Katalysator Gloeiend rood.?

Pagina: 1
Acties:
  • 7.159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• yassine
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-05 22:42

yassine

Nothing to it but to do it!

Topicstarter
Goedenavond medetweakers.

IK Ben vandaag met volle vreugd een set boxen gaan kopen voor mijn auto... Alles ging goed tot ik op terugweg naar huis probleem kreeg met het gas geven..

Als ik gas probeerde te geven kwam me auto amper vooruit. Stationair lukte het de auto maar net draaiende te blijven....(Onregelmatig rook-uitstoot)

Echter bij een paar kleine tikjes schoot me auto met een flinke ruk naar voren maar over het algemeen kwam ie heel moeilijk vooruit...

Ik dacht in eerste instantie: Het Licht aan me versnellingsbak.. Omdat ik in ze 2 wel vol gas kon geven en normaal vooruit kwam.. Maar toen ik thuis ariveerde keek ik onder de auto ( de auto maakte ook een duidelijke happerende geluid <uitlaat>..... Zag ik dat de katalysator Gloeiend ROOD was....

Dus twee mogelijkheden..

1. Katalysator kapot ;(
2. Versnellingsbak naar de knoppen.. ;(

Ik ga morgen zowiezo naar de garage, Maar wou de vraag nu alvast stellen.. :)

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:56
lijkt wel of je uitlaat verstopt is ofzo, dat de hete lucht niet wordt afgevoerd. Daardoor loopt hij ook braq

• yassine

yassine

Topicstarter
418O2 schreef op woensdag 27 september 2006 @ 23:29:
lijkt wel of je uitlaat verstopt is ofzo, dat de hete lucht niet wordt afgevoerd. Daardoor loopt hij ook braq
Dat is een mogelijkheid idd.....Vraag me alleen af wat er verstopt zou kunnen zitten

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:56
iets in je verdere uitlaattraject, of een verstopping in je kat zelf..

• yassine

yassine

Topicstarter
418O2 schreef op woensdag 27 september 2006 @ 23:37:
iets in je verdere uitlaattraject, of een verstopping in je kat zelf..
Wat mijn vraag is:........'Wat voor spul kan de verstopping veroorzaken'?...

[ Voor 6% gewijzigd door yassine op 27-09-2006 23:53 ]

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
kat is soort filter en filters raken vol
mep es met een hamer tegen je kat, dan komt en vaak spul vrij zodat hij weer kan ademen

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:04

_Ernst_

Mark It Zero!

Rev! schreef op donderdag 28 september 2006 @ 00:01:
kat is soort filter en filters raken vol
mep es met een hamer tegen je kat, dan komt en vaak spul vrij zodat hij weer kan ademen
Een kat is toch geen filter maar een omzetter (NO naar NO2 enzo)? Denk dat het dichtslibben eerder veroorzaakt word door roet. Maar verder weet ik niks van auto's, dus daar kan ik niks over zeggen...

Last.fm

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:08

mr_petit

opperprutser

Een katalysator is helemaal niet een soort filter. Mep er tegenaan en je loopt de kans dat je auto de volgende keuring niet doorkomt (kat. kapot -> teveel uitstoot)

Misschien is er iets mis met je injectie (mengselverhouding), waardoor er onverbrande benzine in de kat komt (en daar verder verbrand).
Je katalysator kan afaik redelijk goed tegen hoge temperaturen.

"man is not truly one, but truly two,"

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
oh whatever naja roodgloeiende kat betekend meestal dat hij verstopt zit

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Gooi die kat maar weg. Die is al kapot gesmolten.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Specs van je auto ?

Je bak heeft er iig niks mee te maken, daar ben ik wel overtuigd van. Hooguit dat 'ie te warm is geworden als gevolg van je gloeiende kat, maar dat zal hoogstwaarschijnlijk meevallen.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• yassine

yassine

Topicstarter
Hydraulik-Phunk schreef op donderdag 28 september 2006 @ 00:29:
Specs van je auto ?

Je bak heeft er iig niks mee te maken, daar ben ik wel overtuigd van. Hooguit dat 'ie te warm is geworden als gevolg van je gloeiende kat, maar dat zal hoogstwaarschijnlijk meevallen.
Nee te warm werd ie niet.. ( tenminste de graden teller bleef op een max 70 á 75 Graden )

Ik duik er vanmidag ff zelf onder, om alles te controleren.. Zal de kat ook ff loshalen en kijken of er wat prut in zit...

Auto: Lancia Ypsilon
Type: Y (elefantio) 3 deurs Hatchback
Moter: 1108 CC
BJ: 1998

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:08
Dat een kat roodgloeiend wordt, is niet vreemd, er vinden tenslotte reacties plaats in het ding.

