Budget allround/basis systeem, €750

Pagina: 1
Acties:

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:58

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Afgelopen weekend was ik op bezoek bij mijn oude buren om een probleem met hun PC te verhelpen. Tijdens het troubleshooten, liet men echter vallen dat ze wel weer eens een nieuw systeem willen aanschaffen. Concreet: ze hebben mij gevraagd een systeem samen te stellen.

Gebruiksdoeleinden
Echt intensief wordt de PC niet gebruikt. De hoofdtaken blijven beperkt tot Office, email en internet. In de nabije toekomst zal fotobewerking daar ook toe behoren. Buurman is namelijk een begenadigd fotograaf, maar hij heeft vooralsnog alleen met analoge camera's gewerkt. Binnenkort wil hij echter een digitale SLR-camera aanschaffen.

Ze hebben echter ook kleinkinderen die daar regelmatig logeren en die willen natuurlijk ook wel eens een spelletje spelen. Ook hun jongste zoon speelt regelmatig een spel op de PC. Het zijn niet de zwaarste games, maar toch....

Budget
Het budget is niet concreet afgebakend. In het uiterste geval willen ze gaan tot ongeveer €1000, maar met €750 moeten we al een eind kunnen komen. Het scheelt dat een beeldscherm niet aangeschaft hoeft te worden. We kunnen ons dus puur richten op de behuizing en inhoud ;)

Wat ik in gedachten heb
Ik ben uitgegaan van het basissysteem uit de BBG van september 2006. Sowieso zal ik de componenten bestellen bij Azerty. Azerty is voor mij namelijk dichtbij (dus: afhalen) en ik heb zeer goede ervaringen met deze winkel. Ik ga daarom ook uit van hun prijzen.

Ik ben tot de volgende samenstelling gekomen:
Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/meuk/pc_kouwen.png

Ik zal mijn keuze nader toelichten:
• Behuizing en voeding: ik heb gekozen voor Antec. Antec maakt degelijke kasten en hebben de reputatie goede en relatief stille voedingen te leveren.
• Processor: rechtstreeks overgenomen uit de BBG. Dualcore is nu misschien enigszins overdreven voor het gebruik, maar de singlecore processoren zijn nu toch wel uitgerangeerd en zo zijn ze meteen voorbereid op de toekomst. De PC zal namelijk wel een paar jaar mee moeten gaan.
• Moederbord: rechtstreeks uit de BBG. Geschikt voor de X2 en zonder onnodige opsmuk. SLI is overbodig en een FireWire-kaart kan later altijd nog los bijgekocht worden.
• Geheugen: 2GB is nu misschien overkill, maar liever nu iets teveel dan over twee jaar krap zitten. Het zijn geen mensen die zelf zomaar even extra geheugen bijkopen.
• Videokaart: rechtstreeks overgenomen van de BBG. Zware games worden niet gespeeld, maar een onboard kaart lijkt me weer iets te zwak voor ze.
• Harde schijf: De BBG adviseert een 160GB exemplaar, maar een 250GB kost amper €10 extra. Opslagruimte zal voor hen dan voorlopig geen issue zijn.
• DVD-brander: Een DVD-brander was een wens van ze. Ik heb bewust niet voor een aparte DVD-lezer gekozen, omdat ze toch niet snel een 1-op-1 kopie zullen branden van een CD/DVD.

Ik kom dan tot een bedrag van ruim €700.. Dan kunnen ze zelf nog besluiten om een toetsenbord+muis aan te schaffen en eventueel een nieuw speakersetje.

Ik ben niet zo heel actief meer in het volgen van de ontwikkelingen op hardwaregebied, dus vandaar dit topic. Is dit een een goed systeem en zien jullie nog punten ter verbetering? :)

En verder...
Naast het systeem willen ze ook een nieuwe printer aanschaffen. Met het oog op de fotobewerking willen ze een printer die in staat is om ook fatsoenlijk foto's te printen. In de printermarkt ben ik al helemaal niet thuis.

't Budget voor de printer staat los van het budet voor het systeem. Met €200 voor een printer moet je ver kunen komen lijkt me. In mijn onwetendheid zou ik zeggen: trek voor dat bedrag een willekeurige HP of Canon all-in-one uit het schap en je bent klaar... Iemand die hiervoor toevallig nog aanbevelingen kan doen? :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 31-01 20:21

The_Scarabial

MTB for life!

ik heb gisteren voor een soortgelijke situatie als jou ook een pc samengesteld ik ben toen gekomen tot dit:

- Antec Behuizing NSK6500 Zwart, Zilver, 480 Watt, 4 € 90,00
- Intel Core 2 Duo E6300 1.86 GHz, 1066 MHz, Boxed € 179,00
- Asrock Moederbord ConRoeXFire-eSATA2 € 77,00
- TwinMos DDR2 Memory Dual Channel 1024 MB, PC5300, 667 MHz, 5 € 120,00
- Asus VGA Radeon EAX1600 PRO /TD 256 MB € 85,00
- Samsung HDD Spinpoint SP2004C 200 GB, 7200 Rpm, 8 MB, S-ATA II/300 € 70,00
- Plextor PX-755A Bulk, Wit € 57,00
- NEC 3,5 Inch Diskette Station Beige € 10,00
- Creative Speakerset Inspire G380 2.1, Zwart € 40,00
- Logitech Desktop Cordless S510 Draadloos, Zilver / Zwart € 44,00
- Samsung TFT SM740N 17 Inch, 8 Ms, Geen Speakers, Zwart / Zilver € 215,00

ik heb voornamelijk gekeken naar de toekomst als hun kinderen ouder zijn en meer eisen zullen hebben.

