• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-06 13:00

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Topicstarter
Zo, hoognodig weer eens tijd voor mij om een vraagje aan jullie voor te leggen.
Sinds twee en een half jaar heb ik een eigen woning, gekocht op mijn eigen inkomen en alleen op mijn naam. Sinds ruim een jaar woont mijn vriendin bij mij in. Nu hebben we sinds een tijdje steeds meer last van onze buren en willen we wel graag wat anders. We hebben een hypotheekberekening laten maken en daaruit bleek dat we gemakkelijk met ons beide inkomen een mooie twee onder een kap woning kunnen kopen. Dat zou een mooie stap zijn vanuit ons rijtjeshuis en aangezien de rente nog laag is, ik begin met een eigen zaak e.d. eigenlijk een kans die de komende 3 a 4 jaar zich niet meer voor gaat doen (met een eigen zaak moet je met 3-jaars cijfers gaan werken voor een hypotheek.)

Nu komt het probleem. Mijn vriendin heeft een aangeboren beperking waardoor ze is aangemerkt als Jong-gehandicapte en volledig is afgekeurd. Door het UWV is ze vrijgesteld van reintegratie en ze werkt vrijwillig op een basisschool met behoud van uitkering. Helaas wordt de (vaste) WAJONG uitkering nu gezien als een tijdelijke uitkering. Waarschijnlijk kunnen we dan geen NHG krijgen (is niet zo erg) maar moeten we ook een aanbieder vinden die het niet erg vindt om met een WAJONG uitkering een hypotheek aan te gaan. Nu is dus het dillemma dat we hier eigenlijk wel weg willen, maar dan moeten we eerst ons huidige huis te koop aan gaan bieden, en dan moeten we op hoop van zegen een ander huis zoeken en testen of een hypotheek geaccepteerd wordt.

Heeft iemand hier ervaring mee of tips of eventueel instanties die je hierbij kunnen helpen? Want het kopen van een huis wordt hierdoor wel een stuk onzekerder.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-06 16:20

André

Analytics dude

Ga eerst eens bij een tussenpersoon langs zoals bijvoorbeeld de Hypotheker, die kan vaak wel vertellen welke van de tientallen aangesloten instanties daar niet moeilijk over doet ;)

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:45

ralpje

Deugpopje

Is het sowieso wel slim om nu een hypotheek af te sluiten op jouw inkomen, als je straks een eigen bedrijf begint (en dan waarschijnlijk dus niet meer in loondienst bent)? Niet om de moraalridder uit te hangen ofzo, maar je creëert wel een risico, en waarschijnlijk wordt het je door een hypotheekverstrekker niet in dank afgenomen als blijkt dat je dat voornemen bij de aanvraag verzwegen hebt.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Topicstarter
André schreef op donderdag 28 september 2006 @ 08:44:
Ga eerst eens bij een tussenpersoon langs zoals bijvoorbeeld de Hypotheker, die kan vaak wel vertellen welke van de tientallen aangesloten instanties daar niet moeilijk over doet ;)
Daar ben ik dus al geweest. Maar die mensen kennen eigenlijk alleen de WAO en daar kun je geen hypotheek mee afsluiten. In sommige gevallen schijnt het mogelijk te zijn met de WAJONG, maar soms ook niet. Het lijkt volstrekt willekeurig. Zijn advies was: "De berekening die ik u voorschreef kan dus wel, u kunt het beste een huis zoeken en dan bekijken we of we een verstrekker kunnen vinden."

De ellende is alleen dat je weet dat je het makkelijk op kan brengen, maar dat je geen zekerheid hebt.
ralpje schreef op donderdag 28 september 2006 @ 08:46:
Is het sowieso wel slim om nu een hypotheek af te sluiten op jouw inkomen, als je straks een eigen bedrijf begint (en dan waarschijnlijk dus niet meer in loondienst bent)? Niet om de moraalridder uit te hangen ofzo, maar je creëert wel een risico, en waarschijnlijk wordt het je door een hypotheekverstrekker niet in dank afgenomen als blijkt dat je dat voornemen bij de aanvraag verzwegen hebt.
Dat is wel slim, want ik verzwijg het niet, het wordt meegenomen in de overweging. Ik ben al een bedrijf begonnen en doe dit gewoon naast mijn werk. Als het inkomen uit de zaak toeneemt zal het inkomen uit mijn werk afnemen. Dit gaat gewoon in overleg met werkgever en hypotheekverstrekker.

[ Voor 5% gewijzigd door DGTL_Magician op 28-09-2006 09:05 ]

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:45

ralpje

Deugpopje

DGTL_Magician schreef op donderdag 28 september 2006 @ 08:56:

Dat is wel slim, want ik verzwijg het niet, het wordt meegenomen in de overweging. Ik ben al een bedrijf begonnen en doe dit gewoon naast mijn werk. Als het inkomen uit de zaak toeneemt zal het inkomen uit mijn werk afnemen. Dit gaat gewoon in overleg met werkgever en hypotheekverstrekker.
Oké, my bad. Ik begreep uit je verhaal dat je stopte met je werk en fulltime als zelfstandige aan de slag zou gaan.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 16:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

DGTL_Magician schreef op donderdag 28 september 2006 @ 08:56:
[...]
Zijn advies was: "De berekening die ik u voorschreef kan dus wel, u kunt het beste een huis zoeken en dan bekijken we of we een verstrekker kunnen vinden.
Beetje nutteloos advies dit. Je adviseur kan nu toch ook wel uitzoeken of er een verstekker is die de aankoop wil financieren? Als hij hier te beroerd voor is, ga je toch naar een andere adviseur.

Straks doe je allemaal moeite om een woning uit te zoeken en blijkt dat de financiering niet mogelijk is.... Laat je adviseur gewoon een berekening maken wat mogelijk is met jullie achtergrond en middelen, dan weet je ook meteen in welke prijsklasse je kunt zoeken...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Topicstarter
Question Mark schreef op donderdag 28 september 2006 @ 09:15:
[...]
Beetje nutteloos advies dit. Je adviseur kan nu toch ook wel uitzoeken of er een verstekker is die de aankoop wil financieren? Als hij hier te beroerd voor is, ga je toch naar een andere adviseur.

