Nieuw Core 2 Duo systeem +- 950 euro

Pagina: 1
Acties:

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 31-01 17:22
Hallo tweakers,

Ik wil graag een nieuwe computer systeem kopen(alleen een nieuwe kast) aangezien ik een beetje uitgekeken ben op wat ik nu heb(amd64 systeempje).
Nu heb ik het volgende samengesteld, alleen weet ik niet of het allemaal goed met elkaar gaat, er beter is te krijgen voor mijn budget, of er gewoon tips zijn.

Kast:

Thermaltake Soprano VB1000BWS (ATX, Geen PSU, Window, Zwart) ~63 euro

Dit vind ik zelf een mooie kast, hij heeft ook een window wat ik wel mooi vind.
Hij is ook stevig als ik de reviews lees, ook kan je alles bevestigen "zonder" schroevendraaier.
Ik heb ik niet echt vragen over, maar als hier nog wat over te zeggen is, wil ik het graag horen

Voeding

OCZ ModStream OCZ45012U, 450W (ATX) ~66 euro

Deze voeding is volgens reviews stabiel en stil.
Ook is deze voeding modulair en dat is ideaal voor mij(kabels uitpluggen die je niet nodig hebt).
Ook is ie erg goedkoop. alleen mijn vraag is, heb ik wel genoeg aan 450 watt?
Of is er een betere voeding te krijgen, voor max 100 euro.
het liefst wil ik wel dat ie modulair is, maar als ie veel beter is, dan hoeft het niet perse.

Moederbord:

Biostar TForce P965 Deluxe ~120 euro

Dit lijkt mee een zeer goed bordje aangezien het goed overklokt en stabiel is(volgens de reviews/gebruikerservaringen).
Ook is dit bordje niet zo duur, en toch een goede overklokker(met de zogenaamde stitl bios 550 fsb te halen).

Alternatieven:

Asus P5B (non deluxe)
Gigabyte GA-965P-DS3

CPU

Intel Core2Duo E6400 ~212 euro

Het lijkt me wel een beetje logisch dat ik de Core 2 Duo neem.
Ik heb de E6400 genomen omdat de E6300 niet veel goedkoper is, maar deze heeft toch weer een hogere multiplier, wat handig is bij het overklokken.
De e6600 valt (denk ik) buiten mijn budget.

RAM Geheugen

1GB x 2 (2GB) PC7200 DDR2, CL4.0 (OCZ, OCZ2N9002GK) ~214 euro

Dit geheugen is nog het enige snelle geheugen dat goedkoop is en is leverbaar.
Volgens reviews klokt het erg goed(stock is al 450Mhz), en zo is de 550 wel te halen(op 2.3v).
Dit lijkt mij een goede keus, want het is goedkoop en toch snel.
Ik dacht eerst aan G.skill geheugen of Crucial maar die zijn al gelijk 260, dat scheelt toch weer zo 45 euro.

GPU

Club3D Radeon X1900 RX 256MB DDR3 (is een x1900GT) ~185 euro

Hier twijfel ik toch wel veel, zal ik een 7900gs of een 7900gt nemen. Of toch een x1900 gt(/rx) of een x1900xt.
Ik wil +- 200 euro uitgeven(mag iets meer, als het veel beter is), en weet niet echt precies wat de beste is.
Dus hier wil ik graag wel advies op, welke raden jullie aan(voor mijn budget), en waarom? _/-\o_

HDD

Seagate Barracuda 7200.10, 320GB ~91 euro

Dit lijk me wel een goede schijf, en komt ook erg snel uit reviews.
320Gb is genoeg voor mij, dus dat zit wel goed.
Wat is volgens jullie de beste schijf op dit moment voor mijn budget(ong zelfde grote, groter is natuurlijk beter, maar moet dan ook sneller zijn, dus snelheid heeft voorrang, maar minimaal 300gb).

dvd lezer/brander

Hier weet ik niet echt wat ik moet nemen, wat is een goede lezer.
En wat is een goede brander(ik wil natuurlijk het meest mogelijk kunnen branden).
Dit moet natuurlijk niet al te duur worden.

Mijn doeleinden:

Ik wil wel kunnen gamen op dit systeempje. Ik heb een breedbeeld scherm(205bw), en daarvan is de native resolutie 1680x1050, hier wil ik dus goed op kunnen gamen, met natuurlijk op zo hoogst mogelijke settings.
Verder zit ik ook op msn, en natuurlijk gewoon te surfen op het internet.
Soms zet ik een avi om in een dvd maar verder niks met video's. Ook doe ik niks met foto's.

