s-video signaal via een kabel met tulpstekker (composiet)?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.850 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-07 11:22

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik zit met een vreemde situatie. Ik heb al een paar jaar ervaring met TV-Out gebeuren. Ik heb al flink wat mensen op weg kunnen helpen die problemen hadden. Vaak komt het zwart-wit geneuzel voor. Deze keer ben ik het echter zelf die met een vreemd zwart-wit probleem zit.

Sinds een jaar heb ik ene nieuwe laptop met daarin een Ati Mobiliity Radeon kaart. Zoals wel vaker bij Ati, zit er zo'n irritante 7-polige S-video uitgang op. Ik heb geen verloopstekker bij mijn laptop gekregen dus ben ik maar eens naar een computerzaak gegaan om zo'n verloopstekker te kopen (ik kon wel weer eens m'n TV-Out gebruiken). Bij Norrod heb ik zo'n kabel weten te bemachtigen en wat voor 1.... een mooie met als uitgang een rode, groene en blauwe tulp voor RGB, een normale S-video met 4 pennen én een gele tulp. Lijkt me composiet.... toch?

Mijn oude TV heeft scart en composiet als ingangen. Met oudere laptops en normale PC's heb ik die composietingang al vele malen gebruikt en met succes. Gisteren wilde ik met de laptop een met een pc opgenomen programma op TV afspelen. Dus laptop bij de TV, nieuwe verloopstekker erin, een kabel met tulpstekkers gebruikt om van composiet naar composiet te gaan (dus van de gele tulp aan die verloopstekker naar de gele aansluiting van m'n TV zoals ik al veel vaker gedaan heb met andere pc's die trouwens alleen composiet uitgangen hadden).

Ik kreeg wel beeld maar..... zwart-wit. Ik heb alle externe kanalen geprobeerd maar slechts één gaf beeld en dat was dus zwartwit.

Uiteindelijk heb ik wel netjes in kleur kunnen kijken maar dat was met tussenkomst van een videorecorder die S-video wilde slikken. De Videorecorder heeft ook een gele tulpaansluiting (composiet) waarop óók gewoon netjes kleur werd ontvangen.

Maar wat nu dus mijn vraag is: hoe kan er nou een s-video signaal via een tulp-stekker verstuurd worden? Wat is hier aan de hand want dit is wel erg vreemd. S-video heeft toch 4 aders nodig?
Waarom wil mijn TV géén kleur laten zien terwijl mijn VCR dat wel wil?

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-07 04:43
composiet (de naam zegt t al) is hetzelfde signaal als s-video, alleen dan niet verdeeld over 4 draadjes (heel simpel gezegd) maar dan is t ook geen s-video meer...

en, tv kapot??
heb je nog een spelcomputer oid waarmee je de tv kan testen?

[ Voor 32% gewijzigd door Japidoff op 28-09-2006 07:16 ]

gang is alles

Verwijderd

hmm is het al een wat oudere tv??

ik denk dat jou tv de Y en de C niet uit elkaar kan houden..

kijk svideo werkt zo: je hebt twee draden een is voor de kleur (en de sync) en de andere is voor de intensiteit van de kleur. Dit zijn twee gescheiden draden. plus natuurlijk nog een aarde.

composite werkt slechts met 1 kleur en intensiteit en sync in een draad.

Oudere tv's snappen er niks van als ze slechts of de Y of de C op een composite ingang krijgen.
wat ik dus denk dat er aan de hand is, is dat jou laptop geen composite signaal uitzend, maar slechts svideo.

als je wel een scart ingang hebt op je tv kan je zon scart blokje gebruiken met een svideo connector erop. Deze dingen zorgen ervoor dat het signaal op de juiste scart polen terecht komt, de Y en C etc connectoren..

nu kan het zijn dat je tv OOK dit niet heeft, dwz dat zelfs de scart geen ondersteuning bied aan svideo signaal..

in dat geval zou ik een svideo naar composite omvormer kopen, google een beetje en je vind er wel een, bij deze omvormers is een weerstand geplaatst tussen de Y en de C, zodat er een natuurlijk composite signaal ontstaat. Beeld kwaliteit gaat iets achteruit, maar in films merk je er weinig van.

succes ermee, tv out kan soms erg vervelend zijn! ;)

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 28 september 2006 @ 07:40:
hmm is het al een wat oudere tv??

ik denk dat jou tv de Y en de C niet uit elkaar kan houden..
Dat weet ik wel zeker. Zo oud is hij ook weer niet; paar jaar oud; geen antiekertje ofzo. Maar via zo'n scartblok kon ik dus geen S-video in kleur krijgen maar alleen met composiet. Maar hij wilde de composietaansluiting dus ook al niet slikken bij m'n laptop.
kijk svideo werkt zo: je hebt twee draden een is voor de kleur (en de sync) en de andere is voor de intensiteit van de kleur. Dit zijn twee gescheiden draden. plus natuurlijk nog een aarde.

composite werkt slechts met 1 kleur en intensiteit en sync in een draad.