Hier moet waarschijnlijk ook nog een printer bij en ik ben geneigd om voor een HP te kiezen, gewoon zo'n deskjet geval.

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Interessant :)

Ik heb ook naar de Core2Duo van Intel gekeken, maar ik liep toen vast op de keuze voor een bijpassend moederbord. Bovendien heb ik zelf geen goede ervaringen gehad met Intel processoren aan de 'onderkant van de serie'. Ik heb gekeken naar de E6400 en E6600 (waar ik juist wel veel goeds over heb gelezen), maar die procs vormden toch een redelijke aanslag op het budget.

Ik zou consessies kunnen t.a.v. het geheugen (bijv. 1GB i.p.v. 2GB) en het door jou genoemde Asrock bord kunnen pakken om zo een E6400 te kunnen pakken. Twijfels.. :P

Ik heb echter de voorkeur gegeven aan een goedkope, doch goed presterende proc en veel geheugen. Zelf werk ik op een 2800+ Barton (single core) met 1GB geheugen. In 95% van de gevallen werkt dit nog steeds uitstekend. In de overige 5% merk ik toch dat ik wat extra geheugen kan gebruiken en ik zie mijzelf toch niet als een die-hard gebruiker.

Met het oog op Vista en de andere ontwikkelingen op softwaregebied, kies ik daarom voor ruimschoots voldoende geheugen in plaats van processorkracht :) Maar ik sta open voor andere opvattingen ;)

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-01 10:44
Ik zou 2x 1GB nemen. Dat neemt de vrijheid weg om nadien nog te kunnen upgraden, maar het bespaart je dan weer wel wat geld.

Verwijderd

Zoutvat schreef op donderdag 28 september 2006 @ 12:55:
Ik zou 2x 1GB nemen. Dat neemt de vrijheid weg om nadien nog te kunnen upgraden, maar het bespaart je dan weer wel wat geld.
Volgens mij zijn het ook twee repen.

Ik zou voor de 7300GT gaan, deze is amper duurder maar is toch wel een stukkie beter. Ik heb er verder niets op aan te merken, veel succes met bestellen zou ik zeggen

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2006 21:07 ]

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 28 september 2006 @ 21:06:
[...]

Volgens mij zijn het ook twee repen.

Ik zou voor de 7300GT gaan, deze is amper duurder maar is toch wel een stukkie beter. Ik heb er verder niets op aan te merken, veel succes met bestellen zou ik zeggen
Het zijn inderdaad twee repen van 1GB :)

Ik zal eens kijken wat een 7300GT kost, maar er hoeft geen hele sterke videokaart in te komen. Bedankt voor de commentaren zover! :)

Verwijderd

Wat hier boven is genoemd ik zou voor de 7300 GT gaan.

Maar je kan ook voor de 7600GS 256 MB gaan is niet zoveel duurder dacht ik ?

Maarja de rest ziet er wel netjes uit. ;)

• RSD1982
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
mbt de printer.

Mijn Pa heeft de Pixma Ip 4000 van Canon. Super printertje de foto's die het printertje print zijn gewoon goed te noemen en doen niet onder voor die van de foto-winkel (vind ik).

Uiteraard zijn er al nieuwere versies. Ik raad je alleen zo iets aan. Overigens zijn de Inktpatronen een van de makkelijkste om bij te laten vullen. de Cartridges bestaan namelijk uit 2 compartimenten. Iets wat natuurlijk ook altijd handig is om te weten...als je weer nieuwe patronen nodig heb.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 28 september 2006 @ 21:43:
Wat hier boven is genoemd ik zou voor de 7300 GT gaan.

Maar je kan ook voor de 7600GS 256 MB gaan is niet zoveel duurder dacht ik ?

Maarja de rest ziet er wel netjes uit. ;)
goedkoopste 7300GS is 46 euro
goedkoopste 7300GT is 76 euro (hmm toch iets duurder dan verwacht, zoalng je maar geen 7300LE met turbocache koop. De 7300 GT presteert 20-50% beter dan die 7300GS. Om aan te geven hoe snel. Quake 4 is speelbaar op high settings met een resolutie van 1280x1024
goedkoopste 7600Gs is al weer 98 euro. Deze is volgens mij niet veel beter dan de 7300 GT.

Je moet zelf maar zien welke je neemt. Er zijn natuurlijk ook ATI kaarten mogelijk. Ik heb echter geen zin om ze allemaal te bespreken. Je zal met deze kaarten in ieder geval geen miskoop begaan
Pagina: 1