7800GS GPU Voltmod

Pagina: 1
Acties:
  • 449 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-10-2025

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Volgens dit artikel: http://www.vr-zone.com/?i=3317

Mijn primaire doel is het opkrikken van de Vcore, deze zou standaard 1,3/1,4 Volt moeten zijn voor respectievelijk 2D/3D modus. Ik heb zelf een Club3D 7800GS AGP en de plaatjes uit het artikel komen overeen met mijn kaartje. Om te beginnen stuit ik tegen een aantal onduidelijkheden. Ik probeer vanaf het "VGPU measuring point" te meten wat mijn huidige spanning is op de Core. Deze geeft bij mij constant 1.1Volt aan, lijkt me wat vreemd, misschien meet ik verkeerd? ik meet nu tussen het VGPU meetpunt en ground.
Inmiddels heb ik ook de twee SMD weerstandjes verwijderd zoals omschreven. Volgende stap is een 100K variabele weerstand tussen een SMD weerstandje en ground te hangen om de Vcore te regelen. Echter heb ik geen 100K's meer liggen, wel 10K variable. Ik heb er een vaste weerstand van zo'n 90K tussengehangen om te kijken of er iets verandert, hij blijft 1.1Volt aangeven. Hij werkt nog wel steeds uitstekend, dus ik denk dat deze weerstand veel te hoog is. Maar gezien ik niets kan uitlezen weet ik niet tot hoever ik kan gaan alvorens de boel aan gort te helpen.

Anderen ook al ervaring op dit gebied? Wat voor weerstand heb jij er tussen hangen en wat voor resultaten heb je bereikt etc. En hoe meet ik de juiste spanning nou eigenlijk?

Heb gister nog wel even 3dMark03 kunnen voltooien met die 90Kohm er tussen. Kaart draaide op 530/1460 met als resultaat 14500 3dmarks op een XP-M Barton @ 2400MHz (12x200)
Zonet gaf ie echter op 500MHz al weer de geest in de vorm van artifacts en vastlopen. De Core temp komt ook nooit ver boven de 45 graden Celcius uit wat ik wel erg laag vind voor een videokaart die pas gaat waarschuwen bij 115graden Celcius. Ik zou het niet erg vinden als de kaart rond de 60graden zou zitten met een hogere Vcore, zo te zien wordt hij momenteel absoluut niet ten volle benut.

Graag jullie ervaringen en tips!

Verwijderd

Heb je de versie met 16 of 20 pipelines?

Mijn kaart (Gainward GF-7800GS Bliss 512mb) loopt overgeklokt op 500MHz/1410MHz.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2006 14:50 ]

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 28 september 2006 @ 14:42:
Is jouw GS versie degene met 16 of 20 pipelines?

Want de versie met 16 pipelines wordt inderdaad niet volledig benut, ik heb zelf de Gainward GF7800GS Bliss 512Mb silent en deze wordt wel volledig benut.
De pipelines interesseren met niet echt, ik weet dat de standaard 7800GS gewoon 16pipes heeft, er zijn alleen een paar fabrikanten die een speciale editie met 20pipes uit hebben gebracht maar daar betaal je dan ook voor. Daarnaast is het gewoon een G71 die volgens mij juist 24pipes heeft, m.a.w, OOK die Bliss wordt niet volledig benut als je het zo gaat bekijken. Maargoed, die pipes zijn hardwarematig uitgeschakeld dus daar schieten we niets mee op. Ik bedoel met niet volledig benut iets anders, namelijk dat de Vcore expres een stuk lager ligt dan dat van zijn grotere broertjes. De Core kan echter gemakkelijk snelheden van rond de 550MHz hebben, maar dan moet de Vcore dus omhoog, hetzelfde geldt overigens voor het geheugen, deze is ook ondermaats voorzien van spanning. Vervolgens hebben ze dit slim beveiligd, de spanningsregulator houdt namelijk de spanning constant in bedwang zodat deze niet hoger wordt. Deze beveiliging heb ik er zojuist afgesloopt. Waarschijnlijk zou ik nu ook een BIOS kunnen gebruiken die hogere spanningswaardes opgeven en werkt het WEL, voorheen wilde dit niet lukken omdat deze spanning automatisch teruggeschroefd werd. Maar ik hou het wel bij solderen, rest alleen de vraag wat voor waarde ik er tussen moet hangen aangezien 90Kohm wat te hoog gegrepen lijkt.

