[Debian]Hangt op Apache2 tijdens booten

Pagina: 1
Acties:
  • 711 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:59
Beste mede Tweakers,

Ik heb weer een poging ondernomen om een linuxwebserver op te zetten. Op het gebied van Linux heb ik niet veel/genoeg kennis helaas. Vandaar dat ik jullie weer eens nodig heb. M.b.v. deze HowTo heb ik Debian geinstalleerd: http://www.howtoforge.com/perfect_setup_debian_sarge

Ik draai Linux met kernel 2.6 (via booten gebruik gemaakt van linux26). Om precies te zijn 2.6.8-2-686-smp (apt-get install kernel-image-2.6.8-2-686-smp). Ik draai dit op een Abit VP6 moederbord met 2x een P3-1GHz en 1GB geheugen. Verder zit er een DAC960 RAID-Controller in met daaraan 3x een 18GB SCSI disk onder RAID 5.

Ik weet niet hoe het precies komt. Opzich werkt het in het begin allemaal prima en op het eind niet meer (van de HowTo). Als ik op CTRL+C rammel nadat hij hangt op "starting Apache2" tijdens het booten dan gaat het op een gegeven moment wel verder. Apache2 is dan ook opgestart. Aan de log van Apache is ook niets vreemds te zien volgens mij (heb hem ook al op debug logging gezet voor meer info).

Dit is de logfile van Apache:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
[Tue Sep 26 20:51:11 2006] [notice] Apache/2.0.54 (Debian GNU/Linux) configured -- resuming normal operations 
[Tue Sep 26 20:51:42 2006] [notice] caught SIGTERM, shutting down 
[Tue Sep 26 20:52:11 2006] [notice] Apache/2.0.54 (Debian GNU/Linux) configured -- resuming normal operations 
[Tue Sep 26 20:52:14 2006] [notice] caught SIGTERM, shutting down 
[Tue Sep 26 20:52:16 2006] [notice] Apache/2.0.54 (Debian GNU/Linux) PHP/4.3.10-16 configured -- resuming normal operations 
[Tue Sep 26 21:25:48 2006] [error] [client 127.0.0.1] File does not exist: /var/www/server-status 
[Tue Sep 26 21:25:49 2006] [error] [client 127.0.0.1] File does not exist: /var/www/server-status 
[Tue Sep 26 21:25:50 2006] [error] [client 127.0.0.1] File does not exist: /var/www/server-status 
[Tue Sep 26 21:49:27 2006] [error] [client 192.168.1.11] File does not exist: /var/www/server-status 
[Tue Sep 26 21:49:34 2006] [error] [client 192.168.1.11] client denied by server configuration: /usr/share/doc/apache2-doc/manual/index.html, referer: http://192.168.1.50/apache2-default/ 
[Tue Sep 26 21:54:43 2006] [notice] caught SIGTERM, shutting down 
[Tue Sep 26 22:04:17 2006] [notice] suEXEC mechanism enabled (wrapper: /usr/lib/apache2/suexec2) 
[Tue Sep 26 22:04:18 2006] [notice] Apache/2.0.54 (Debian GNU/Linux) PHP/4.3.10-16 mod_ssl/2.0.54 OpenSSL/0.9.7e mod_perl/1.999.21 Perl/v5.8.4 configured -- resuming normal operations 
[Tue Sep 26 22:29:44 2006] [notice] caught SIGTERM, shutting down 
[Tue Sep 26 22:39:11 2006] [notice] suEXEC mechanism enabled (wrapper: /usr/lib/apache2/suexec2) 
[Tue Sep 26 22:39:14 2006] [notice] Apache/2.0.54 (Debian GNU/Linux) PHP/4.3.10-16 mod_ssl/2.0.54 OpenSSL/0.9.7e mod_perl/1.999.21 Perl/v5.8.4 configured -- resuming normal operations 
[Tue Sep 26 22:39:49 2006] [info] (104)Connection reset by peer: core_output_filter: writing data to the network 
[Tue Sep 26 22:39:49 2006] [info] (32)Broken pipe: core_output_filter: writing data to the network 
[Tue Sep 26 22:39:50 2006] [info] (104)Connection reset by peer: core_output_filter: writing data to the network 
[Tue Sep 26 22:39:50 2006] [info] (32)Broken pipe: core_output_filter: writing data to the network 
[Tue Sep 26 22:39:50 2006] [info] (104)Connection reset by peer: core_output_filter: writing data to the network 
[Tue Sep 26 22:39:50 2006] [info] (32)Broken pipe: core_output_filter: writing data to the network 
[Tue Sep 26 23:43:41 2006] [notice] suEXEC mechanism enabled (wrapper: /usr/lib/apache2/suexec2) 
[Tue Sep 26 22:43:43 2006] [notice] Apache/2.0.54 (Debian GNU/Linux) PHP/4.3.10-16 mod_ssl/2.0.54 OpenSSL/0.9.7e mod_perl/1.999.21 Perl/v5.8.4 configured -- resuming normal operations

