Geheugen plaatsen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bongers
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik heb 1.5 week geleden een nieuwe pc gekocht, alle onderdelen los. Ik heb hem zelf geassembleerd, ondanks dat het mijn eerste keer was ging het toch redelijk goed. Alleen er is een probleem met het geheugen.

Eerst even wat specs:

CPU: Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz
Mobo: Asus P5B iP965
Geheugen: PQI 2x1GB DDR2 SDRAM PC5400 CL4.0 Turbo

Layout mobo:
Afbeeldingslocatie: http://images10.newegg.com/NeweggImage/productimage/13-131-030-04.JPG
2 gele en 2 zwarte memory slots dus

Het geheugen zijn 2 latjes van 1 GB en omdat ze in eerste instantie niet in de gele pastte heb ik ze allebei in de zwarte gedaan (wat overigens ook best lastig ging, hoort dat?). Alleen nu geeft hij elke keer als ik Windows XP of Vista wil installeren een foutmelding aan, via Google ben ik erachter gekomen dat dat aan het geheugen ligt. Heb ik de latjes misschien in de verkeerde sloten gedaan? (Ze zitten wel goed vast) Zouden ze misschien toch wel allebei in de gele moeten, of een in de gele en een in de zwarte? Of is er iets anders mis...

Als ik in de BIOS ga zegt ie wel dat er 2048 MB geheugen beschikbaar is.

Ik heb ook al geprobeerd een andere DVD speler erin te zetten maar dat hielp niet.

Verwijderd

Haal eens 1 latje eruit. Probeer dan te installeren.
Crasht hij dan nog, haal dat latje dan eruit en duw de andere erin en probeer het opnieuw.

Misschien is dus 1 latje een beetje kapot, en zo kun je testen welke het is. Succes.

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-05 18:43

Vuurvoske

Nunquam cede!

ze moeten allebei in de gele en dan lopen ze dual channel. Ik kan niet geloven dat ze niet passen.

Beroeps brabander

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

wanneer krijg je de melding en hoe luid die?

Ik weet wel dat als je geen SATA drivers instaleert, je al voor het harddisk kiezen een BSOD krijgt in de install van WinXP.
Vuurvoske schreef op woensdag 27 september 2006 @ 21:27:
ze moeten allebei in de gele en dan lopen ze dual channel. Ik kan niet geloven dat ze niet passen.
Geel en zwart mag ook, zolang je maar 1 in de linkse set doet, en 1 in de rechtse set.

[ Voor 46% gewijzigd door McKaamos op 27-09-2006 21:27 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Heb je memtest al een keer gedraaid? Weet dat het vreemd klinkt, maar ook gloednieuw geheugen kan kapot zijn...

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• Bongers
  • Niet online
Ik krijg de meldingen als ie bezig is de bestanden te kopieren.
Ik heb ze nu allebei in de zwarten zitten. Zou dit eigenlijk moeten werken of niet dan? Ik zal ze nu dan eens proberen in de gele te doen.
En over de moederbord drivers, moet ik die installeren voor of na ik Windows installeer? (Kan toch niet zonder OS of wel?) De namen van de errors ben ik alweer vergeten, maar nu ik erover denk kwam er bij Google ook soms langs dat het aan de drivers van Windows kan liggen ofzo..

En als het geheugen kapot is, komt het dan nog wel in de BIOS te staan of niet? Want de BIOS geeft wel aan dat er 2 GB geheugen in zit.

Verwijderd

droks schreef op woensdag 27 september 2006 @ 21:46:
En als het geheugen kapot is, komt het dan nog wel in de BIOS te staan of niet? Want de BIOS geeft wel aan dat er 2 GB geheugen in zit.
Dat klopt, maar als er een sector van 1 Kb kapot is en windows parkeert daar belangrijke data, dan kan windows deze data niet meer gebruiken en gaat de boel mis. En neem maar van mij aan dat het BIOS niet iedere sector controleert op fouten. Daarvoor is memtest bedoeld, en aangezien dat programma toch een flinke tijd nodig heeft om alles na te gaan snap je ook wel waarom het BIOS dat niet kan controleren.

Maar hoe bedoel je dat het niet in de gele past? Het past wel in de zwarte dus in principe moeten de sloten voldoen, alhoewel het insteken soms wel erg lastig kan verlopen.