• bokko!
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-02-2025
Hoi Brut@lyst,

Sorry dat ik even off topic ga, maar kan jij mij advies geven over drivers voor de 7800GS?
Ik heb het ook al eens in het Gforce 7 forum geprobeerd, maar hier kreeg ik geen duidelijk antwoord.

Zelf heb ik de XFX 7800GS Xtreme Edition.
Ik ben al geruime tijd aan het knoeien met drivers, maar ben niet tevreden met het resultaat van deze kaart.
Ik heb in spellen zoals BF2 last van stotteringen tijdens het spelen.

Ook heb ik geprobeerd om de kaart over te klokken via de automatische overklokfunctie in de nieuwe NGO NVIDIA Optimized Driver 1.9147

Hier de specs van mijn pc

Asus A8V
AMD 64 3800+
2x 512 DDR Geil cl 2,5
2x 160Gb Maxtor SATA raid 0
Tagan 480Watt voeding

Om een voorbeeld te geven:
BF2 speel ik op 1280x1024@60Hz met settings op hoog.
Als ik ga spelen dat lijkt het net alsof ik met mijn oude 9800Pro kaartje aan het spelen ben.
Ik heb een verse windows installatie gedraait, dus het kan geen probleem zijn van achtergebleven "driversporen"

Ook heb ik vragen bij de bios settings van mijn mobo, moet fastwrite nou aan of juist uit etc...

Sinds ik deze kaart hebspeel ik bijna geen gamesmeer omdat de games gewoonweg niet lekker lopen.
Dit is natuurlijk niet de bedoeling van een kaartje wat mij toen ruim €300,- heeft gekost.

Somebody help me :'(

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Dat lijkt mij ook nogal vervelend, ik heb zelf helaas niet echt ervaringen met BF2, ik zal eens kijken of ik die game nog ergens heb liggen, dan zal ik eens zien hoe dat spel bij mij draait in dezelfde resolutie.

Ik gebruik overigens geen speciale drivers, heb altijd de standaard nvidia's gebruikt. Ook ik ben pas geleden overgestapt van een Radeon9700 naar deze 7800GS. Maar naar mijn belevenis draait hij hier wel als een zonnetje. Momenteel gebruik ik de nieuwste BETA drivers van nvidia (92.91) met het vernieuwde control-panel (wat ik overigens vind zuigen). Ik heb wel altijd Fast Writes aanstaan, ook heb ik de AGP bus van 66MHz naar 99MHz gezet wat totaal geen problemen oplevert. Daarnaast gebruik ik NVTray voor de wat meer geavanceerde instellingen. Met het standaard nVidia control panel kan je overigens ook gewoon overclocken en optimale clockspeeds laten detecteren mits Coolbits is geactiveerd (kan je met NVTray allemaal fixen). Dit alles vind ik uitstekend werken.
Verder speel ik alles in High Quality mode met AA op 4x en AF op 16x, al denk ik niet dat BF2 op 1280x1024 dat zo'n leuk idee vind, maar ik zal het eens proberen.

Verder zijn er nog altijd een aantal dingen die de framerate wat in de soep kunnen laten lopen. Dingen zoals Vertical Sync aan/uit, Double/Triple Buffer en "max frames render ahead". Normaal als je geen "tearing" wil hebben (halve beelden, out of sync) moet je VSync AAN zetten en het liefst Triple Buffering gebruiken. Persoonlijk hoeft die synchronisatie van mij niet zo in games, dus ik heb Vsync uitstaan en dan doet "double/triple buffer" er ook niet meer toe en rendert de kaart gewoon zoveel als hij kan zonder de opbouw van je beeldscherm in acht te nemen. Als laatste rendert je videokaart standaard altijd 3 frames ahead in D3D modus. Dit kan je ook aanpassen. Hoewel ik er zelf achter ben gekomen dat ik de hoogste framerates haal als deze gewoon op 3 blijft staan, zou het kunnen dat een 3rd party driver deze instelling van nature anders heeft staan met misschien wel nadelige gevolgen voor BF2.