En stel nu dat je auto te weinig brandstof krijgt, dan wordt 'ie nog veel heter...

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Chevy454 schreef op donderdag 28 september 2006 @ 00:19:
Gooi die kat maar weg. Die is al kapot gesmolten.
Dat zo wie zo.

Als gevolg van onvolledige verbranding & verbranding op het verkeerde moment.
(benzine explodeerd pas in het uitlaat traject)

Mogelijke oorzaak: defect in de bougiekabels (is bij mij het probleem geweest).

BMW 535D

Anoniem: 4629

Dat kan dus. Als je op 3 cilinders loopt ipv 4 zal ie idd brak lopen. En die cilinder jast elke keer de onverbrande benzine in de kat. Die vindt dat sowieso al niet leuk (gaat ie kapot van) maar als het vervolgens daar wel verbrandt vind ik het niet gek dat ie roodgloeiend is. Een kat mag goed heet worden .. dat is alleen maar goed, maar je kunt ook overdrijven :P

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Hydraulik-Phunk schreef op donderdag 28 september 2006 @ 00:29:
Specs van je auto ?

als ie te warm is geworden zou ik er alleen wel nieuwe versnellingsbak olie in gooien... die willen nog wel eens 'ontmengen/gekraakt worden' als ze te heet zijn geworden

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 17:52

Part

Helemaal niets.....

GoldenSample schreef op donderdag 28 september 2006 @ 10:30:
[...]

als ie te warm is geworden zou ik er alleen wel nieuwe versnellingsbak olie in gooien... die willen nog wel eens 'ontmengen/gekraakt worden' als ze te heet zijn geworden
De katalysator zit ongeveer een halve meter van de versnellings bak.
De versnellingsbak word dus echt niet warm of koud van een wame katalysator.

Verder rade iemand het hier aan om met een hamer tegen de katalysator te slaan.
Dat is net zo iets als een cpu in de socket slaan met een 5kg hamer.
Ik geef je meer kans dat de CPU het overleeft dan de katalysator .

Wat je wel kan doen is de defecte katalysator er onderuit te halen en dan helemaal leeg te kloppen met een hamer. Je loopt dan wel een redelijke grote kans dat je niet meer door de keuring komt.

Wat de oorzaak kan zijn van een verstopte katalysator is een klap van bv een drempel in de straat.
De binnen zijde van de katalysator breekt dan en komt los en blokkerd de uitlaat.

Maar voor je de katalysator vervangt moet je eerst de oorzaak weten. Anders loop je de kans dat de nieuwe katalysator binnen 2 km ook weer defect is.

Anoniem: 32156

Ik zou toch eerst controleren of de katalysator inderdaad stuk is. Het zijn namelijk vrij dure dingen en ook ontworpen voor chemische reacties die bij voorkeur rond de 1000 graden plaatsvinden. Er zitten platina matten in die deze katalyse regelen en deze matten kunnen heel veel hebben.

• yassine

yassine

Topicstarter
Vandaag heb ik geprobeerd de kat eruit te halen.. Moeren, bouten gingen er uit maar toch bleef hij muurvast zitten. De kat zit vast aan 40cm buis.. Je zou hem dus met buis en al, eruit moeten halen..

Dus morgen ff langs de garage.

P.S: bij het los halen ben ik stukje tand verloren ;( Dubbel slecht nieuws

Gebruik de volgende keer gereedschap ipv je gebit :+

• Huig
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-05 17:26

Huig

Merino Fanatic

Zoiets had ik dus laatst met de auto van m´n ouders.
Ik heb in z´n 3 naar huis moeten rijden, want in de 4e en 5e versnelling wou ie geen toeren maken.
Het bleek de bobine te zijn, een soort van travo voor je bougies oid. De motor liep dus maar op 3 cilinders ofzo (Citroën C5 2.0 16v) 8)7 .

5D MK II | 24-105L | 35 1.44 Art | 50 1.8 MKII | 100L | 15" RMBP

Anoniem: 93986

Ik ken dat soort grapjes. Skoda Fabia van 4 jaar oud die na twee keer een nieuwe verdelerkap geloof ik, een compleet nieuwe computer nodig had. Die liep ook regelmatig op 3 cilinders. Na vervanging verdelerkap een tijdje niet meer maar het kwam iedere keer terug.

• evil_elmo
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-02 16:12
een kat kan wel een klap met een hamer hebben hoor dingen raken ook met enige regelmaat een drempel. gaan ze echt niet gelijk aan dood

ik zou verder de onsteking nakijken: rotor, verdeler, bougies, bougiekabels. dat zijn veel voorkomende problemen bij brak lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yassine

yassine

Topicstarter
Vandaag bij de garage geweest..