Graag jullie hulp.
Alvast bedankt

offtopic:
als ik nog wat ben vergeten, moet je het maar zeggen, dan update ik de startpost.
Ook worden de wijzigingen in de startpost neergezet ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Perzikvrucht op 27-09-2006 23:19 ]

Verwijderd

Zeer net systeem, alleen dat je pc7200 geheugen voor 214 euro kan krijgen vind ik wonderbaarlijk, ook heb ik gehoord dat OCZ geheugen zich bedreigt voelt samen met een core 2 duo.

Misschien kun je je kast vervangen door een antec lifestyle sonata II. Hiermee bespaar je iets en deze kast is ook aardig mooi. Je hebt dit bespaarde geld misschien nodig voor een iets betere videokaart aangezien je op 1680x1050 wil gamen. Hoewel De x1900 GT een hele goeie keuze is, zou ik toch iets meer uitgeven voor een x1900 XT, tenzij je de resolutie belangrijker vindt dan het detail. Ik denk dat je in de nabije toekomst voor games het detail al moet gaan terugschroeven

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-02 21:20
Verwijderd schreef op woensdag 27 september 2006 @ 14:57:
Zeer net systeem, alleen dat je pc7200 geheugen voor 214 euro kan krijgen vind ik wonderbaarlijk, ook heb ik gehoord dat OCZ geheugen zich bedreigt voelt samen met een core 2 duo.

.............
pricewatch: 1GB x 2 (2GB) PC7200 DDR2, CL4.0 (OCZ, OCZ2N9002GK)

Ik denk dat het niet echt klopt, of iComputers/4Launch heeft de prijs stijging nog niet ingevoerd, of het is voor 1GB. Dus matsume, informeer eens wat bij 4launch en iComputers voor meer duidelijkheid voordat je zodadelijk valse hoop schept :P.

Het is dus 214 euro voor 1GB.

• Perzikvrucht
trix0r schreef op woensdag 27 september 2006 @ 15:02:
[...]

Ik denk dat het niet echt klopt, of iComputers/4Launch heeft de prijs stijging nog niet ingevoerd, of het is voor 1GB. Dus matsume, informeer eens wat bij 4launch en iComputers voor meer duidelijkheid voordat je zodadelijk valse hoop schept :P.

aii dat is jammer. :(
Weet iemand of de prijs van het snelle geheugen(pc6400 ong) snel daalt?(wat snel geheugen is nu wel erg duur..)
Of weet iemand een goed alternatief?

• Perzikvrucht
trix0r schreef op woensdag 27 september 2006 @ 15:02:
[...]

Dat is jammer.
Weet iemand of de prijs snel daalt van snelle geheugen(ddr2, pc6400 ong)?
Of weet iemand een goed alternatief dat niet erg duur is, maar toch goed overklokt(op max 2.2v(mobo), kan dus ook pc5300 oid zijn)?

EDIT: In amerika zie ik 2x 1gb goed overklok geheugen voor iets van 240 euro, dat is erg goedkoop, dan komt eriets van 20 euro verzendkosten bij maar dan is het nog steeds erg goedkoop.
Alleen is dit wel goed/betrouwbaar etc?
En op ebay is ook wel wat te vinden voor 215 euro, is dat te vertrouwen

EDIT 2: ik denk dat ik gewoon g.skill pc6400HZ neem, is wel erg duur nu, maar ik denk ook dat ik bespaar op de kast(tip van Benny ray), ik neem die antec denk ik. maar verder nog tips/iets?

[ Voor 31% gewijzigd door Perzikvrucht op 28-09-2006 16:57 ]

• Perzikvrucht
matsume schreef op woensdag 27 september 2006 @ 16:30:
[...]

Dat is jammer.
Weet iemand of de prijs snel daalt van snelle geheugen(ddr2, pc6400 ong)?
Of weet iemand een goed alternatief dat niet erg duur is, maar toch goed overklokt(op max 2.2v(mobo), kan dus ook pc5300 oid zijn)?