Verder kan ik je zeggen dat ik helemaal geen moment vreemde prestaties heb gekend, de kaart was duidelijk ruim 2x zo snel als mijn R9700 en heb geen tramelant gehad met drivers, vastlopers etc. Ik heb de kaart nu overigens een kleine maand, dus er kan nog vanalles mis gaan ;)

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Zo te zien zijn er niet echt veel mensen die hardware-mods hebben toegepast op de 7800GS, vind het maar moeilijk om anderen te vinden, zelfs op buitenlandse fora. Noujah, wie weet kom ik er zelf nog wel uit, en uiteraard zal ik mijn resultaten even posten ;)

• TimBee
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-07-2025
Boko!: BF2 probleem is te wijten aan té weinig geheugen. BF2 op HIGH vraagt +/- 1200 MB
Als je 1GB hebt is Medium-texture quality aan te raden, anders doet hij voortdurend mem-swaps naar de HDD...vandaar het stotteren.

Ik heb hetzelfde probleem, samen met vele anderen (Google maar een keer)

Bye.

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Ik ben er net achter gekomen dat mijn Club3d een nieuwere bios versie heeft, de 7800GS+ versie. Bij een inspectie kwam ik er al snel genoeg achter dat deze BIOS andere voltages hanteert, namelijk maar 1.1volt voor 2d en 3d mode.
Ik ga zometeen de bios flashen met eentje die 1.4volt doet in bijde gevallen. Een kijken of mijn multimeter dan ook deze waardes netjes aangeeft.
Achteraf blijkt dus dat ik de spanning weldegelijk goed uitgelezen heb in eerste instantie, vond 1.1volt al zo raar en dat deze niet toenam in 3d modus, maar nu lijkt alles op zijn plaats te vallen.
In dat geval vind ik het alsnog een wonder dat ik 530MHz core heb kunnen draaien op 1.1volt!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
^^

Ik voorzie een volgend topic.

7800GS, check mijn rook ontwikkeling :')

1,1 > 1,4 volt ? kan dat zomaar zonder problemen dan

vreemd

ik zou wel eerst alles default zetten, en opnieuw beginnen met opvoeren

zo verlaag je de kans dat je hem na het flashen direct naar de eeuwige jachtvelden bekeert

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Viper® schreef op donderdag 28 september 2006 @ 17:50:
^^

Ik voorzie een volgend topic.

7800GS, check mijn rook ontwikkeling :')

1,1 > 1,4 volt ? kan dat zomaar zonder problemen dan

vreemd

ik zou wel eerst alles default zetten, en opnieuw beginnen met opvoeren

zo verlaag je de kans dat je hem na het flashen direct naar de eeuwige jachtvelden bekeert
Zal mij echt een worst wezen, je bent maar 1x tweaker :P

Overigens krijg ik met geen mogelijkheid verandering in die 1.1volt
Elk forum spreekt overigens over die 1,3/1,4 volt maar mijn CLub3d met G71core draait dus mooi 1.1volt, het lijkt erop dat oudere 7800GS'en met G70 core alleen 1.3/1.4 volt te verduren krijgen. Maar dit euvel heb ik nog nergens gelezen! Net mijn eigen bios aangepast en van 1,1V -> 1,2V gemaakt, hoger kan je niet eens kiezen. Maar er verandert helemaal niets, het blijft 1.1volt op de multimeter.
Net heb ik de bios weer aangepast en ingesteld op 1.05volt, en nogsteeds blijft het 1.1 ! , wat een irritant zooitje :P

Na de weerstand voor de VCore mod aangepast te hebben van 90Kohm naar pak em beet 45K, is er nogsteeds geen zak verandert. Mijn Multimeter lijkt anders wel gelijk te hebben, want ik haal nogsteeds exact dezelfde clocksnelheden, de temperatuur is niet gestegen en ik kan ook niets verder clocken dan voorheen. M.a.w, ik heb van alles aangepast maar er verandert helemaal niets. Knap werk hoor nVidia :)

Overigens schrik ik nou niet echt van 1.1 volt naar 1.4 hoor, Mijn cpu draait ook nog prima als ik van 1.65 naar 2.0 volt ga, en zo geldt dat ook voor de chipset en geheugenreepjes etc. die kunnen echt wel wat meer hebben. EN zoals ik al eerder zei, ze hebben hem waarschijnlijk doelbewust een lager voltage gegeven, energiezuiniger en klokt minder ver. Neemt niet weg dat deze het ansich wel zou kunnen. Je kan je CPU toch ook gewoon op 1.1volt zetten en lager clocken dan normaal, dan heb je een zuinige CPU en geen dikke ventilatoren nodig, er zijn genoeg die dat doen.

