Temps/Cooling/Airflow Enermax kast

Pagina: 1
Acties:

• Maximilian
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09-2025

Maximilian

You've been Maxxed...

Topicstarter
Goede morgen! :O

Ik heb een paar vraagjes, maar aller eerst een introductie

Ik heb hier een setup
Daarna gaan we eens naar de kast kijken
Klepje open

A8N32 SLI Deluxe
AMD64 x2 3800+ @ 2750 (inmiddels)
4xGEIL DDR 500 @ 500
7800GTX @ 495 / 1333

WD 80GB
Maxtor 60GB
Hitachi 250GB x4 @ SATA2 RAID0

Beetje met de bios klooien
Hmm, interressant... tunen?
Jammer genoeg 4 repen geheugen
Memory timings! Jeej!
Jeetje, dit zijn wel bizarre temps
En het loopt nog steeds hierop

"Geboot in windows"
Maar nu geloof ik het niet meer
Je zou bijna denken dat ik niet tegen me verlies kan

- Wat is er in hemelsnaam met die CPU Celsius meter aan de hand? Dat was wel een heel groot verschil, en alle programma's geven hetzelfde aan behalve de bios :?

- En zoals je ziet is de Maxtor schijf 50C! *voel* -auw!- heet!? |:( ;(
Maar alle andere schijven ernaast niet zo heel erg...
Kan dit kloppen of moet ik er koeling naast bouwen? Zo ja, ongeveer waar?

- Airflow lijkt goed:
IN:
2x80
1x120
OUT:
2x120 (1 van me voeding boven me schijven)

[ Voor 5% gewijzigd door Maximilian op 28-09-2006 02:13 ]

Verwijderd

- Het BIOS geeft wel vaker incorrecte temps weer. Al een BIOS update gedaan?

- Maxtor schijven (zeker de oudere, de nieuwere in iets mindere mate) worden gewoon erg warm. Kun je er geen fan voor hangen? Dan blaas je de lucht zeg maar langs de schijven heen de voeding in. Zou moeten helpen :)

Welke kast is dat precies? Doet me nogal denken aan de Silverstone TJ06

• Maximilian

Maximilian

You've been Maxxed...

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 28 september 2006 @ 11:30:
- Het BIOS geeft wel vaker incorrecte temps weer. Al een BIOS update gedaan?

- Maxtor schijven (zeker de oudere, de nieuwere in iets mindere mate) worden gewoon erg warm. Kun je er geen fan voor hangen? Dan blaas je de lucht zeg maar langs de schijven heen de voeding in. Zou moeten helpen :)

Welke kast is dat precies? Doet me nogal denken aan de Silverstone TJ06
- Bios update 1303 (laatste) Maar kan hij em stressen in de BIOS?

- maar ik zit me dus af te vragen waar en wat voor fan ik in hemelsnaam daar moet hangen...

en dit is een Enermax CS-718 Server kast

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:31
Beetje OFFTOPIC

Maar wat voor case heb je O+

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Ik heb dezelfde kast, maar met een paar verschillen:
Bij mij zit de windtunnel over de CPU/mem er wel in gemonteerd, maar bij jou zal die wel niet meer passen in verband met de CPU cooler. Bovendien is de sidepanel bij mij niet geperforeerd, maar gewoon dicht. Door die open sidepanel krijg je volgens mij een wazige airflow. De 120 mm fan aan de achterkant bijvoorbeeld zuigt gewoon aan door de dichtsbijzijnde gaatjes in de sidepanel.
Heb je trouwens wel een 80 mm fan voorin zitten achter de frontklep ?

PS:
Heb jij ook het probleem dat als je de fanspeedregelaar op minimaal zet, dat de fans dan na een cold boot stilstaan? Bij mij moet ik hem eerst hoger draaien en daarna weer lager, dan blijven ze draaien.

[ Voor 7% gewijzigd door Henk007 op 28-09-2006 12:17 ]

• Maximilian

Maximilian

You've been Maxxed...

