Budget PC onder Afbetaling?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.244 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Naatan
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-05-2010

Naatan

Systeem Beheerder

Topicstarter
Hoi,

Ik ben pas samen gaan wonen met mijn vriendin en ik merk nu al heel erg dat we een 2e pc nodig hebben, want om elke avond weer te moeten zeuren wanneer wie op de computer kan, is ongelooflijk irritant..

nou is onze huidige computer zoiezo geen bakbeest meer, een athlon xp 2400+ met 1 gig DDR, dus willen we iets beters gaan kopen wat ook daadwerkelijk goed werkt..

nu ben ik wat rond gaan neuzen op het internet waar ik een goede pc voor weinig geld kan kopen, en dan liefst met gespreid terug betalen aangezien wij niet ongelooflijk rich zijn ofzo..

Ik kwam al snel bij Dell terecht maar ik vroeg me af of er hier mensen zijn met alternatieven voor me? Zowel nederlandse als belgische bedrijven zijn prima..

Ik hoop wat goede hints te krijgen, bij voorbaat dank! :)

Naatan.com - Blog & Wordpress Plugins | Divia-CMS.com (OpenSource) - Currently Recruiting!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 09:42
Gewoon sparen, of tweedehands nemen.
Geld lenen voor een pc is nooit slim.
Bij een bank is lenen altijd voordeliger, dus je kunt beter daar regelen dat je een doorlopend krediet krijgt.

PSN: djmurcielago

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Met Murcielago.

Gewoon even sparen of een 2dehands machientje nemen. Als je niet gaat gamen is een 2de AthlonXP 2400 machine toch voldoende?
En iets wat "daadwerkelijk goed werkt" ? elke PC werkt per definitie goed. Probelem zjin vaak softwarematig en liggen dus al gauw bij de gebruiker en niet in de hardware.
Als je puur doelt op "heel snel", verkijk je dan niet op de snelheid van je huidige machine. Voor het officewerk zeg maar, merk ik echt het verschil niet tussen een Athlon64 en een AthlonXP.

Murcielago, ken ik jou toevallig?

[ Voor 4% gewijzigd door McKaamos op 27-09-2006 22:55 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Qilion
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-09-2025

Qilion

ICT student

Het ligt er aan wat je vooral wil gaan doen met de pc?

als het vooral voor chatten office en interneten is dan is een budget systeem al genoeg.
is ook beetje afhankelijk wat je al in huis hebt qau software. of het voordeliger is om zelf te bouwen of een merk pc te kopen (windows licentie kosten)

Hier onder een voorbeeldje van een budget systeem :
2X 512MB PC3200 DDR, CL3 (Kingston KVR400X64C3/512) € 48,50 € 97,-
1x AMD Athlon 64 3000+ Venice (S939, 1.8GHz, 512KB) € 57,90 € 57,90
1x AOpen QF50A (ATX, 300W, Zwart) € 39,- € 39,-
1x Asus A8N5X, nForce4 (PCI-e, Sound, LAN, SATA, RAID) € 63,91 € 63,91
1x Club3D GeForce 6200 LE 128MB DDR (PCI-e, DVI) CGNX-L6216 € 22,45 € 22,45
1x NEC ND-4571 16x (Dual-layer, Labelflash) € 32,10 € 32,10
1x Samsung SpinPoint P80SD, 120GB (7200rpm, SATA II, 8MB) € 51,95 € 51,95
Totaal € 364,31

Just be your self today ok?

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Hint: Spul los bestellen en zelf in elkaar knuppen. Als je er even de tijd voor neemt moet dat echt geen probleem zijn. Tussenoplossing kan het kopen van een Barebone zijn. Je koopt dan een kast met vaak enkel een moederbord, je prikt de rest er zelf op en dat is echt een kwestie van stekkertjes erin drukken en schroefjes aandraaien.