-edit

Waarom draait jouw Barton btw op 190fsb, waarom niet 200+, die A-synchrone acties lijken me niet echt veel voordeel wel ?

[ Voor 19% gewijzigd door BruT@LysT op 28-09-2006 20:03 ]

• bokko!
Ok ik ga ook eens poberen om de AGP bus frequentie op 99 te zetten, kijken of dat helpt.

Ook kan ik van een maatje 2 Gb DDR geheugen lenen, op deze manier kan ik uitproberen of het idd een geheugenprobleem is.

Bedankt voor de voorlopige tips!

Ik hou jullie op de hoogte.

@ Brut@lyst: nogmaals excuses voor het kapen van je topic

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
BruT@LysT schreef op donderdag 28 september 2006 @ 19:56:
[...]
-edit

Waarom draait jouw Barton btw op 190fsb, waarom niet 200+, die A-synchrone acties lijken me niet echt veel voordeel wel ?
Athlon XP2500+ (333)
Barton
A2 (6-A-0) 02/2003
OEM: AXDA2500DKV4D 1833MHz 166MHz
DDR 11.0x 1.65V L1 128KB
L2 512KB 41.4A
68.3W
85.0ºC 54.3M
130nm
101mm²
Mijn Barton is officieel 166 Mhz bus en 11 multip = 1,833 ghz

hij draait dus nu op 190 x 11 = 2,09 Ghz

Waarom niet op 200+ ?
omdat hij dat gewoonweg niet trekt. De CPU zelf gaat nog wel, de vmod is nu 1,675 wat niet veel scheelt met de default 1,65v

alleen me mobo gaat flippen. Ik heb nog een A7V8X-x als ik het goed weet, en alles boven de 190 fsb en me mobo gaat piepen en hij herkent me ide controller en floppy disk controller niet meer. Bios reset = remedie.

Dit komt omdat bij 190fsb de pci bus al op 39 Mhz loopt. 40 of hoger vindt me pci niet zo tof.

de bus draait dus effectief op 380 Mhz, misschien dat je daarmee in de war brengt.

overigens draait me mobo nu op 184/186 ergens. Ik kreeg af en toe toch rare vastlopers of fouten op o.a. war3

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Viper® schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 15:41:
[...]

[...]

Mijn Barton is officieel 166 Mhz bus en 11 multip = 1,833 ghz

hij draait dus nu op 190 x 11 = 2,09 Ghz

Waarom niet op 200+ ?
omdat hij dat gewoonweg niet trekt. De CPU zelf gaat nog wel, de vmod is nu 1,675 wat niet veel scheelt met de default 1,65v

alleen me mobo gaat flippen. Ik heb nog een A7V8X-x als ik het goed weet, en alles boven de 190 fsb en me mobo gaat piepen en hij herkent me ide controller en floppy disk controller niet meer. Bios reset = remedie.

Dit komt omdat bij 190fsb de pci bus al op 39 Mhz loopt. 40 of hoger vindt me pci niet zo tof.

de bus draait dus effectief op 380 Mhz, misschien dat je daarmee in de war brengt.

overigens draait me mobo nu op 184/186 ergens. Ik kreeg af en toe toch rare vastlopers of fouten op o.a. war3
Daar heb je toch deviders voor? of ondersteunt dat mobo helemaal geen 200MHz bus? Mijn Barton 2500+ was unlocked, dus kon je gewoon 10x200 doen bijvoorbeeld. En met de juiste devider heb je gewoon weer 33/66 MHz voor PCI/AGP enzo. Met PC3200 kan je dan ook 200MHz bus/mem 1:1 zetten waardoor de frequenties synchroon lopen wat voor wat extra snelheid zorgt.
Dat je CPU 166bus heeft doet er verder niet echt toe, mijn XP-M heeft ook maar 133bus standaard, maar hij draait op 11x220MHz prima. Voltage 1.65 is ook wel erg standaard, kan je hem niet gewoon vanuit bios op 1.75 zetten oid?

btw, nog steeds geen verdere resultaten geboekt wat betreft de 7800GS. Draait nu wel mooi 490/710, maar ik vind het zo jammer dat de vmod totaal niet lijkt te werken in geen enkel opzicht. Zou graag willen weten hoe dat nou komt.