• Bongers
  • Niet online
Ja nu heb ik ze allebei in de gele gedaan, ik denk dat ik de vorige keer te voorzichtig was en ze niet goed genoeg had aangedrukt. :)

Maar Windows setup is nu aan het laden dus ik laat zometeen wel horen of het nu wel lukt of niet.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:06
Ik ga 'm niet doorlezen, maar de manual van jouw moederbord is 100% zeker weten duidelijk over waar je het geheugen in moet steken, lees het dus nog eens aandachtig door en plaats de DIMM's dienovereenkomstig. En natuurlijk gaan ze passen, dat ze niet zouden passen in bepaalde sockets is onzin (probeer ze er niet omgekeerd in te zetten :+ ).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Bongers
  • Niet online
Er staat wel dat het geheugen in die 2 van die 4 slots moeten, maar niet precies in welke oid. (Of ik heb het 2 keer verkeerd gelezen)

Maar de setup is al op 53%, zo ver was ie voorheen nooit gekomen dus ik denk dat het nu wel gelukt is. *O*

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-05 14:24
Abbadon schreef op woensdag 27 september 2006 @ 21:57:(probeer ze er niet omgekeerd in te zetten :+ ).
En zelfs dát zal vast wel in de handleiding staan ;)

Ik stel ook voor om een nachtje memtest te draaien, mocht het nu nog niet werken.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

droks schreef op woensdag 27 september 2006 @ 22:01:
Er staat wel dat het geheugen in die 2 van die 4 slots moeten, maar niet precies in welke oid. (Of ik heb het 2 keer verkeerd gelezen)

Maar de setup is al op 53%, zo ver was ie voorheen nooit gekomen dus ik denk dat het nu wel gelukt is. *O*
denk dat je verkeerd leest... iig in de manual van mijn Asus bordje (een M2N-E) staat gewoon aangegeven in een tabel waar ik de RAM strips moet zetten om DualChannel resp SingleChannel te krijgen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Bongers
  • Niet online
Nu kwam hij tot 99%, dus het in de gele slots plaatsen heeft geholpen, maar nu staat er het volgende:

Er is een probleem gevonden. Windows is afgesloten om schade te voorkomen.

Als dit de eerste keer is dat u dit scherm met de stopfout ziet,
moet u de computer opnieuw opstarten. Als het scherm nogmaals wordt weergegeven, kunt u het beste de volgende stappen uitvoeren:

Controleer of er voldoende schijfruimte beschikbaar is. Schakel het stuurprogramma uit, wanneer dit in het stopbericht is opgegeven, of raadpleeg de fabrikant voor een bijgewerkte versie. Vervang zo nodig de beeldschermadapter. Raadpleeg de hardwareleverancier voor een eventuele BIOS-update.
Schakel BIOS-geheugenopties zoals Caching of Shadowing uit. Als u de Veilige modus wilt gebruiken om onderdelen te verwijderen of uit te schakelen en start de computer opnieuw op. Druk vervolgens F8 om Geavanceerde startopties te kiezen en selecteer veilige modus.

Technische informatie (mogelijk in het Engels):

*** STOP: 0X0000008E (0XC0000005, 0XF7428212, 0XF6FD09C8, 0X00000000)

*** setupdd.sys - Address F7428212 base at F73EC000, DateStamp 41107c8f

Wat kan ik nu het beste doen? Ik heb voor voor windows 35 GB ruimte laten zitten, en de rest gepartitioneerd, dit moet toch wel genoeg zijn? :?

EDIT: Als ik de Windows Setup opnieuw start staat er wel dat er nog maar 520 MB van in gebruik is, dus nog 35.2 GB over. :/

[ Voor 4% gewijzigd door Bongers op 27-09-2006 22:15 ]

• Mint
Je kunt googlen op de errorcode 0X0000008E.

klikklik

Verwijderd

http://support.microsoft.com/kb/315335/en-us

Je lijkt dus idd wel een memory probleem te hebben, maar eerder een defecte module. Zoals reeds eerder aangehaald: draai memtest.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2006 22:44 ]

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-05 20:39
even de faq nalezen op bsods ?
waar ik zelf vanuit ga dat het wel n hardwareprobleem zal zijn
dus zo kaal mogelijk opstarten en onderdelen uitsluiten

had de bovenste reacties niet gelezen maar daar wordt al erg ver naar geheugenprobemen gewezen!

[ Voor 26% gewijzigd door lamko op 27-09-2006 22:47 ]

And this !! Is to go even further beyond!!!

Verwijderd

@adyta: oops jij had de link naar het KB-artikel al verborgen onder je "klikklik"
My bad! 8)7

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:28
ik kan uit jouw TS niet zeggen of jij een dual channel kit gekocht hebt of gewoon 2x 1GB latjes :S maar zo te horen kunnen er maar 3 dingen aan de hand zijn...

1:ram kapot
2:het ram word niet ondersteund door het moederbord waardoor er technische problemen kunnen ontstaan zoals de jouwes
3:omdat jij geen dual channel kit hebt gekocht liggen de serie nummers van jouw modules zo ver uit elkaar dat ze niet meer in dual channel kunnen draaien.

