Ik heb een prosumer camera de fuji s5600. Ik ben een beetje aan het klooien met de instellingen om zo goed mogenlijke aquarium fotos te maken. Nu had ik hier op het forum gelezen dat je het best in RAW kan fotograferen omdat je dan het meest kan aanpassen. Dat heb ik vandaag dan ook geprobeert. Voor het aquarium vissies fotograferen. Stand op manual, belichtings meting op spot, iso400, f3.2 en schieten maar. Tijdens het bewerken viel me op dat er veel ruis in de uiteindelijke fotos zat, meer dan ik gewent was. Dus ff een testje, 2x dezelfde vis op de foto op dezelfde plek in het aquarium 1x Raw en 1x JPEG. De Raw geladen in photoshop cs2 en aangepast en daarna verkleint met bicubic sharper, de JPEG geoptimalizeerd door met levels te spelen en daarna op dezelfde manier verkleinen. En waarempel die JPEG (iets minder scherp) is toch een stuk prettiger om naar te kijken dan de geconverte raw. Wel heeft de Raw meer diepte maar hij bevat veel meer ruis. Wat is hier van de reden? Is de Raw converter van cs2 niet goed. Of is ruisonderdrukking in de jpeg door de camera gewoon beter? Wie kan mij helpen om het optimale uit m'n camera te halen wat betreft aquarium fotos.
1e is RAW, 2e is JPEG.

1e is RAW, 2e is JPEG.