Straks doe je allemaal moeite om een woning uit te zoeken en blijkt dat de financiering niet mogelijk is.... Laat je adviseur gewoon een berekening maken wat mogelijk is met jullie achtergrond en middelen, dan weet je ook meteen in welke prijsklasse je kunt zoeken...
Dat heeft hij dus gedaan, alleen is niet duidelijk wat voor informatie wij moeten overleggen om aan te tonen dat het inkomen als vast gezien kan worden. Hij heeft al een hypotheekverstrekker berekend die volgens hem meestal geen problemen heeft met die uitkering, maar ik ga sowieso nog even naar onze huisbank.

• Bep De Bouwer
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-04 16:39
Wellicht een tip: De Postbank.

Postbank is de enige bank die mensen met een WAO een hypotheek verschaft.
Cruciale factor hierbij: er moet aangetoond worden (hetgeen in jullie geval geen probleem moet zijn-helaas): dat ze 100%, definitief is afgekeurd (dus 5 jaar en/of langer), blijkens een UWV-besluit, waarin dit vermeld staat.

Enige vraag voor jullie blijft dan, geldt dit bij Postbank ook met een Wajong-uitkering?

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-06 11:21

Wish

ingwell

Al met VEH gepraat? Als je lid bent (of heel snel wordt ;) ), dan kun je met hun hypotheekadviseurs en eventueel rechtsbijstand medewerkers praten mocht het de spuitgaten uitlopen. In mijn ervaring zijn deze een tikje deskundiger dan de gemiddelde "Hypotheker" om de hoek. Misschien dat zij wel wat goede suggesties kunnen doen.

Lid zijn doet geen pijn financieel gezien en heeft voor mij iig voldoende voordelen.
www.veh.nl

No drama

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Topicstarter
snugger schreef op donderdag 28 september 2006 @ 09:46:
Wellicht een tip: De Postbank.

Postbank is de enige bank die mensen met een WAO een hypotheek verschaft.
Cruciale factor hierbij: er moet aangetoond worden (hetgeen in jullie geval geen probleem moet zijn-helaas): dat ze 100%, definitief is afgekeurd (dus 5 jaar en/of langer), blijkens een UWV-besluit, waarin dit vermeld staat.

Enige vraag voor jullie blijft dan, geldt dit bij Postbank ook met een Wajong-uitkering?
Ze hebben het berekend bij de Postbank. Ze heeft een herkeuring gehad vorig jaar en daarin staat in het keuringsrapport dat er niks veranderd aan haar situatie. De Wajong is alleen erg onzeker. Als er een arbeids "deskundige" is die denkt dat ze weer aan het werk kan dan gaan ze weer keuren.
danmaarniet schreef op donderdag 28 september 2006 @ 09:50:
Al met VEH gepraat? Als je lid bent (of heel snel wordt ;) ), dan kun je met hun hypotheekadviseurs en eventueel rechtsbijstand medewerkers praten mocht het de spuitgaten uitlopen. In mijn ervaring zijn deze een tikje deskundiger dan de gemiddelde "Hypotheker" om de hoek. Misschien dat zij wel wat goede suggesties kunnen doen.

Lid zijn doet geen pijn financieel gezien en heeft voor mij iig voldoende voordelen.
www.veh.nl
Dat is een goede tip. Daar ga ik eens naar kijken.

• _Mystikal_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:09

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

ik zal dit even navragen bij een familielid van me die onder andere hypotheekadviseur is. Reply post ik zsm voor je :)

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Topicstarter
_Mystikal_ schreef op donderdag 28 september 2006 @ 16:42:
ik zal dit even navragen bij een familielid van me die onder andere hypotheekadviseur is. Reply post ik zsm voor je :)
Thx! Ik ben onderhand lid geworden van VEH. Bij vorige woning twijfelde ik daar al even over, maar het biedt diverse kortingen e.d. voor een laag bedrag per jaar dus gewoon maar gedaan.

• mfz11
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-03 16:35
ik neem aan dat zij nog volgens de oude keuringseisen is gekeurd.

Het probleem is niet dat hypotheekverstrekkers geen wao meenemen maar vaak maar een gedeelte, vaak is dat 70%. het zit er in dat gezien de nieuwe keuringseisen veel mensen weer voor een gedeelte goed gekeurd worden en dus in inkomen omlaag gaan. De meeste banken gaan hier heel afwachtend mee om. heb van nog maar van 1 bank een wijziging van de voorwaarden door gekregen. de meeste zijn heel voorzichtig geworden en zullen er heel voorzichtig mee omspringen en je dus een lager hypotheek bedrag voorschotelen.

wat de hypotheker betreft waar je bent geweest. De reden dat hij je niet nu al een hypotheek voorstel kan doen is eigenlijk dat het nog al wat werk is om een correcte offerte voor te leggen zonder dat jij een huis hebt wat je wil kopen. En dat is veel werk voor vaak niks is (geen goed excuus) maar hij zal het wel te druk hebben. Daar komt bij dat een bank liever ziet dat je een twee onder 1 kap koopt of een flatje. en de waarde van de woning ook je hypotheek bedrag bepaald. je kan beter een woning uitzoeken nog geen bod doen en dan naar je tussenpersoon gaan en het voor dat huis uit laten rekenen.

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Topicstarter
mfz11 schreef op donderdag 28 september 2006 @ 20:45:
ik neem aan dat zij nog volgens de oude keuringseisen is gekeurd.

