Toon posts:

Slechts 21MB/sec over een Raptor Raid0 Array

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Geachte mede Tweakers,

Ik heb een raar probleem met mijn raid0 array.

Probleem
Wanneer ik met HD Tach, Sisoft Sandra of HD Tune een speed test uitvoer op de array na een installatie van Windows is er geen enkel probleem. De schijven halen keurig een snelheid van 123 mb/sec gemiddeld waar ik erg te vreden over ben. Echter na een paar weken gebruik gemaakt te hebben van Windows wordt deze snelheid verminderd naar een luttele 21 mb/sec (zie bijgevoegde afbeelding). Na het defragmenteren/error checken van de schijf blijft deze op dezelfde snelheid. Dit probleem was al eerder voorgekomen en dacht het opgelost te hebben met een verse Windows install. Echter na een aantal weken werden de schijven weer mega traag. Wat zou hier het probleem kunnen zijn?

Afbeeldingslocatie: http://images6.theimagehosting.com/test_resultaat.th.JPG

Achtergrond Informatie
De raid0 array is opgebouwd uit 2x een Western Digital Raptor (de WD740ADFD) van 74 GB. Aangesloten is dezen op een MSI K8N Sli Platium moederbord met daarop de nForce4 chiset met bijbehorende raid controller. De gebruikte driver is de nieuwste versie van de nvidia drivers te vinden op nvidia.com.Het probleem doet zich verder voor na een aantal weken gebruik te hebben gemaakt van Windows XP Professional met alle nieuwe updates.

Verdere inhoud systeem:
- AMD 3500+ processor
- 2x 512 MB Kingston HyperX
- 2x 512 MB Geil geheugen
- Nvidia GForce 7800 GT

Bij voorbaat dank voor je hulp!

Mvgr,
Bart

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je in de tussentijd nog bepaalde software geinstalleerd? (inclusief windows updates). Anders check je tussen de installaties door wanneer de performance begint af te takkelen.

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:27

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Au.

Dat ziet eruit als een probleem waar je flink op zal moeten zoeken. Weet jij of in de tussentijd er ook waardes tussen de 123MB/s en de 21MB/s gemeten zijn? Ik bedoel hiermee dat je ooit een keer bijvoorbeeld ook 50MB/s een keer gezien hebt? Zo nee, dan _gok_ ik dat er toch ergens een driver veranderd is, of ergens de cache van je controller of van je schijven uitgeschakeld is. Kun je dat eens controleren? Ook zou je de driver van je raid controller nog een keer kunnen updaten.

Verder zo snel geen ideeën, succes ermee.
P.s. Als je het opgelost hebt, post je dan hier even wat het was, ben namelijk wel nieuwsgierig.

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Verwijderd

Topicstarter
Hi Bedankt voor jullie reacites!

Er zijn natuurlijk vele programma's geinstalleerd in de tussentijd, heb me suf gezocht op google en daar komt het probleem niet voor.. In de tussentijd had ik het niet gemeten, want ik was in de veronderstelling dat het probleem met een nieuwe windows install was verholpen. Heb gister nog even de drivers geupdated zodat ik zeker wist dat ik de nieuwste had, maar dit had ook geen resultaat. De gemeten resultaten zijn gemeten na uitschakeling van diverse processen in het taakbeheer en ook zonder uitschakeling van de processen wat hetzelfde resultaat leverde. Mijn moederbord is een beetje overgeclocked (in de orde van 5% ongeveer) maar na terugclocken waren ze nog steeds traag.

Zou een dermate groot snelheidsverlies kunnen optreden omdat de schijven te warm worden?
De opstelling is als volgd:

- raptor 1
- normale sata
- lege ruimte
- normale sata
- raptor 2

Voor de schijven bevind zich een 120mm ventilator....

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2006 13:28 ]

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:27

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Verwijderd schreef op donderdag 28 september 2006 @ 13:27:
Hi Bedankt voor jullie reacites!

Zou een dermate groot snelheidsverlies kunnen optreden omdat de schijven te warm worden?
De opstelling is als volgd:

Voor de schijven bevind zich een 120mm ventilator....
Nope, lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat ze door de hitte langzaam gaan draaien. Wat zegt windows event viewer eigenlijk? Kom je daar nog gekke dingen tegen? Ik vermoed toch stiekum dat er iets mis is met de write-back cache. Is wel erg lastig te vinden, maar ok. Anders raad ik je aan om windows nog 1 keer opnieuw te installeren, ghost image te maken, en benchmarken tot je een ons weegt, en weet waar het aan ligt. Succes iig :)

Edit: vergeten trouwens, staan je schijven erg vol? en zo ja, is de boel gedefragmenteerd?

[ Voor 5% gewijzigd door Sparhawk op 28-09-2006 13:47 ]

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• Kokkers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:43
DMA / PIO settings gecontroleerd?
Als Windows errors op de schijf of controller detecteerd schakeld deze terug naar (degraded) PIO mode met bijbehorende lousy performance.

Ja, raptors worden warm als ze dicht tegen elkaar zitten.
Ja, dit kan effect hebben op de performance.

Ik weet niet hoe warm de ruimte is waar ze in staan maar met een 120mm fan ervoor zou ik het probleem niet in deze hoek zoeken.

[ Voor 51% gewijzigd door Kokkers op 28-09-2006 16:09 ]

Pagina: 1