en nu wil ik het weten

Pagina: 1
Acties:

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:52

Sharky

Skamn Dippy!

Topicstarter
'k, heb een sony receiver (str DE325) met een mono uitgang (geen 'echte' subwoofer uitgang dus)
nou wil ik al een tijdje een sub kopen. nu ben ik in 4 winkels geweest en daar heb ik 2 x keer gehoord dat als je geen sub uit hebt dat je dan een passieve nodig hebt en actief alleen nodig heb als je een echte sub uit hebt.
ik heb ook 2 x gehoord dat het niet zoveel uitmaakt. een passieve sub is immers niet afgesteld op het bereik van de sattelieten,
ik heb zelf voorkeur voor een actieve (crossover instellen ensow) maar dan ben ik wel duurder uit.
eigenlijk is dit niet eens het belangrijkste. hoe zit het nu?
( * Sharky zegt dat het geen tiet uitmaakt of je actieve of passieve er aan hangt)

This too shall pass

• marksanne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-12-2023
Een sub-uitgang is altijd mono. Het is namelijk maar 1 kanaal (het is de .1 uit 5.1/6.1/etc) en wordt soms samengesteld indien je receiver zo ingesteld kan worden dat de laagste tonen gescheiden worden van de kanalen en worden weergegeven via het sub-woofer kanaal (ook als het bronmateriaal NIET een gescheiden .1 subwoofer kanaal heeft). Sommige versterkers hebben overigens meerdere sub-woofer uitgangen, maar de betere sub-woofers hebben zelf ook weer de mogelijkheid tot 'doorlussen' naar een extra sub.

Je hebt zonder twijfel een actieve Subwoofer nodig. Je receiver heeft namelijk geen eigen versterker voor het .1 (subwoofer) kanaal. Als je toch een passieve sub aansluit (gewoon over de luidsprekerklemmen) dan vreet zo'n passieve sub een flink stuk van het vermogen van je versterker weg. Ga je wat 'steviger' tekeer, dan ga je het zeker merken... vervorming en te weinig power om het complete geluidsbeeld 'strak' te houden.

Een actieve subwoofer heeft een eigen versterker aan boord (probeer om een subwoofer qua vermogen te vinden die een beetje overeenstemt met de versterking van je receiver). Met zo'n actieve sub kun je niet alleen extra genieten als je een echte sub-woofer aansluiting hebt, maar als je een actieve sub via je luidsprekerklemmen aansluit, dan kun je ook bij gewone muziek of andere geluidsweergave genieten van een extra laag dat je hoofdspeakers (waarschijnlijk) niet kunnen weergeven, waardoor het ALTIJD vollediger klinkt.

In het kort: neem een actieve sub en let ook op de mogelijkheden en hoe je de sub kunt laten 'aansluiten' aan je hoofdspeakers. (Als je speakers bijv. tot 60hz kunnen weergeven, heeft het geen zin om een sub neer te zetten die maar tot 50hz kan). Ook even opletten in welke 'stappen' je sub ingesteld kunnen worden. Als je bijv. je sub in slechts een paar stappen kunt instellen kan het zo zijn dat er alsnog meer overlap in het laag is met je hoofdspeakers dan je wilt. Een traploze instelling van 20hz - 110hz is ideaal.

Succes!
----------
Een blijde REL Strata II eigenaar

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Topicstarter
al die info die je geeft wist ik eigenlijk al, maar tnx ayway.
ik wist wel dat het beter zou zijn als ik een actieve zou nemen. eigenwijze luitjes ook in die zgn. hifi zaken

This too shall pass

Verwijderd

Zaken waar je Sony recievers koopt zijn ook geen HiFi-zaken.

-1 Troll :P

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Topicstarter
1. ik ben ook niet bji dezelfde zaak geweest
2. moet zeggen dat ik dik tevreden ben met die receiver. maar heb geen zin om daar over te gaan uitwijden.

This too shall pass