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Nou valt me wel weer tegen hoor van de tweakertjes hierzo, waar zitten de soldeerberen? :D

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Nou ik boek eindelijk progressie!, ik zal binnenkort met een Guide komen. Als ik em niet voor die tijd opblaas that is :P

Overigens weet ik nu een aantal belangrijke dingen te melden.

De 7800GS AGP bestaat er in enkele smaken, maar ik doel in dit geval met name op de reference borden zonder poespas en default overclock. Vooral de goedkope varianten dus zoals bijvoorbeeld de Club3D.

Club3D heeft echter twee exemplaren geleverd, namelijk die met een G70 Core, en die met een G71 core. De laatste is nieuwer en zuiniger. Mijn kaart is ook nog geen maand oud. Ik heb dus de G71 uitvoering en deze heeft totaal geen Vmod guide momenteel. Deze draait ook standaard op 1.1volt in 2d/3d modus inplaats van de 1.3/1.4 volt die andere guides aangeven.

Ook ben ik erachter gekomen dat het aanpassen van de bios totaal geen effect heeft op het voltage terwijl je deze weldegelijk aan kunt passen. Ik heb deze onlangs op 1.2Volt gezet zonder enig resultaat. De enige manier lijkt dus solderen.

Door naar meerdere vmod guides tegelijk te kijken van PCI-E kaarten zoals de 7900/7600 GT/GTX whatsoever ben ik achter betere methodes gekomen dan de methode die in de vmod guide beschreven staat in mijn eerste post. En het is gelukt!, ik heb eindelijk mijn voltage hoger dan normaal!

Zonet heb ik met de VCore op 1.145 op 550MHz core de 3Dmark03 doorlopen zonder vlekken en zweren :D
Ik kon voorheen 550MHz niet eens kiezen met het nVidia control panel omdat deze de 'test' niet doorstaat, nu wel!

Momenteel heb ik 1.215 Volt bewerkstelligt, ik ben benieuwd ;)

Let wel, deze spanning lijkt misschien hoog voor sommigen, maar elke andere kaart die een G71 heeft (de snellere varianten) draaien standaard op 1.2Volt. Je zou dus bijna kunnen spreken van een default voltage die ik momenteel hanteer. Uiteraard ga ik wel naar 1.3Volt, maar laten we niet overhaast te werk gaan, de huidige clocksnelheid is al zeer goed te noemen. (van 375/600 naar 550/720)
Het geheugen heb ik overigens nog niet oc'ed, dat komt later.

Wil je weten of jouw kaart ook de G71 variant is? check "5.71.22.21.11" als BIOS versie (is in nvidia's Display Properties te vinden of zelfs als stickertje op de acher van je videokaart). Overigens zie ik net dat je op dezelfde plek ook gewoon "G71 core" kan vinden, wel zo duidelijk :o

[ Voor 18% gewijzigd door BruT@LysT op 03-10-2006 00:42 ]

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Momenteel ben ik blijven steken op 1.18volt voor de core omdat MEER geen zin had, het geheugen heb ik inmiddels ook overclocked door heel simpel met een potloodje twee SMD weerstandjes te bekrassen (hierdoor verlaagt de weerstand van de desbetreffende weerstand met een hoger voltage tot gevolg)

Mijn huidige stabiele clocksnelheden zijn 575MHz Core / 750MHz Mem (1500MHz eff.)
Zonder mod was dit maximaal 490/710
Originele waardes zijn 375/600

Max temperatuur onder load bij mijn huidige clocks = 60 Graden Celcius

3Dmark03 scores zijn misschien niet echt representatief, maar om een vergelijking te maken tussen non-oc'ed en oc'ed waardes op hetzelfde systeem is dit perfect om een beeld te scheppen.

non-oc = ~12000 3Dmarks
oc = ~15000 3Dmarks

[ Voor 27% gewijzigd door BruT@LysT op 03-10-2006 00:54 ]

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Als laatste zou ik graag willen weten of er animo is voor een guide. Zijn hier mensen met een 7800GS die van plan zijn een voltmod uit te voeren? Laat het ff weten.

