wanneer salarisverhoging vragen (starter)?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.234 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Anoniem: 190923

Topicstarter
Beste forumgenoten,

Ik ben sinds 2 maanden aan de slag als beginnend projectleider (zit in een opleidingstraject) bij een groot bedrijf. Hoewel ik net begonnen ben (ben ook starter) krijg ik een net salaris: 2700 bruto. Ook weet ik dat mijn meer ervaren collega's (3-4 jaar of meer ervaring) een stuk meer krijgen.

Oud-studiegenoten van me zijn soms binnen 1 jaar met 300 of 400 euro in salaris/maand erop vooruit gegaan. Wel zijn zij lager ingestapt qua salaris op ongeveer 2200.

Ik ben trouwens 27 jaar en heb een WO opleiding achter de rug.

Mijn vragen zijn:
-Denken jullie dat ik na bijv 6-8 maanden een salarisverhoging kan voorstellen of dat het not done is gezien het hoge instapsalaris. Overigens vind ik van mezelf dat snel dingen oppik en goed werk aflever.
-Hoe hoog zijn 'normaal gesproken' de salarisverhogingen die een startend academicus in het bedrijfsleven krijgt en op welke termijn(en) gebeurt dat?

Alvast bedankt!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:19

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

De hoge instap is over het algemeen wel een duidelijk teken dat grote verhogingen er niet zo snel aan zitten te komen. Ik denk dat je blij moet zijn met enkele procenten verhoging nav je functioneringsgesprek. Grote verhogingen krijg je over het algemeen wanneer je verantwoordelijkheden wijzigen doordat je promotie maakt of meer taken krijgt.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-04 16:05
Meest voor de hand liggende moment is bespreking van overgang jaar- naar vast contract. En anders gewoon bij je beoordeling. Maaruh, ik zou niet rekenen op stappen van 300-400 euro op zo'n salaris. Tenzij je in een hele hippe branch werkt....

Topicstarter
bedankt voor de reacties. Ik heb een contract van 3 jaar, dit is tevens de periode waarbinnen mijn 'opleidingstraject' valt. na 3 jaar is er dus sprake van een kleine promotie

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 190923 op 28-09-2006 15:37 ]

Anoniem: 3057

Salariswijzigingen horen vaak bij:
1) Overstap van 1 bedrijf naar een ander
2) Jaarlijks beoordelingsgesprek
3) Tussentijds functioneringsgesprek met duidelijk aantoonbare tussentijdse prestaties
4) Verandering van functie (bijv. junior naar medior)
5) Afronding van een opleiding / certificering, mits daar afspraken over gemaakt zijn
6) Verandering overige arbeidsvoorwaarden (bijv. tijdelijk naar vast contract)

Ik denk dat je om andere redenen niet vaak een salarisverhoging zal kunnen regelen, tenzij ze jou heel hard nodig hebben en bang zijn dat je anders weggaat.

Eerlijk gezegd vind ik het ook een beetje not done om zomaar een salarisverhoging te vragen zonder een specifieke reden. Natuurlijk kan je het altijd proberen, want jouw normen kunnen anders zijn dan die van mij, maar bedenk wel welk signaal je daarmee stuurt naar jouw omgeving en welk gevoel ze evt. daarbij over jou zouden kunnen krijgen. Niet persee negatief en misschien heeft het voor jou zelfs helemaal geen relevantie wat anderen van je denken, maar je kunt je er maar beter wel bewust van zijn.

HTH :)

Topicstarter
@MrX

Een aantal van de genoemde punten had ik idd zelf ook al bedacht. Omdat ik nog betrekkelijk weinig/geen ervaring heb mbt dit onderwerp leek het me in elk geval zinvol om te vragen wat normaal gesproken de gang van zaken is.

Het is niet zo dat ik perse salarisverhoging wil (mijn salaris vind ik zelf prima), maar ik wil meer een indicatie van wat mogelijk/gebruikelijk is zodat ik weet waar ik evt. 'recht' op heb.

jullie reactie hebben bij mij in elk geval een verhelderende werking!

