Ervaringen Linux World: Beursgebouw Utrecht

Pagina: 1
Acties:

• Frenkpie
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-02 08:50

Frenkpie

"Crocs Rule !"

Topicstarter
www.linuxworldexpo.nl
WaaromLinuxWorld bezoeken?

LinuxWorld, Storage Expo, Infosecurity.nl en Intregrale Veiligheid:meer dan 275 exposanten in 2005 op het gebied van open source, data-opslag, beveiliging en informatiebeveiliging. Een compleet overzicht van de nieuwste producten, systemen en toepassingen.
Ik kreeg van een vriend van mij de uitnodiging om met hem hier naartoe te gaan, op zich lijkt me het wel leuk ondanks ik er toch even voor moet reizen (woon in zuid oost brabant).
Maar ik zou graag willen weten of er mensen al eens eerder naar deze beurs is geweest en wat ze ervan vonden. Is het een beetje interessant? Of is het maar wat opeen gehoopte reclame m.b.t. opensource?

Ik ben zelf niet echt een fanatieke linux gebruiker (heb wel eens met Suse gewerkt, maar dat was vrij beperkt). Maar misschien kan het interessant zijn..

Ben zelf een student Bedrijfskundige informatica en ik vraag me eigenlijk af of dit dus wel interessant zou kunnen zijn voor mij?

Iemand ervaringen? :)

[ Voor 8% gewijzigd door Frenkpie op 27-09-2006 22:59 ]

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:19

Niek

f.k.a. The_Surfer

Misschien -> NOS?

Verder inhoudelijk: houdt er wel rekening mee dat dit soort beurzen gigantisch commercieel zijn, en gericht zijn op decisionmakers (CEOs/CTOs/managers). Als Linux-thuisgebruikertje heb je er wellicht weinig aan.

[ Voor 86% gewijzigd door Niek op 27-09-2006 23:01 ]

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Frenkpie schreef op woensdag 27 september 2006 @ 22:58:
www.linuxworldexpo.nl
Ben zelf een student Bedrijfskundige informatica en ik vraag me eigenlijk af of dit dus wel interessant zou kunnen zijn voor mij?
Als je in contact wil komen met agencies voor een baan misschien ? Of met vendors?
* AlterEgo vermaakt zich meestal wel prima en maakt er een professionele "NOS-meeting" van met linuxvriendjes en gratis bier van Symantec (die security beurs is toch nog ergens goed voor) ofzo O-)

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

gratis vreten :)
(meetIt in brussel was gratis champagne... ik had de leuke pasjes als developer van de infrastructuur daar).

ik ga denk ik wel even naar die linuxworldexpo.
iemand heeft een kaartje over voor me? :P

ik kom btw uit de buurt van den bosch, dus als mensen samen willen gaan :)

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Ik denk dat ik ook gezellig langs ga. Ben wel benieuwd. Heb me net opgegeven voor een gratis kaartje (kan op de website) als student...maar als student zijn er allerlei ristricties aan verbonden las ik daarna. Misschien zometeen toch ook maar even een toegangsbadge aanvragen op de bedrijfsnaam.

Boudewijn...welke dag wil jij gaan? Lijkt me wel gezellig om in aanloop op de NOS-meet samen te gaan :)

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12-2025

SmartDoDo

Woeptiedoe

-> NOS

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

jk_w: sure. leuk zelfs. daarna lafjes afpilzen @ belgie?

surfer ook maar meteen mee? (had jou toch ook vorige NOS-meet ontmoet toch?)

ik ga woensdag; donderdag was niet echt schokkend.
evt kan ik een 'collega' meenemen; ik heb eigen bedrijf en iemand kan wel met een bedrijfs-pasje met me mee :)

[ Voor 9% gewijzigd door Boudewijn op 27-09-2006 23:46 ]

Verwijderd

Ik ben zelf ook van plan om te gaan dit jaar, maar dan alleen op donderdag. Ik ben benieuwd naar het seminar over XEN, dus dat wil ik zeker niet missen. Heb overigens de toegangsbadge precies afgelopen middag al ontvangen.
Misschien is het idd wel een leuk idee om een soort van kleinschalig get-together te organiseren. Is er interesse? Mogelijk ook voor die donderdag.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

als jij die do regelt doe ik die wo wel.

