Toon posts:

x1900xt problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hey guyz,
ik heb sinds kort de x1900xt van sapphire met een core2duo processor. op zich een gode configuratie
het probleem is echte dat gedurde het spelen van spellen als gta san andreas, gtr2 en age of empires dat ik van tijd tot tijd last krijg van een vastlopen beeld.
ik heb de neiuwe catalyst drivers geinstalleerd (6.9) en ook directx is up to date.
op de 6.8 drivers had ik hetzelfde probleem
weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn?

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:56

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Brakke voeding misschien? Mijn glazen bol is kapot vandaag ;) . Je moet ff wat meer info geven.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry my bad,
heb een 470 wat voeding van coolermaster, asus p5b mb 1 gig ram sapphire x1900xt e6300 core2duo dit alles getopt met een 320 gig sata hdd;)

is er een programma waarmee ik diagnostiek zou kunnen doen? naar processen die niet optimaal verlopen??

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Voltages checken, temperaturen checken... Allerlei standaard dingetjes die je kunt doen. Had je ook kunnen vinden met de search ;) Gebruik bijvoorbeeld Speedfan.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Check ff de temps van de CPU en GPU.

Edit: Weer te laat :P

[ Voor 25% gewijzigd door PilatuS op 26-09-2006 21:19 ]

• LoWang
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-07 14:16
Ik heb een soortgelijke configuratie hier en bij mij loopt het beeld vast (freezed) als ik mijn videokaart te hoog heb overgeklokt. Volgens Rivatuner en Atitool wordt hij wel tot over de 90 graden, dit met open kast. Als ik hem iets minder overklok zodat hij nog goed werkt wordt de kaart nog steeds in de 80 graden. Volgens mij zou het wel eens een hitte probleem kunnen zijn. Heb je wel een aantal casefans in je kast zitten?

Verwijderd

Topicstarter
oki guyz ik zal ff checken wat speedfan doet.
ennuh ik heb in totaal 3 casefans in me kast zitten heb die soprano kast.
maar het gekke is als ik speel dan wordt het beeld na een tijd heel erg schokkerig en dan is het onmogelijk om ook maar iets te kunnen doen.
na aan tijdje (binnen een minuut) kan ik weer normaal verder waarna het na een tijdje weer begint.

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-07 21:03
Zou het niet kunnen zijn dat in de tijd dat je niks kunt, de videokaart ff ophoudt met optimale prestaties leveren om zijn warmte kwijt te kunnen, en daarna (als hij wat verder is afgekoeld) weer verder gaan met prestaties leveren totdat hij weer te warm wordt?

Ik zou zeggen zet je kast open, en mik zo nodig een tafelventilator op je systeem, zodat je voldoende airflow hebt (en zeker bij je videokaart).

Verwijderd

Topicstarter
daar zat ik ook aan te denken maar het stomme is dat het zelf bij een spel als age of empires problemen geeft.terwijl dat nou niet echt een hoogdravend grafisch spel is.
het probleem met de kast open gooien is echter, dat ik zo een dubbele videokaart heb dus eentje die 2 sloten inneemt vanwege de air intake aan de ahterkant dus een ven erop zetten lukt niet echt

• RoD
  • Niet online

RoD

Als je nou eerst eens Speedfan download, voltages bekijkt en temperaturen onder load bekijkt, en dan weer eens post. Of doe eerst eens een search op GoT voor vergelijkbare gevallen.

Verwijderd

Topicstarter
jah sorry heb onder tussen speedfan gedownload
krijg de volgende waardes
cpu genruik rond 60 procent
hdd temp 30 graden
systeem temp 38 graden
core a 2,29 v
core b 3,65 v
van de videokaart kan ik niets terug zien.
ook atitool kan mijn videokaart niet herkennen:s
bij settings herkent ie wel een videokaart maar geen device ID.

• RoD
  • Niet online

RoD

En de voltages van de voeding? De juiste drivers voor je videokaart geinstalleerd?

