voeding uit 44pins ide kabel

Pagina: 1
Acties:
  • 181 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• chaozz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-12-2025

chaozz

Retrofiel

Topicstarter
Ik heb een laptop gekregen waarvan de cpu koeler dood zou zijn. De koeler is springlevend, maar de aansluiting op het mobo waar de koeler op zit is zwart en geeft geen spanning meer. De laptop start gewoon op, maar ik zet hem (zonder koeling) natuurlijk weer snel uit.

Ik ben dus op zoek naar een alternatieve locatie om spanning vandaan te halen. Ik kan het beste bij de HD komen. Die zit met een 44-pins kabel aan het mobo. Door die kabel krijgt de laptop HD ook spanning. Kan ik dat gebruiken om de koeler te voeden? Dus 2 draden strippen, solderen, aftapen en klaar?

Ik vond dit: http://pinouts.ru/HD/Ata44Internal_pinout.shtml
Kan iemand bevestigen of dat klopt? Ik moet dus het 3e en 4e draad hebben vanaf de kant met 1 rood snoer?

Anyone? :)

update: http://www.unitechelectronics.com/ide44pinout.gif
maar moet ik 43 en 41 pakken? of 42 en 41?

[ Voor 6% gewijzigd door chaozz op 27-09-2006 16:55 ]

chaozz.nl | RetroGameCouch

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ja hoor, dat klopt. Alleen is het aftappen wat lastiger als je denkt ben ik bang - het is nogal een priechelwerkje :) Overigens zijn het geen 2 maar 4 draden - die 44 pins ATA connector is feitelijk een 40 pins IDE connector met een 4 pins molex er in, alleen dan iets kleiner :P
Het is dan ook de vraag hoeveel volt je nodig hebt; 12 of 5. Afhankelijk daarvan moet je de stroom ergens vandaan plukken :)
Maar ik zou persoonlijk eerder geneigd zijn om hem ergens anders van af te pakken als dat kan :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• chaozz
  • Laatst online: 22-12-2025

chaozz

Retrofiel

Topicstarter
alle koelertjes die ik heb liggen zijn 12v.. dus als je me daar voor kunt instrueren, graag. maar als het niet teveel moeite is, vertel me dan ook hoe ik 5v er vanaf kan tappen.

priegelen met ide ben ik wel gewend. heb voor mijn xbox ook de hdd led mod uitgevoerd, zonder probs.

[ Voor 17% gewijzigd door chaozz op 27-09-2006 17:04 ]

chaozz.nl | RetroGameCouch

• E-Vix
  • Laatst online: 14:56

E-Vix

Nu met sneeuw!

laptops hebben meestal een temperatuur gestuurde koeling. Je zou de koeler wel ergens op een spanningsbron kunnen aansluiten, maar dan draait hij dus constant wat na een tijdje best wel irritant kan worden en bovendien je accu snel leeg kan trekken.
Als je connector zwartgeblakerd is, dan is er om de een of andere reden kortasluiting geweest. Je hebt kans dat alleen je connector verschroeid is, of dat er alleen een stukje printbaan weggebrand is. Als dit het geval is, dan zou je met wat soldeerwerk ook je fan weer op de interne fancontroller kunnen aansluiten. Sowieso zou ik de fan vervangen want hij heeft waarschijnlijk die kortsluiting veroorzaakt.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mja, als je een 12v koeler op een 5v aansluiting wilt gooien dan gaat ie denk ik iets te langzaam draaien om zijn werk goed te kunnen doen, denk je niet? ;)
Maar goed, als je de 5v af wilt tappen, zou ik volgens http://pinouts.ru/HD/Ata44Internal_pinout.shtml de aftapping van 42 en 43 pakken (5v motor resp GND). De 5v van de logic zou ik sowieso niet gebruiken - die staat namelijk lang niet altijd aan. Die van de motor in principe wel, maar ook die kan uit gaan als de laptop in de energysaver gaat (hdd spindown, je kent het wel). Dus ook dat is niet echt een hele fijne optie om te gebruiken, vandaar dus dat ik ook zeg dat je hem beter ergens anders van af tapt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)