EDIT: In amerika zie ik 2x 1gb goed overklok geheugen voor iets van 240 euro, dat is erg goedkoop, dan komt eriets van 20 euro verzendkosten bij maar dan is het nog steeds erg goedkoop.
Alleen is dit wel goed/betrouwbaar etc?
En op ebay is ook wel wat te vinden voor 215 euro, is dat te vertrouwen

EDIT 2: ik denk dat ik gewoon g.skill pc6400HZ neem, is wel erg duur nu, maar ik denk ook dat ik bespaar op de kast(tip van Benny ray), ik neem die antec denk ik. maar verder nog
tips/iets?
Iemand nog?

Verwijderd

Zal ik je nog even proberen te helpen.

Ik had laatst voor iemand anders berkendend dat PC5300 genoeg was om tot 3.0 GHZ over te clocken. Wil je echter verder naar 3.6 GHZ heb je PC6400 nodig. Ik laat nu de multiplier even buiten beschouwing, die kun je namelijk naar beneden schroeven, zodat je met een FSB van 400MHz er minder dan 3.6 GHz uit kan krijgen.

De prijs van PC6400 geheugen is meestal rond de 250 euro, er zijn goedkopere tijden geweest. Dit is wel goed voor een aardige overclock. Ik weet niet of je dit er voor over hebt. Het genoemde G.Skill geheugen lijkt me een hele goede keus

Neem trouwens een brander van BenQ de DW1655 is zeer populair op het moment.

Zou je niet wat geld vrijmaken om te investeren in wat cooling voor je box. Ik kan namelijk aan je PC7200 geheugen zien dat je flink wilt overclocken

Ik vind het echt een heel net systeem, over het moederbord kan ik je niet veel vertellen, maar lijkt me echt wel ok! Ik denk dat ik je met de meeste punten wel geholpen heb

EDIT:
Gelukkig zie ik het meteen. Over dat overclocken, dat was met de e6600 die heeft een multiplier van 9 en die van jou 8, dus dan zal het bij jou bij P5300 8x333=2664 MHZ zijn of PC6400 8x400=3200MHZ. Je wilde ook nog je geheugen overclocken zie ik, ik denk dat dat een beetje overdreven is.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2006 20:58 ]

Verwijderd

Hallo matsume,

Ben zelf niet zo'n grote kenner, majah, misschien heb je er wat aan. Kwam bij een Duitse shop terecht die veel levert van wat jij zoekt. Met een goedkopere voeding kom ik op € 1013,53.inclusief bouw (€ 10,-) & verzendkosten naar Nederland € 17,50), met een voeding in jouw prijsklasse wordt het: € 1048,78. Niet helemaal € 950,- (ehum...), maar je gaf aan dat er wat GPU ruimte zit, dus je budget bied wat speling? Zo snuffelend in de Pricewatch lijkt het me dat je de verzendkosten ook buiten beschouwing hebt gelaten, dus al met al niet onaardig gevonden, lijkt me. Of dit een goed en betrouwbaar adres is kan ik je ook niet vertellen: 0 meldingen in de Shopsurvey. Dat moet je eerst maar eens uitzoeken. Ik wil ook geen reclame maken voor deze shop (voor 't zelfde geld is het een rotwinkel!), maar ik kwam zo veel onderdelen uit jouw lijstje tegen dat ik je er toch op wou wijzen. Anyway, kijk maar ff:

- CPU:

Int. C2D E6400: € 208,79 (!)

- CPU Cooler:

Arctic Freezer 7 Pro S775: € 14,78

- Moederbord:

Asus P5B S775 Intel P965, ATX: €126,99 (!)

Onder andere beter overklokbaar dan die Biostar.Maar vergelijk zelf maar:

http://www.hardwarezone.c...ew.php?id=1958&cid=6&pg=9
[Edit het betreft hier de DeLuxe versie... 8)7 ]
http://www.hardwarezone.c...es/view.php?cid=6&id=2039

- Geheugen:

2 X Corsair 1024MB DDR2 XMS2 CL-5 PC6400/800: € 275,80

- Behuizing:

Die zwarte Thermaltake Tsunami die je oorspronklijk wou:€ 60,88

- Voeding:

Tja, hier kan ik de fout mee ingaan (je hebt je er behoorlijk in verdiept!), maar ik kwam op deze:

XSilence Power 550W: € 34,72

Wellicht (??) dat deze in de buurt komt met jouw oorspronkelijke voeding?:

BE Quiet! Blackline 470W/ BQT5: € 69,97

- GPU:

Het volgende minpuntje in dit lijstje.... 'Liefertermin unbekannt'!