Topicstarter
tiswat schreef op donderdag 28 september 2006 @ 12:00:
Beetje OFFTOPIC

Maar wat voor case heb je O+
Dat staat bij de vorige post ;) en hieronder :P
Henk007 schreef op donderdag 28 september 2006 @ 12:09:
Ik heb dezelfde kast, maar met een paar verschillen:
Bij mij zit de windtunnel over de CPU/mem er wel in gemonteerd, maar bij jou zal die wel niet meer passen in verband met de CPU cooler. Bovendien is de sidepanel bij mij niet geperforeerd, maar gewoon dicht. Door die open sidepanel krijg je volgens mij een wazige airflow. De 120 mm fan aan de achterkant bijvoorbeeld zuigt gewoon aan door de dichtsbijzijnde gaatjes in de sidepanel.
Heb je trouwens wel een 80 mm fan voorin zitten achter de frontklep ?

PS:
Heb jij ook het probleem dat als je de fanspeedregelaar op minimaal zet, dat de fans dan na een cold boot stilstaan? Bij mij moet ik hem eerst hoger draaien en daarna weer lager, dan blijven ze draaien.
Daar ben ik zeer zeker van bewust, komt door een 12v start... ze staan bij mij vrijwel altijd vol uit met een 2x80mm en 120mm aan de voorkant (2x3800+ @ 2750 @ 1.60v wordt warm) en toch is de kast stiller dan diegene die leeg ernaast staat (sunbeam transformer)

Airflow tunnel komt er idd niet bij maar die past ook idd niet :$ Maar daarvoor heb ik een Neon Crab Memory cooler

Voor de rest ben ik blij datie geperforeerd is met de hoop warmte die er hier wordt gecreëerd in me kast. En er komt niet zoveel doorheen als je denkt, verbazingwekkend.

Een dichte kast (zoals de vorige) zorgt voor een warmte uitstoot waar ik eng van werdt en ik moest bij iedere hardware change m'n airflow zowat anders instellen.

• Survivor1979
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 29-10-2025
Ik heb zelf ook zo'n kast, en een 92mm ventilator gemonteerd in de harddisk bay aan de kant van de CD-ROM's (blazend richting de voeding). Gewoon dus even de boormachine ter hand genomen... Is niet perfect maar ik wist het anders ook niet?

Trouwens, heb jij toen je die kast kocht een windtunnel erbij gekregen? Ik wil er graag een maar hij zat niet bij de kast. Volgens Enermax worden ze niet meer gemaakt, en verder zijn ze ook nergens meer te krijgen.

• Maximilian

Maximilian

You've been Maxxed...

Topicstarter
Survivor1979 schreef op donderdag 28 september 2006 @ 17:37:
Ik heb zelf ook zo'n kast, en een 92mm ventilator gemonteerd in de harddisk bay aan de kant van de CD-ROM's (blazend richting de voeding). Gewoon dus even de boormachine ter hand genomen... Is niet perfect maar ik wist het anders ook niet?

Trouwens, heb jij toen je die kast kocht een windtunnel erbij gekregen? Ik wil er graag een maar hij zat niet bij de kast. Volgens Enermax worden ze niet meer gemaakt, en verder zijn ze ook nergens meer te krijgen.
[net uit werk modus]

Als je goed gelezen hebt had je kunnen zien of ik het erbij heb gekregen ;)
Ook als je gezien heb, heb ik 2x80mm en 1x120 aan de voorkant
Waar denk je dat die 2e 80mm is gebleven? ;) boven me 2 cd-drives

Mgoed, ik denk dat die tubes vast nog wel es ergens te krijgen zijn maar ìk weet iig dat het bij mij niet past :P

PS.
Ik heb geloof ik iets heb gevonden:

- Men neme zo'n ding/plaatje/geval voor je pci-slots en boort er 2 gaatjes in
- Pak een 80mm (stille) casefan van niet eens 1w
- Tie-rap (<--zoiets?) die casefan aan die 2 exact uitgemeten gaatjes en de 2 gaatjes van je casefan :P
- Sluit een paar draadjes aan elkaar aan, rood bij geel en zwart bij zwart :P
- Vrot dat ding in het 1-na-bovenste PCI slot *wrik, wrik, -click!-*
- Bakbeestje aan en een harde-schijf van 37C idle en 48C stressed (en stil) d:)b

[/net uit werk modus]

PS.²
Ik stop net die sensor tussen de Maxtor en de WD en hij geeft netjes 37.9C
Kan het misschien gewoon zijn dat Maxtor verkeerde sensors heeft gebruikt?

