Toon posts:

[XP] Partitioneren C-Schijf

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
In mijn nieuwe pc zit (oa) een 300GB HD. Deze wil ik partitioneren zonder WinXP Pro weer geheel opnieuw te moeten installeren. En gelukkig zijn daar programma's voor, want onder XP zelf kan het niet.
Als eerste heb ik Paragon gebruikt. Die komt niet ver, nog voor er geboot wordt, geeft die al foutmeldingen.
Als tweede heb ik Partition Magic gebruikt. Dat leek goed te gaan, maar na de boot was deze niet in staat de schijf te locken, aangezien die in gebruik is. Logisch, want daar staat XP op en PM begint met zijn riedeltje nadat het eerste scherm van Windows vertoond is.
Als derde heb ik Acronis gebruikt. Dat deed alles perfect. Alleen na de boot en al, bleek dat er niets veranderd was. De C-schijf is nog steeds 300GB.
Nu ben ik door mijn ideeën heen en hoop van jullie kant ideeën, suggesties en/of oplossingen te krijgen.
Bedankt vast.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

No offence maar je doet zeker wat verkeerd. PQMagic kan het wel en zal ook een nette reboot geven om de lock eraf te halen. Verder kan je in de setup van WinXP ook gewoon je C-schijf aangeven en mogelijk meerdere partities aangeven (of later doen via Disk Management).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-03 21:12

DarkSide

theres no place like ::1

Ik neem aan dat het gewoon 1 Hd is met 1 partitie van 300 GB met daarop XP geinstalleerd?
Met PM kan je heel makkelijk de huidige partitie resizen. En daarnaast een aantal nieuwe partities aanmaken. Op het moment dat je klaar bent met de indeling en op apply drukt, zal PM rebooten en alle opdrachten uitvoeren. Het werkt perfect.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik al zei, onder XP kan ik niet mijn C-schijf partitioneren.
Zoals ik ook zei, Partition Magic kan de schijf niet LOCKEN, omdat die in gebruik is. Het gaat dus niet om UNLOCKEN, maar om locken.
Als ik het in de setup van XP zou doen, zou ik XP opnieuw moeten installeren en zoals ik al zei, heb ik daar geen zin in. :)
Onder diskmanagement in XP kan ik de C-schijf niet partitioneren.
En misschien doe ik wel wat verkeerd, maar dan wil ik graag weten wat ik verkeerd doe. Meer dan het volgen van de leidraad van de diverse programma's en onderdelen doe ik niet en vandaar dat ik om ideeën, suggesties en/of oplossingen vroeg.
No offence, maar als je eerst leest wat er echt staat en daarna met een suggestie komt, ben ik blij.
:)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Maak lekker een bootdisk van PQMagic?

Sorry hoor, ik heb tientallen schijven realtime aangepast met PQMagic; vanochtend mijn boot-partitie nog zonder verplichte reboot. Misschien dat je eens naar de inrichting van je PC moet kijken alvorens te zeggen dat programma's het niet kunnen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10-2025
Heb je al eens in de FAQ bij PM gekeken wat de oorzaak kan zijn dat de lock niet werkt. Zowieso zal het partitioneren van de C-schijf niet werken, immers C-schijf is al een partitie. Wel kan je de primaire harddisk gaan partitioneren.

En zoals iedereen zegt PM zou het moeten kunnen, dus als die niet werkt (Wel de laatste versie ?). Dan lijkt er niks anders op te zitten dan opnieuw instaleren ?

• nowell
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-03-2024

nowell

Que Pasa!?

eerrm... je kan met PQmagic een bootdisk maken en dan van die bootdisk opstarten. Daarna kan je alles aanpassen en weer rebooten.

edit:
te laat

[ Voor 8% gewijzigd door nowell op 28-09-2006 13:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
DarkSide schreef op donderdag 28 september 2006 @ 13:08:
Ik neem aan dat het gewoon 1 Hd is met 1 partitie van 300 GB met daarop XP geinstalleerd?
Met PM kan je heel makkelijk de huidige partitie resizen. En daarnaast een aantal nieuwe partities aanmaken. Op het moment dat je klaar bent met de indeling en op apply drukt, zal PM rebooten en alle opdrachten uitvoeren. Het werkt perfect.
Dat is juist het probleem. PM reboot, maar haakt tijdens zijn riedeltje af, omdat hij de schijf niet kan locken. Eerst dacht ik dat het kwam omdat mijn HD gelockt zou zijn, maar dat was niet het probleem, die was niet gelockt. Dus het toen nog eens geprobeerd, maar PM blijft afhaken omdat hij de schijf niet kan locken.
Acronis heeft geen probleem met het locken van de schijf, na de reboot werkt die zijn riedeltje af en zegt dat alles oké is, maar dan is er niets gebeurd...

• DarkSide

DarkSide

Ik lees net pas bovengenoemde reactie.
Heb zo 1,2,3 geen idee.

staat hier niets bij :?

[ Voor 129% gewijzigd door DarkSide op 28-09-2006 13:24 ]

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op donderdag 28 september 2006 @ 13:14:
[...]

Maak lekker een bootdisk van PQMagic?