Het probleem is niet dat hypotheekverstrekkers geen wao meenemen maar vaak maar een gedeelte, vaak is dat 70%. het zit er in dat gezien de nieuwe keuringseisen veel mensen weer voor een gedeelte goed gekeurd worden en dus in inkomen omlaag gaan. De meeste banken gaan hier heel afwachtend mee om. heb van nog maar van 1 bank een wijziging van de voorwaarden door gekregen. de meeste zijn heel voorzichtig geworden en zullen er heel voorzichtig mee omspringen en je dus een lager hypotheek bedrag voorschotelen.

wat de hypotheker betreft waar je bent geweest. De reden dat hij je niet nu al een hypotheek voorstel kan doen is eigenlijk dat het nog al wat werk is om een correcte offerte voor te leggen zonder dat jij een huis hebt wat je wil kopen. En dat is veel werk voor vaak niks is (geen goed excuus) maar hij zal het wel te druk hebben. Daar komt bij dat een bank liever ziet dat je een twee onder 1 kap koopt of een flatje. en de waarde van de woning ook je hypotheek bedrag bepaald. je kan beter een woning uitzoeken nog geen bod doen en dan naar je tussenpersoon gaan en het voor dat huis uit laten rekenen.
Dat willen we dus ook doen, want we willen hier graag weg. Ze hebben een globale berekening gemaakt, maar kunnen niet garanderen dat we een hypotheek kunnen krijgen. Nu zal het vast wel los lopen, maar daar willen we liever niet achter komen als dit huis verkocht is en het nieuwe huis niet te bereiken. We willen dus graag lenen voor een mooie twee onder een kap woning.

• mfz11
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-03 16:35
ja dat snap ik inderdaad wel maar die zekerheid heb je pas als je bij de notaris naar buiten loopt. geloof me ook de dag ervoor zijn er nog wel hypotheken die sneuvelen. maar ga er maar van uit dat als jij een uitgewerkte offerte heb en je loonstrook en herkeuring heb laten zien dat je gewoon een hypotheek kan krijgen. wat je altijd nog kan doen is het nieuwe huis kopen en een maand een ruime tijd aanhouden voor je huis verkopen kan je misschien 1 a 2 maanden extra hypotheek last kosten maar dan heb je wel wat extra zekerheid.

in ieder geval succes met je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Topicstarter
mfz11 schreef op donderdag 28 september 2006 @ 22:48:
ja dat snap ik inderdaad wel maar die zekerheid heb je pas als je bij de notaris naar buiten loopt. geloof me ook de dag ervoor zijn er nog wel hypotheken die sneuvelen. maar ga er maar van uit dat als jij een uitgewerkte offerte heb en je loonstrook en herkeuring heb laten zien dat je gewoon een hypotheek kan krijgen. wat je altijd nog kan doen is het nieuwe huis kopen en een maand een ruime tijd aanhouden voor je huis verkopen kan je misschien 1 a 2 maanden extra hypotheek last kosten maar dan heb je wel wat extra zekerheid.

in ieder geval succes met je keuze.
Dank je wel. We hebben eigenlijk al een keuze gemaakt, maar je leest zoveel wisselende verhalen op internet. Het zal inderdaad wel wat loslopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Topicstarter
Nog ff een update voor de search.
We zijn eens bij onze huisbank geweest (de Rabobank) en hier een heel prettig gesprek gehad. Die man heeft samen met ons de NHG gebeld en het een en ander uitgezocht. Omdat mijn vriendin al is herkeurd in 2005 en er geen termijn is genoemd waarop er weer gekeurd moet worden mag het bedrag volledig meegenomen worden in een hypotheek.

Met dit stukje zekerheid gaan we nu ons huis te koop zetten en op zoek naar een mooie woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bep De Bouwer
DGTL_Magician schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 17:13:
Nog ff een update voor de search.
We zijn eens bij onze huisbank geweest (de Rabobank) en hier een heel prettig gesprek gehad. Die man heeft samen met ons de NHG gebeld en het een en ander uitgezocht. Omdat mijn vriendin al is herkeurd in 2005 en er geen termijn is genoemd waarop er weer gekeurd moet worden mag het bedrag volledig meegenomen worden in een hypotheek.

Met dit stukje zekerheid gaan we nu ons huis te koop zetten en op zoek naar een mooie woning.
Wat een fantastisch nieuws! _/-\o_

Zelf ben ik nog in gesprek met de Postbank, ik wist tot jouw reply niet anders dan dat alleen de Postbank een hypotheek verstrekt, met WAO.

Zelfs een klein jaar geleden deed de Rabobank geen hypotheek verstekken met WAO, klaarblijkelijk inmiddels veranderd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 11:09

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

snugger schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 09:12:
[...]

Zelf ben ik nog in gesprek met de Postbank, ik wist tot jouw reply niet anders dan dat alleen de Postbank een hypotheek verstrekt, met WAO.

Zelfs een klein jaar geleden deed de Rabobank geen hypotheek verstekken met WAO, klaarblijkelijk inmiddels veranderd :)
Uhm, hebben jullie het niet over 2 verschillende dingen? WAJONG en WAO?

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 117508

snugger schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 09:12:
[...]

Ja, ik ben bang dat je even het verschil moet zien tussen de WAO en de WAJONG. De WAO is een tijdelijke uitkering en een WAJONG is indien men gekeurd is volgens de huidige richtlijnen een uitkering die van langdurige aard is (tot je maximaal je 65ste, indien er niets veranderd aan de omstandigheden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• comprobot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-05 15:50
klopt.. wajong is een peramente uitkering... ik heb ook zelf wajong uitkering. hoewel ik eerste salaris boven mijn wajong uitkering heb gekregen. mijn salaris wordt dus doorberekend met mijn wjaong... wajong uitkering wordt flink verlaagd naar nul. Maar verder heb ik ook terugvaloptie gekregen.

www.tiedragon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bep De Bouwer
Nee, ik haal Wahjong en WAO niet door elkaar. OoK voor WAO geldt, dat je herkeurt moet zijn. Het tijdelijk karakter vervalt hiermee voor hypotheek.
Hierdoor wordt het gehele WAO-bedrag meegenomen voor hypotheek.

Dus, zowel Wahjong en WAO vallen in deze onder dezelfde regelingen, qua hypotheek (althans in ieder geval bij de Postbank is dit al zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• comprobot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-05 15:50
snugger schreef op maandag 25 december 2006 @ 08:26:
Nee, ik haal Wahjong en WAO niet door elkaar. OoK voor WAO geldt, dat je herkeurt moet zijn. Het tijdelijk karakter vervalt hiermee voor hypotheek.
Hierdoor wordt het gehele WAO-bedrag meegenomen voor hypotheek.