Hij heeft de hele uitlaat (incl kat) schoongeblazen....
Filter schoongeblazen
En bougiekabels nagekeken

Toen dat klaar was en ik hem starte, Maakte de auto dat prut geluid niet meer..(stationair) Maar bij het rijden maakte hij wel weer de bekende brakke geluid...

Maar Aangezien het tegen sluitingstijd was Heeft ie gezegd dat ik morgen weer terug moet komen..

Hij Schat in dat het de Cabrateur of Bobine is....

Nou morgen meer uitsluitsel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:12

Meneer aard

Porsche rulez!

Uitlaat rood gloeiend is een verkeerde timing, check de timing met een stroboscoop lamp.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yassine

yassine

Topicstarter
Meneer aard schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 23:01:
Uitlaat rood gloeiend is een verkeerde timing, check de timing met een stroboscoop lamp.
Enkel de katalysator was gloeiend rood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een '98-er met carb. Lijkt me niet eigenlijk.

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

yassine schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 23:31:
[...]

Enkel de katalysator was gloeiend rood.
Mjah de problemen die je omschrijft duidt op een verkeerde timing. Het onregelmatig lopen van de motor, weinig power heeft te maken dat ie op 3 cylinders loopt.

Hoewel dit van alles kan zijn, bougie, bougiekabel, bobine die niet krachtig vonkt etc. Het kan ook verkeerde timing zijn, een motor heeft een bepaalde timing nodig om optimaal te kunnen werken. Als dit maar ook iets uit balans is werkt het zaakje niet meer, gaat op 3 poten lopen etc.

Controleer de bougies, bougie kabels, verdelerkap, rotor, en met de stroboscoop lamp de timing met draaiende motor. Deze lamp wordt aan de bougie kabel van Cylinder 1 bevestigd. De lamp flitst op moment er een puls naar de bougie van Cylinder 1 wordt gestuurd. De lamp wordt dan gericht op de krukas poellie, die een merk teken heeft TDC (bovenste dode punt, Top Death Center) wat.correspondeerd met het merkteken op het blok. Vaak is het aantal graden na of voor het dode punt dat de eerste Cylinder een vonk krijgt. Dit wordt door de fabrikant van de auto voorgeschreven.

Het kan ook nog in het ergste geval een verschoven distirbutie riem zijn maar bij de auto´s van tegenwoordig zouden dan de kleppen tegen de cylinders slaan. Dit kun je controleren door de krukas poelie op het merkteken te zetten en vervolgens te controleren met het merkteken op de nokkenas poelie, daar staat ook een merkteken (TDC). Als dit goed is staan beide tekens op het bovenste dode punt.

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:59

4POX

Everybody is wired

Meneer aard schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 03:19:

Het kan ook nog in het ergste geval een verschoven distirbutie riem zijn maar bij de auto´s van tegenwoordig zouden dan de kleppen tegen de cylinders slaan. Dit kun je controleren door de krukas poelie op het merkteken te zetten en vervolgens te controleren met het merkteken op de nokkenas poelie, daar staat ook een merkteken (TDC). Als dit goed is staan beide tekens op het bovenste dode punt.
Je zegt dat bij de auto's van tegenwoordig het de zuiger en klep op elkaar klappen. Hoe zit dit bij oudere motoren ? (Wat is tegenwoordig :P ?)

AKA Rinkel weblog

• Francis
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-03 10:45

Francis

Kawa Versys 1000

Anoniem: 4629 schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 23:33:
Een '98-er met carb. Lijkt me niet eigenlijk.
Uhhh, want????

Het is idd een injectie motor in dit geval, echter werden autos toen ook gewoon met een carb. afgeleverd.

[ Voor 23% gewijzigd door Francis op 30-09-2006 10:05 ]

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Francis schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 10:03:
[...]

Uhhh, want????

Het is idd een injectie motor in dit geval, echter werden autos toen ook gewoon met een carb. afgeleverd.
Niet veel. Ik denk dat 90% of zo toen toch al wel een of andere vorm van injectie hadden. Misschien de instapmodellen nog een of andere oude 8-klepper met carb maar dat zijn er toch echt niet veel meer hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Toch vraag ik me af waarom de monteur dan zegt dat het de carb is :?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:50

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

4POX schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 09:54:
Je zegt dat bij de auto's van tegenwoordig het de zuiger en klep op elkaar klappen. Hoe zit dit bij oudere motoren ? (Wat is tegenwoordig :P ?)
Het hangt van het type motorbouw af. Je hebt interferente en non-interferente motoren. Bij interferente motoren (meeste typen) kan inderdaad schade ontstaan aan kleppen en/of zuigers a.g.v. het breken van de distributieriem. Door verkeerde onafhankelijke timing kunnen kleppen en cylinders tegelijk naar erkaar toe bewegen.
Bij non-interferente motoren (zoals de DOHC van mijn Mazda MX-5) kan dit door het motorbouw nooit voorkomen. Natuurlijk zit je wel met een onbruikbare motor en ook dat is niet handig als je bijv. 300km van huis zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:59

4POX

Everybody is wired

jfeelders schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 09:26:
[...]

