[HD] Is deze configuratie mogelijk qua HD's en features?

Pagina: 1
Acties:

• Beunhaas1
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 31-01-2023
Beste mensen,

Ik heb al aardig wat research gedaan over wat dat mooie RAID nou is. Dit is me ondertussen helemaal duidelijk geworden. Voor diegene die het nog niet weten, een van de links:

http://nl.wikipedia.org/w...rray_of_Independent_Disks

Maar is het mogelijk een Western Digital 74GB Raptor (10.000 rpm) SATA als boot disk te gebruiken en daarnaast 2x Maxtor 250 GB (7.600 rpm) IDE in RAID-0 voor data opslag te gebruiken?

Is het hiernaast ook mogelijk om AHCI te gebruiken? Dit schijnt een performance boost te geven? (Naar mijn weten overigens alleen voor SATA schijven icm Intel Matrix Storage technology.)

Als moederbord gebruik ik de Asus P5W DH deluxe, heeft onboard RAID. (Ik gebruik verder geen andere RAID controllers.)

Ik zie door de bomen het bos niet meer, dus het zou erg fijn zijn als jullie het een beetje kunnen verduidelijken :).

http://www.asus.com/produ...48&model=1198&modelmenu=1

hoi

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Heb je trouwens de FAQ van dit forum gevonden met daarin de verwijzing naar de RAID-FAQ?

En ja, SATA Boot naast een IDE RAID kan mits je MB een IDE RAID aan boord heeft.

[ Voor 32% gewijzigd door Guardian Angel op 26-09-2006 21:54 ]

ARME AOW’er

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 20:25
Zie Guardian Angel ^^

Opmerking daarbij: zo te zien ondersteunt jouw moederbord (en bij mijn weten alle nieuwe Asus planken) geen IDE raid en alleen nog maar SATA raid. Valt mij zelfs mee dat die nieuwe Asus moederborden überhaupt nog een IDE connector hebben, alhoewel ik zelfs 1 kanaal weinig vind..

• Beunhaas1
Postman schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 21:56:
Opmerking daarbij: zo te zien ondersteunt jouw moederbord (en bij mijn weten alle nieuwe Asus planken) geen IDE raid en alleen nog maar SATA raid. Valt mij zelfs mee dat die nieuwe Asus moederborden überhaupt nog een IDE connector hebben, alhoewel ik zelfs 1 kanaal weinig vind..
RAID Support: JBOD Support • IDE RAID 0 • IDE RAID 1 • IDE RAID 5 • SATA RAID 0 • SATA RAID 1 • SATA RAID 10

linkje: http://www.dealtime.com/x...Express-WiFi-Dual-Gigabit

Het moederbord ondersteunt dus wel IDE RAID. En het heeft zelfs 2 IDE aansluitingen op het moederbord :).

Enig idee waar ik die FAQ kan vinden? voor zover deze geschikt is voor de huidige situatie?

[ Voor 5% gewijzigd door Beunhaas1 op 26-09-2006 22:23 ]

hoi

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

RAID FAQ

En als de specs kloppen dan is er geen enkel probleem. :)

[ Voor 50% gewijzigd door Guardian Angel op 27-09-2006 04:11 ]

ARME AOW’er

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Postman schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 21:56:
Zie Guardian Angel ^^

Ik heb ook een betrekkelijk nieuw asusbord (A8N32 SLI) en bij mij weten ondersteund deze ALLEEN de raidcontroller via SATA
Tevens heb ik ook 2 ide aansluitingen net als de TS maar nooit geprobeerd eigenlijk maar ik weet vrijwel zeker dat de ide connectors geen RAID ondersteunen in wat voor vorm dan ook.
wat dat betreft ga ik in je redenatie mee en is het niet mogenlijk een RAID 0 config op te zetten op de ide connectors.
Verder vind ik het vreemd dat de TS een RAID 0 config als opslag wil creeren want zo veilig vind ik dat persoonlijk niet maar dat is ieder zijn eigen keuze natuurlijk.