Dus, zowel Wahjong en WAO vallen in deze onder dezelfde regelingen, qua hypotheek (althans in ieder geval bij de Postbank is dit al zo).
eenmalig bij wajong herkeuring in verband met nieuwe wet. Maar als je eenmaal gekeurd voor wajong dan heb je dan voor onbepaalde tijd afgekeurd. Bij wia en wao gelden er wel vijf jaar herkeuring terwijl wajong eenmalig keuring bij aanvraag nieuwe wajong kent

www.tiedragon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 296723

zo even oude koeien uit de sloot halen...

ik ga samen met m'n vriendin een huis kopen. ik heb zelf een wajong uitkering, met een uitkering van 70%. nu is het kwa financieen mogelijk om een huis te kopen. hebben het nu gekocht onder voorbehoud van financiering. na wat zoekwerk van hypotheekvisie blijkt dat ik zwart op wit moet hebben dat ik niet meer hergekeurd word, oftewel altijd recht blijf houden op deze uitkering. uiteraard al de administratie nagekeken, maar was niks concreets te vinden. Nu las ik hier dat iemand die recht heeft op een wajong uitkering dat automatisch altijf blijft houden. (in tegenstelling tot ww uitkering oid) Ik heb het uwv opgebeld en gevraagd of zij niks zwart op wit kunnen zetten. De telefoniste zei dat ik geen datum heb om opnieuw gekeurd te worden, maar dat in principe iedereen opgeroepen kan worden voor een herkeuring, ivm wijzigingen.

Ik denk dat ik dus in principe aan de voorwaarden voldoe die de bank stelt, maar moet dit dus nog op 1 of andere manier op papier krijgen.

iemand ervaringen hiermee of hetzelfde meegemaakt?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 117508 schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 14:01:
[...]

Ja, ik ben bang dat je even het verschil moet zien tussen de WAO en de WAJONG. De WAO is een tijdelijke uitkering en een WAJONG is indien men gekeurd is volgens de huidige richtlijnen een uitkering die van langdurige aard is (tot je maximaal je 65ste, indien er niets veranderd aan de omstandigheden).
wat voor omstandigheden kunnen dat dan zijn waardoor die kan vervallen? Dat is een beetje waar m'n hypotheekverstrekker mee zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70162

Anoniem: 296723 schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 16:44:
[...]

wat voor omstandigheden kunnen dat dan zijn waardoor die kan vervallen? Dat is een beetje waar m'n hypotheekverstrekker mee zit.
de belangrijkste oorzaak is de politiek. als er teveel mensen ziek worden, wordt de definitie van "ziek" gewoon aangepast. google maar eens op de lourdes-verhalen van de wao-herkeuringen.

verder kan je het zo gek niet bedenken natuurlijk. ik ken iemand die met 100% (eigenlijk 70% met optrek naar 100 oid) was afgekeurd voor een spierziekte. toen kwam de industrie ineens met een lading nieuwe hulpmiddelen en wassie weer arbeidsgeschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tja dat zal in mijn geval niet kunnen gebeuren, WAJONG is een breed begrip, bij mij is het aangeboren en alleen geestelijk zeg maar. "helaas" werk ik vanaf m'n 16e fulltime en heb nooit gebruik gemaakt van de uitkering, maar NET toen ik wel 2 weken zonder werk zat kwamen we een huisje tegen wat TE interessant is om te laten lopen. dus nu kijkt de bank alleen naar mijn uitkering en niet naar arbeidsverleden en de uiteraard veeel hogere inkomsten voorheen(en toekomst ook, blijf niet maanden lang in de uitkering zitten) hoorde al van iemand.. tja als de wetten aangepast worden dan kan dat nadelig zijn voor een wajonger. mjah komop elke wet kan aangepast worden, in nadeel van veel mensen, daar gaan ze toch ook niet vanuit.

edit: wie weet wat dan precies het juiste document is wat ik kan overhandigen aan de bank. uwv kan wel een en ander opsturen, maar kan zomaar 2 weken duren. en dat duurt me te lang want ik MOET het binnen 3 weken met de bank geregeld hebben zegmaar.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 296723 op 26-03-2009 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Topicstarter
Anoniem: 296723 schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 17:04:
tja dat zal in mijn geval niet kunnen gebeuren, WAJONG is een breed begrip, bij mij is het aangeboren en alleen geestelijk zeg maar. "helaas" werk ik vanaf m'n 16e fulltime en heb nooit gebruik gemaakt van de uitkering, maar NET toen ik wel 2 weken zonder werk zat kwamen we een huisje tegen wat TE interessant is om te laten lopen. dus nu kijkt de bank alleen naar mijn uitkering en niet naar arbeidsverleden en de uiteraard veeel hogere inkomsten voorheen(en toekomst ook, blijf niet maanden lang in de uitkering zitten) hoorde al van iemand.. tja als de wetten aangepast worden dan kan dat nadelig zijn voor een wajonger. mjah komop elke wet kan aangepast worden, in nadeel van veel mensen, daar gaan ze toch ook niet vanuit.

edit: wie weet wat dan precies het juiste document is wat ik kan overhandigen aan de bank. uwv kan wel een en ander opsturen, maar kan zomaar 2 weken duren. en dat duurt me te lang want ik MOET het binnen 3 weken met de bank geregeld hebben zegmaar.
Bij mijn vrouw was het keuringsrapport voldoende. Als je recent bent gekeurd en er staat geen datum vast moet de bank er vanuit gaan dat het een vast inkomen is.

Overigens schijnt het zo te zijn dat elke lokale rabobank een commissie heeft die in speciale gevallen een uitspraak kan doen over het wel of niet verlenen van een hypotheek.

In ons geval was de commissie niet nodig omdat je gewoon onder nationale hypotheekgarantie valt met Wajong. De rabobank stelde (toen in ieder geval) als regel dat als je NHG kon krijgen dat je ook een hypotheek kon krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DGTL_Magician schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 19:58:
[...]