• doelman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:23
Boudewijn schreef op donderdag 28 september 2006 @ 00:53:
als jij die do regelt doe ik die wo wel.
Hee ouwe, kan ik niet mee als collega..? Als student mag je alleen op donderdag, en ik wil graag met je mee naar die lezing waar je het gister over had ;)

Mijn pianomuziek: http://www.youtube.com/user/doelman

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

doelman schreef op donderdag 28 september 2006 @ 10:43:
[...]

Hee ouwe, kan ik niet mee als collega..? Als student mag je alleen op donderdag, en ik wil graag met je mee naar die lezing waar je het gister over had ;)
Het is idd een beetje vreemd voor studenten. Er staat dat je alleen op donderdag kan enzo, maar in de bevestigingsmail staat dat er gewoon een badge wordt opgestuurd voor beide dagen. Ik wacht eerst even af wat ik nou in de bus krijg. Dan kan ik altijd nog iets anders aanvragen.

• brainball
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2023
Ik ben hier vorig jaar geweest en moet zeggen dat de beurs zelf niet de meest interressante en groote aangelegenheid was. De presentaties etc waren dat wel, en maakten het voor mij de moeite waard.

Dit jaar ga ik weer, eens kijken wat ze er dit jaar van bakken.

Verwijderd

Ik ben er vorig jaar ook geweest, je krijgt gratis bier en je kan ipod's winnen. Tevens heb ik er deel 1 van LPIC-1 gehaald voor 50 euro (linux certificatie) je kan deze examens tegen reductie maken. Dit jaar ga ik er weer heen om deel 2 te maken :)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

doelman schreef op donderdag 28 september 2006 @ 10:43:
[...]

is goed.
spreek me straks maar aan op Jabber, dan regel ik wel wat, jonkie.

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:28

krietjur

Where am I?

Zojuist ook maar even toegangskaart besteld. Ben zeer benieuwd, wil in elk geval naar de seminar over Xen. Heb Xen nu al een tijd in gebruik op m'n werk en wil toch eens weten wat ze erover te zeggen hebben :)

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 16:28

zomertje

Barisax knorretje

Verwijderd schreef op donderdag 28 september 2006 @ 12:59:
Ik ben er vorig jaar ook geweest, je krijgt gratis bier en je kan ipod's winnen. Tevens heb ik er deel 1 van LPIC-1 gehaald voor 50 euro (linux certificatie) je kan deze examens tegen reductie maken. Dit jaar ga ik er weer heen om deel 2 te maken :)
Er is zelfs een proef voor de level III certificatie. Alle LPIC-1 gecertificeerden zijn volgens mij uitgenodigd via een mailtje. Dus voor de bikkels, proberen :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Ik heb mijn badge nog steeds niet binnen. Vreemd, want het evenement is toch al bijna! Ik had hem op mijn thuisadres besteld, en ga maandag weer voor een week naar Utrecht, dus ik hoop dat ik hem iig heb voor dat ik maandag vertrek!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Jk_W schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 14:51:
Ik heb mijn badge nog steeds niet binnen. Vreemd, want het evenement is toch al bijna! Ik had hem op mijn thuisadres besteld, en ga maandag weer voor een week naar Utrecht, dus ik hoop dat ik hem iig heb voor dat ik maandag vertrek!
Ik heb de badge nog niet binnen, maar op de site staat dat je gewoon je bevestigingscode mee moet nemen en dan komt het goed. Dus dat is alvast geen probleem meer :)

Zijn er trouwens mensen die donderdag willen meeten? Ik heb in mijn kennisengroep geen mensen die hier naar toe willen en alleen rondlopen lijkt me ook niks. Als mensen donderdag gaan, kunnen ze mij altijd DM-en, mailen of het hier posten!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ik heb de badge na 2 dagen gekregen (en ook 1 voor doelman die op mijn naam meegaat).
voor woensdag wil ik wel een meet doen.

