Hardware performance meter

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ashiek
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-07 12:11
Hallo,

Op school zijn wij bezig met een project over hardware performance analyse.
We moeten dan een software programma, of iets dergelijks, vinden waarin we we kunnen zien welke componenten er in een computer belast worden als er bijv. een bestand verstuurd wordt van een fileserver naar de gebruikerscomputer.
We hebben veel pagina's bezocht op google en nog een 1 of 2 zoekmachines maar de meeste websites waren hetzelfde of de software die we vonden werkte niet of was niet wat we zochten.

Heeft iemand al eerder zo een analyse gedaan?
Zo ja, zou je mij hiermee willen helpen?

Bye bye,

Ashiek

...

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-07 19:53
je begint natuurlijk met taakbeheer, dan ga je naat het tabblad processen
daar kun je al vanalles toevoegen om een overzichtje van te maken

dit is erg basic, maar het werkt wel en doet wat je wilt

PSN: djmurcielago

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
PC Mark, Sisa Soft Sandra, 3d Mark (voor GPU prestaties) en zo. Vraag je leraar voor een les "Hoe gebruik ik een zoekmachine", daar zul je veel plezier van hebben :o

http://www.google.com/sea...enchmark&ie=UTF-8&oe=UTF-

/edit/
Hm, ik geloof dat ik je vraag verkeerd las. Waarom heb ik dat nu zo vaak? :X

[ Voor 35% gewijzigd door kamerplant op 27-09-2006 23:43 ]

🌞🍃

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
start > settings > control panel > administrative tools > performance

Dat moet ook te googlen zijn...

[ Voor 20% gewijzigd door maratropa op 27-09-2006 23:42 ]

specs

• ashiek
Murcielago schreef op woensdag 27 september 2006 @ 23:40:
je begint natuurlijk met taakbeheer, dan ga je naat het tabblad processen
daar kun je al vanalles toevoegen om een overzichtje van te maken

dit is erg basic, maar het werkt wel en doet wat je wilt
en dat moet ik op de server doen of op de client..? want op de client zie je bij processen alleen een lijst met alle actieve processen maar je kan niks toevoegen..

...

• ashiek
gladiool schreef op woensdag 27 september 2006 @ 23:42:
start > settings > control panel > administrative tools > performance

Dat moet ook te googlen zijn...
dat moet op de server zijn toch?

en om de client te analyseren kan ik 1 van de opgenoemde software gebruiken?

...

• ashiek
Datafeest schreef op woensdag 27 september 2006 @ 23:41:
PC Mark, Sisa Soft Sandra, 3d Mark (voor GPU prestaties) en zo. Vraag je leraar voor een les "Hoe gebruik ik een zoekmachine", daar zul je veel plezier van hebben :o

http://www.google.com/sea...enchmark&ie=UTF-8&oe=UTF-

/edit/
Hm, ik geloof dat ik je vraag verkeerd las. Waarom heb ik dat nu zo vaak? :X
haha geeft niks

ow wat is benchmark..?

...

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
ow wat is benchmark..?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Benchmark

(laat in de les over het gebruik van zoekmachine's ook Wikipedia behandelen ;) )

• m0nkey
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-10-2023
Google: Define benchmark, computerwoorden.nl, vandale.nl.. Het is de bedoeling dat je informatie zoekt inplaats van dat je de server volschrijft. :X

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Benchmark is een test die controleert hoe goed bepaalde computeronderdelen preseteren.
Zo test 3DMark je videokaart. Tijdens die test gebruikt dat programma wel de volle snelheid ervan, dus niet geschikt voor performance meting van een ander proces.

Anyway, met Windows taakbeheer kan je al een paar belangrijke punten zien, namelijk verbruik van processortijd, verbruik van intern geheugen en netwerkkaart belasting.

Met programma's als MBM5 kan je nog wat andere dingen meten, zoals temperaturen, voltages en ventilator draaisnelheid. Sommige programma's zoals Samurize bouwen op MBM verder en kunnen bijvoorbeeld ook nog weer extra informatie laten zien over hardeschijven enzo.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Met alle respect, maar als je zegt veel sites bezocht te hebben maar de term benchmark nog nooit bent tegengekomen (of nooit de moeite neemt/nam om de term even op te zoeken), moet je eerst even wat doen aan je begrijpend (Engels) lezen en/of je de documentatie van de Google zoekmachine doornemen om te zien wat er mogelijk is.
Hoe dan ook geeft [google=hardware performance analysis] al enorm veel info. Gooi er de term 'Windows' achter als je dat graag gebruikt en je bent er helemaal. Het lijkt er zo een beetje op alsof we je huiswerk voor je moeten doen, toon ajb even wat meer initiatief en we denken graag mee :)

'werkte niet'of 'was niet wat we zochten' helpt ons vervolgens niet echt verder met het krijgen van inzicht in wat je nu precies wel en niet zoekt. Welke en waarom niet / wat mis je? Verwacht niet iets anders te krijgen dan een enorme waslijst cijfertjes die je zelf zult moeten interpreteren voor precies de hardware (afhankelijk van je vraagstelling op server en clents) en netwerkconfiguratie (vergeet niet de routers / switches / etc). Voor verschillende hardwarecomponenten wil je misschien ook wel verschillende tools gebruiken. En denk er dan overigens ook aan dat de software zelf ook een performance impact kan hebben.