Bij mijn vrouw was het keuringsrapport voldoende. Als je recent bent gekeurd en er staat geen datum vast moet de bank er vanuit gaan dat het een vast inkomen is.

Overigens schijnt het zo te zijn dat elke lokale rabobank een commissie heeft die in speciale gevallen een uitspraak kan doen over het wel of niet verlenen van een hypotheek.

In ons geval was de commissie niet nodig omdat je gewoon onder nationale hypotheekgarantie valt met Wajong. De rabobank stelde (toen in ieder geval) als regel dat als je NHG kon krijgen dat je ook een hypotheek kon krijgen.
Oke, maar is dat een wet dat de bank er vanuit moet gaan dat het dan als vast inkomen gerekend moet worden? kan dit wel tegen de bank vertellen, maar dat moet wel ergens op gebaseerd zijn. m'n hypotheker heeft nu de rabobank als nr 1 als meest hoopgevend. ze gaan vandaag bekijken of het formulier wel of niet goed is, zal dan de commissie zijn waar je het over hebt. We kunnen helaas niets dan afwachten en morgen de koopakte tekenen. ;)

bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 117508

Anoniem: 296723 schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 16:44:
[...]

De omstandigheden kunnen zijn dat je bijvoorbeeld van je beperking afkomt (bijvoorbeeld als je iets had waardoor je langdurig maar niet permanent arbeidsongeschikt bent) of omdat de regels veranderd zijn waardoor je niet meer voor de Wajong in aanmerking komt.

Ik ben erg benieuwd naar of het je gaat lukken en hoe je dat gedaan hebt, want ik ontvang ook de Wajong-uitkering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-02 22:33

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Ik hoop voor u dat u het heeft over WAJON niet Wajong pff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

Anoniem: 296723 schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 17:04:
tja dat zal in mijn geval niet kunnen gebeuren, WAJONG is een breed begrip, bij mij is het aangeboren en alleen geestelijk zeg maar. "helaas" werk ik vanaf m'n 16e fulltime en heb nooit gebruik gemaakt van de uitkering, maar NET toen ik wel 2 weken zonder werk zat kwamen we een huisje tegen wat TE interessant is om te laten lopen. dus nu kijkt de bank alleen naar mijn uitkering en niet naar arbeidsverleden en de uiteraard veeel hogere inkomsten voorheen(en toekomst ook, blijf niet maanden lang in de uitkering zitten) hoorde al van iemand..
zorg dat je even een paar dagen uitzend werk krijgt. zorg voor een werkgeversverklaring voor bepaalde tijd en opeens zijn er een stuk of 15 geldverstrekkers die wel naar het gemiddelde inkomen van de afgelopen 3 jaar kijken (met als max het laatste jaar) Dit is zelfs onder NHG een standaard regel (regeling bepaalde tijd / flexwerk Norm 11.3 NHG) Zo moeilijk moet het niet kunnen zijn......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Topicstarter
Anoniem: 296723 schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 13:43:
[...]

Oke, maar is dat een wet dat de bank er vanuit moet gaan dat het dan als vast inkomen gerekend moet worden? kan dit wel tegen de bank vertellen, maar dat moet wel ergens op gebaseerd zijn. m'n hypotheker heeft nu de rabobank als nr 1 als meest hoopgevend. ze gaan vandaag bekijken of het formulier wel of niet goed is, zal dan de commissie zijn waar je het over hebt. We kunnen helaas niets dan afwachten en morgen de koopakte tekenen. ;)

bedankt voor de reacties!
Geen wet natuurlijk, een bank moet zelf weten aan wie het zijn geld uit leent. Maar ik neem aan dat als de NHG garant staat dat de meeste banken niet zo moeilijk doen. Het enige probleem is dat er veel hypotheekadviseurs zijn die er erg moeilijk over doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ray schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 23:37:
[...]

zorg dat je even een paar dagen uitzend werk krijgt. zorg voor een werkgeversverklaring voor bepaalde tijd en opeens zijn er een stuk of 15 geldverstrekkers die wel naar het gemiddelde inkomen van de afgelopen 3 jaar kijken (met als max het laatste jaar) Dit is zelfs onder NHG een standaard regel (regeling bepaalde tijd / flexwerk Norm 11.3 NHG) Zo moeilijk moet het niet kunnen zijn......
klopt wat jij zegt, ik kon 3 weken geleden nog het dubbele aan hypotheek krijgen, omdat ik toen een baan had, mijn afgelopen 3 jaar van werken zorgen ervoor dat dat zeker het dubbele is als nu met uitkering. MAAR ik heb vanmorgen de koopakte getekend. in ons geval uiterlijk 20 april financiering rondhebben. stel dat ik NU een vaste baan krijg, zit daar een proeftijd van 3 maanden aan vast, en voor zover ik weet MOET die proeftijd voorbij zijn, voordat je kunt zeggen van nou ik heb werk en dat kan ik meenemen in m'n hypotheek. mijn ex-baas waar ik zelf ontslag heb genomen, wilde de werkgeversverklaring niet tekenen. dat is de reden waarom ik weg ben gegaan. achteraf gezien had het ook zonder werkgeversverklaring gekund. en dan op basis van 3 jaar goed verdienen. nu moet de bank zelf nog inzien dat ik zelf WIL werken, en dat ik ook zsm weer aan de slag ga, en mijn inkomsten een stuk hoger komen te liggen dan met uitkering.

ik heb me nooit veel aangetrokken van dat recessie gezever. ik heb nog nooit een week zonder werk gezeten, en net op het allerslechtste moment, denk ik van goh ik verander ff van baan en over een week sta ik weer ergens anders te werken. helaas is dit niet het geval, blijkt nu. heb de afgelopen weken elke dag banen gezocht, 100 bedrijven gebeld etc. overal krijg je hetzelfde te horen.. tenminste in de sector waarin ik werk. tijdje lang dacht ik ik ga idd gewoon paar weken wat klote werk doen, uitzendburo tekent even die werkgeversverklaring, klaar!