• Pommi
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11-2025
Ik heb vandaag voor het eerst een bezoek gebracht aan LW. :)
Algemene indruk: Hoog stropdassen gehalte en een lager gehalte van technische kennis (dan verwacht).

Twee Vendor-sessies bijgewoond:
1. Virtualisation and Red Hat Enterprise Linux
Engelse presentatie (lijkt erg hip) met een zaal vol Nederlanders. Interessant verhaal. Een zeer globale presentatie (meer voor managers had ik het idee) over RHEL en virtualisatie. Ik begreep van de man dat alles waar hij het over had nog niet practisch beschikbaar was, maar dat RH er 100% achter wil staan voordat het op de markt komt. De man had ruim de tijd voor de presentatie en om vragen te beantwoorden, maar voor technische vragen had hij geen tijd. :/

2. Storage Virtualisation (door IBM)
Een zeer sterke Nederlandse presentatie van IBM over een tussenlaag, genaamd 'SAN Volume Controller', die zich bevindt tussen de Applicatieservers en meerdere SANs. Erg onder de indruk van dit geheel. :) Op de vloer werd er een demo gegeven, maar eenmaal ter plaatse werkte het niet aangezien een switch het blijkbaar liet afweten. :/

Virtualisatie is dus hot op alle vlakken.

Volgend jaar weer?
Misschien... om een LPI examen te halen oid. ;)

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Ik ga vandaag even kijken! Ik wil graag "Linux on the Desktop" bijwonen om twee uur, en verder wat rond kijken.

Ben benieuwd!

• Skit3000
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:12
Ben er vandaag ook geweest, niet als Linux fan of wat dan ook maar gewoon als neutrale 'toeschouwer' en ik moet zeggen dat er weinig tot niets te zien was. Vooral stands van antivirusbedrijven en storage solutions. Ook bij de bijgewoonde seminars werd weinig nieuws verteld; ik heb bij de presentaties van Novell over SUSE Enterprise 10 Server én Desktop geen verbazingswekkende zaken vernomen. Meneer Dooper van Novell probeerde wel Windows in een klein hoekje te duwen om zo SUSE meer te promoten, maar zo goed als alle features die hij aanduidde bestaan gewoon al tijden in Windows. Daarnaast ging de eerste presentatie finaal de mist in omdat de drie laptops die mee waren genomen en die met elkaar een netwerkje moesten vormen, elkaar niet eens konden pingen.

Bij een presentatie over Xen werd er een *voor mij tenminste* onsamenhangend verhaal vertelt. Er werden ook wat stukjes code getoond, maar ik heb het idee dat 90% van de aanwezigen zelfs niet eens wisten wát programmeren is, typisch geval van een onjuiste inschatting van het publiek.

Op een Linux World Expo zou je trouwens verwachten dat elke PC die je tegenkomt op Linux draait, maar dat viel ook nog vies tegen. De enige Linux machines die ik heb gezien, waren bij presentaties en enkele achter glas die SAN's en NAS'en aan het aansturen waren.

Wat wél hot leek -net zoals voorgaande jaren- was het deel over beveiliging. Zowat één op de drie stands had wel iets te maken met een antivirus applicatie. Helaas hadden de mensen die daarbij rondliepen veelal niet echt kennis van zaken, de simpele vraag of hun product ook op Novell NetWare servers kon draaien bleef op twéémaal na onbeantwoord.

Al met al dus niet echt een beurs waar je heen zou moeten gaan voor de laatste nieuwtjes, het is hooguit leuk als je eens wat virusscanners met elkaar wil vergelijken.

