Radeon 9200 flikkernt beeld

Pagina: 1
Acties:

• Gijsjha
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-01-2024
Allereerst mijn specs:
-Asrock dual-sata2, s939
-AMD64 3000+, venice,boxed
-2x512Mb, twinmos dual channel
-benq fp72g+d, dvi (kan ook op d-sub)
-powercolor 9200, 128DDR, agp
-aopen bulk 400W

Nu heb ik de graka uit mijn oude systeem gehaald en hier in het nieuwe upgegrade systeem gezet. Bij m'n vorige systeem met oude crt scherm draaide de graka zonder problemen. NU is het probleem dat ik tijdens games geen problemen ondervind. Hooguit na tijdje gamen als ik het spel heb afgesloten en hij naar windows terugkeerd dat het beeld wegvalt en aangeeft "no signal input", maar na herstart geen probleem. Maar als ik dus gewoon in windows (office, ie etc) zit te werken, komt het wel eens voor dat er een aantal flikkerende strepen (rood,blauw,groen) door het beeld komen en dan wordt dat steeds erger, begint het beeld te trillen en wordt gespikkelder. Dit terwijl de agp-kaart er goed in zit.

Als ik dan catalyst (6.5) open en een instelling apply/refresh, dan is 't probleem verholpen...in een klap strepen etc verdwenen. Ligt het probleem nu waarschijnlijk bij de driver (kan ik beter de oude bijgeleverde gebruiken), toch aan de graka (terwijl deze normaal functioneerd onder gamen) of misschien de tft?? Iemand ervaringen hiermee? Of zou ik beter ipv dvi, een d-sub-kabel kunnen aansluiten?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 21:23

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Nogal wiedus. De Radeon 9200 wordt immers niet meer ondersteunt door Catalyst 6.9. Sorry dat ik het zeg maar dat had je best wel prima zelf uit kunnen vogelen :P
Als het enige wat je veranderd hebt de driver is en je krijgt problemen, verdenkt dan de driver. Die heb je immers het veranderd.Catalyst 6.5 is de laatste versie die de 9200 ondersteunt.
Zie: Catalyst 6.9 Windows XP - Driver Download
Kijk nu bij 'Not supported:'. In die lijst staat de Radeon 9200. Van die types zijn links gemaakt en als je die volgt kom je uit bij Catalyst 6.5. Die moet je draaien dus. :)

[ Voor 20% gewijzigd door Ultraman op 28-09-2006 15:50 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Gijsjha
@cybersteef: Ik denk dat ik het dan niet duidelijk heb beschreven, maar de huidige versie van Catalyst die ik op mijn computer gebruik is 6,5. Ik weet dat een hogere versie niet de 9200 ondersteund en daarom ook nooit geinstalleerd. Echter voordat ik m'n pc met de specs upgrade heb ik meteen de nieuwste driver die ondersteuning bood (dus 6,5) geinstalleerd terwijl ik voorheen op mijn oude pc een oudere versie van catalyst hanteerde (bijv 6.4 ofzo).

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Excuus, je hebt gelijk. Ik heb 2 draadjes door elkaar zitten lezen en zat met 6.9 in mijn hoofd :+
Gister teveel bier op en te hard lopen stampen...

Hoe zit je kwa chipset drivers?

[ Voor 20% gewijzigd door Ultraman op 28-09-2006 17:33 ]

• Gijsjha
@ Cybersteef: Bedankt, ik zal eens kijken of er nieuwere zijn uitgebracht, maar destijds (5 mnd geleden) heb ik de nieuwste tegelijk geinstalleerd. Het probleem was toen al eens aanwezig maar vertoont zich de laatste tijd wel erg vaak.

Ik heb zojuist toen ik er weer last van kreeg ff de dvi-kabel los willen maken, en alleen met aanraken al werd het erger. Dus denk dat ik het probleem heb gevonden. Dus ff losgekoppeld van het scherm, beetje blazen en weer erop gezet. Echter toen geen beeld en "no input" bericht. Aan-uit hielp ook niet. Dus maar ff computer herstart en nu kraakhelder beeld. Dus hopelijk was het dat, maar ben toch beetje sceptisch want neem aan dat je zo'n kabel eigelijk altijd wel goed aandraaid en dus goed contact maakt. Weet nu iig zeker dat de kabel goed zit, dus als het probleem zich weer openbaard... Dan zou het de dvi-aansluiting of de -kabel zelf kunnen zijn.

In dat geval zal ik dan ff gaan zoeken naar een d-sub kabel en kijken of het probleem dan weer terugkomt. Zoniet dan ligt het iig zeker aan de dvi-hoek en zal ik benq ff gaan mailen. Ik neem aan dat ik kan testen of het de dvi-aansluiting is mbv zo-n dvi/d-sub aansluiting op een d-sub kabel te zetten. Dus dan kan ik of gaan vragen om een nieuwe kabel of een RMA. Hopelijk dus dat ik zo het probleem kan oplossen/detecteren, maar tja... vraag of het daadwerkelijk in deze hoek zit en niet aan de graka of id ligt. Dus als iemand toch nog ideen heeft/ervaringen hiermee, dan hoor ik het graag om iig snel dingen te kunnen uitsluiten.

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dat lijkt inderdaad veel op slecht contact. Misschien dat er iets tussen heeft gezeten of dat je kabel inderdaad een beetje brak is.
Je zou inderdaad wat testen kunnen uitvoeren om te kijken waar het precies zit. Als het mogelijk is kun je ook een andere DVI kabel proberen. Dan kun je ontdekken of het ook daadwerkelijk aan de kabel ligt.

[ Voor 39% gewijzigd door Ultraman op 28-09-2006 22:58 ]

• TargetX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-05 12:57
Ik heb iets soortgelijks gehad: ik had op een gegeven moment allemaal strepen in beeld (in rood/groen/blauw/you name it) toen mijn videokaart aan het dood gaan was. Dit was eerst alleen heel af en toe in games maar later ook in Windows. Reden was (denk ik) dat ik een keer was vergeten de 700cu ook aan te sluiten en toen ging FEARen op mijn vga. Hij werd toen 96c (toen keek ik pas ff in rivatuner) en toen pc maar snel uit gedaan. de core kan 128C hebben (6800GT @ Ultra) maar t memory kreeg op dat moment geen airflow en daardoor is dat memory toen kapot gegaan.

Lang verhaal kort: ik denk dat je videogeheugen kapot is en je dus een nieuwe kaart zal moeten kopen.

• Gijsjha
Het lijkt erop dat het de kabel was die niet voldoende goed zat. Na een dag geen last meer van de strepen, terwijl de laatste dagen 't toch dagelijks wel een paar keer voorkwam. Zelfs na 't belasten van uurtje gamen, geen probleeem. De strepen deden zich ook alleen voor in XP, niet tijdens het gamen. Dus hopelijk heb ik er verder geen last meer van, maar na een dag toch moeilijk te zeggen.

edit: destijds was het redelijk warm weer, dus dat hielp het probleeem behoorlijk. Dus heb ff voor betere airlow van de ouwe sweexkast gezorgd.... Door te modden, een gat en koeler gemaakt in het zijpaneel. Nu nauwelijks nog problemen, vrees dat de chip van de graka te warm werd. 't Komt nog wel een enkele keer voor, soms als ik lang achter elkaar gegamed heb, bijv. GTA SA, Far Cry of Brothers in Arms:Earned in Blood.

[ Voor 35% gewijzigd door Gijsjha op 12-12-2006 19:50 ]

Pagina: 1