NAS / Network Attached Enclosure.. Welke?

Pagina: 1
Acties:
  • 429 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• gpglang
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23-02 12:58
Aangezien opslag het item is, maar in geplaatst ipv in netwerken

Ik ben die USB schijven ZO zat. Ik heb er GEEN enkel vertrouwen meer in. Heb er vijf (allen van Maxtor) aan mijn server geplaatst (zonder chache & index services) en regelmatig is er weer een van deze schijven "weg" en moet ik met Ontrack Proffessional aan de slag om mijn gegevens terug te halen. (Nee, ligt niet aan de server HW, gebeurd ook bij andere hardware en OS, heb ik al getest)

Dus op zoek naar een andere oplossing: NAS of beter Network Attaches Enclosure want NAS is onbetaalbaar voor prive gebruik (ondanks dat de baas mee gaat betalen omdat ik regelmatig HomeOffice heb)

Ik heb een paar configuraties bij elkaar bedacht en het leek mij verstandig om anderen eens te vragen hun licht hioerover te laten schijnen en welke alternatieven er wellicht zijn:
Mijn Voorwaarden:
500Gb in mirror (dus 2x 500Gb) minimaal; Gb NIC aansluiting, uPnP, GEEN mirroring met een USB gekoppelde schijf

Mooi meegenomen:
USB of FireWire aansluiting, Print/WEB of FTP server functionaliteiten, WiFi Client/AccesPoint

Mijn configs:
QNAP - QNTS500 (totaal prijs met schijven ongeveer 800 euro)
Samen met een eSATA enclosure en een extra SATA500Gb schijf
Mirroring is voor mij heel belangrijk. De andere web based features leuk meegenomen
Weinig geluid en twee point of failures

QNAP - QNTS4160 (totaal prijs met schijven ongeveer 1400 euro)
4x160Gb in RAID5 lijkt erg aantrekkelijk. Alleen is 600 euro's duurder
Single point of failure dat echter (met twee PowerSupplies) redelijk laag is door RAID-5
Leuke WEB based zaken is weer meegenomen. Nadeel is denk ik de geluids-productie

NetGear SC101(prijs incluis de schijven: IDE: 500, SATA: onbekend)
Grote nadeel is IDE schijven. Zij komen echter met een SATA opvolger waarvan ze nog geen data willen vrijgeven muv dat ie rond November gaat komen
IDE is voor mij geen optie. SATAII is zoveel sneller.. en de IDE heeft geen GigaBit NIC

D-Link DNS-323 (Prijs incluis de schijven Euro: onbekend, Dollar ongeveer 600)
SATAII, Gb NIC, mirroring.. lijkt heel leuk. D-Link NL wil nog geen data vrijgeven over prijs en beschikbaarheid (einde dit jaar wellicht)

Andere oplossingen:
Zullen er vast zijn.. laat maar horen
Alvast badankt!!

Guido

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
SC101 is volgens mij geen NAS, maar een budget SAN, en alleen met proprietaire windows drivers te benaderen..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Probub
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:57
ik heb de netgear, deze zuigt echt! Miskoop van het jaar! :'(

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Probub schreef op woensdag 27 september 2006 @ 13:32:
ik heb de netgear, deze zuigt echt! Miskoop van het jaar! :'(
Waarom? Ben wel benieuwd, aangezien ik ook al met dit idee in mijn hoofd rond loop.

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• Fire69
  • Laatst online: 21:56
Heb ik ook eens zitten achter zoeken, maar de gewone NAS-boxjes (zoals de NetGear) gaven allemaal superslechte throughput (2-3MB/s). Zelfs met GBit-aansluiting zou dit niet echt bruikbaar zijn...
Ik heb na wat zoeken een Freecom NDAS-box gekocht, deze gebruikt wel aparte soft per pc waar je het wil gebruiken, maar werkt bijna even snel als een gewone schijf.

Verschil tussen IDE en SATA is volgens mij nihil bij deze dingen (gezien de doorvoersnelheid die niks waard is...), dus denk niet dat je je daar moet op blind staren.

@axis: Netgear werkt gewoon via SMB, dus zou zonder drivers moeten werken.

[ Voor 6% gewijzigd door Fire69 op 27-09-2006 13:38 ]

• axis
Sja, met een PC'tje als NAS haal je een hogere throughput, en kan nog goedkoper zijn.. Heb thuis een Pentium 3 667 met 3*200GB in RAID5, en haal ongeveer 25MB/s (200Mbit/s) read en write.. Draait trouwens FreeBSD6, maar er zijn ook kant-en-klare NAS distro's als FreeNAS en OpenFiler.

Voordeel is dat je in een standaard oud PC'tje minstens 4 disks kunt stoppen, in zo'n NAS device misschien net 2. En 3*250GB schijven kost je 225 euro, 2*500GB kost je 400 euro, terwijl je dezelfde capaciteit overhoudt. Daar kun je dus ook al op besparen..