Als het systeem op "starting Apache2" hangt kan ik wel inloggen via SSH maar ik weet dan niet wat ik kan kijken om erachter te komen waar het probleem niet ligt. Als ik dan via CTRL+C de server verder opgestart heb kan ik ook inloggen. Maar als ik dan "/etc/init.d/apache2 restart" invoer trouwens ook niet. Dan staat er wel forcing reload of zoiets, maar verder doet het niets meer.

Hebben jullie misschien enig idee? Of willen jullie misschien nog meer info om het probleem op te sporen? Ik hoop dat ik het weer fatsoenlijk aan de praat krijg. Hopelijk kunnen jullie mij daarbij helpen. Alvast bedankt!

p.s. Ik heb mijn best gedaan om deze openingspost zoveel mogelijk nuttige info te geven en het probleem zo goed mogelijk neer te zetten.

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:22

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Zover ik kan zien draait Apache2 gewoon... Als de boel "hangt", kun je dan wel de webserver bereiken op http? Anders ligt de fout in je init-script..

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• Witlof
Als ik boot dan blijft het hangen op "Starting Apache2". Op dat moment is de webserver niet bereikbaar. Als ik dan met CTRL+C en <ENTER> (een aantal keren achter elkaar) de server verder laat starten is de webserver wel bereikbaar. Echt een vreemd iets.

Is er iets mogelijk om een uitgebreide bootlog te laten maken? Zodat ik ook kan zien wat er voor, en na allemaal opstart? Wat er precies voor opstart weet ik niet. Erna wordt munin opgestart en dat werkt ook gewoon. Hopelijk hebben jullie een oplossing want nu ligt mijn Windows webserver er ook nog uit :/

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-12-2025

nzyme

terror

WHiZZi schreef op woensdag 27 september 2006 @ 09:02:
Zover ik kan zien draait Apache2 gewoon... Als de boel "hangt", kun je dan wel de webserver bereiken op http? Anders ligt de fout in je init-script..
hij loopt mss wel, maar die logs zien dr niet lekker uit met al die broken pipes ;)

hoe hebbie het geinstalleerd met die howto ? gewoon apt-get install apache2 of nog exotische settings veranderd ?

offtopic:
een BP6 met dual 1ghz ? damn, sinds wanneer kan dat :o

| Hardcore - Terror |

• Witlof
Zei ik BP6 8)7 Ik bedoelde VP6 :+

En installatie van Apache ging zo (Bron):

apt-get install apache2 apache2-doc

en daarna:

apt-get install libapache2-mod-php4 libapache2-mod-perl2 php4 php4-cli php4-common php4-curl php4-dev php4-domxml php4-gd php4-imap php4-ldap php4-mcal php4-mhash php4-mysql php4-odbc php4-pear php4-xslt curl libwww-perl imagemagick (1 line!)

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:28
Doe eens apt-get remove --purge apache2 en reinstall de boel dan eens

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als je het kan reproduceren met een apache2ctl restart kan je verder testen. Zet eerst uit dat apache2 automatisch gestart wordt (dan hoef je niet meer vervelend in te loggen).

Plak na een handmatige start de foutmeldingen uit de log eens in Google en zie of je iets vind dat je probleem kan beschrijven. Mij leek deze pagina met pointers naar waar je kan zoeken handig.