Verwijderd

Hoe warm wordt je cpu eigenlijk? (Stressed)
En draai eens een 3dmark05 test, en post de score eens hier (en hoe loopt dat)

• Tenesmia
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-03 14:43

Tenesmia

First Sergeant

Weet je hoe heet je VGA kaart wordt, en of het fannetje wel mooi opspint ?
Ik heb dezelfde graka, en die wordt ruim 90 graden stressed ... het is me ook opgevallen
dat hij bij sommige spellen met de 6.9 en 6.8 drivers ( Halflife 2 hier ) vastloopt op 1280 x 1024, maar het prima doet op 1600 x 1200 bij mij ... vaag in ieder geval, heb je andere ( ook hogere dus ) resoluties geprobeerd ?

Ad Astra Per Aspera

Verwijderd

Topicstarter
+3.3v: 3.25v
+5v: 5.46v
+12v: 13.38v
-12v: -12.86v
-5v: -5.52v

• koosjebram
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-01 12:55
Neemt nou niemand de moeite om de Fan settings van een X1900XT(X)aan te passen?
Scheelt al gauw 20 graden....wel een bult herrie erbij maar ja
Ik kan met de laatste Atitool beta fan settings aanpassen,moet ik alleen Atitool pas opstarten vlak voordat ik een spel speel omdat ie anders op 3dclocks blijft staan 8)7
90 graden lijkt mij niet gezond voor zo'n kaart alhoewel ze het op stock settings ook worden...
Je kan temperaturen van je Videokaart ook checken met Rivatuner...

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:11
Verwijderd schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 21:58:
+5v: 5.46v
+12v: 13.38v
-12v: -12.86v
-5v: -5.52v
sjow... flinke voltages
Waar heb je dit uitgelezen? lees desnoods ff in de bios de voltages af, kijken of ze een beetje overeenkomen.

Voor zover mij bekend zit de 12v VEEL te hoog, 12.50 a 12.60 is toelaatbaar, maar daarboven is het toch niet lekker.....

Kijk desnoods even met een externe voltmeter wat het echt is, voor je de winkel omverloopt.

• LoWang
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-07 14:16
Speedfan detecteerd een hoop verkeerd bij de P5B (bij mij dan). Download eens Rivatuner en Asus probe II. Die geven wel alles correct aan.

Verwijderd

Topicstarter
waar zou dat aan kunnen liggen? dat die voltages te hoog zijn? en zal zo ff kijke in de bios settings kijke wat die zegt.
trouwens weet iemand waarom ik met atitool mijn videokaart niet herkend wordt?

• RoD
  • Niet online

RoD

Kijk liever in de bios, die is vaak accurater. Die 12V gemeten met Speedfan is inderdaad te hoog. Dus even in de bios kijken om te checken of het wel klopt.
Verwijderd schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 22:07:
waar zou dat aan kunnen liggen? dat die voltages te hoog zijn? en zal zo ff kijke in de bios settings kijke wat die zegt.
trouwens weet iemand waarom ik met atitool mijn videokaart niet herkend wordt?
Sja, de voeding kan gewoon brak zijn. Heb je nou voor je videokaart je drivers goed geinstalleerd, zoals ik al vroeg?

[ Voor 58% gewijzigd door RoD op 26-09-2006 22:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
jah sorry had eerst catalyst 6,8 daarna 6,9 geinstalleerd beide hetzelfde resultaat:s snap er niets meer van

Verwijderd

Topicstarter
ok heb net pcprobe geinstalleerd van asus en die geeft toch ietwat andere waardes af
Vcore: 1,27V
+5v: 5.15v
+12v: 12.04v
cpu 41 graden

• RoD
  • Niet online

RoD

Bios is vaak het meest precies. Kijk daar ook nog even.
Anders zal het je videokaart wel zijn. Wellicht dat de fan niet helemaal 100% werkt.

[ Voor 43% gewijzigd door RoD op 26-09-2006 22:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
ben momenteel 3dmark05 aan het downloaden dus zal zo pc opnieuw opstarten.
weet iemand hoe ik die fan speeds van mijn viedokaart kan veranderen?

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-07 10:11

frankknopers

Goud is geen geld

Klinkt meer als CPU throttling. Een desktop VGA kaart kan volgens mij niet eens vertragen, hij kent hoogstens een 2D en een 3D mode. Zodra de videokaart te heet wordt krijg je een VPU recover error, artifacts of valt het systeem gewoon uit. Een CPU kan wel throttlen als deze warmer wordt dan een bepaalde grens (70 graden ofzo). Check eens of de heatsink van je CPU ook warm is, zo niet dan is deze niet goed geinstalleerd.