Edit: tikfoutjes

[ Voor 3% gewijzigd door Skit3000 op 12-10-2006 22:16 ]

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Skit3000 schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 22:08:
Bij een presentatie over Xen werd er een *voor mij tenminste* onsamenhangend verhaal vertelt. Er werden ook wat stukjes code getoond, maar ik heb het idee dat 90% van de aanwezigen zelfs niet eens wisten wát programmeren is, typisch geval van een onjuiste inschatting van het publiek.
Om dat even wat beter te vertellen...de eerste spreker was van Xensource en wist mooi uit te leggen wat Xen nou inhield. Er kwamen wat technische vragen naar voren (niks verkeerde inschatting van je publiek dus, die was spot on ;)) die keurig en uitgebreid werden beantwoord. Het tweede deel daarentegen was bar slecht. Een spreker die het wel erg langzaam vertelde, soms zelfs mompelde en waarbij de slides niet bepaald in de juiste volgorde stond. Het verhaal was inderdaad erg warrig en ik had ook niet echt een idee waar hij naartoe wilde. De presentatie ansich had een nogal hoog "duh" gehalte. Wat er werd vertelt is niet meer dan wat iedere systeem/netwerkbeheerder dient te weten. Hierbij werden inderdaad wat code vertoond welke meer configuratiefiles en wat scripts waren die wederom iedere sys/netbeheerder die met UNIX/Linux werkt wel begrijpt. Het was ook zeer duidelijk te merken dat het tweede deel dus echt prut was gezien het grote aantal mensen die wegliepen.
Wat wél hot leek -net zoals voorgaande jaren- was het deel over beveiliging. Zowat één op de drie stands had wel iets te maken met een antivirus applicatie. Helaas hadden de mensen die daarbij rondliepen veelal niet echt kennis van zaken, de simpele vraag of hun product ook op Novell NetWare servers kon draaien bleef op twéémaal na onbeantwoord.
Daar staan dus alleen verkopers die je de nodige antivirus, antispam en antispyware producten willen aansmeren. Je kunt dat al zien aan die strakke pakkenwat vaak ook duidt op het feit dat je daar maar beter geen technische of inhoudelijke vragen moet gaan stellen omdat ze daar de kennis niet voor hebben. Het zijn verkopers, geen techneuten. Een collega heeft nog zo her en der geprobeerd om een prijslijst te achterhalen...tevergeefs :X
Al met al dus niet echt een beurs waar je heen zou moeten gaan voor de laatste nieuwtjes, het is hooguit leuk als je eens wat virusscanners met elkaar wil vergelijken.
Dit is eenzelfde beurs als de carrieredag...het opdoen van zakelijke contacten is wat daar telt en niet de rest. Leuk voor de visitekaartjesverzamelaars onder ons dus maar ook voor de mensen die de nodige balpennen en "gadgets" verzamelen is het een aardige beurs. Voor de techneuten was alleen het eerste deel van de Xen seminar leuk en die LPI exams die je kon maken en die ook zo vreselijk goed getimed waren (tegelijkertijd met de Xen seminar...heel goed organisatie!).

