Toon posts:

[XP] ext3 als file system voor boot partitie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedeavond,

Heb net een nieuw pc-tje en nou vroeg ik me af of het mogelijk is om windows XP te installeren op een ext3 partitie.

Je heb natuurlijk een extra driver nodig om windows ext3 te laten slikken, maar stel ik maak twee partities, eerst formateer ik partitie 2 gewoon in NTFS en dan installeer ik daar windows op. Dan formateer ik in die windows partitie 1 naar ext3. En dan installeer ik windows op partitie 1.
Booten in partitie 1 en partitie 2 leeghalen en formateren naar ext3.

Is dit sprookje mogelijk of loop ik dan keihard in de problemen.

PS. Wil ext3 gebruiken (ook voor m'n windows partitie) omdat het niet fragmenteerd en m'n proggies op de langere termijn dan sneller blijven werken.

Alvast bedankt

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-03 20:05

IEF

Why so serious?

en jij denkt dat dit gezond gaat werken ? :)

ext2ifs zou de aangewezen driver zijn daarvoor (kernelmode driver),
maar om je OS op te zetten? ik denk persoonlijk dat het traag en buggy gaat zijn (als het al werkt)

persoonlijk geef ik je het meeste kans met een install op NTFS, daarna ext2ifs driver installeren,
en file-voor-file overzetten op die EXT3 partitie.

en dan hopen dat ie die boot ;)
Veel geluk :p

Verwijderd

Topicstarter
Dank je,

Was ook meer een ballonetje om te kijken of het werkt dan een serieuse optie

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Ik gebruik zelf ext3 voor een "gedeelde" partitie. Ik denk niet dat het als root partitie mogelijk is, want dan zou je tijdens de windows setup met F6 die driver al moeten instaleren. Bij mijn weten is er nog geen ext2/3 driver die dat aankan...

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Dit gaat al fout bij het booten denk ik:
Bij het starten wordt (volgens mij, ben geen xp expert) wordt ntloader of iets dergelijks
als bootloader gebruikt. Deze moet het OS (met filesystem drivers etc) kunnen vinden en
laden, en dat wordt vast heel lastig als die opeens op een ext2/3 partitie staan.

Aanvulling:

Er is nog een potentieel probleem, als ik het goed heb gebruikt xp ook een soort kernel, en worden de overige drivers vervolgens geladen (please correct me if i'm wrong) en als je dan je ext3 driver wilt laden, moet de kernel deze wel kunnen vinden op een ext3 filesysten :+

[ Voor 32% gewijzigd door u_nix_we_all op 29-09-2006 20:22 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.