Aan de andere kant vreet zo'n PC met disks al snel 60-100W, wat je al minstens een tientje per maand aan stroom kost, en het is iets meer gehannes..

[ Voor 3% gewijzigd door axis op 27-09-2006 13:46 ]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• EricEric752
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:21
Een tijdje terug heb ik wat rondgezocht naar NAS oplossingen. Uiteindelijk bleek het in mijn situatie handiger en goedkoper te zijn om gewoon een oude PC neer te zetten. Tijdens mijn zoektocht naar NAS oplossing kwam ik echter altijd tot dezelfde conclusie. De beste soho NAS oplossing is de ReadyNAS van Infrant. Zowel qua performance, mogelijkheden en support. In de pricewatch staat hij voor 749 voor een barebone. Aangezien ik zie dat je ook een 1400 euro oplossing overweegt lijkt de Infrant dus in je budget te passen.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:54

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

axis schreef op woensdag 27 september 2006 @ 13:45:
Sja, met een PC'tje als NAS haal je een hogere throughput, en kan nog goedkoper zijn..
....
Aan de andere kant vreet zo'n PC met disks al snel 60-100W, wat je al minstens een tientje per maand aan stroom kost, en het is iets meer gehannes..
Need I say more, een PC is niet goedkoper helaas.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• gpglang
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23-02 12:58
[quote]axis schreef op woensdag 27 september 2006 @ 13:45:
Sja, met een PC'tje als NAS /quote]

Is geen optie. Ik moet een apparaat als geheel kopen anders krijg ik geen bijdrage terug van het werk.
Heb ook met het idee gelopen om zelf zo'n ding temaken met snelle/stille componenten. Maar dat werd niet akkoord bevonden en die investering is voor mij prive echt te hoog..

Bedankt alvast voor jullie reacties!

Guido

• axis
gpglang schreef op woensdag 27 september 2006 @ 14:20:
[quote]axis schreef op woensdag 27 september 2006 @ 13:45:
Sja, met een PC'tje als NAS /quote]

Is geen optie. Ik moet een apparaat als geheel kopen anders krijg ik geen bijdrage terug van het werk.
Heb ook met het idee gelopen om zelf zo'n ding temaken met snelle/stille componenten. Maar dat werd niet akkoord bevonden en die investering is voor mij prive echt te hoog..

Bedankt alvast voor jullie reacties!
Ah.. ik begrijp je probleem.. Wat misschien wel een idee is, is dat je naar een winkel gaat, en bijvoorbeeld een AxisNAS 1.0 koopt? Ik, Axis, schroef een servertje in elkaar, plak er de stikker op AxisNAS, en geef je een factuur waarop staat 1*AxisNAS @ 699 euro, om maar iets te noemen. Niet dat ik zelf hardware zou willen verkopen, but you get the point?

Ben zelf ook aan het rondkijken naar NAS devices, maar ik vind ze OF te simpel en te traag, of juist weer veel te duur..

• Jester
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2025
Ik heb http://www.scan.co.uk/Pro...o.asp?WebProductID=465255 deze doos gekocht. Zelf een schijf inbouwen, en een driver installeren waarmee de schijf benaderbaar wordt. Omdat het geen NAS maar een NDAS is (iets anders), en het apparaat geen TCP-IP gebruikt, wordt er flink bezuinigd op de overhead. Resultaat: data overpompen met 9 a 10 MB per seconde! (gemeten met total commander..)

Als je er 2 hebt, kun je ze mirrorren vanaf de pc. Ik denk dat de performance dan wel iets zal inzakken, maar dat lijkt me normaal..

- hardware always changes.. -

Verwijderd

Al bij lacie gekeken? die hebben thuis oplossingen maar ook small business enz. :)

http://www.lacie.nl

• Fire69
  • Laatst online: 21:56
Jester schreef op woensdag 27 september 2006 @ 14:28:
Ik heb http://www.scan.co.uk/Pro...o.asp?WebProductID=465255 deze doos gekocht. Zelf een schijf inbouwen, en een driver installeren waarmee de schijf benaderbaar wordt. Omdat het geen NAS maar een NDAS is (iets anders), en het apparaat geen TCP-IP gebruikt, wordt er flink bezuinigd op de overhead. Resultaat: data overpompen met 9 a 10 MB per seconde! (gemeten met total commander..)

Als je er 2 hebt, kun je ze mirrorren vanaf de pc. Ik denk dat de performance dan wel iets zal inzakken, maar dat lijkt me normaal..
Dat zei ik dus ook al. NDAS werkt vele malen sneller dan de soho-nas-boxen. Werkt via LPX dacht ik.

• D4Skunk
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-10-2025

D4Skunk

Kind of Blue

synology biedt anders ook wel wat mooie oplossingen aan... (Cubestation lijkt me wel iets voor jou)
Pagina: 1