• Witlof
Vinnienerd schreef op woensdag 27 september 2006 @ 11:47:
Doe eens apt-get remove --purge apache2 en reinstall de boel dan eens
Dat ga ik (helaas vanavond pas) proberen. Dat moet nog wel lukken :+
Sendy schreef op woensdag 27 september 2006 @ 11:51:
Als je het kan reproduceren met een apache2ctl restart kan je verder testen. Zet eerst uit dat apache2 automatisch gestart wordt (dan hoef je niet meer vervelend in te loggen).

Plak na een handmatige start de foutmeldingen uit de log eens in Google en zie of je iets vind dat je probleem kan beschrijven. Mij leek deze pagina met pointers naar waar je kan zoeken handig.
Hoe laat ik Apache niet meer mee opstarten zonder het compleet van het systeem te verwijderen? In /etc/init.d/Apache2 NO_START=1? En die later dan weer op 0 zetten en dan met /etc/init.d/apache2 start opstarten? :$

• Witlof
Als ik in /etc/default/apache2 de setting NO_START op 1 zet (ipv 0) dan start het wel helemaal op tot aan de login. Het ligt dus wel aan Apache2 op een of andere manier.

Heb nu Apache2 verwijderd via het commando van Vinnienerd:
apt-get remove --purge apache2
Hierdoor sluit de PC ook niet (snel) af. Hij blijft nu hangen op:
Stopping web server: Apache2
Dat is opzich nog niet zo erg, dus gaan we het weer installeren via de commando's uit de HowTo.

Eerst eens kijken of het werkt met:
apt-get install apache2 apache2-doc
Het installeren gaat goed, alleen het opstarten loopt weer tegen het probleem aan. Dit verschijnt er op mijn scherm:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
WHNLINIS01:~# apt-get install apache2 apache2-doc
Reading Package Lists... Done
Building Dependency Tree... Done
apache2-doc is already the newest version.
The following NEW packages will be installed:
  apache2
0 upgraded, 1 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded.
Need to get 0B/33.5kB of archives.
After unpacking 81.9kB of additional disk space will be used.
Selecting previously deselected package apache2.
(Reading database ... 30115 files and directories currently installed.)
Unpacking apache2 (from .../apache2_2.0.54-5sarge1_i386.deb) ...
Setting up apache2 (2.0.54-5sarge1) ...
WHNLINIS01:~# /etc/init.d/apache2 start
Not starting apache2 - edit /etc/default/apache2 and change NO_START to be 0.
WHNLINIS01:~# pico /etc/default/apache2
WHNLINIS01:~# /etc/init.d/apache2 start
Starting web server: Apache2

en dan stopt het weer......

Zou het misschien aan de kernel kunnen liggen?
code:
1
2
WHNLINIS01:~# uname -a
Linux WHNLINIS01.WHN 2.6.8-2-686-smp #1 SMP Tue Aug 16 12:08:30 UTC 2005 i686 GNU/Linux

Ik ga vanavond eens kijken of ik met 2.4 dit probleem ook heb. Iemand nog tips verder misschien?

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

En wat staat er nu in de logfiles ?

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• Witlof
Pim. schreef op woensdag 27 september 2006 @ 19:20:
En wat staat er nu in de logfiles ?
Welke logfiles bedoel je? En wanneer precies? Ik bedoel, als Apache2 niet opstart en het systeem netjes opstart tot aan de login, zal het toch zeker geen errors geven? Kun je misschien je vraag iets beter formuleren?

• Sendy
  • Niet online
Nee, jij moet de vraag iets beter lezen :) Wat staat er in de logfiles (van apache natuurlijk)?

Als je die NO_START weer aanzet, kan je apache gewoon starten door als root "apache" te draaien; je hoeft het niet met het init.d script te doen.

• Witlof
OK, my bad :$

Heb Apache2 weer removed via het commando. Wederom geinstalleerd met alleen Apache (en de docs). NO_START aangepast zodat het niet boot. Reboot gegeven. Alles start goed op. NO_START weer aangepast. /etc/init.d/apache2 start uitgevoerd, en................
[quote]Starting web server: Apache2[/url]
En verder komt het niet........

Toen dus de logfile erbij gepakt. Geen meldingen. Krijg het niet aan de gang.