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Mijn indruk van Linux World: De beveiligings en opslag hallen waren weinig interessant, maar daar kwam ik natuurlijk ook niet voor. Ik ben er wel even overheen gelopen, maar het had geen waarde voor mij. Uiteindelijk kwam ik bij de Novell stand aan, waar ik even Suse 10.1 heb geprobeerd. Ik ben zelf een overtuigd Debian gebruiker, maar ik moet zeggen dat ik Suse aardig aantrekkelijk vond! Heb toen nog met een medewerker van Novell gekletst over de mogelijkheden en speerpunten van Suse. (Zoals de verbeterde macro ondersteuning in OpenOffice.org). Redelijk enthousiast ben ik naar Red Hat gelopen om daar eens het systeem te testen en ik was teleurgesteld. Het was allemaal heel basic en niks van dat heerlijke gebruiksgemak van Novell. Een praatje gehad met een medewerker van Red Hat en gevraagd waarom dit zo was. Hij vertelde dat ze leveren aan het bedrijfsleven en dat het bedrijfsleven vooral stabiliteit willen (d0h). Kijk dat begreep ik ook wel, maar Novell wil aan die zelfde bedrijven leveren en heeft er wel een heel mooi en handig systeem van gemaakt, waar heeft Red Hat dat dan niet gedaan? Daar kreeg ik geen duidelijk antwoord op, behalve dat ze voor de stabiliteit gaan en dus eerst alles zeer lange tijd testen/afwachten. Mmmm ik wasn iet tevreden over het antwoord en ben terug naar Novell gegaan, waar ik de filosofie van Red Hat uit de doeken deed en vroeg waarom Novell, die ook op het bedrijfsleven en stabilteit mikt, wel laatste technieken en handigheidjes in hun systeem heeft zitten. Daarop kreeg ik te horen dat ze alles zeer grondig een periode op hun testsystemen draaien, en het dan in hun uiteindelijk systeem doen, tevens speelt bij hun OpenSuse een belangrijke testrol. Mijn vraag waarom die opvattingen tussen Red Hat en Novell zo verschillen, kan door beide partijen niet beantwoord worden, op wat klein moddergegooi naar de concurrent na.

Ik weet dat Red Hat het niet zo goed kan vinden met Novell, Novell voor gek veklaard voor het gebruik van de in hun ogen nog instabiele XEN-technologie en Novell Red Hat slechrs jaloers noemt, maar ik vond het jammer dat ze niet duidelijk konden vertellen waarom ze nou voor een bepaalde approach zijn gegaan in plaats van de approach die een ander bedrijf met dezelfde doelgroep gebruikt.

Hierna ben ik naar het seminar "Linux op de Desktop" gegaan. Het eerste deel werd door een Duitser in het Engels verteld en ging over de overstap op Linux die gemaakt is door het 12.000 Pc's tellend belastingkantoor in een of ander gebied in Duitsland. Er was weinig aan en er werd niet goed verteld ik zou die presentatie met een 6- beoordelen. Het tweede deel daarentegen ging over de overstap op opensource door een zorginstelling met 750 medewerkers op 3 locaties. Dat was een heerlijke presentatie! Ik heb genoten van de energieke uitstraling van de presentator (Algemeen directeur, ongeveer 60 jaar) de maneir van vertellen en de successen die ze hebben geboekt. Hij wist heel veel te vertellen en heeft op een prachtige wijze laten zien hoe sterk open source is voor een instelling als die van hun.

Al met al vond ik het open source gedeelte te beperkt. Er mogen komende keer zeker meer open source bedrijven zich manifesteren. De seminars zijn over het algemeen goed (die ik heb gezien tenminste) en ik had er graag meer gedaan, want die onderwerpen leken zeeri nteressant. (Ik had hier helaas geen tijd voor).

De mogelijkheid op LPI examens te doen lijkt mij een zeer leuke, maar ik heb dit dit jaar iig nog niet gedaan, omdat ik weinig idee heb hoe zo'n tentamen eruit ziet en wat er gevraagd wordt. Zou iemand die hier ervaring mee heeft hier verslag over uit kunnen brengen? Wat word er gevraagd, welke vorm, hoe was de moeilijkheidsgraad, etc...

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Sorry dat ik dit topic weer kick, maar hier ben ik toch wel benieuwd naar....zou iemand met ervaringen daar mss op kunnen reageren?
De mogelijkheid op LPI examens te doen lijkt mij een zeer leuke, maar ik heb dit dit jaar iig nog niet gedaan, omdat ik weinig idee heb hoe zo'n tentamen eruit ziet en wat er gevraagd wordt. Zou iemand die hier ervaring mee heeft hier verslag over uit kunnen brengen? Wat word er gevraagd, welke vorm, hoe was de moeilijkheidsgraad, etc...
O-)
Pagina: 1