Toon posts:

Minolta objectief naar Nikon

Pagina: 1
Acties:
  • 581 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds ik ben overgestapt naar een Nikon D70s ben ik blijven zitten met mijn Minolta 7000 met 2 objectieven, een Sigma 70-300 en een Sigma 28-105. Ik heb al een aantal malen de set geprobeerd te verkopen maar het is helder dat SLR zwaar aan het uitsterven is want het is praktisch onverkoopbaar.

Nu is mijn Nikon geleverd met de kitlens 18-70 en zo af en toe zou ik best wel een wat groter bereik willen hebben. Financiëel zit het er voorlopig helaas niet in om er een objectief bij te kopen. Het zou dus mooi zijn als ik die oude Sigma objectieven op m'n Nikon zou kunnen zetten, met name die 70-300 is best leuk. Ik heb er dan nog een hoop plezier van, hoewel het z'n beperkingen zal hebben maar wellicht is daar beter mee te leven dan de zaak voor een scheet en 3 knikkers te verkopen.

Ik heb wat gezocht naar adaptor/adapter/verloop(ring) Minolta-Nikon maar kom tot nu tot niks tegen. Ik zoek dus een verloopring om een Sigma objectief met Minolta vatting op een Nikon D70s te zetten.

Is zoiets er überhaupt, en waar moet ik dan zoeken, of welke zoektermen leveren wel iets op? Of is het er niet en/of kan het om andere redenen niet?

Verwijderd

Als je al zo'n adapter kunt vinden, zul je het hoogstwaarschijnlijk moeten stellen zonder AF en zonder lichtmeting. Dat wordt dus alleen schieten op manual...

Verwijderd

Topicstarter
Mja, dat bedoel ik met de beperkingen. Maar als ik dan wel een groter bereik krijg voor relatief weinig geld vind ik dat geen probleem.

• adoy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

Het enige wat ik zo 1,2,3 kon vinden is deze site...

http://www.cameraquest.com/adaptnew.htm

Als ik nog meer heb, dan hoor je het! ;)

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Gaat niet lukken, of de afstand sensor-vatting op de Nikon zou zoveel kleiner moeten zijn dan bij de Minolta dat er genoeg plek is voor de adapter. In theorie zou je de vatting van de Sigma's af kunnen slopen, en er een Nikon vatting voor terugplaatsen. Sigma brengt z'n lenzen tenslotte voor veel verschillende camera's uit. Vakmensen werk + onmogelijk aan de onderdelen te komen = te duur voor de waarde van de lenzen.

Verwijderd

Topicstarter
Wat bedoel je met afstand sensor-vatting? Je bedoelt de afstand van de vatting tot de sensor bij Nikon en de afstand van de vatting tot de film in de Minolta? Wat heeft dat er mee te maken, is dat i.v.m. de brandpuntsafstand o.i.d.? :? Ben redelijk n00b op dat gebied. :)

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:14
Buiten het feit om of er wel of geen ringen zijn moet je die 70-300 toch nog aardig kunnen verkopen? Als het een 70-300 apo is zeker :)

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 23:18:
Wat bedoel je met afstand sensor-vatting? Je bedoelt de afstand van de vatting tot de sensor bij Nikon en de afstand van de vatting tot de film in de Minolta? Wat heeft dat er mee te maken, is dat i.v.m. de brandpuntsafstand o.i.d.? :? Ben redelijk n00b op dat gebied. :)
Ja, precies. Een lens is gebouwd op een bepaalde afstand vatting - sensor (of film). Als je hem op een andere afstand monteert krijg je geen scherp beeld, of een macro lens.

Verwijderd

Andersom bestaan ze wel: Nikon lenzen op Minolta... :+
Maar die switch bedoelde je niet om te maken ;)

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:34

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

RedXraD schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 23:19:
Buiten het feit om of er wel of geen ringen zijn moet je die 70-300 toch nog aardig kunnen verkopen? Als het een 70-300 apo is zeker :)
de 70-300 van sigma gaat al een tijd mee, dit is waarschijnlijk een lens bedacht en gemaakt voor het digitale tijdperk. De apo lenzen zijn er pas "recentelijk". Deze lens kan maar zo 15 jaar oud zijn.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Verwijderd

Camera's verkopen met de huidige prijzen is gewoon moeilijk. Het hangt er natuurlijk ook een beetje vanaf wat je vraagprijs is. Misschien meer ermee adverteren en een wat lagere prijs inzetten. Mijn dochter was onlangs bij een fotografe op stage en die bood een Canon D20 voor 600 aan. Vond ik te duur voor zo een oud model, zeker met de komst van de Canon D400, die je al voor 620 euro met lens kan kopen.