dat ga ik alsnog doen als de financiering voor dit huis niet rond is binnen 3 weken. dan moeten we naar een anders huis gaan kijken, gelukkig kan dat dan wel een wat duurder huis worden. maar dan gaan er weer maanden overheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DJ-Visto schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 23:29:
Ik hoop voor u dat u het heeft over WAJON niet Wajong pff.
die G staat voor gehandicapt. pdd-nos is een handicap, en in mijn geval zeer licht. maargoed het valt allemaal onder WAJONG,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Anoniem: 296723 schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 12:19:
[...]

klopt wat jij zegt, ik kon 3 weken geleden nog het dubbele aan hypotheek krijgen, omdat ik toen een baan had, mijn afgelopen 3 jaar van werken zorgen ervoor dat dat zeker het dubbele is als nu met uitkering. MAAR ik heb vanmorgen de koopakte getekend. in ons geval uiterlijk 20 april financiering rondhebben. stel dat ik NU een vaste baan krijg, zit daar een proeftijd van 3 maanden aan vast, en voor zover ik weet MOET die proeftijd voorbij zijn, voordat je kunt zeggen van nou ik heb werk en dat kan ik meenemen in m'n hypotheek.
en daar maak je een redeneringsfout. Je hoeft helemaal geen vaste baan te hebben of intentieverklaring (waar inderdaad het probleem komt met een proeftijd) je moet voor de beoordeling flexwerker gaan zoals in mijn genoemde norm 11.3. Of te wel je gaat 3 dagen via een uitzendburo wasknijpers maken. Vraagt een werkgeversverklaring voor bepaalde tijd / flexwerk (0 uren is dus al prima) en hiermee voldoe je prima aan de NHG 11.3 norm. Hierdoor mag je dus direct al het gemiddelde inkomen nemen over de laatste 3 jaar.
Dit zou elke enigszins capabele adviseur met je moeten kunnen regelen. Kijk anders eens op http://hypothecairplanner.nl/ voor een collega bij jou in de buurt.

aanvulling: http://www.nhg.nl/content...x?id=37&cid=43&tg=2&nv=44 ook buiten NHG om hanteren de meeste banken deze regel ook intern

[ Voor 5% gewijzigd door Ray op 28-03-2009 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Topicstarter
Anoniem: 296723 schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 12:19:
[...]

klopt wat jij zegt, ik kon 3 weken geleden nog het dubbele aan hypotheek krijgen, omdat ik toen een baan had, mijn afgelopen 3 jaar van werken zorgen ervoor dat dat zeker het dubbele is als nu met uitkering. MAAR ik heb vanmorgen de koopakte getekend. in ons geval uiterlijk 20 april financiering rondhebben. stel dat ik NU een vaste baan krijg, zit daar een proeftijd van 3 maanden aan vast, en voor zover ik weet MOET die proeftijd voorbij zijn, voordat je kunt zeggen van nou ik heb werk en dat kan ik meenemen in m'n hypotheek. mijn ex-baas waar ik zelf ontslag heb genomen, wilde de werkgeversverklaring niet tekenen. dat is de reden waarom ik weg ben gegaan. achteraf gezien had het ook zonder werkgeversverklaring gekund. en dan op basis van 3 jaar goed verdienen. nu moet de bank zelf nog inzien dat ik zelf WIL werken, en dat ik ook zsm weer aan de slag ga, en mijn inkomsten een stuk hoger komen te liggen dan met uitkering.

ik heb me nooit veel aangetrokken van dat recessie gezever. ik heb nog nooit een week zonder werk gezeten, en net op het allerslechtste moment, denk ik van goh ik verander ff van baan en over een week sta ik weer ergens anders te werken. helaas is dit niet het geval, blijkt nu. heb de afgelopen weken elke dag banen gezocht, 100 bedrijven gebeld etc. overal krijg je hetzelfde te horen.. tenminste in de sector waarin ik werk. tijdje lang dacht ik ik ga idd gewoon paar weken wat klote werk doen, uitzendburo tekent even die werkgeversverklaring, klaar!

dat ga ik alsnog doen als de financiering voor dit huis niet rond is binnen 3 weken. dan moeten we naar een anders huis gaan kijken, gelukkig kan dat dan wel een wat duurder huis worden. maar dan gaan er weer maanden overheen
Neuh is niet verplicht.
Voordat ik voor mezelf ging werken heb ik nog een half jaar voor een baas gewerkt. In de 1e week dat ik daar kwam moest de financiering van mijn nieuwe huis rondgemaakt worden. Op de 1e dag werkgeversverklaring meegenomen naar de bank en laten ondertekenen en geen problemen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DGTL_Magician schreef op maandag 30 maart 2009 @ 18:02:
[...]

Neuh is niet verplicht.
Voordat ik voor mezelf ging werken heb ik nog een half jaar voor een baas gewerkt. In de 1e week dat ik daar kwam moest de financiering van mijn nieuwe huis rondgemaakt worden. Op de 1e dag werkgeversverklaring meegenomen naar de bank en laten ondertekenen en geen problemen :P
maar dan word het misschien minder meegeteld. vaste baan is normaal jaarinkomen x5 = max hypotheekbedrag. volgens m'n hypotheekman zou na 1 dag een vaste baan hebben, natuurlijk leuk zijn, maar dat rekenen ze dan x4 of iets dergelijks.

maargoed m'n WAJONG uitkering bleek niet het enige te zijn. m'n vriendin dacht dat ze als gastouder een hypotheek kon krijgen, maar blijkt niet zo te zijn omdat je dan geen werkgever hebt.

volgende keer beter.

ik ga zsm weer werken zodat m'n gemiddelde van afgelopen 3 jaar weer telt. m'n vriendin gaat ander werk doen wat niet onder de box "overige inkomsten" valt. en over een paar maanden alsnog kopen. voordeel is dat het dan wat meer mag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 308258

Ik zit met eenzelfde probleem:

Ik heb een WAJONG uitkering en mijn vriend heeft wel een gewone baan. Nu verdienen we samen teveel om te blijven huren en zitten we dus te denken om een huisje te kopen.
Er is al een hypotheekadviseur van de ING langsgeweest en die keek me eerst vragend aan toen ik begon over de WAJONG. Nadat ze er navraag over had gedaan belde ze vanmiddag terug dat ik een één of andere verklaring bij het UWV moet aanvragen waarop staat dat ik 100% ben afgekeurd en dat die uitkering dus blijvend is.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Bestaat zo'n formulier uberhaubt wel en zo ja, als ik het krijg, kan ik dan in de toekomst nog wel werken of ben ik dan definitief afgekeurd ofzo?
En is er een hypotheek die minder moeilijk doet over WAJONG uitkeringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 308271

Anoniem: 308258 schreef op maandag 29 juni 2009 @ 22:24:

Heeft iemand hier ervaring mee?
Bestaat zo'n formulier uberhaubt wel en zo ja, als ik het krijg, kan ik dan in de toekomst nog wel werken of ben ik dan definitief afgekeurd ofzo?
En is er een hypotheek die minder moeilijk doet over WAJONG uitkeringen?
Hoi ik heb ook een wajong, ben bezig om samen met mijn vriend een huis te kopen en heb het BERUCHT formulier in mijn bezit :9, nu liggen de problemen nog bij de intentieverklaring van de baas van mijn vriend... 8)7 Maar goed. Het formulier dat je nodig hebt is niet makkelijk te bemachtigen en er is ook niet echt een procedure voor, ik zal je gewoon vertellen hoe het bij mij is gegaan, dan kun je je vast voorbereiden.

Het formulier dat je moet bemachtigen moet ten eerste bevestigen dat je een Wajong krijgt, en vanaf waneer dit het geval is. Ten tweede moet er duidelijk op staan dat het BLIJVEND is, in principe is de Wajong ook een blijvende uitkering, maar dit kan nog wel voor problemen zorgen..

Ik heb eerst gebeld, daar werd mij verteld dat ze deze brieven niet gaven, toen ben ik langsgegaan bij een UWV kantoor, en aan de balie zeiden ze dat ik moest bellen. (ja was erg fijn)
Ik heb er toen op gestaan dat ik iemand te spreken kreeg (medewerker uitkeringen). Deze vrouw dook meteen mijn dossier in en kwam met een brief, daar stond echter niet op dat het blijvend was, ze zei dat de wajong zowiezo blijvend is, maar ik moest haar wel even overtuigen dat dat er ook op moest staan. Uiteindelijk had ik de juiste brief de volgende dag in de brievenbus.

Het is handig om voor een hypotheek met wajong naar de Rabobank te gaan, deze mensen zijn er enigzins bekend mee en doen er niet moelijk over.

Veel succes en laat me weten hoe het is gegaan... Gewoon doordrammen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Topicstarter
Anoniem: 308271 schreef op maandag 29 juni 2009 @ 23:49:
[...]

Hoi ik heb ook een wajong, ben bezig om samen met mijn vriend een huis te kopen en heb het BERUCHT formulier in mijn bezit :9, nu liggen de problemen nog bij de intentieverklaring van de baas van mijn vriend... 8)7 Maar goed. Het formulier dat je nodig hebt is niet makkelijk te bemachtigen en er is ook niet echt een procedure voor, ik zal je gewoon vertellen hoe het bij mij is gegaan, dan kun je je vast voorbereiden.

Het formulier dat je moet bemachtigen moet ten eerste bevestigen dat je een Wajong krijgt, en vanaf waneer dit het geval is. Ten tweede moet er duidelijk op staan dat het BLIJVEND is, in principe is de Wajong ook een blijvende uitkering, maar dit kan nog wel voor problemen zorgen..

Ik heb eerst gebeld, daar werd mij verteld dat ze deze brieven niet gaven, toen ben ik langsgegaan bij een UWV kantoor, en aan de balie zeiden ze dat ik moest bellen. (ja was erg fijn)
Ik heb er toen op gestaan dat ik iemand te spreken kreeg (medewerker uitkeringen). Deze vrouw dook meteen mijn dossier in en kwam met een brief, daar stond echter niet op dat het blijvend was, ze zei dat de wajong zowiezo blijvend is, maar ik moest haar wel even overtuigen dat dat er ook op moest staan. Uiteindelijk had ik de juiste brief de volgende dag in de brievenbus.

Het is handig om voor een hypotheek met wajong naar de Rabobank te gaan, deze mensen zijn er enigzins bekend mee en doen er niet moelijk over.

Veel succes en laat me weten hoe het is gegaan... Gewoon doordrammen!
Dat formulier kennen wij dan weer niet.
Wij hadden bij de Rabobank voldoende aan het laatste herkeurings rapport en het feit dat je gewoon NHG krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:16

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Je kan niet stellen dat "de" Rabobank er bekend mee is: juist de Rabobank bestaat uit allemaal losse banken zonder overkoepelend beleid. Het is dus goed mogelijk dat de ene Rabobank niet moeilijk doet over Wajong, en de andere wel - geheel plaatsgebonden.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Zonder de verklaring dat het blijvend is krijg je juist geen! NHG > Norm 11.5 en 11.6 (indien het inkomen natuurlijk nodig is voor de lening) Dat de lokale Rabo hier wel vaker creatief mee omgaat is bekend. De NHG regels zijn daar echter zeer duidelijk in. Sociale uitkeringen mogen enkel getoetst worden over de periode dat deze toegekend zijn. Nu is dat bij Wajong inderdaad wel vaker een discussie (want technisch kan er in bepaalde situaties herstel optreden) en een verklaring zoals Pety noemt lost het probleem dan op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Topicstarter
Ray schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 08:49:
Zonder de verklaring dat het blijvend is krijg je juist geen! NHG > Norm 11.5 en 11.6 (indien het inkomen natuurlijk nodig is voor de lening) Dat de lokale Rabo hier wel vaker creatief mee omgaat is bekend. De NHG regels zijn daar echter zeer duidelijk in. Sociale uitkeringen mogen enkel getoetst worden over de periode dat deze toegekend zijn. Nu is dat bij Wajong inderdaad wel vaker een discussie (want technisch kan er in bepaalde situaties herstel optreden) en een verklaring zoals Pety noemt lost het probleem dan op.
Echter is het probleem dat deze verklaringen niet uitgegeven worden. Hierboven lees ik voor het eerst een verhaal van iemand die wel zo'n verklaring krijgt. In het keuringsrapport staat keurig vermeld dat het een blijvende aandoening is, er geen kans op herstel is en dat de uitkering vast staat voor een periode.