Dacht even /etc/apache2 weg te kunnen gooien, maar dat blijkt ook geen succes te zijn volgens mij :D

• Witlof
Hmm, heb nu een standaard installatie met webserver, SQL server en nog wat geinstalleerd. Na installatie doe ik een 'apt-get install kernel-image-2.6.8-2-686-smp' en gevolgd door een reboot en precies hetzelfde probleem. Het hangt weer op Apache2. Het ligt dus niet aan de Apache maar aan de kernel lijkt het wel. Helaas vanavond geen tijd om nog meer te proberen. Morgenavond ga ik eens kijken voor kernel 2.4. Hopelijk werkt dat wel. Of eventueel ook nog een poging zonder upgrade naar SMP :/

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:37
wat je kan doen;

open een andere shell.
tail -f /var/log/syslog

andere shell

tail -f /var/log/apache2/error.log

Bovenstaande paden zijn bij mij. Bij jou wellicht anders, maar daar kom je wel uit.

Daarna in je eerste shell apache starten :)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Misschien een heel stom idee, maar probeer Apache2 eens te starten zonder Perl, PHP en SSL support (even de symlinks uit /etc/apache2/modules-enabled wegpleuren)

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• Witlof
Ik heb vanavond weer even tijd gemaakt om het nog eens opnieuw te proberen via de HowTo. Nu vraag ik me alleen af wat het verstandigste is. De linux kernel voor SMP vooraf (na installatie van base system) of achteraf (na installatie van alle applicaties).

Ik zag trouwens ook dat ik niet de laatste versie van de kernel had. De laatste is namelijk kernel-image-2.6.8-3-686-smp volgens deze website.

Mocht ik weer op hetzelfde probleem aankomen, zal ik bovenstaande tips nog eens proberen. Waarschijnlijk zal ik dan de bevindingen ook hier weer neer zetten. Tot zover in iedergeval bedankt voor het meedenken :)

• nzyme

nzyme

terror

je kan ook overnieuw beginnen:

> debian stable cd erin
> format de disks met ext3
> installeer een base system ZONDER extra presets (zoals een mailserver of fileserver)
> login
> apt-get install apache2
> reboot

en dan eens kijken wat er gebeurd. Je zou eerst dit kunnen doen met de normale kernel en als het blijkt te werken doe je apt-get install linux-image-2.6-smp :)

| Hardcore - Terror |

• Sendy
  • Niet online
Ik snap niet waarom je steeds apache verwijderd en NO_START steeds aanpast. Laat apache gewoon eens geinstalleerd en NO_START op 1 staan. Start even opnieuw op, en start daarna apache2 met het handje. Lees de log.

De tip van Whizzi is ook erg goed trouwens; probeer dat ook eens.

• Witlof
Sendy schreef op donderdag 28 september 2006 @ 11:56:
Ik snap niet waarom je steeds apache verwijderd en NO_START steeds aanpast. Laat apache gewoon eens geinstalleerd en NO_START op 1 staan. Start even opnieuw op, en start daarna apache2 met het handje. Lees de log.

De tip van Whizzi is ook erg goed trouwens; probeer dat ook eens.
Die optie heb ik ook al lang geprobeerd maar was geen succes. Met het handje starten gaf als resultaat dat het systeem hangt. In de Apache error log stond verder niets.

Ga vanavond gewoon eens een kaal systeem installeren, Apache erop zonder extra's, rebooten, SMP kernel erop, rebooten, extra presets/modules opgeven en nog maar eens rebooten. Zal wel vertellen waar dat fout gaat met welke meldingen in de logfiles.

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Met die SMP kernel is niks mis in ieder geval.. Ik draai al een hele poos op 2.6.8-3-SMP en Apache2, geen enkel probleem.

Wat ik ook niet snap is waarom je zo vaak wil rebooten? Het is Linux, geen Windows :X
Als de kernel eenmaal draait, is het toch goed? Why rebooten?

Probeer nou eens met je huidige install eens om de modules één voor één uit te sluiten. Dan kom je er snel genoeg achter welke module het probleem geeft.

• Sendy
  • Niet online
Witlof schreef op donderdag 28 september 2006 @ 12:17:
[...]
Die optie heb ik ook al lang geprobeerd maar was geen succes. Met het handje starten gaf als resultaat dat het systeem hangt. In de Apache error log stond verder niets.