PS.³
Net gezocht naar zo'n windtunnel en kwam op deze review uit.
Erg interessant, maakt je maar geen zorgen om die tunnel

PS.4
Hoppa, misschien niet goed gezocht?
Hier kan je je windtunnel apart bestellen
Ik ga em nu bestellen en laat het weten alsie binnen is en of het verschil heeft

Ben echt benieuwd of het helpt want ik heb net mijn maxTcase behaald :P

[ Voor 43% gewijzigd door Maximilian op 29-09-2006 02:52 ]

• Survivor1979
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 29-10-2025
Maximilian schreef op donderdag 28 september 2006 @ 23:31:
Als je goed gelezen hebt had je kunnen zien of ik het erbij heb gekregen ;)
Ook als je gezien heb, heb ik 2x80mm en 1x120 aan de voorkant
Waar denk je dat die 2e 80mm is gebleven? ;) boven me 2 cd-drives
Hehe oeps; niet gezien dat er 2x80mm intake was 8)7.
Ik stop net die sensor tussen de Maxtor en de WD en hij geeft netjes 37.9C
Kan het misschien gewoon zijn dat Maxtor verkeerde sensors heeft gebruikt?
Ik neem dat de sensor van de harde schijven er IN zit? Misschien wordt de Maxtor van binnen dus heter dan de WD? Of de sensor is brak? Wie zal het zeggen. Ik zou me in ieder geval niet zo heel erg druk maken om deze temps.
Hier kan je je windtunnel apart bestellen. Ik ga em nu bestellen en laat het weten alsie binnen is en of het verschil heeft.
Thx _/-\o_ ! Ik heb hem al eerder geprobeerd te bestellen bij perfect-systems maar daar konden ze hem niet meer leveren. Misschien dat ik het hier nog een keer probeer en anders maar opgeef... Zou die bij jou trouwens wel passen? Die Zalman cooler is zo enorm. Maar ach ja anders boor je toch gewoon een paar gaten :P.

• Maximilian

Maximilian

You've been Maxxed...

Topicstarter
Survivor1979 schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 21:32:
[...]

Hehe oeps; niet gezien dat er 2x80mm intake was 8)7.

[...]

Ik neem dat de sensor van de harde schijven er IN zit? Misschien wordt de Maxtor van binnen dus heter dan de WD? Of de sensor is brak? Wie zal het zeggen. Ik zou me in ieder geval niet zo heel erg druk maken om deze temps.

[...]

Thx _/-\o_ ! Ik heb hem al eerder geprobeerd te bestellen bij perfect-systems maar daar konden ze hem niet meer leveren. Misschien dat ik het hier nog een keer probeer en anders maar opgeef... Zou die bij jou trouwens wel passen? Die Zalman cooler is zo enorm. Maar ach ja anders boor je toch gewoon een paar gaten :P.
Nou ik weet datie niet past, maar alsie niet past ga ik em gewoon passend maken :D Zoals je net zei...
Ik zal me trouwes voortaan niet zo druk maken om mijn schijven, ze worden gewoon eenmaal heet heb ik na 38 uur up wel gemerkt :P
Jullie ook alvast thnx

Edit:

Hijs is niet meer verkrijgbaar daar... gelukkig mijn geld wel terug gestort gekregen :P
Ik ga verder zoeken...

[ Voor 5% gewijzigd door Maximilian op 04-10-2006 17:27 ]

Pagina: 1