Als wetgeving verandert dan kan er iets veranderen aan de uitkering, maar dat gebeurt ook als je zo'n verklaring hebt.

De Rabobank kan er inderdaad creatief mee omgaan door je hypotheek te laten toetsen aan een interne commissie, maar dat hoefde in ons geval al niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

DGTL_Magician schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 09:21:
[...]

Echter is het probleem dat deze verklaringen niet uitgegeven worden. Hierboven lees ik voor het eerst een verhaal van iemand die wel zo'n verklaring krijgt. In het keuringsrapport staat keurig vermeld dat het een blijvende aandoening is, er geen kans op herstel is en dat de uitkering vast staat voor een periode.

Als wetgeving verandert dan kan er iets veranderen aan de uitkering, maar dat gebeurt ook als je zo'n verklaring hebt.

De Rabobank kan er inderdaad creatief mee omgaan door je hypotheek te laten toetsen aan een interne commissie, maar dat hoefde in ons geval al niet eens.
klopt, daarom is Wajong ook lastig om onder NHG te krijgen net als veel andere sociale uitkeringen omdat ze bijna altijd voor een bepaalde periode zijn afgegeven. Uitzonderingen zijn bijvoorbeeld de wao zonder herkeuring en de huidige IVA. Nu zijn er trouwens bij NHG intern wel een aantal zaaknummers over dit vraagstuk en wellicht is er recent (ik heb er een poosje niet meer mee te doen gehad) weer een andere beoordeling geweest.

Ik doelde op het creatief zijn van de Rabo eigenlijk meer op het feit dat ze (ik spreek uit ervaring) wel eens onvolledige dossier toch onder NHG door laten gaan. Dat je los van NHG intern kan voorleggen bij de KC (kredietcomissie) is bij elke bank mogelijk. Echter praat je dan over maatschappij beoordeling en niet meer over NHG normen (en de bijbehorende garantie en vaak rente korting)

[ Voor 6% gewijzigd door Ray op 30-06-2009 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Topicstarter
Ray schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 09:28:
[...]

klopt, daarom is Wajong ook lastig om onder NHG te krijgen net als veel andere sociale uitkeringen omdat ze bijna altijd voor een bepaalde periode zijn afgegeven. Uitzonderingen zijn bijvoorbeeld de wao zonder herkeuring en de huidige IVA. Nu zijn er trouwens bij NHG intern wel een aantal zaaknummers over dit vraagstuk en wellicht is er recent (ik heb er een poosje niet meer mee te doen gehad) weer een andere beoordeling geweest.

Ik doelde op het creatief zijn van de Rabo eigenlijk meer op het feit dat ze (ik spreek uit ervaring) wel eens onvolledige dossier toch onder NHG door laten gaan. Dat je los van NHG intern kan voorleggen bij de KC (kredietcomissie) is bij elke bank mogelijk. Echter praat je dan over maatschappij beoordeling en niet meer over NHG normen (en de bijbehorende garantie en vaak rente korting)
Onze hypotheekadviseur had nog geen ervaring met de WAJONG. We hebben samen met de NHG gebeld en de info verzameld. Ik weet zeker dat ons rapport volledig naar de NHG toe is gegaan. Het hangt natuurlijk erg af van onder welke omstandigheden je een WAJONG uitkering krijgt. Ik kan me zo maar voorstellen dat elk geval weer anders is door het unieke karakter van de ziekte/handicap die iemand heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

DGTL_Magician schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 09:32:
[...]

Onze hypotheekadviseur had nog geen ervaring met de WAJONG. We hebben samen met de NHG gebeld en de info verzameld. Ik weet zeker dat ons rapport volledig naar de NHG toe is gegaan. Het hangt natuurlijk erg af van onder welke omstandigheden je een WAJONG uitkering krijgt. Ik kan me zo maar voorstellen dat elk geval weer anders is door het unieke karakter van de ziekte/handicap die iemand heeft.
Helemaal correct. Daarom kan je bij NHG dus individuele zaken voorleggen waardoor zogenoemde zaaknummers ontstaan. Deze kunnen dan later weer door anderen gebruikt worden als referentie (ze zijn natuurlijk niet inzichtelijk voor derden ivm persoonlijke gegevens) maar NHG heeft zo wel een interne database. Als NHG op basis van een zaaknummer dus akkoord geeft kan de geldverstrekker de NHG voorwaarden hanteren en in zijn dossier verwijzen naar het zaaknummer.
Zo heb ik dus ook een aantal jaren geleden een wajonger onder NHG gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt voor de hulp allemaal!
Maar weet iemand of ik, als ik zo'n formulier aanvraag, nog gewoon kan werken? Want dat idee staat me niet helemaal aan...

Ik probeer in ieder geval eerst of ze genoegen nemen met alleen het laatste keuringsrapport.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 308258 op 30-06-2009 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Topicstarter
Anoniem: 308258 schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 14:22:
Bedankt voor de hulp allemaal!
Maar weet iemand of ik, als ik zo'n formulier aanvraag, nog gewoon kan werken? Want dat idee staat me niet helemaal aan...

Ik probeer in ieder geval eerst of ze genoegen nemen met alleen het laatste keuringsrapport.
Natuurlijk kun je dan nog werken. Het zegt alleen dat je je uitkering niet kwijtraakt als je _niet_ werkt. Zodra je werkt wordt je gekort op je uitkering en dat wordt aangevuld met je salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb net het UWV gebeld en er werd niet echt moeilijk gedaan. Er werd me alleen verteld dat ik een brief naar het UWV moet schrijven waarin ik vraag om een kopie van de toekenningsbeschikking van mijn WAJONG uitkering en moet uitleggen dat het voor een hypotheek is.

Alleen nu is het huis dat we op het oog hadden vandaag uit de verkoop gehaald voor verhuur |:(
Pagina: 1