Grote kans dat het 1 of 2 is of allebei ….

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Bschnitz schreef op woensdag 27 september 2006 @ 22:53:
ik kan uit jouw TS niet zeggen of jij een dual channel kit gekocht hebt of gewoon 2x 1GB latjes :S maar zo te horen kunnen er maar 3 dingen aan de hand zijn...

1:ram kapot
2:het ram word niet ondersteund door het moederbord waardoor er technische problemen kunnen ontstaan zoals de jouwes
3:omdat jij geen dual channel kit hebt gekocht liggen de serie nummers van jouw modules zo ver uit elkaar dat ze niet meer in dual channel kunnen draaien.

Grote kans dat het 1 of 2 is of allebei ….
Wat is 3 voor argument, waar baseer je dat op? Ookal zou hij verschillende merken gebruiken, of geheugen met verschillende latencies. Als je ze op de specs laat draaien van het langzaamste reepje, is er niks aan de hand

• martijn-
  • Laatst online: 20:31
ToFast schreef op woensdag 27 september 2006 @ 22:55:
[...]

Wat is 3 voor argument, waar baseer je dat op? Ookal zou hij verschillende merken gebruiken, of geheugen met verschillende latencies. Als je ze op de specs laat draaien van het langzaamste reepje, is er niks aan de hand
kan wel een probleem zijn ik heb een keer twee de zelfde corsair latjes gehad die niet goed samen werkte omdat het andere revizies waren en daar door andere geheugen chips hadden. niet alle geheugen latjes werken dus goed samen in dual channel. ookal zal dit waarschijnlijk niet het probleem van de TS zijn

[ Voor 5% gewijzigd door martijn- op 27-09-2006 23:11 ]

• Bongers
  • Niet online
Ik heb nu de 2e lat eruit gehaald en nu gaf Windows wel weer een foutmelding aan, maar toen ik de pc restartte ging Windows wel gewoon verder met de installatie dus ik neem aan dat het gewoon werkte, en anders kom ik er later nog wel een keer achter.

Ik zal het geheugen wel RMA'en en hopen dat ik nu wel een werkende krijg. :)

Bedankt voor het reageren allemaal. d:)b

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

Asus moederborden werken niet (of niet goed) samen met High Density geheugenbankjes.
Speelt dat soms een rol hier?

Eerst maar eens testen zoals eerder is gesuggereerd.

We have just one world, but we live in different ones...

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-05 13:23
download dit: http://www.memtest86.com/ Brand het op een cd of gooi het op een diskette en start daar vanaf op. Laat het een nacht lopen en check dan of het programma fouten heeft ontdekt. Zo ja ....RMA. En check ff op de Asus site of je geheugen wel compatible is met je moederbord.

Hallo

Verwijderd

Ik heb ook een probleem gehad met het installeren van m'n ram latjes op m'n P5N-sli (nForce 570) moederbord. Ik moest zoveel kracht zetten om die dingen erin te persen dat ik vaak stopte omdat ik dacht dat de PCB ging knakken toen ben ik van de gele naar de zwartje over gestapt en toen lukte het na veel moeite... En nee ik probeerde geen DDR in DDR II slotjes te rammen. Bij mij geeft de bios ook aan dat maar 1023 van de 1024 mb ram ok is

• Mint
Verwijderd schreef op donderdag 28 september 2006 @ 21:37:
Ik heb ook een probleem gehad met het installeren van m'n ram latjes op m'n P5N-sli (nForce 570) moederbord. Ik moest zoveel kracht zetten om die dingen erin te persen dat ik vaak stopte omdat ik dacht dat de PCB ging knakken toen ben ik van de gele naar de zwartje over gestapt en toen lukte het na veel moeite... En nee ik probeerde geen DDR in DDR II slotjes te rammen. Bij mij geeft de bios ook aan dat maar 1023 van de 1024 mb ram ok is
Volgensmij doe je dan toch echt iets niet goed als je zó hard moet drukken dat je zo'n gevoel krijgt..

• Bongers
  • Niet online
mach2 schreef op donderdag 28 september 2006 @ 13:20:
download dit: http://www.memtest86.com/ Brand het op een cd of gooi het op een diskette en start daar vanaf op. Laat het een nacht lopen en check dan of het programma fouten heeft ontdekt. Zo ja ....RMA. En check ff op de Asus site of je geheugen wel compatible is met je moederbord.
Als ik die bestanden uit http://www.memtest86.com/memt32.zip op een diskette zet staat er ''Ongeldige systeemdiskette. Vervang de diskette en druk op een toets.'' Wat kan er mis zijn?
Pagina: 1