Club3D Radeon X1900 RX GT ATI X1900GT, 256MB PCIe: € 173,19 (!)

Deze is wel leverbaar, maar kost meteen € 227,29: EVGA e-GeForce 7900GT, 256MB

- Harde schijf:

Die Seagate Barracuda uit jouw lijstje: € 90,99

- DVD brander:

Helaas geen BenQ 1655, maar met de NEC ND 4571 (€39,98) zit je nog steeds goed hoor. Heb deze wel, net als jij (!!), buiten het budget gelaten.

Nogmaals, ik wil écht geen reclame maken voor die shop. Nou, op hoop van zegen dat ik niet meteen een ban aan m'n broek heb bij m'n eerste post, dit is em:

http://www1.hardwareversand.de/6V3nRKmDG0hHua/2/home.jsp

Hopelijk heb je er wat aan!

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 14:35:

- Voeding:

Tja, hier kan ik de fout mee ingaan (je hebt je er behoorlijk in verdiept!), maar ik kwam op deze:

XSilence Power 550W: € 34,72

Wellicht (??) dat deze in de buurt komt met jouw oorspronkelijke voeding?:
Een goede 550Watter voor 35 euro? Pfff. Teneerste ken ik dat merk niet en ten tweede is het te goedkoop voor een voeding. Het zal wel zo'n prutvoeding zijn. Zo'n ding dat niet eens 300 watt haalt.

Verwijderd

Een goede 550Watter voor 35 euro? Pfff. Teneerste ken ik dat merk niet en ten tweede is het te goedkoop voor een voeding. Het zal wel zo'n prutvoeding zijn. Zo'n ding dat niet eens 300 watt haalt.
Relax! Vandaar dat ik al aangaf dat ik hiermee in de fout kan gaan (zucht...). Waarom dan toch vermelden?

LC Power: pricewatch: LC-Power LC6550 - Gold, 550W (ATX12V 2.0)

Review: http://www.teccentral.de/...-LC6550-Power-Silent.html (Beeindruckend!)

'Ken ook iemand die daar zeer tevreden mee is. 't Zegt alleen natuurlijk idd. niets over die XSilence, vandaar mijn voorzichtigheid, snap ie?! Daarom ook de vermelding van die BEQuiet! die bij de gequote zin: "Wellicht (??) dat deze in de buurt komt met jouw oorspronkelijke voeding?" hoort.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2006 15:44 ]

• Perzikvrucht
Aangezien de prijs van het geheugen nu erg hoog is, en de verwachtingen zijn dat in de kerst de prijzen dalen denk ik dat ik mijn pc maar uitstel.
Mijn vraag is ook aan jullie: heb ik eigleijk wel zo'n pc nodig?
Ik heb nu:

Amd64 3000+
1024mb hyperx
A8N-sli
6800gt
320gb hdd(hitachi)

• BlooDbeak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-01-2025
Zijn er dingen die je met je PC nu niet kunt doen en die je wel wil doen?
Zo ja koop een nieuwe

Verwijderd

matsume schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 17:53:
Aangezien de prijs van het geheugen nu erg hoog is, en de verwachtingen zijn dat in de kerst de prijzen dalen denk ik dat ik mijn pc maar uitstel.
Mijn vraag is ook aan jullie: heb ik eigleijk wel zo'n pc nodig?
Ik heb nu:

Amd64 3000+
1024mb hyperx
A8N-sli
6800gt
320gb hdd(hitachi)
Je hebt helemaal gelijk (denk ik... ofzo!)! Tenminste, ligt eraan wat je nu eigelijk wil?? € 250,- - € 275,- is natuurlijk belachelijk veel voor wat fatsoenlijk geheugen. Als je toch tot de kerst wacht zul je evt. zien dat die C2D CPU's ook (licht) zullen dalen, i.v.m.: nieuws: Intels quadcoreprocessors in de startblokken. Je zou dan waarschijnslijk voor die € 950,- (incl. bijna alles), als het mee zit, klaar kunnen komen. Dus als je de tijd & ruimte hebt om nog fftjes te wachten, okay. Houd er wel rekening mee dat je, voor je 't weet. eindeloos aan het wachten kunt gaan. De PC van morgen is ALTIJD ( :*) ) beter dan die van vandaag!