Ga vanavond gewoon eens een kaal systeem installeren, Apache erop zonder extra's, rebooten, SMP kernel erop, rebooten, extra presets/modules opgeven en nog maar eens rebooten. Zal wel vertellen waar dat fout gaat met welke meldingen in de logfiles.
Ik geloof helemaal niet dat "het systeem hangt". Als het systeem niet hangt terwijl je boot, dan hangt het nu ook niet.

Ik wens je veel plezier met opnieuw installeren en rebooten; waarom je die moeite neemt begrijp ik alleen niet.

• Witlof
Sja, als ik veel ervaring had met linux had ik hier waarschijnlijk niet hoeven posten :$

Ik ben maar een beginner die het wel wil leren. Alleen denk ik sneller een nieuwe basis installatie uitgevoerd te hebben, dan opgezocht te hebben hoe ik jullie andere vragen kan beantwoorden, zonder er zeker van te zijn dat ik niet al ergens iets verkeerd heb gedaan. Gisteren had ik ook nog eens geprobeerd met de oude kernel op te starten (die standaard geinstalleerd was en in Grub was blijven staan naast de nieuwe kernel). Hier bleef het systeem volgens mij ook op hangen. Weet dat alleen niet meer zeker en weet ook niet of het mogelijk is dat er door een nieuwe kernel installatie dingen vervangen worden in andere delen van het systeem.

Nu heb ik dus eerst maar het systeem origineel gemaakt met een basis installatie. Niets mis mee toch? Dan heb ik wat zekerheid dacht ik.
Na de installatie heb ik voor de zekerheid nog eens een "apt-get update" en "apt-get upgrade" uitgevoerd. De standaard kernel waarop het nu draait is 2.6.8-2-386. Nu heb ik via het commando "apt-get install apache2 apache2-doc" dus Apache2 weer geinstalleerd. Met "/etc/init.d/apache2" restart kon ik nu ook nog de service opnieuw starten. Geen enkel probleem dus.

Nu heb ik een SMP kernel uitgezocht. De laatste nieuwe was 2.6.8-3-686-smp dus die heb ik dmv "apt-get install kernel-image-2.6.8-3-686-smp" geinstalleerd. Bij een nieuwe kernel moet ik wel opnieuw booten toch? Dus dat heb ik maar gedaan. En het starte nog helemaal goed op *O*

Dus dan ligt het toch aan de modules. Ik ga de regel van de howto nogmaals gebruiken om te kijken of het daarna weer 'hangt' (ik weet ook wel dat het systeem niet hangt want ik kan nog wel gewoon met CTRL + C verder). De regel ziet er zo uit:
code:
1
apt-get install libapache2-mod-php4 libapache2-mod-perl2 php4 php4-cli php4-common php4-curl php4-dev php4-domxml php4-gd php4-imap php4-ldap php4-mcal php4-mhash php4-mysql php4-odbc php4-pear php4-xslt curl libwww-perl imagemagick

Tijdens het uitvoeren van bovenstaand commando gaat er ergens een 'stop' van apache2 plaats vinden en een 'start'. Apache2 werkt dan gewoon weer goed. Vervolgens doe ik een reboot van apache met "/etc/init.d/apache2 restart" en het hangt weer 8)7 Ligt dus toch aan 1 of meerdere modules.

In /var/log/apache2/error.log staat dit dan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[Thu Sep 28 19:22:37 2006] [notice] Apache/2.0.54 (Debian GNU/Linux) configured -- resuming normal operations
[Thu Sep 28 19:23:09 2006] [notice] caught SIGTERM, shutting down
[Thu Sep 28 19:23:10 2006] [notice] Apache/2.0.54 (Debian GNU/Linux) configured -- resuming normal operations
[Thu Sep 28 19:26:56 2006] [notice] caught SIGTERM, shutting down
[Thu Sep 28 19:28:32 2006] [notice] Apache/2.0.54 (Debian GNU/Linux) configured -- resuming normal operations
[Thu Sep 28 19:32:18 2006] [notice] caught SIGTERM, shutting down
[Thu Sep 28 19:33:07 2006] [notice] Apache/2.0.54 (Debian GNU/Linux) configured -- resuming normal operations
[Thu Sep 28 19:33:15 2006] [notice] caught SIGTERM, shutting down
[Thu Sep 28 19:33:16 2006] [notice] Apache/2.0.54 (Debian GNU/Linux) PHP/4.3.10-16 configured -- resuming normal operations