Je kan dan makkelijk onder de €300 (celeron/sempron) een goede 'office'-pc samenstellen (excl. monitor -> lekker 2de hands crt pakken voor n tientje). Verwacht geen snelheidsmonster waarmee je alle games op high-detail kan spellen en 1001-applicaties tegelijk kan draaien maar gewoon lekker vlot internetten, muziekje dr bij, word/excel'en en af en toe een (licht) spelletje zal prima gaan.

Voor wat voor taken wil je de pc hoofdzakelijk gaan gebruiken?

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Ik raad je ten zeerste af om een PC te kopen op afbetaling. Dit om verschillende redenen:
  • Je betaalt uiteindelijk altijd een stuk meer door de rente (ja, dit is waar anders zouden winkeliers deze (risicovolle) betalingswijze toch niet aanbieden?).
  • Het is nooit zeker of je het geld voor de toekomstige betaalperiodes dan inderdaad beschikbaar hebt (worst case scenario).
  • Zolang je nog in de afbetaalfase zit is de PC officieel niet van jou, maar van de winkelier! Gaat er dus iets kapot aan jouw nieuwe PC'tje, dan kan de winkelier die kosten daarvoor op jou verhalen. Geen garantie dus! De PC is pas van jou als je alle termijnen hebt betaald.
Dus gewoon even doorsparen en een simpel 2e hands systeempje kopen ofzo. Je zult vast niet allebei tegelijk zware applicaties gaan draaien, je hebt genoeg aan 1 middelmatig systeem en 1 simpele voor office/msn/email enz. Werkt uitstekend.

Goud is geen geld

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:45
McKaamos schreef op woensdag 27 september 2006 @ 22:55:
Voor het officewerk zeg maar, merk ik echt het verschil niet tussen een Athlon64 en een AthlonXP.
Ohnee?
Hier staat een ahtlon xp 2600+ en ahtlon 64 3200+
Misschien raar, maar die ahtlon 64 is echt drie zo snel. Start veel sneller op, encode de files in 1 miliseconde van newsleecher terwijl de ahtlon xp echt 3 seconden pakt.
ook met updaten van ftd, echt veel langzamer.
En in word merk je het niet, logisch das alleen maar typen maar het opstarten gaat veel fijner.
Een athlon 64 is dan ook minimale wat je moet pakken :)

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
ID-College schreef op woensdag 27 september 2006 @ 23:14:
[...]

Ohnee?
Misschien raar, maar die ahtlon 64 is echt drie zo snel. Start veel sneller op, encode de files in 1 miliseconde van newsleecher terwijl de ahtlon xp echt 3 seconden pakt.
En in word merk je het niet, logisch das alleen maar typen maar het opstarten gaat veel fijner.
Het opstarten heeft echt nauwelijks iets met je processor te maken hoor. De snelheid van je harde schijf, welk moederbord en hoeveel troep er geinstalleerd is op windows zijn veel meer van invloed op de opstarttijd. :)

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:45

DaRoot

Some say...

ID-College schreef op woensdag 27 september 2006 @ 23:14:
[...]

Ohnee?
Wat een bullshit..
Die taken die jij opnoemt zijn toch ook geen standaard office werk? office werk is word, excel (of vergelijkbaar spul), internetten, mailclient, en bijv. msn.. Kan meer dan zat op elke athlon xp. ok, dan doet MS Word er 2 sec. langer over met opstarten.. da's niet onoverkomelijk..

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Metal schreef op woensdag 27 september 2006 @ 23:17:
[...]

