Toon posts:

CPU Fan langzamer met weerstanden op molex

Pagina: 1
Acties:
  • 401 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn CPU fan draait vaak op volle toeren ( 4500RPM) en maakt mijn CPU rond de 35-40 graden Celcius. |Het maakt het geluid van een stofzuiger. Als ik mijn CPU fan eruithaal, kan de temperatuur oplopen van 50-90(!) graden :'(

Ik wil mijn CPU fan dus zo instellen dat het maximaal 65 graden kan worden. Ik ben van plan om een potmeter of weerstandjes ertussen te zetten en dan aan te sluiten op de molex, alleen ik zou niet weten waar ik moet beginnen :?

Ik zie in andere topics dat er gesoldeerd wordt, toch lijkt mij dit meer een riskante ervaring. Kan ik een paar weerstanden zetten tussen de CPU fan en de molex zodat ie draait rond de 1500-2000 RPM? Ik zou niet weten in welke kleur draad (rood, geel en zwart) ik de weerstandje van xK moet zetten |:(

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Fancontroller (speciale fan-potmeter) kopen voor paar euro? Beetje pczaak heeft die wel, spaart je soldeerwerk

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Zalman heeft kant en klare draadjes daarvoor, is wat makkelijker ;)

http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=TLZZ01

Instagram / YouTube

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Koop gewoon een andere cpu-cooler, van Arctic en dan temp-gestuurd.

Verwijderd

Topicstarter
KillerAce_NL schreef op donderdag 28 september 2006 @ 12:51:
Koop gewoon een andere cpu-cooler, van Arctic en dan temp-gestuurd.
Heb geprobeerd maar alle CPU coolers die op dit moment te koop zijn zijn 80*80 mm en de mijne is 40*40mm |:(

Zalman heeft wel iets van 3,90 euri, alleen de verzsendkosten zijn 9,50(!) en ik boycot producten waar ik meer verzendkosten moet betalen dan het product zelf :9

De speciale fan controller potmeter lijkt me wel wat. Ik hoop dat ik die kan vinden in menig computerzaak.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2006 16:08 ]

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 28 september 2006 @ 16:04:
[...]

Heb geprobeerd maar alle CPU coolers die op dit moment te koop zijn zijn 80*80 mm en de mijne is 40*40mm |:(

De speciale fan controller potmeter lijkt me wel wat. Ik hoop dat ik die kan vinden
Met andere CPU cooler bedoelt hij ook incl koelblok.

Dus het geval wat er nu op zit eraf, dan een nieuw blok erop met ventilator (die zit er aan vast dus dat past altijd)

Verwijderd

Topicstarter
Viper_74 schreef op donderdag 28 september 2006 @ 16:06:
[...]

Met andere CPU cooler bedoelt hij ook incl koelblok.

Dus het geval wat er nu op zit eraf, dan een nieuw blok erop met ventilator (die zit er aan vast dus dat past altijd)
Oh ok :)

Misschien moet ik dat doen ja. Alleen lijkt me zonde als ik gewoon een speciale fan-controller kan kopen. Ik zie wel wat mij het beste lijkt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht er opeen s aan om de cpu fan met draadjes in te steken in de moles. De cpu fan geeft als het goed is 12 V, en de molex 5-7, dus met draadjes verbinden zou de snelheid langzamer moeten gaan of heb ik de verkeerde suggestie?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Verwijderd schreef op donderdag 28 september 2006 @ 16:04:
[...]Heb geprobeerd maar alle CPU coolers die op dit moment te koop zijn zijn 80*80 mm en de mijne is 40*40mm |:(
...
Een 80*80mm fan zal veel minder lawaai maken om evenveel lucht te verplaatsen als een 40*40. Nieuwe heatsink+fan (dus volledige koeler) lijkt me een goeie oplossing.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

92mm is nog stiller, of een 120mm, maar ja dan zit je kast half vol :+

• willyfreak
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:57
het is wel handig als je zecht wat voor een systeem je hebt.
stel dat jij een p3 hebt heb je een hele anderen koeler nodig dan dat je een socket AM2 hebt..

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:04

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 11:41:
Ik dacht er opeen s aan om de cpu fan met draadjes in te steken in de moles. De cpu fan geeft als het goed is 12 V, en de molex 5-7, dus met draadjes verbinden zou de snelheid langzamer moeten gaan of heb ik de verkeerde suggestie?
Ja, de fan zou wel langzamer moeten gaan (wie stopt er in godsnaam een 40x40mm fan in een pc tegenwoordig :X), maar als je de draadjes er gewoon in steekt :X heb je grote kans dat ze eruit floepen en *ergens* contact en/of kortsluiting maken. Geen goed idee dus.

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
Zelf heb ik hetzelfde probleem met een oude pentium 700 die ik overgenomen heb..

Dat ding maakt geluid als een stofzuiger, terwijl ik niet zeker weet of een pentium 700 wel een actieve koeling nodig heeft...Weet iemand of een oude pentium 700mhz ook zonder ventilator kan?

In ieder geval is de ventilator 60x60, en ik had een hele stille fan gekocht van 80x80 (van 13db) maar die past dus niet boven op het koelblok want de voeding zit in de weg...

toen dus toch maar een Zalman Fan Mate 2 aangeschaft...Bij de maycom betaal je daarvoor 6 euro, maar op internet maar 3, dus ik heb er gelijk maar een paar tegelijk aangeschaft...Die krijg ik volgende week binnen, maar omdat ik het ook vertik om meer verzendkosten te betalen dan het product, heb ik voor een andere pc ook maar een paar aangeschaft...Ik weet niet of je in amsterdam of bij schiphol woont, anders kan je er wel 1tje van mij overkopen...

[ Voor 9% gewijzigd door DeArmeStudent op 01-10-2006 12:00 ]

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Je kunt fans toch gewoon op 5 of 7V laten lopen door ipv geel + zwart (12V) te kiezen voor rood + zwart (5V) of geel + rood (7V)?

Scheelt je weer euro's.

Verwijderd

Voor iemand die AMDBOY heet? :+

Verwijderd

wwillem schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 12:01:
Je kunt fans toch gewoon op 5 of 7V laten lopen door ipv geel + zwart (12V) te kiezen voor rood + zwart (5V) of geel + rood (7V)?

Scheelt je weer euro's.
volgens mij ook ja, zoiets heb ik vroegah ook wel gedaan

• wijbro
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-01 19:54
misbehavingman schreef op donderdag 28 september 2006 @ 12:43:
Fancontroller (speciale fan-potmeter) kopen voor paar euro? Beetje pczaak heeft die wel, spaart je soldeerwerk
Bijvoorbeeld zoiets (bij Mycom):

http://www.mycom.nl/Products/View/67758.aspx
Pagina: 1