Eerst eens perl disablen door voor de regels in /etc/apache2/mods-enabled/perl.conf en /etc/apache2/mods-enabled/perl.load een # te zetten. Eerst alleen de perl.load gedaan omdat ik dacht dat die het laden van de module deed. Bleek dus ook de perl.conf te moeten voorzien van een #. Eerst kreeg ik dus nog wat 'errors' en dan werkt het weer goed:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
WHNLINIS01:/etc/apache2/mods-enabled# ls
cgi.load  perl.conf  perl.load  php4.conf  php4.load  userdir.conf  userdir.load
WHNLINIS01:/etc/apache2/mods-enabled# pico perl.load
WHNLINIS01:/etc/apache2/mods-enabled# /etc/init.d/apache2 restart
Forcing reload of web server: Apache2Syntax error on line 1 of /etc/apache2/mods-enabled/perl.conf:
Invalid command 'PerlModule', perhaps mis-spelled or defined by a module not included in the server configuration
WHNLINIS01:/etc/apache2/mods-enabled# pico perl.conf
Forcing reload of web server: Apache2 ... no pidfile found! not running?.
WHNLINIS01:/etc/apache2/mods-enabled# /etc/init.d/apache2 start
Starting web server: Apache2httpd (pid 3688) already running
.
Forcing reload of web server: Apache2.
WHNLINIS01:/etc/apache2/mods-enabled#

Ben ik nu wijs genoeg om te zeggen dat het 'hangen' gebeurde door de perl-module? Of is dat te voorbarig? En wat kan ik hier tegen doen om het wel goed te laten functioneren?

• nzyme

nzyme

terror

wat je je tevens moet afvragen, heb je al die modules echt nodig :?

en ja, het lijkt er sterk op dat die perl een probleem veroorzaakt. Kortom, die dr uit en dan weer proberen. loopt het dan door weet je het zeker :)

| Hardcore - Terror |

• Witlof
Sja, heb ik die nodig. Ik weet het niet? Volgens die howto waarschijnlijk wel. Ik wil er uiteindelijk ISPConfig op gaan draaien om mijn websites makkelijk te beheren. Misschien kan dat ook met webmin of zo. Of ook zonder perl. Ik weet niet met welke achterliggende gedachte die module is toegevoegd.

Het gaat er mij om dat ik een linux webserver heb met Apache2, MySQL en PHP ondersteuning en simpel op 2 domeinen enkele subdomeinen kan draaien. Mail is niet nodig. Was aangenaam verrast met de howto alleen jammer dat het achteraf niet blijkt te werken....

• nzyme

nzyme

terror

ja dat is meestal zo met howto's ;) iig, je zou ook eens naar vhcs kunnen kijken, die heeft meer functies enzo....

mod_perl heb je vast niet nodig, php en sql mods en thats it gok ik :)

| Hardcore - Terror |

• Witlof
Nou ja, door deze problemen heb ik wel wat meer geleerd van Debian. Weet een beetje waar alles staat en hoe het ongeveer werkt. Ga vanavond nogmaals de howto stap voor stap doorlopen om te kijken of het zonder die perl-module ook werkt. Hoop dat ik hem niet nodig heb.

Als het niet lukt kan ik nog overstappen op een SuSe of zo. Daar hebben ze ook een howto van maar die heeft volgens mij weer net een iets andere opzet met bestandslokaties e.d. Ook het installeren van applicaties werkt weer wat anders.

Toch allemaal bedankt voor de hulp! Zonder jullie was ik nooit tot deze conclussie gekomen _/-\o_

• Sendy
  • Niet online
Je hebt die mod_perl inderdaad vast niet nodig, maar als je toch verder wil zoeken dan kan je nog even bij de bug reports van Debian voor libapache2-mod-perl2 kijken. Misschien staat daar iets bij. Eventueel kan je een eigen bug report invullen.

• Witlof
Zou het eigenlijk nog iets uitmaken om de distro te upgraden naar testing?

