blijft harde schijf inhoud bewaard?

Pagina: 1
Acties:

• Robinter79
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-11-2024
Hai,

Wil een oude harde schijf (staat geen Windows op, alleen muziek enzo) vervangen door een grotere nieuwe. Nu wil ik de oude inhoud op mijn nieuwe hd zetten. Dit wil ik als volgt gaan doen:

1) Oude hd uit mijn pc en in pc van mijn vriendin (heeft nog ruimte voor 1 hd)
2) Nieuwe hd in mijn pc op plek van de oude
3) Inhoud oude hd overpompen via thuisnetwerk naar nieuwe hd in mijn pc.

De vraag is dus:

Als ik mijn oude hd in die andere pc zet, kan die pc dan de inhoud lezen? En bestaat de kans op inhoudsverlies? Ik wil namelijk niet 80gb aan muziek kwijraken...

Alvast bedankt!!

Verwijderd

Dat is geen enkel probleem, de ruwe data is dan volstrekt benaderbaar. Het enige wat de schijf niet kan is windows booten (dat vereist een fdisk-operatie) maar de data uitlezen kan in principe probleemloos verlopen.

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:35
De data wordt iig niet gewist als je hem uit de comp. haald ofzo.

Makkelijker is dnek ik deze schijf gewoon slave maken, de nieuwe master en daar XP o.i.d. op zetten. Daarna over pompen.

Die is erg makkelijk. Gebruik de zoek functie maar om alles te vinden. Moet geen probleem zijn. Succes.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als het een IDE-schijf is kan het nog zijn dat je het jumpertje achterop even goed moet zetten (master of slave). Maar waarschijnlijk staat dat al goed, aangezien het je 2de schijf was en in die andere PC wordt het ook de 2de schijf (slave dus). Maar je zou er naar kunnen kijken mocht het niet werken.

Verder neem ik aan dat die andere PC niet te oud is, want anders kan ie soms geen grote schijven aan. Al kan alles vanaf het pentium3-tijdperk wel >80GB aan volgens mij.

• Robinter79
Op basis van deze informatie prop ik die oude hd gewoon even in de pc van mijn vriendin (neej, is geen mega oud bakkie). Als ik eenmaal de inhoud van de oude hd heb overgepompt naar mijn nieuwe hd, gaat de oude hd geformatteerd worden en de xbox in ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 27 september 2006 @ 14:18:
Dat is geen enkel probleem, de ruwe data is dan volstrekt benaderbaar. Het enige wat de schijf niet kan is windows booten (dat vereist een fdisk-operatie) maar de data uitlezen kan in principe probleemloos verlopen.
Er is meen ik een freeware programma op de markt dat alles kan kopiëren zodat ook meteen je Windows weer in de lucht is.

Goede ervaringen heb ik met Paragon Partition Manager. Slechte ervaringen heb ik met Partition magic x.x.

het enigste probleem kan voorkomen als je van P-ata naar S-ata gaat omdat dan de drivers op de kopie niet aanwezig zijn en het systeem alsnog niet wil opstarten. Bij een overstap is het verstandig een nieuwe install te doen en inderdaad je data over te pompen in Windows zelf.

Vroeger was dit de beste tool ooit: Norton Commander . Twee explorers langs elkaar gaat ook goed. Ga niet liggen te switchen tussen al die mappen in één venster want dan ben je zo de weg kwijt (ik wel).

Doorgaans is kopiëren tussen NTFS en FAT en Vica versa geen probleem mits je geen beveiliging op je NTFS patitie gebruikt die bij je zus dan weer niet uit te lezen is.

Verwijderd

Robinter79 schreef op woensdag 27 september 2006 @ 14:26:
Op basis van deze informatie prop ik die oude hd gewoon even in de pc van mijn vriendin (neej, is geen mega oud bakkie). Als ik eenmaal de inhoud van de oude hd heb overgepompt naar mijn nieuwe hd, gaat de oude hd geformatteerd worden en de xbox in ;)
Heeft die oudere PC wel 48-bits LBA of is het een schijf kleiner dan/gelijk aan 131071 MB (128GB-1MB)?

• Robinter79
schijf van 120gb is de oude, heeft al een keer gedraaid in pc van mijn vriendin. gaat alleen om de inhoud of die bewaard blijft..

• Dwid
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Dwid

www.svdelden.nl

Als het alleen puur om muziek gaat, mag kopieëren inderdaad geen probleem zijn.
Er kunnen zich alleen problemen voordoen als op jouw pc xp staat en de schijf ooit geformateerd is als NTFS en als op de pc van jouw vriendineen oudere versie van windows staat, deze kunnen dus geen NTFS hardeschijven lezen.
Maar heeft jouw vriendin ook XP dan is er niets aan het handje en kun je beginnen met pompen :)

• gabiballetje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-11-2024
Het ergste wat er kan gebeuren is dat je een jumper moet verplaatsen, maar waarschijnlijk dat niet eens, omdat ze bij allebei als slave zullen dienen gok ik zo.
Daarbij is dit een zeer veel toegepastte truc.
Een van de belangrijkste dingen is dat je niet de gevoleige componenten van de HD aanraakt met je vingers, als je statisch geladen bent zeggen die poef en dan ben je klaar.
Kwestie van eerst ontladen, of gewoon opletten, of berschermende zooi aandoen, die anti statische zakjes om je pollen doen, en in dergelijke dingen vervoeren.
Dan is het een kwestei van aankoppelen en via het netwerk heen en weer gooien naar hartelus van data.
Edit: oh ja NTFS en FAT.. tja, moet geen probleem zijn als die normaal gedaan zijn zonder extra maatregelen zoals beveiliging, dit is meestal ook niet het geval.
3e mogelijkheid, je hebt tegenwoordig USB dingen waar je zowel SATA als IDE HD's aan kan hangen met eigen stroomtoevoer en zo, zo kun je toch interne HD's dus extern aansluiten, die dingen kosten geen drol, staat deze week nog in een folder van een of andere winkel, zal wel Dixons of zo geweest zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door gabiballetje op 27-09-2006 14:57 ]

• Robinter79
Tis gelukt hoor :) Hij las de oude hd gewoon en ben nu aant overpompen, duurt wel ff want die compu van me vriendin is wireless en die uploadt niet zo snel... ach, nachtje laten staan en tis klaar die 100 gb.

Bedankt voor de reacties iig.
Pagina: 1