Oudere tv's snappen er niks van als ze slechts of de Y of de C op een composite ingang krijgen.
wat ik dus denk dat er aan de hand is, is dat jou laptop geen composite signaal uitzend, maar slechts svideo.
Hm.... dat zou nog een mogelijkheid kunnen zijn.
als je wel een scart ingang hebt op je tv kan je zon scart blokje gebruiken met een svideo connector erop. Deze dingen zorgen ervoor dat het signaal op de juiste scart polen terecht komt, de Y en C etc connectoren..

nu kan het zijn dat je tv OOK dit niet heeft, dwz dat zelfs de scart geen ondersteuning bied aan svideo signaal..
Nu nog niet geprobeerd maar ik denk ook dat dat weinig zal uithalen; zie een stukje naar boven in dit bericht.
in dat geval zou ik een svideo naar composite omvormer kopen, google een beetje en je vind er wel een, bij deze omvormers is een weerstand geplaatst tussen de Y en de C, zodat er een natuurlijk composite signaal ontstaat. Beeld kwaliteit gaat iets achteruit, maar in films merk je er weinig van.
Hm.... ik heb wel het standaard 4-aderig-svideo naar composietkabeltje. Die zou ik ook eens aan de svideouitgang van de nieuwe verloopkabel kunnen drukken en eens zien of de TV dan wel de composiet wil slikken.
succes ermee, tv out kan soms erg vervelend zijn! ;)
Ik weet er aardig wat van van de ellende die je tegen kan komen maar goed, je kan dus toch weer tegen nieuwe dingen aanlopen.

Iets wat trouwens ook nieuw voor mij is, is dat ik geen geneuzel had met overlay. Of dat typisch iets is van ATI weet ik niet maar op m'n laptopscherm en op de TV had ik tegelijkertijd videobeeld. Nog fraaier vind ik dat op m'n laptop mediaplayer niet uitgevuld in beeld was; het was slechts een klein schermpje op m'n complete bureaublad maar op TV was alleen de inhoud van de mediaplayer weergegeven :)

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

In de 7-polige aansluiting past ook een 4-polige minidin->cinch-adapter; probeer die anders er eens direct in te drukken. Moet zonder weerstand erin kunnen.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Hm.... waarachtig, de 4-polige aansluiting past er ook in... .ik dacht dat niet kon vanwege het kunststof lipje; ik meende dat die verschillende diktes hadden. Maar goed, dat past dus.

Ik heb zojuist m'n laptop aan een andere TV gehangen, een nieuwere TV. Deze TV (vanaf nu TV2) heeft een s-video aansluiting en ook composietaansluiting aan de zijkant.

Met een 4-aderige s-videokabel (2x svideostekker) doet TV2 het niet
Met de verloopstekker van 7 naar 4 pins svideo/RGB/Composiet en ik gebruik dan een svideokabel doet TV2 het ook niet. In beide gevallen flikkert het beeld van de TV2 wel als ik de tv-out van de laptop inschakel maar meer ook niet.

Pak ik de nieuwe verloopstekker van 7-polig naar 4polig/RGB/composiet en ik gebruik de composiet naar de composiet van de TV2 dan doet hij het wel. Ook als ik de blauwe stekker van de RGB pak, doet de TV2 het gewoon goed (wederom composietaansluiting)

Met de 4polige svideoverloopstekker naar composiet doet de TV2 het ook gewoon.

Straks eens de eerste TV proberen (maar dat kan nu niet; dochtertje ligt te maffen)

[edit]
Bovenstaand verhaal is op een laptop met Ati Mobility Radeon. Een andere laptop waarmee het ook niet lukte, heeft blijkbaar geen ATI maar een Intel grafisch gebeuren. Met deze laptop heb ik net ook TV1 geprobeerd met de verloopstekker van 4polige svideo naar composiet. Resultaat is geen beeld.
Wel zag ik dat die laptop enorm oude drivers had: 2004.... nieuwe drivers an 8-2006 zijn ook beschikbaar dus die maar eens installeren.

Maar ik blijf het hele verhaal vreemd vinden.
Duidelijk is dus dat de vrij uitgebreide verloopstekker van 7polig svideo naar RGB/Composiet/4polig svideo wel werkt. Er komt dus netjes een composiet signaal uit want anders had TV2 geen goed beeld gegeven met die combinatie.Bij TV1 lukt het dus niet terwijl TV1 weldegelijk composiet wil slikken van bijvoorbeeld een Compaq Armada E500. Er is hier volgens mij echt wat meer aan de hand.

[ Voor 28% gewijzigd door WFvN op 28-09-2006 16:35 ]

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Inmiddels weet ik wat meer.

Het lijkt erop dat het toepassen van de standaard knoppencombinatie om de TV-out te activeren (op laptops vaak Fn-F4; in mijn geval Fn-F3) niet goed genoeg werkt. Want na de installatie van de nieuwe drivers had ik wederom zwartwit beeld (met een s-video kabel dus ook idem stekkers aan beide kanten). Ik had hem aangesloten op de VCR die absoluut s-video ondersteunt.

Na wat meer neuzen in de beelscherminstellingen kwam ik ergens een mogelijkheid tegen om ook de tv-out te activeren en ineens had ik wel kleurenbeeld.

Blijkbaar wordt er softwarematig niet direct een volledig S-video-signaal gemaakt zodra je de TV-out inschakelt maar pas als je dat dus op een aparte plek in de beeldscherminstellingen doet.

Maar kort gezegd: problem solved.
Pagina: 1