• nzyme

nzyme

terror

Witlof schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 11:43:
Zou het eigenlijk nog iets uitmaken om de distro te upgraden naar testing?
in principe niet :) je krijgt alleen nieuwere versies tot je beschikking, en daarmee meestal alleen nieuwe features.

| Hardcore - Terror |

• Witlof
nzyme schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 15:37:
[...]

in principe niet :) je krijgt alleen nieuwere versies tot je beschikking, en daarmee meestal alleen nieuwe features.
Maar voor zover ik gezocht heb op het internet, zit er ook een nieuwe perl-module in. Dit zou toch kunnen betekenen dat hierdoor mijn probleem opgelost is? Ik las net je andere topic over Etch. Dacht dat het al stable was maar dat is dus nog niet zo. Misschien ga ik het nog wel even testen om te kijken of het er door opgelost is. Anders gewoon zonder perl. Keuze genoeg om het nu werkend te krijgen in iedergeval (hoop ik ;) )

• nzyme

nzyme

terror

laat je vooral niet afschrikken omdat "het nog niet stable is" want dat is het echt wel al in grote lijen hoor ;)

| Hardcore - Terror |

• Buffy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-12-2024

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Hmmm, DAC960 RAID, daar had ik ook problemen mee toen ik Apache (en andere prorogramma's) met SSL module geinstalleerd had. Het probleem was dat tijdens het boot'en de entropy pool leeg raakte omdat de DAC960 RAID driver geen entropy data levert voor de pool.
De entropy pool wordt gebruikt voor het aanmaken van random session sleutels e.d.

Opgelost door de DAC960 Raid driver te patchen.
Was een kleine aanpassing in drivers/block/DAC960.c geloof ik, iets van SA_SAMPLE_RANDOM toevoegen bij het registeren van de Interrupthandler:
code:
1
2
  if (request_irq(IRQ_Channel, InterruptHandler, SA_SHIRQ,
                      Controller->FullModelName, Controller) < 0)

code:
1
2
  if (request_irq(IRQ_Channel, InterruptHandler, SA_SHIRQ | SA_SAMPLE_RANDOM,
                      Controller->FullModelName, Controller) < 0)

Dan worden de interrupt timings van de raid controller gebruikt om de entropy pool te vullen. Niet al te betrouwbare bron voor random getallen natuurlijk :). Als je echt betrouwbare random getallen nodig hebt dan moet je of een speciale random generator kaart/een moderne cpu aanschaffen of regelmatig op het toetsenbord rammen :-)

Dat laatste zou je misschien kunnen proberen als Apache hangt tijdens het boot'en. Als na een tijdje typen op het toetsenbord het boot'en verder gaat dan weet je of het een entropy probleem is.

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

• Witlof
Upgrade naar testing heeft in iedergeval niet geholpen ;(

Nu wilde ik die RAID-driver patchen volgens bovenstaande, maar als ik (hij stond hier in /lib/modules/2.6.8-3-686-smp/kernel/drivers/block/DAC960.ko) open met vi of pico, dan krijg ik allemaal rare tekens. Hoe werkt dat patchen? Moet ik dan de gehele kernel opnieuw compilen of zo :? Sorry, heb er niet veel kaas van gegeten helaas....

• nzyme

nzyme

terror

denk ik haast wel... wat je nu geprobeerd hebt is het direct bewerken van de kernel module, ofwel het openen van een .dll in notepad :p

je moet de source van je kernel binnen plukken en dan de patch draaien :) of een fatsoenlijke kaart aanschaffen (zoals een adaptec 2940uw om zomaar even onschuldig iets te noemen...) ;)

| Hardcore - Terror |

• Witlof
nzyme schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 07:05:
denk ik haast wel... wat je nu geprobeerd hebt is het direct bewerken van de kernel module, ofwel het openen van een .dll in notepad :p

je moet de source van je kernel binnen plukken en dan de patch draaien :) of een fatsoenlijke kaart aanschaffen (zoals een adaptec 2940uw om zomaar even onschuldig iets te noemen...) ;)
Die 2940uw heeft volgens mij geen RAID functionaliteiten ;) Heb hier ook nog een HP Smart Array 532, maar die zit in mijn dual xeon server. Dat patchen klinkt mij wel erg moeilijk. Denk dat ik toch maar gewoon ga voor het installeren van apache zonder de perl-module....
Pagina: 1