken?? Doe ik altijd. Gewoon zo'n 150W Compraq voeding en dan de 5V gebruiken. Overigens, als de voeding niet opstart, hang ik gewoon er nog een 120mm 131 CFM 8Watt 12V fan aan :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Is hetwel gelijkstroom? Er zijn zat voedingen die wisselstroom afleveren. Hou daar rekening mee voor er een hoop kapot gaat. Hij heeft het niet over een computer, anders had hij de 5 Volt al. Ik heb meerdere apparaten die wisselstroom gebruiken en het zelf gelijkrichten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Éen mogelijkheid:

(Als het niet klopt hoor ik het wel ;))

Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/stevejobs101/Pictures/gestabiliseerde_stabilisator.gif
Pagina: 1