Even een tip naar de TS
Wanneer je een RAID config wil op gaan zetten en je installeert je windows dan vraagt hij om je aangemakate raiddisk.
Ten tijde dat je deze disk aanmaakt staat er resoluut bij dat het om een SATA controller gaat.
Heb toevallig mijn RAID config aangemaakt afgelopen zondag 24-09-2006 zodat ik weet waarover het gaat.
Ik vrees dat het dus niet gaat lukken met wat jij wilt realiseren.
Verder denk ik dat je beter af zal zijn door deze 2 harde schijven afzonderlijk te laten draaien als je data je lief is maar dat is puur mijn persoonlijke mening.

computer voor alle werkzaamheden

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

En dan vul ik ^^ aan met de opmerking dat voor puur data opslag een RAID1 niet zo gek is. Kost je wel de capaciteit van één HD maar als de data belangrijk is, is de prijs geen belemmering lijkt me. Overigens blijft daarnaast een backup op CD/DVD/TAPE aan te bevelen.
Intel ICH7R South Bridge:
*1 x UltraDMA 100/66/33
*3 x Serial ATA 3.0Gb/s with Intel® Matrix Storage Technology with RAID 0, 1, 5 support
Jmicron JMB363 controller
*1 x UltraDMA 133/100/66
*1 x External Serial ATA 3.0Gb/s (ASUS SATA-on-the-Go) and 1 x Serial ATA 3.0Gb/s with RAID 0, 1, JBOD support
Silicon Image 4723 Hardware RAID controller (ASUS EZ-Backup)
*2 x Serial ATA 3.0Gb/s with RAID 0, 1 support
*Support RAID 10 cross Intel® ICH7R and Silicon Image 4723 controller
van http://www.asus.com/produ...el=1198&l1=3&l2=11&l3=248

RAID via IDE is dus onmogelijk.

[ Voor 53% gewijzigd door Guardian Angel op 27-09-2006 05:18 ]

ARME AOW’er

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Guardian Angel schreef op woensdag 27 september 2006 @ 05:11:
En dan vul ik ^^ aan met de opmerking dat voor puur data opslag een RAID1 niet zo gek is. Kost je wel de capaciteit van één HD maar als de data belangrijk is, is de prijs geen belemmering lijkt me. Overigens blijft daarnaast een backup op CD/DVD/TAPE aan te bevelen.
Wat voelt dat goed dat ik niet de enigste gek ben die rond deze tijd zit te posten :+
verder ga ik met je redenatie mee :>

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

offtopic:
Zag je topic over die Hightpoint en ik DL wel even de handleiding

ARME AOW’er

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Guardian Angel schreef op woensdag 27 september 2006 @ 05:19:
offtopic:
Zag je topic over die Hightpoint en ik DL wel even de handleiding
bedankt :)

• dudok12
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-10-2025
De TS wil RAID 0 voor *data opslag*... Lijkt mij riskant, maar als je een 500 GB backup disk hebt, is het wellicht te doen...

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

dudok12 schreef op woensdag 27 september 2006 @ 09:01:
De TS wil RAID 0 voor *data opslag*... Lijkt mij riskant, maar als je een 500 GB backup disk hebt, is het wellicht te doen...
Ik zou er gewoon geen RAID array van maken. Het is de dataopslag, nothing more.. Gewoon 2 schijven er aan hangen en als er dan 1 stuk gaat heb je de helft van je data nog.

• Beunhaas1
Hmmm, vreemd dat sommige sites toch vermelden dat IDE RAID wel mogelijk is.
Ik durf ook eerlijk toe te geven dat IDE een beetje verouderd begint te raken, maar ik heb nog 2x 250 GB liggen en is het dus een beetje zonde om daar geen gebruik van te maken.
Het leek mij wel eens leuk om eens RAID te proberen, om zo de beloofde prestatie winst te ervaren, en het is simpelweg handig om 1 HD van 500 te hebben i.p.v. 2 van 250.
En qua data is het waarschijnlijk merendeels films, muziek, games, en wat download content.
Mijn belangrijke data bewaar ik liever op de Raptor, en uiteraard op een Ext. HD.
Maar het idee van RAID gaat dus niet op, jammer genoeg!

Ik wil jullie hartelijk bedanken voor de nodige adviezen _/-\o_

hoi

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-02 16:31

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Er zijn kleine IDE > SATA adaptertjes, waarmee je je oude IDE (PATA) schijven gewoon op diezelfde onboard SATA controller aansluiten kunt :)

Afbeeldingslocatie: http://www.conceptronic.net/site/images/userpics/produkten//CSATAC2/CSATAC2-1a.gif

http://pda.tweakers.net/?pricewatch/63173/
Beunhaas1 schreef op woensdag 27 september 2006 @ 11:54:
Maar het idee van RAID gaat dus niet op, jammer genoeg!
.. met behulp van die eerder genoemde Intel Storage Matrix kun je zowel een RAID 0 als RAID 1 partitie aanmaken op die 2 schijven NAAST die ene losse Raptor.

:)

[ Voor 38% gewijzigd door Alfa Novanta op 27-09-2006 12:09 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Pagina: 1