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 19:41
BruT@LysT schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 00:45:
Momenteel ben ik blijven steken op 1.8volt voor de core omdat MEER geen zin had, het geheugen heb ik inmiddels ook overclocked door heel simpel met een potloodje twee SMD weerstandjes te bekrassen (hierdoor verlaagt de weerstand van de desbetreffende weerstand met een hoger voltage tot gevolg)

Mijn huidige stabiele clocksnelheden zijn 575MHz Core / 750MHz Mem (1500MHz eff.)
Zonder mod was dit maximaal 490/710
Originele waardes zijn 375/600

Max temperatuur onder load bij mijn huidige clocks = 60 Graden Celcius

3Dmark03 scores zijn misschien niet echt representatief, maar om een vergelijking te maken tussen non-oc'ed en oc'ed waardes op hetzelfde systeem is dit perfect om een beeld te scheppen.

non-oc = ~12000 3Dmarks
oc = ~15000 3Dmarks
je hebt dus wel 25MHz gewonnen door meer dan een halve volt erbij te zetten (1,2 -> 1.8) :X Vind je dat het waard? Alle respect natuurlijk dat je zo`n voltmod aandurft en ook werkend hebt, maar dit is wel erg veel spanning voor vrij weinig winst imho....

[ Voor 6% gewijzigd door -ErikE- op 03-10-2006 00:56 ]

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
p43000 schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 00:55:
[...]

je hebt dus wel 25MHz gewonnen door meer dan een halve volt erbij te zetten (1,2 -> 1.8) :X Vind je dat het waard? Alle respect natuurlijk dat je zo`n voltmod aandurft en ook werkend hebt, maar dit is wel erg veel spanning voor vrij weinig winst imho....
Nee nee, ik heb het voltage gepushed tot dat er geen resulaten meer geboekt werden, maar zonder vmod haal ik maar 490MHz, en MET wel 575MHz, dat vind ik een behoorlijk verschil en ik merk het ook duidelijk in de spellen die ik speel. (overigens was het een typo, het moest 1.18v zijn , niet 1.8 :o nou snap ik de misvatting pas, sry!)

Dat overclocken vaak zeer veel moeite is voor betrekkelijk weinig winst is al geruime tijd duidelijk, dat is een aspect van overclocken. Je moet imho wel een leuke hobby vinden om dit te willen doen. Als je bang bent het spul te slopen moet je er niet aan beginnen. Echter voor mij is dit een verslaving en angst op dit gebied ken ik niet. Een computer met hardware die op default loopt zou ik niet tevreden mee zijn. Ik zit niet voor niets op tweakers.net en dit is niet voor niets geplaats in 'die-hard oc'ing' :)

Dat jij het belachelijk vind, vind ik niet erg. Ik zou alleen graag willen weten of er mensen zijn met belangstelling voor een guide, dan zal ik die posten. Op diverse fora zit men er al geruime tijd om te springen, ik ben dus niet de enige. Dat er mensen zijn die het maar kul vinden weet ik al jaren, het gaat me om de freaks die dit oh zo graag voor elkaar willen krijgen.

Overigens is deze G71 core buitengewoon goed te noemen, voorheen lieten voltmods nauwelijks 20MHz progressie als resultaat zien, zelfs DAT hadden mensen er nog voor over (Geforce1 tijdperk bijvoorbeeld).

Genoeg gezeverd, ik wacht de reacties wel af :) Ik ben momenteel erg blij met wat ik voor elkaar gekregen heb.

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 19:41
BruT@LysT schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 01:10:
[...]