Sorry hoor, ik heb tientallen schijven realtime aangepast met PQMagic; vanochtend mijn boot-partitie nog zonder verplichte reboot. Misschien dat je eens naar de inrichting van je PC moet kijken alvorens te zeggen dat programma's het niet kunnen.
Wat zou er dan aan de inrichting van mijn pc verkeerd kunnen zijn? Wat zou anders moeten of waar zou een probleem kunnen zijn? Behalve XP is er nog nauwelijks iets geïnstalleerd.
Overigens zeg ik niet dat PM het niet kan, ik zeg dat PM afhaakt omdat hij de schijf niet kan locken. Dat is de foutmelding die ik krijg en waar ik niet veel mee kan.

Verwijderd

Topicstarter
DarkSide schreef op donderdag 28 september 2006 @ 13:18:
Ik lees net pas bovengenoemde reactie.
Heb zo 1,2,3 geen idee.
Helaas. Dank voor je denkmoeite.

Verwijderd

Topicstarter
fleppuhstein schreef op donderdag 28 september 2006 @ 13:14:
Heb je al eens in de FAQ bij PM gekeken wat de oorzaak kan zijn dat de lock niet werkt. Zowieso zal het partitioneren van de C-schijf niet werken, immers C-schijf is al een partitie. Wel kan je de primaire harddisk gaan partitioneren.

En zoals iedereen zegt PM zou het moeten kunnen, dus als die niet werkt (Wel de laatste versie ?). Dan lijkt er niks anders op te zitten dan opnieuw instaleren ?
De oorzaak van het niet werken van de lock, is dat de schijf in gebruik is.
Inderdaad is het partitioneren van HD-0, aangezien dat nu een C-schijf van 300GB is. En nee, het lukt me dus niet die te partitioneren. En ik gebruikte PM 8.0.

• zepydeus
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-02-2025
je kan natuurlijk altijd even kijken of je niet een image kan maken
met byv. ghost
je patities aanpassen
en terug ghosten

doe ik op mn werk ook met eigenwijze gebruikers
die geen herinstallatie willlen

2x pIII@933, 4x512MB pc133, MSI694D PRO, Matrox G550 dualhead DVI, 4x 80GB 8MB, NEC1300, LG DVD 16x48, AOPEN hq08, 4x80mm casefan

Verwijderd

Topicstarter
nowell schreef op donderdag 28 september 2006 @ 13:16:
eerrm... je kan met PQmagic een bootdisk maken en dan van die bootdisk opstarten. Daarna kan je alles aanpassen en weer rebooten.

edit:
te laat
Ik zal dit nog eens proberen, maar de laatste keer wilde PM ook geen bootdisk meer maken... Dat wil zeggen, hij gaf aan dat het branden mislukt was...
Dank voor je suggestie.

Verwijderd

Topicstarter
zepydeus schreef op donderdag 28 september 2006 @ 13:23:
je kan natuurlijk altijd even kijken of je niet een image kan maken
met byv. ghost
je patities aanpassen
en terug ghosten

doe ik op mn werk ook met eigenwijze gebruikers
die geen herinstallatie willlen
Kun je dit verder uitleggen? Een image maken bijv. ghost ken en kan ik. Maar hoe bedoel je dan partities aanmaken? Wel met herinstallatie? Of een andere manier?

• DarkSide

DarkSide

Gewoon ghost maken. Dan xp opnieuw installeren. En alleen de parities aanmaken. de installatie kan je dan verder onderbreken.
Dan weer ghost opstarten en de image op de c terugzetten. werkt idd ook.

[ Voor 13% gewijzigd door DarkSide op 28-09-2006 13:31 ]

• zepydeus
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-02-2025
DarkSide schreef op donderdag 28 september 2006 @ 13:30:
Gewoon ghost maken. Dan xp opnieuw installeren. En alleen de parities aanmaken. de installatie kan je dan verder onderbreken.
Dan weer ghost opstarten en de image op de c terugzetten. werkt idd ook.
damn sommige mensen zijn snel
dank voor de uitleg
precies wat ik bedoel >:)

ps vergeet niet om ghost boot flop aan temaken
of maak je image op een bootable dvd

succes

[ Voor 11% gewijzigd door zepydeus op 28-09-2006 13:35 ]

2x pIII@933, 4x512MB pc133, MSI694D PRO, Matrox G550 dualhead DVI, 4x 80GB 8MB, NEC1300, LG DVD 16x48, AOPEN hq08, 4x80mm casefan

• DarkSide

DarkSide

zepydeus schreef op donderdag 28 september 2006 @ 13:33:
[...]

damn sommige mensen zijn snel
dank voor de uitleg
precies wat ik bedoel >:)

ps vergeet niet om ghost boot flop aan temaken
of maak je image op een bootable dvd

succes
Soms ben je snel soms ben je traag.
Ik was er vanuit gegaan dat hij een recente ghost had met een bootable CD.
maar is idd wel handig om te vermelden.

Verwijderd

Topicstarter
Dank jullie wel. Ik snap nu de bedoeling en zal dat vanavond gaan proberen.
Gelukkig, weer een avondje dat ik niet in de kroeg mijn verdriet hoef te verdrinken.

Verwijderd

Topicstarter
Uiteindelijk toch maar eieren voor mijn geld gekozen en XP op een partitie op de andere HD geïnstalleerd, waarna ik die 300GB kon partitioneren.
Pagina: 1