Anyway, ga 's ff voor de sport in op mijn lijstje (als ware de tijdsuimte van levensbelang zoude zijn). Wat vind je ervan? Kun je er wat mee? Hoe kijk je tegen de prijs aan? En... wat heb je nu wel en niet precies in je budget meegenomen in die lijst voor +/- € 950,-?

PS: Neem je die Hitachi als 2nd schijf mee? Kan dat? En, oh ja ('k lees 'em net), goeie vraag/opmerking van BlooDbeak_Onno! Maar ja Onno, geduld is een schone zaak, timing is nog cleaner!

Oh ja, niet tevreden met die 6800GT?

• Perzikvrucht
Verwijderd schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 18:36:
[...]

Je hebt helemaal gelijk (denk ik... ofzo!)! Tenminste, ligt eraan wat je nu eigelijk wil?? € 250,- - € 275,- is natuurlijk belachelijk veel voor wat fatsoenlijk geheugen. Als je toch tot de kerst wacht zul je evt. zien dat die C2D CPU's ook (licht) zullen dalen, i.v.m.: nieuws: Intels quadcoreprocessors in de startblokken. Je zou dan waarschijnslijk voor die € 950,- (incl. bijna alles), als het mee zit, klaar kunnen komen. Dus als je de tijd & ruimte hebt om nog fftjes te wachten, okay. Houd er wel rekening mee dat je, voor je 't weet. eindeloos aan het wachten kunt gaan. De PC van morgen is ALTIJD ( :*) ) beter dan die van vandaag!

Anyway, ga 's ff voor de sport in op mijn lijstje (als ware de tijdsuimte van levensbelang zoude zijn). Wat vind je ervan? Kun je er wat mee? Hoe kijk je tegen de prijs aan? En... wat heb je nu wel en niet precies in je budget meegenomen in die lijst voor +/- € 950,-?

PS: Neem je die Hitachi als 2nd schijf mee? Kan dat? En, oh ja ('k lees 'em net), goeie vraag/opmerking van BlooDbeak_Onno! Maar ja Onno, geduld is een schone zaak, timing is nog cleaner!

Oh ja, niet tevreden met die 6800GT?
Ik ben er wel tevreden mee, alleen is het zo dat ik op mijn resolutie niet heel veel meer aan kan zetten(medium ong). Ook heb ik liever dual core aangezien ik soms 2 dingen tegelijk wil doen(dvd encoden en game oid), en dan is duo core wel een must. Natuurlijk kan ik dan voor de AMD x2 gaan, maar aangezien ik s939 is koop ik eigelijk al een "doodgaande' product.
Daarom lijkt mij het handiger om te wachten tot december.
Dan lijken mij idd de prijzen van alles naar beneden zijn, dat is natuurlijk weer gunstig voor mij.

Alleen nog iets. weet iemand toevallig hoeduur die quadcores worden??(gerucht of uitgelekt oid) echt heel duur?(2x de core 2duo bv) of valt het nog mee?

• Perzikvrucht
Ik had nog een vraagje.
Kan ik beter 1x Seagate Barracuda 7200.10 (16mb) voor ong 91 euro nemen, of 2x Maxtor Diamondmax 10 160gb(8mb) voor ong 2x 53 euro, in raid.

Wat is dan sneller, want je krijgt hetzelfde aantal GB's voor ong hetzelfde aantal euro's.

En is dit een goede keuze(2x maxtor diamondmax 10) of kan ik beter voor een andere 160gb hdd gaan(ong zelfde prijsklasse, dus kan ook nog 2x Hitachi T7K250 160gb(8mb)). Alleen het verschil met die is, de maxtor heeft NCQ en RoHS, de hitachi niet, alleen weet ik niet wat dit inhoud.. :D

en wat is stiller?

ps ik wil 2x hdd's in raid gaan draaien

[ Voor 8% gewijzigd door Perzikvrucht op 01-10-2006 10:55 ]

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:51

Cheezus

Luiaard

2x een maxtor in Raid lijkt me in de meeste gevallen wel sneller.

NCQ = Native Command Queing, wat snelheids winst op kan leveren doordat de kop efficienter heen en weer wordt gestuurd.
RoHS = Restriction of Hazardous Substances, oftewel nieuwe regeltjes om giftige stoffen in elektronica terug te dringen. Qua performance heb je daar dus weinig aan :)
Pagina: 1