Dat overclocken vaak zeer veel moeite is voor betrekkelijk weinig winst is al geruime tijd duidelijk, dat is een aspect van overclocken. Echter voor mij is dit een verslaving en angst op dit gebied ken ik niet. Een computer met hardware die op default loopt zou ik niet tevreden mee zijn. Ik zit niet voor niets op tweakers.net en dit is niet voor niets geplaats in 'die-hard oc'ing' :)
Dat snap ik ook joh. Ik vroeg het ook alleen maar omdat je een typo had gemaakt. Op 1,18V is het natuurlijk een hele winst!
Je moet imho wel een leuke hobby vinden om dit te willen doen. Als je bang bent het spul te slopen moet je er niet aan beginnen.
Wellicht zonder Vmods en extreme koeling, maar zie m`n sig ;)
\
Dat jij het belachelijk vind, vind ik niet erg. Ik zou alleen graag willen weten of er mensen zijn met belangstelling voor een guide, dan zal ik die posten. Op diverse fora zit men er al geruime tijd om te springen, ik ben dus niet de enige. Dat er mensen zijn die het maar kul vinden weet ik al jaren, het gaat me om de freaks die dit oh zo graag voor elkaar willen krijgen.
Ik vind het zeker niet belachelijk! Vind het juist goed (zie ook mijn post). Alleen wederom, zonder typo was m`n post heel anders geweest! Een guide zou zelfs ik (heb niet eens een 7800GS) heel interessant vinden om te lezen. Meer kennis op dit gebied is nooit weg toch! ;)

[ Voor 11% gewijzigd door -ErikE- op 03-10-2006 13:36 ]

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Whehe, achjah beetje miscommunicatie :P

Heb inmiddels de standaard fan gesloopt, dat stuk plastic eraf gehaald en er een 80mm opgezet. Ook had ik gelezen dat een stevige molex betere resultaten kan geven. Ik had er nogal een dun cheap ass extended molex kabeltje naartoe gelegd, kwam ik later pas achter.
Inmiddels heb ik al benchmarks gedraaid op 600/1600 < das echt belachelijk :D

Maar als ik de vcore verder opvoer boven die 1.180 en de spanning komt in de buurt van 1.190 tijdens het spelen van een spel wordt het beeld zwart. Een soort van automatische beveiliging oid. Het kan ook zijn dat de spanningsregulator het dan laat afweten. Echter ik denk dat ik een manier weet om het toch voor elkaar te krijgen. Ik zou namelijk erg graag 1.2volt draaien aangezien 600MHz daar helemaal stabiel is zonder artifacts, het beeld moet alleen niet zomaar zwart worden. Als me dat lukt en ik heb 600/1600 stabiel heb ik echt wel een mijlpaal bereikt met luchtkoeling op een 7800GS.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Overigens zou ik die guide WEL maken brut@lyst, ook al *lijkt* ern iemand animo te hebben, ik heb nu ook geen animo mijn GT te voltmodden(hoewel als ik jou results lees..bijna 300mhz overclock :+)
maar over enkele maanden als er nieuwe spellen uitkomen, misschien wél.
p43000 schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 00:55:
[...]

Volgens mij zegt je GPU dat je die berekeningen zelf mag doen, als je hem 1,8v voert, zeker met de stockcooling :X

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• bokko!
TimBee schreef op donderdag 28 september 2006 @ 16:51:
Boko!: BF2 probleem is te wijten aan té weinig geheugen. BF2 op HIGH vraagt +/- 1200 MB
Als je 1GB hebt is Medium-texture quality aan te raden, anders doet hij voortdurend mem-swaps naar de HDD...vandaar het stotteren.

Ik heb hetzelfde probleem, samen met vele anderen (Google maar een keer)

Bye.
Ben ik weer......

Ik heb sinds kort idd 2Gb geheugen gekocht nl. Corsair twinx2048 CL2.
Loopt als een zonnetje 1280x1024 px alles op high en AA op 4x!!! *O*
Waarom heb ik dat niet eerder gedaan!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-02 22:48
BruT@LysT schreef op donderdag 28 september 2006 @ 14:37:
Heb gister nog wel even 3dMark03 kunnen voltooien met die 90Kohm er tussen. Kaart draaide op 530/1460 met als resultaat 14500 3dmarks op een XP-M Barton @ 2400MHz (12x200)
Zonet gaf ie echter op 500MHz al weer de geest in de vorm van artifacts en vastlopen. De Core temp komt ook nooit ver boven de 45 graden Celcius uit wat ik wel erg laag vind voor een videokaart die pas gaat waarschuwen bij 115graden Celcius. Ik zou het niet erg vinden als de kaart rond de 60graden zou zitten met een hogere Vcore, zo te zien wordt hij momenteel absoluut niet ten volle benut.