We gaan denk ik met de camera's nu een beetje de kant op als die van pc's. Tegen de tijd dat je het verkopen wil krijg je er gewoon amper iets voor terug. Daarom is het denk ik belangrijk om ook hierin goed te investeren en het dan gelijk af te schrijven, enigste manier om er plezier in te houden :)

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:14
Ik denk dat je in de war bent met de DG coating. De APO varianten bestaan al jaren, ik heb een tijdje een 70-300 APO van toch zeker 10 jaar oud te leen gehad. Dat was een 'D' ipv een DG variant, die de verkeerde kant op draaide (inzoomen moest je rechtsom doen :P ) en enkel macro had op 300mm (i.t.t. tot 200-300mm op de 70-300apo DG).

En dat was toch ook geen slechte lens, zeker niet :)

Ik bedoel daar trouwens niet mee dat je er nog 100en euro's voor kunt vangen, maar als je hem voor 75 euro op marktplaats zet ben je hem denk ik zo kwijt :) De oude APO presteert volgens mij nog net ff wat beter dan de moderne non-APO, en daar kan je dus nog best wat voor vragen.

[ Voor 26% gewijzigd door Henk op 27-09-2006 00:48 ]

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
wat je anders misschien kan doen is voor een appel en een ei op marktplaats een oude mf teleprime van nikon kopen. Die passen gewoon op je d70, je hebt alleen geen lichtmeting (en dus geen af, maar dat lijkt me logisch :+)

Even zitten zoeken, kwam bijv deze tegen. Ok, 150e is geen appel en een ei, maar misschien kan je de verkoper overtuigen dat hij voor dat geld de lens niet kan verkopen, en wat minder bieden.

deze is ook wel mooi, en deze is ook wel leuk

Nou ja, je snapt het wel, gewoon een beetje zoeken op nikon 180mm, nikon 200mm of nikon 135mm
:)

[ Voor 36% gewijzigd door Tonio op 27-09-2006 03:21 ]

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

• adoy

adoy

TheekAzzaBreek schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 23:42:
[...]

Ja, precies. Een lens is gebouwd op een bepaalde afstand vatting - sensor (of film). Als je hem op een andere afstand monteert krijg je geen scherp beeld, of een macro lens.
Scherp beeld krijg je wel, anders zou je ook geen tussenringen kunnen gebruiken (bv. deze -> http://www.cameranu.nl/ar...ussenringenset_Nikon.html)

Het lijkt er alleen op dat niemand zijn Minolta objectieven op een Nikon wil gebruiken... :/

Verwijderd

Is het niet verkoopbaar aan een Sony Alpha bezitter..? En dan zelf een nieuwe sigma 70-300 Apo voor 200 euro (en een beetje)

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
adoy schreef op woensdag 27 september 2006 @ 08:16:
[...]

Scherp beeld krijg je wel, anders zou je ook geen tussenringen kunnen gebruiken (bv. deze -> http://www.cameranu.nl/ar...ussenringenset_Nikon.html)
En waar dacht je dat die dingen voor gemaakt zijn? Voor macro, juist. De inderdaad scherp, tot maximaal een meter of zo....

• adoy

adoy

TheekAzzaBreek schreef op woensdag 27 september 2006 @ 09:14:
[...]

En waar dacht je dat die dingen voor gemaakt zijn? Voor macro, juist. De inderdaad scherp, tot maximaal een meter of zo....
My excuses! _/-\o_ Was dat 'kleine detail' even vergeten!

Verwijderd

Topicstarter
RedXraD schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 23:19:
't zijn geen APO's in ieder geval. Maar zou ik meer vangen als ik de objectieven apart verkoop dan? Voor heel de set compleet vang ik niet meer dan 50-70 € (en dat is Minolta 7000 + 28-105 + 70-300 + 4000AF flitser en nog wat klein reut)

edit: Heb vanmiddag even rondgekeken op MP en als ik de objectieven beetje leuk kan verkopen is met gesloten beurs of kleine investering wel wat groter bereik te krijgen :9~

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2006 22:30 ]

Pagina: 1