Het hangt van het type motorbouw af. Je hebt interferente en non-interferente motoren. Bij interferente motoren (meeste typen) kan inderdaad schade ontstaan aan kleppen en/of zuigers a.g.v. het breken van de distributieriem. Door verkeerde onafhankelijke timing kunnen kleppen en cylinders tegelijk naar erkaar toe bewegen.
Bij non-interferente motoren (zoals de DOHC van mijn Mazda MX-5) kan dit door het motorbouw nooit voorkomen. Natuurlijk zit je wel met een onbruikbare motor en ook dat is niet handig als je bijv. 300km van huis zit...
Okeeh, Ik heb zelf een kettingmotor. En ik heb geen idee hoe dat zit met de distributieriem. De meesten zeggen dat die net zo lang mee gaat als de motor. Anderen daarin tegen zeggen dat ik hem om de 100.000 moet vervangen. In de handleiding van de auto wordt nergens over de distributieriem gesproken.

Hij loopt door een oliebad. Dus ik ververs braaf om de 10.000 km de olie (Ook omdat mijn type motor zijn versnellingsbak door dezelfde olie laat smeren.)

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yassine

yassine

Topicstarter
Grrrrrene schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 04:22:
Toch vraag ik me af waarom de monteur dan zegt dat het de carb is :?
Ja, ik heb helemaal geen carb.. :? Het betreft hier een injectie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yassine

yassine

Topicstarter
Vandaag heeft me pa De Bougies en Benzine filter vervangen (aangezien ik op school zit kan ik niet )

Auto loopt nu een heel stuk stabieler en minder schockerig.. Maar alsnog heb je op momenten dat de auto schokt...

Vandaar dat me pa ff langs een monteur gaat die de computer van de auto kan lezen op evt. storingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Laatst online: 19:51
Een rood gloeiende katalysator heeft m'n broer ook gehad met zijn wagen. En zoiets hoort echt niet. ;) Het probleem was een verstopte katalysator en die hebben ze dan ook vervangen. Zou het kunnen dat je zeer weinig kilometers aflegt met die wagen?

[ Voor 6% gewijzigd door D-Three op 02-10-2006 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yassine

yassine

Topicstarter
Dat klopt... Heb alleen de kat niet vervangen eig... Wij kijken eerst of de computer geen storingen vertoond.....

EDIT: Liep hij toen ook zo brak.. Dat als je gas geeft de motor afremde?

[ Voor 27% gewijzigd door yassine op 02-10-2006 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Laatst online: 19:51
Geen idee. Dat zou ik hem eens moeten vragen. Het is al een tijdje geleden. Z'n wagen was toen een jaar of 7, schat ik. Het was een 1.6i, niet dat dat zoveel zal uitmaken want het was zelfs een ander merk. ;) Het kwam er gewoon op neer dat mijn broer zo weinig kilometers af legde met zijn wagen, dat de motor bijna nooit op bedrijfstemperatuur kwam. Een koude motor heeft een grotere roetuitstoot en die roet hechtte zich ook nog eens vast in de koude katalysator. Het resultaat was dus een roodgloeiende katalysator. En dus echt rood hé :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-03 21:02

TB

pompiedom

En doe eens iets aan je Nederlands yassine ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Laagvliegerke schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 23:03:
Geen idee. Dat zou ik hem eens moeten vragen. Het is al een tijdje geleden. Z'n wagen was toen een jaar of 7, schat ik. Het was een 1.6i, niet dat dat zoveel zal uitmaken want het was zelfs een ander merk. ;) Het kwam er gewoon op neer dat mijn broer zo weinig kilometers af legde met zijn wagen, dat de motor bijna nooit op bedrijfstemperatuur kwam. Een koude motor heeft een grotere roetuitstoot en die roet hechtte zich ook nog eens vast in de koude katalysator. Het resultaat was dus een roodgloeiende katalysator. En dus echt rood hé :)
Kat vervangen en stuk of 100 km gaan rijden..Doe dat regelmatig anders krijg je ook nog sludge (white sludge) vorming in de olie. Water en olie smeert niet zo lekker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yassine

yassine

Topicstarter
Vandaag is ie eindelijk gemaakt. :) Het was de Bobine. :'(
Pagina: 1

Let op: