SATA-150 schijf vertraagt SATA-300 schijven?

Pagina: 1
Acties:
  • 717 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• M.Koers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-12 10:52
Ik vroeg mij zo 's af.
Ik heb in mijn systeem 4 hd's.
1x 80Gb Maxtor Sata 300
2x 250Gb Maxtor Sata 300
1x 200Gb Maxtor Sata 150

Nu vraag ik mij af.
Vertraagd de Sata 150 mijn andere schijven?
Ik dacht hier namelijk aan op school.

Als je vroegen een ata (ide) schijf van 133Mb/s aansloot en daarnaast een ata (ide) schijf van 66Mb/s dan werd de doorvoersnelheid van de schijf met 133Mb/s terug gebracht naar 66Mb/s.
Waardoor ht systeem dus trager liep.

Ik heb het met een hardware leraar erover gehad en we zijn beide van mening dat de sata 150 de andere dus ook vertraagd naar 150 zelfde als ata (ide) dus vroeger.

Wil nu dus weten hoe anderen hierover denken.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:59

SeatRider

Hips don't lie

Ik denk niet dat een gewone SATA schijf een SATA-2 schijf vertraagt. Het zijn allemaal eigen controllers, geen master/slave combo's.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je kunt ze inderdaad gewoon door elkaar heen gebruiken zonder aan snelheid te inboeten :)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

sowieso zou het niet uitmaken omdat een schijf toch niet sneller is als de SATA controller :P maar dat terzijde.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Dat is toch juist het verschil tussen P(arallel) ATA en S(erial) ATA? Bij SATA heeft elke schijf een eigen controller, kabel en bandbreedte, bij PATA is dat gedeeld.

Zie deze qoute van wikipedia:
SATA drops the shared bus of PATA, giving each device a dedicated cable and dedicated bandwidth
Als je daarentegen een RAID array aanmaakt over deze schijven, dan is het natuurlijk wel van belang dat de bandbreedte hetzelfde is.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:20
Met welke bron heb je dat geconcludeerd? Of kun je een bron noemen waar het te lezen is.

Ik zou het trouwens raar vinden, want SeatRider zegt al dat elke schijf een eigen controller heeft (klopt volgens WikiPedia). Daaraan kan ik toevoegen dat een SATA/300 host controller backwards compatible is en SATA/150 moet ondersteunen, maar ik kan nergens lezen dat elke host controller op dezelfde snelheid moet communiceren.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• M.Koers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-12 10:52
Vroeg me dat zo af vanwege het oude pata.
En kon nergen iets vinden op GOT en GOOGLE vandaar.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-12 16:12
Voor optimale snelheid etc. neem je altijd 2 gelijke schijven. Maar aangezien een schijf 150MB/s nooit volmaakt, zal dat zeker ook niet gebeuren bij 300MB/s. Wat wel marginaal minder zou kunnen worden zijn de burst speeds (hebben nauwelijks invloed) en eventueel de access time, maar dat is echt te verwaarlozen.

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12 15:41

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Doe wat tests in je huidige situatie, koppel die ene sata 150 af en doe dan weer wat test. Dan weet je toch snel genoeg of het wat uit maakt in jouw situatie...?

Vondt je het echt nodig eerst een topic te starten voor dat je eerst zelf wat had onderzocht? Dit topic was veel interessanter en iets toevoegen aan het geheel als jezelf wat onderzoek had gedaan en dit had gepost (wellicht was jezelf snel erachter gekomen dan het dus niks uitmaakt en was dit topic dus niet nodig geweest :) ).

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Pagina: 1