Het opstarten heeft echt nauwelijks iets met je processor te maken hoor. De snelheid van je harde schijf, welk moederbord en hoeveel troep er geinstalleerd is op windows zijn veel meer van invloed op de opstarttijd. :)
my thoughts exactly.
Als je een schoon geinstalleerde AthlonXP machine vs een schoon geinstalleerde Athlon64 machine zet met verder vergelijkbaar snelle HDD's en evenveel RAM dan maakt het nauwelijks wat uit (oeh die ene hele seconde, dat merk ik toch echt wel! :+ )

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:16

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Frank_Knopers schreef op woensdag 27 september 2006 @ 23:09:
Ik raad je ten zeerste af om een PC te kopen op afbetaling. Dit om verschillende redenen:
  • Je betaalt uiteindelijk altijd een stuk meer door de rente (ja, dit is waar anders zouden winkeliers deze (risicovolle) betalingswijze toch niet aanbieden?).
  • Het is nooit zeker of je het geld voor de toekomstige betaalperiodes dan inderdaad beschikbaar hebt (worst case scenario).
  • Zolang je nog in de afbetaalfase zit is de PC officieel niet van jou, maar van de winkelier! Gaat er dus iets kapot aan jouw nieuwe PC'tje, dan kan de winkelier die kosten daarvoor op jou verhalen. Geen garantie dus! De PC is pas van jou als je alle termijnen hebt betaald.
Dit klopt niet in alle gevallen.. zo heb je de partner Primeline, waarmee je rentevrij kan aflossen met maximale termijn van 15 tot 20 maanden (afhankelijk van winkel...). En daarin heb je gewoon volledige garantie vanaf de datum dat je je pc meeneemt... bijvoorbeeld de Dynabyte heeft die partner.. mycom ook dacht ik.. weet alleen niet hoe het zit met zelf samengestelde pc's...
Met Laptop werkt het ook gewoon goed :)...

Home Assistant Configuratie V&A

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
McKaamos schreef op woensdag 27 september 2006 @ 23:19:
[...]

my thoughts exactly.
Als je een schoon geinstalleerde AthlonXP machine vs een schoon geinstalleerde Athlon64 machine zet met verder vergelijkbaar snelle HDD's en evenveel RAM dan maakt het nauwelijks wat uit (oeh die ene hele seconde, dat merk ik toch echt wel! :+ )
Daar kan ik het toch niet mee eens wezen. Mijn workstation heeft een Athlon XP 2000+ (@2100+ :P) processor met 1GB ram. Sinds enkele weken heb ik een notebook met een Core Duo 1,83 GHz, 2GB Ram en 'maar' een 5400rpm hard disk. Het 'simpele' browsen gaat echt waaay sneller op mijn notebook dan op m'n workstation :o Als ik naar m'n stats kijk komt dat toch echt door de CPU (en waarschijnlijk ook door verschillende software.. mja :P)

🌞🍃

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-01 16:56
Datafeest schreef op woensdag 27 september 2006 @ 23:39:
[...]

Daar kan ik het toch niet mee eens wezen. Mijn workstation heeft een Athlon XP 2000+ (@2100+ :P) processor met 1GB ram. Sinds enkele weken heb ik een notebook met een Core Duo 1,83 GHz, 2GB Ram en 'maar' een 5400rpm hard disk. Het 'simpele' browsen gaat echt waaay sneller op mijn notebook dan op m'n workstation :o Als ik naar m'n stats kijk komt dat toch echt door de CPU (en waarschijnlijk ook door verschillende software.. mja :P)
En je denkt niet dat dat zou kunnen omdat de èèn een ietwat verouderde processor is en de ander een 64-bits dual-core? En ook niet door de verdubbeling in geheugen?
MHz is niet alles hoor...

• DriveSand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-11-2024

DriveSand

Transform and roll out!

Datafeest schreef op woensdag 27 september 2006 @ 23:39:
[...]

En ik merk weer weinig verschil in het browsen tussen mijn nieuwe Core 2 Duo en mijn oude 1.2ghz Athlon. Natuurlijk loopt het wat lekkerder maar "waaaay" sneller is het lang niet. Zolang je niet een al te grote tetmoel (beste woord ooit, ever :9) bent en je de pc voor simpele taken gebruikt heb je aan iets simpels en goedkoops meer dan zat. Niet te moeilijk doen dus en even op marktplaats kijken.
Pagina: 1