• dyna18
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-03 00:25
Zelf ben ik na 10 maanden een gesprek aangegaan met mijn manager, waarin ik aangaf dat ik een functiehoger wilde en een salarisverhoging wel zag zitten.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 00:16

Gé Brander

MS SQL Server

Anoniem: 190923 schreef op donderdag 28 september 2006 @ 15:50:
@MrX

Een aantal van de genoemde punten had ik idd zelf ook al bedacht. Omdat ik nog betrekkelijk weinig/geen ervaring heb mbt dit onderwerp leek het me in elk geval zinvol om te vragen wat normaal gesproken de gang van zaken is.
Ik denk dat je als WO opgeleide prima kan bedenken dat je in geval van een nieuw contract prima prestatie indicatoren kan afspreken waarbij jij, indien je die behaald, een hoger salaris kan krijgen. Dit vergt echter wel goed inzicht in de job en je zal goed moeten kunnen inzien of je de afgesproken indicatoren ook werkelijk waar kan maken. Denk daar maar eens over. Heb ik al meerdere keren met succes toegepast.
Het is niet zo dat ik perse salarisverhoging wil (mijn salaris vind ik zelf prima), maar ik wil meer een indicatie van wat mogelijk/gebruikelijk is zodat ik weet waar ik evt. 'recht' op heb.
Recht op salaris verhoging heeft naar mijn idee niemand, helaas is het in dit land bijna een recht geworden. Je moet een salaris verhoging verdienen in mijn ogen. Waarmaken dus.
jullie reactie hebben bij mij in elk geval een verhelderende werking!
Dat is mooi, daar is het ook een forum voor ;)

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:45
Anoniem: 3057 schreef op donderdag 28 september 2006 @ 15:39:

Ik denk dat je om andere redenen niet vaak een salarisverhoging zal kunnen regelen, tenzij ze jou heel hard nodig hebben en bang zijn dat je anders weggaat.
Als beginnend WO-er met een goede opleiding is het redelijk normaal dat je ieder jaar een salarisverhoging ( 6-10%) krijgt, afhankelijk van je prestatie/beoordeling. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van je opleiding en de branche waar je in werkt.

Aangezien jij een zeer mooi startsalaris krijgt zou ik ook niet te snel om salarisverhoging gaan vragen, maar gewoon je eerste beoordelingsgesprek afwachten.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-04 14:17
Heb je geen evaluetiegesprek na bv 6 maand of 1 jaar? Als dat goed is, is het natuurlijk de ideale moment op opslag te gaan vragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja ik heb al het goed is na 5 maanden een evaluatiegesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enrico670
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-05 12:02
Kan je vertellen bij welk bedrijf dit is? Ik ben wel benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Tupolev schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 20:33:
[...]

Als beginnend WO-er met een goede opleiding is het redelijk normaal dat je ieder jaar een salarisverhoging ( 6-10%) krijgt, afhankelijk van je prestatie/beoordeling. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van je opleiding en de branche waar je in werkt.

Aangezien jij een zeer mooi startsalaris krijgt zou ik ook niet te snel om salarisverhoging gaan vragen, maar gewoon je eerste beoordelingsgesprek afwachten.
Dit lijkt me juist. Ik weet niet in welke branche ts zit maar als je bij een bedrijf werkt waar het salaris wordt opgeschaald aan de hand van vastgelegde tabellen, dan is het heel verkeerd om daarnaast nog salarisverhoging te vragen.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mighty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Mighty

Brains & Steel

Bij salarisverhoging vind ik zelf dat je een kritieke vraag moet stellen: waarom zou je baas je meer moeten betalen voor hetzelfde werk dat je doet?

Als je ander of meer werk doet dan doe je dus niet meer hetzelfde werk en is dit reden voor een verhoging. Als je effectiever of efficienter werkt dan zijn dit ook geldige redenen. Dat je collega meer krijgt wordt al lastiger om uit te leggen. Net zo min als een verhoging krijgen omdat je er 'recht' op heb. Ik zou iemand die zich nog niet bewezen heeft en die al gelijk kwam vragen om een salarisverhoging eens vragen waarom hij denkt dat hij het zou moeten krijgen. Als hij het instapsalaris te laag vind dan had hij die baan niet moeten nemen, je tekent immers ook voor je salaris.

|| The harder you fall the more it hurts - be awesome ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Precies, na twee maandjes is wel extreem snel. Ik zou op z'n vroegst bij je evaluatiegesprek erover beginnen, maar niet met 300-400 euro, misschien 100-150 euro erbij. Als je dat elk half jaar doet, doe je het goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 01-05 18:49

PcDealer

HP ftw \o/

Ik zou het zelf not done vinden, na net te zijn binnengekomen, met een blijkbaar hoog startsalaris, zonder ervaring al te denken aan een salarisverhoging.

