Defecte Harddisk

Pagina: 1
Acties:

• Joop
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-12-2025
Een oude harde schijf van aan familielid heeft het helaas begeven maar er staat nog data op die ze graag terug zou hebben. Ik heb dus geprobeerd het ding weer aan de praat te krijgen maar dat is niet gelukt.

De schijf maakt een klikkend geluid en het lijkt alsof de motor steeds opnieuw op start. Ik had nog een andere schijf liggen van bijna hetzelfde type en daar heb ik de printplaat van over gezet. Dat had echter ook geen zin. Het geluid/patroon veranderde wat, maar hij kwam nog steeds niet door de POST in de BIOS.

Uiteindelijk heb ik het ding open geschroefd om es te kijken of daar nog wat aparts te zien was. De kop staat inderdaad een beetje heen en weer te slingeren en de motor spint steeds weer even down en up.

Filmpje met geluid van het probleem hier: http://video.google.nl/videoplay?docid=-3423975558244454135

Heeft iemand nog enig idee wat ik hier nog mee zou kunnen proberen? Een Data Recovery lab ofzo is veel te duur; dat is het niet waard, maar alles wat ik zelf kan doen probeer ik graag.

Verwijderd

Nu je hem open gemaakt hebt kun je het wel vergeten... sorry

/Edit

Er zit normaal geen vacuum in een HDD. De koppen "zweven" over het luchtlaagje boven de draaiende schijven!

Edit/

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2006 17:54 ]

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Aangezien je hem nu open hebt geschroefd, is het vacuum dat er in zat nu verdwenen, zit er stof bij etc. Je kan de harddisk dan nu met een gerust hart weggooien, de kans dat je hier als "amateur" nog wat af kan halen is erg klein. Profs zullen er misschien nog wat mee kunnen, maar je gaf zelf al aan dat dat te laat was.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:20
Nu je hem hebt open gemaakt is alle hoop al verloren waarschijnlijk, zelf kun je hem niet meer fixen.

1 stofje is dan ongeveer een rotsblok en dat vind je HD echt niet fijn.

Sorry :(

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:52

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Joop,

Deze zaak is kansloos nu de HDD open is gemaakt. Deze info was ook makkelijk te vinden op het internet en zelfs in onze eigen MySQL beestje :) (aka zoekmachine). Professionele bedrijven maken gebruik van een zogenaamde 'Cleanroom' om dit soort activiteiten uit te voeren.

Ga maar tegen je kennis zeggen dat de kans op herstel al nihil was, maar dat deze nu helemaal verkeken is, helaas.

www.google.nl

• Joop
Hehe dank voor alle goede adviezen. Ik ben me wel bewust van het vacuum in een HDD, maar ik heb dit wel eens vaker gedaan (op mijn werk op een regenachtige vrijdagmiddag met de andere IT collega's beetje kloten...) en een schijf kan nog dagen draaien zonder deksel er op. In ieder geval als er geen grote hoeveelheden stof direct in komen.

Het is niet zo dat als je de schijf open maakt dat ie dan DIRECT het niet meer doet. Ik hoef ook maar 2 bestandjes van de schijf te halen en het maakt dus niet uit als ie daarna definitief dood is.

Overigens was ik al bang dat het een Lost Cause was voor ik hem open maakte en ging ik er toen al niet van uit dat er nog wat af te halen was.

Verwijderd

Er zijn wel bedrijven die datarecuperatie doen.
Hier is er eentje http://www.datarecuperatie.be/
Je mocht de schijf niet open gemaakt hebben, er mag geen enkel stofje in komen.

• MeatLoaf
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-01 09:33
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar hier en daar lees je wel eens dat een nachtje in de vriezer, wonderen doet. Let wel het effect is zeer tijdelijk, maar misschien genoeg om de data te kopieren.

HDD Tikt en wordt niet gedetect. Nachtje vriezer?

Baat het niet, dan is de schijf echt kapot.

Verwijderd

Modbreak:Reageer eens normaal.

[ Voor 98% gewijzigd door BalusC op 27-09-2006 18:23 ]

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb zelf wel eens een 85MB schijf 'gered' door hem open te schroeven. De kop bleef hangen op de geparkeerde plek in het midden. Ik heb hem (uiteraard in de uit-stand) toen met een licht tikje met een schroevendraaier een klein beetje opzij geduwd. Hierna deed de schijf het zowaar weer, met slechts 32kbyte aan bad sectors.

In jouw geval lijkt het probleem niet een vastzittende kop te zijn, dus weinig kans dat deze truuk lukt.

Het openschroeven heb ik toen overigens gedaan met de hdd ondersteboven, zodat stof zo weinig mogelijk kans had.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• Joop
WPMProductions schreef op woensdag 27 september 2006 @ 18:09:
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar hier en daar lees je wel eens dat een nachtje in de vriezer, wonderen doet. Let wel het effect is zeer tijdelijk, maar misschien genoeg om de data te kopieren.

HDD Tikt en wordt niet gedetect. Nachtje vriezer?

Baat het niet, dan is de schijf echt kapot.
Thanks. Ik heb de schijf vrijwel direct weer dicht gemaakt na openen en zal de diepvriestip eens proberen. Al vrees ik dat ook dat meer van toepassing is op een "plakkende" (vast zittende) kop. Maar goed, andere opties heb ik toch niet meer...
Pagina: 1