Graag jullie ervaringen en tips!
Ik denk dat jij een wat brakke kaart hebt.

Ik heb namelijk exact dezelfde kaart en draai probleemloos zonder enige aanpassingen aan koeling of voltage op 570/1450 via het nvidia control panel. Met powerstrip haal ik probleemloos 580/1550. Op 600/1550 draait het ook nog wel maar dan krijg ik last van artifacts.

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Ik draai overigens wel mijn geheugen op 1600MHz momenteel, das zeker niet verkeerd.

Overigens, houd met RivaTuner en de daarbij horende Hardwaremonitor je GPU-clock wel in de gaten heh!, Want de clockfrequenties worden standaard teruggeclocked als hij minimale foutjes maakt die niet eens te zien zijn door ons. Dus het kan heel goed zijn dat je kaart gewoon terug naar 375 springt op het moment dat je een game gaat spelen. Om die reden heb ik de bios aangepast voor 2d en 3d, hij staat nu minimaal op 550MHz, en ik ben er net al weer achter gekomen dat als ik hem op 580 heb staan hij steeds terug gaat naar 550MHz, heel irritant :)
Maargoed het verschil is toch al minimaal, de grootste improvement zit em in 375 -> 550

Maar om nou te spreken dat ik een 'brakke' kaart heb? jah sommigen willen graag even stoer doen, en natuurlijk zit er verschil in cores. Met een voltmod moet jij makkelijk de 600 core halen aangezien ik eerst niet eens de 500MHz stabiel haalde. Maar erg brak is hij niet, aangezien er veel meer mensen zijn die totaal niet de snelheden halen die ik haal. Noem jouw exemplaar maar gewoon 'heel goed', inplaats van de mijne als brak te kwalificeren :) Wel super dat jou kaart stock al dergelijke snelheden haalt, dat bevestigd maar weer dat je beter een 7800GS kan halen dan een 7600GT.

Overigens vreemd dat je met een andere tool hogere instellingen haalt, das gewoon grote onzin. Ik gebruik namelijk enkel het nVidia panel en deze laat mij dus gewoon 580/1600 kiezen zonder dat deze gaat klagen na de test. Als je hem via een ander programma gaat forceren op een hogere snelheid kan je er donder op zeggen dat hij het niet lang op die snelheid gaat volhouden en hem dus gewoon automatisch terugclocked. Ik zou dus nog maar eens even goed kijken als ik jou was. Ik ga enkel van het nVidia controlpanel uit, aangezien dit een veel betere indicatie is of de overclock ook stabiel is. En zelfs dan nog is het niet altijd 100%, want zoals ik al zei, die 580 waarvan hij denkt dat het OK is gaat na een paar minuten gewoon terug naar 550MHz, en als je je bios niet gemod hebt, gaat ie terug naar 375, soms zelfs 275. Nou lekker is dat :D
En laat ik duidelijk zijn, deze teruggeclockte waardes ZIE je dus niet in het control panel of met powerstrip!, alleen met een hardwaremonitor kan je zien dat hij automatisch terugclocked.

[ Voor 32% gewijzigd door BruT@LysT op 29-10-2006 19:10 ]

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-02 22:48
Als ik de scores die ik in 3DMark2005 haal bekijk zie ik tot aan de 580 een stijgende lijn wat betreft de scores, dus ik denk niet dat de kaart wordt teruggeclocked maar ik heb dit (nog) niet gechecked met een hardware monitor:

375 5385
500 6315
520 6406
550 6597
560 6626
580 6700

• waterking
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-12-2025
hoelang moet je conductive silverpaint laten drogen ??

klik hier voor de specs van m'n systeem || ook al is INTEL nog zo snel AMD achterhaalt hem wel

Pagina: 1