Mijn vragen zijn dan, waarom wil je een verhoging en waarom zou je er voor in aanmerking komen?

[ Voor 11% gewijzigd door PcDealer op 08-10-2006 15:55 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Laatst online: 10-11-2024

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Ben het eens met PcDealer ^^

Besef dat als je het vraagt je het ook moet motiveren. En wijzen naar collega's die 3/4 jaar meer ervaring hebben helpt dan niet echt. Dus mits je gewoon enorm goed bent in wat je doet en de betreffende collega's bij jou alles komen vragen vind ik het ook not done. En natuurlijk kun je het altijd proberen. Maar als werkgever zou ik dan een glimlach op mijn gezicht krijgen met 'oh.. gossie wat lief... nee'. :)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok dank voor alle reacties. Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut te tevreden over zowel mijn werk als salaris. Ik wilde louter informatie over wat de normale gang van zaken is. Het is me nu wel een stuk duidelijker geworden.

@PcDealer:

Ik denk dat de vraag waarom ik een verhoging wil niet relevant is, omdat deze samenhangt met de vraag waarom ik ervoor in aanmerking denk te komen.

@OzBoz:

"mits" staat synoniem voor "onder voorwaarde dat", ik denk dus dat je in dit geval "tenzij" ipv "mits" bedoelt. Anders zit er geen logica in je zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-05 17:05

EMP

Krulloos!

Er zijn standaard momenten voor loonsverhogingen. Dit zijn met stip op 1 de eindejaarsbeoordeling, maar halfjaarlijks komt ook voor.

Voor de rest kun je sommige veranderingen/gebeurtenissen als "reden" zien dat je meer zou moeten krijgen, het behalen van (aantoonbaar) goed resultaat (buitengewoon goed afronden van een project), het behalen van een certificering etc. Alleen is het bij dit soort dingen wel vaak zo dat je er (van te voren of tijdens dat het loopt) afspraken over maakt. Dit hoeven niet harde afspraken te zijn, maar moeten wel de mogelijkheid dat het gebeurt behelsen.

Als je vind dat je meer waard bent dan wat je nu krijgt kun je dat natuurlijk altijd bespreken, je zult dan echter wel met een goed verhaal moeten aankomen (maar niets is uitgesloten).

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-05 07:58
Empie schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 10:19:
Er zijn standaard momenten voor loonsverhogingen. Dit zijn met stip op 1 de eindejaarsbeoordeling, maar halfjaarlijks komt ook voor.

Voor de rest kun je sommige veranderingen/gebeurtenissen als "reden" zien dat je meer zou moeten krijgen, het behalen van (aantoonbaar) goed resultaat (buitengewoon goed afronden van een project), het behalen van een certificering etc. Alleen is het bij dit soort dingen wel vaak zo dat je er (van te voren of tijdens dat het loopt) afspraken over maakt. Dit hoeven niet harde afspraken te zijn, maar moeten wel de mogelijkheid dat het gebeurt behelsen.

Als je vind dat je meer waard bent dan wat je nu krijgt kun je dat natuurlijk altijd bespreken, je zult dan echter wel met een goed verhaal moeten aankomen (maar niets is uitgesloten).
Tis toch allemaal standaard procedure werk voor loonsverhogingen voor starters bij de grote bedrijven. Je zal toch uitzonderlijk werk moeten verzetten om in aanmerking voor extra verhoging te komen. ( daar hebben ze vaak ook weer procedures voor ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 01-05 18:49

PcDealer

HP ftw \o/

Anoniem: 190923 schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 10:00:
Ok dank voor alle reacties. Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut te tevreden over zowel mijn werk als salaris. Ik wilde louter informatie over wat de normale gang van zaken is. Het is me nu wel een stuk duidelijker geworden.

@PcDealer:

Ik denk dat de vraag waarom ik een verhoging wil niet relevant is, omdat deze samenhangt met de vraag waarom ik ervoor in aanmerking denk te komen.
[...]
Dat kan, maar hoeft niet. Een reden voor verhoging kan zijn dat je met je budget niet rondkomt. Dat zal voor een werkgever geen goede reden zijn, zo vermoed ik. Een andere is dat je peers met dezelfde opleiding, ervaring en leeftijd meer ontvangen. Dat zou ik wel aankaarten. Evenals dat je uitzonderlijk goed presteert.

LinkedIn WoT Cash Converter

Pagina: 1