Dus: waar loop je vast?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• ashiek
F_J_K schreef op donderdag 28 september 2006 @ 08:29:
Met alle respect, maar als je zegt veel sites bezocht te hebben maar de term benchmark nog nooit bent tegengekomen (of nooit de moeite neemt/nam om de term even op te zoeken), moet je eerst even wat doen aan je begrijpend (Engels) lezen en/of je de documentatie van de Google zoekmachine doornemen om te zien wat er mogelijk is.
Hoe dan ook geeft [google=hardware performance analysis] al enorm veel info. Gooi er de term 'Windows' achter als je dat graag gebruikt en je bent er helemaal. Het lijkt er zo een beetje op alsof we je huiswerk voor je moeten doen, toon ajb even wat meer initiatief en we denken graag mee :)

'werkte niet'of 'was niet wat we zochten' helpt ons vervolgens niet echt verder met het krijgen van inzicht in wat je nu precies wel en niet zoekt. Welke en waarom niet / wat mis je? Verwacht niet iets anders te krijgen dan een enorme waslijst cijfertjes die je zelf zult moeten interpreteren voor precies de hardware (afhankelijk van je vraagstelling op server en clents) en netwerkconfiguratie (vergeet niet de routers / switches / etc). Voor verschillende hardwarecomponenten wil je misschien ook wel verschillende tools gebruiken. En denk er dan overigens ook aan dat de software zelf ook een performance impact kan hebben.

Dus: waar loop je vast?
nee nee, ik wilde gewoon wat meer info weten over software die deze analyses doen want de software die wij al verzameld hadden, die we daarna testte deed niet wat wij wilden..

maar bedankt voor jullie hulp! ik kom nu wel wat verder denk ik

...

• ashiek
Ik heb PCMark (free version) gedownload.

PCMark doet niet echt wat ik wil of ik heb niet goed genoeg gezocht misschien.
Als ik de software opstart en daarna op Start PCMark klik dan is hij eerst bezig met HDD test (sorry ik weet niet meer precies wat er stond) maar i.i.g. iets met HDD..
Maar wat ik daaruit dus concludeer is dat hij gewoon alle componenten analyseert en daarna de resultaten weergeeft. Dat is pas ong. 25% van wat ik wilde. Is er nog een functie in PCMark waarin je kunt zien welke componenten belast worden terwijl er bijv. iets van de fileserver wordt gekopieerd naar de client?
Kan iemand mij een duwtje in de rug geven om mij verder op weg te helpen?

Bye

...

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het is een schoolopdracht, dus ik vraag me af of je echt veel replies zult krijgen. Maar ik zou als ik jou was eerst eens zelf nadenken welke onderdelen er binnen een computer gebruikt worden als er bestandsoverdracht plaatsvindt. Denk ook even aan het OSI-model, wellicht kun je uit die lagen opmaken in welke richting(en) je het precies moet zoeken.
De diverse componenten kun je vervolgens meten met de daarvoor beschikbare tools :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Je gaat nooit een volautomatisch overzicht krijgen van "southbridge heeft zoveel dataverkeer naar die en die aansluiting, UTP-kabel stampt zoveel van dat en dat verkeer TCP, dat UDP, de netwerkkaart zelf is zoveel belast, etc etc etc bij precies je vraagstelling over files kopieren.

Als je wilt zien wat er gebeurt als je een file tussen fileserver en client kopieert wil je dus niet een standaard benchmark tool pakken maar zelf met de hand gaan benchmarken. Zeker als het een schoolproject is en je er dus van wilt (moet) leren. Zie ook de post hierboven vwb. schoolopdracht ;)

Al ben je met 25% per tool al een heel eind aangezien je dan nog maar drie andere tools nodig hebt, plus natuurlijk wat moeite om alle data met elkaar te vergelijken.

De tool die gladiool noemt zou zat kunnen zijn. Pak alle counters die je relevant lijken, zet logging aan, kijk naar de verschillende loads als je niets kopieert, herhaal tijdens kopieren en ga vergelijken.
[google=windows performance logging] -> http://www.windowsnetwork..._Performance_Monitor.html / http://www.microsoft.com/...us/sag_mpmonperf_02a.mspx geeft volgens mij zat info.
offtopic:
Gebruik trouwens ajb de edit knop als je binnen 24 uur iets wilt toevoegen terwijl niemand anders heeft gereageerd. Op deze manier lijkt het zo ongeduldig.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Gewoon met de taskmanager en dan via beeld, de interessante kolommen toevoegen.

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-07 23:21
Om het een en ander goed te kunnen monitoren zou je ook gebruik kunnen maken van de tools van Sysinternals. Vooral de filemon is dan heerlijk!
Pagina: 1