Als de temperatuur geen probleem is moet je inderdaad eens kijken bij de voeding.

Goud is geen geld

Verwijderd

Topicstarter
kan ik dat controleren door tijdens 3dmakr05 asus probe aan te zetten en te kijken wat er gebeurd?

• RoD
  • Niet online

RoD

3D Mark belast vooral je videokaart (ook al zijn er wel cpu tests) dus dan is het wel handig dat je dan weet wat er met de temperatuur gebeurd. En die kon je niet zien zei je.
Maargoed, als je pc dan vastloopt oid, is dat ook al een indicatie.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een score van 8093 met 3dmark 2005
de cpu warmte blijft stabiel op 45 graden.
en zojuist gebeurde iets heel raars; het beeld viel even weg om vervolgens weer terug te kome binnen een halfe seconde terwijl ik dit typte.

this is getting creepy

Verwijderd

Topicstarter
nobody there anymore??

• RoD
  • Niet online

RoD

Hallo zeg, 20 minuten? Het is hier geen helpdesk.
Dat klinkt als óf een brakke voeding óf een brakke videokaart. Je hebt ook nog steeds niet de voltages gegeven zoals die in je bios staan.

Probeer eens te testen met een andere videokaart, mocht je die hebben liggen, of misschien zelfs een andere voeding. Dat zou het een en ander uit kunnen sluiten.

Verwijderd

Topicstarter
jah sorry ben soms een beetje ongeduldige excuses.
anyways ik heb gekeken naar de voltages van mijn bios en die zijn precies die van asusprobe.
de waardes die speedfan aangaf klopte dus niet.
de 12v is in de bios 12,038v

edit: hebt verder geen andere voeding of videokaart dus dat is een beetje rot.
weet jij trouwens welk programma ik kan gebruiken om mijn grafische fan in te stellen?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2006 23:17 ]

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:50
Test je geheugen eens met memtest, ik heb hetzelfde probleem als mijn geheugen op 400mhz (standaard speed) ik ben nu aan het kijken op welke instelling hij problemen begint te geven =(

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Verwijderd

Topicstarter
volgens mij draait mijn geheugen op 533 mhz zal eens memtest proberen.
but again hoe kan ik mijn instellingen van de fan van mijn videokaart wijzigen?

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-07 10:11

frankknopers

Goud is geen geld

Verwijderd schreef op woensdag 27 september 2006 @ 19:07:
...instellingen van de fan van mijn videokaart...
ATiTool 0.25 Beta 15 :z

Goud is geen geld

• PilatuS
  • Niet online
Welke CPU heb je ? Die 3dmark05 score is namelijk behoorlijk laag voor die GPU.
Zonder overklok haal ik al makkelijk 11.000 met mijn X1900XT.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een core2duo e6300.

ik krijg ook steeds meer het idee dat het aan de processor ligt. het blijft wel netjes op tempratuur enzo, maar hij zit regelmatig op 100 procent

Verwijderd

PilatuS schreef op woensdag 27 september 2006 @ 19:35:
Welke CPU heb je ? Die 3dmark05 score is namelijk behoorlijk laag voor die GPU.
Zonder overklok haal ik al makkelijk 11.000 met mijn X1900XT.
Ik haal 10333 in 3dm05 met een x1900xt, e6600, 2gb ocz platinum pc6400.
In ' 06 haal ik maar 4500 marks.
Ook staat bij ati tool dat mijn core en mem clock 500-600 is.
Moet dit niet veel hoger zijn? Ook staat in ati tool dat hij over 16 shaders beschikt. Misschien is dit voor 2d in windows maar hoe OC ik hem dan in 3d mode en hoe weet ik dat ie op de "gewone" speeds loopt?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2006 21:53 ]

• PilatuS
  • Niet online
Je 06 score is wel erg laag. Die 05 kan nog wel kloppen opzich. Ik draai wel met de E6600 op 3.1GHz wat voor een hogere score zorgt. Ik heb 05 niet gedraait met de CPU op stock, wel met de GPU op stock.

Dat er bij ATI tool staat dat ie op 500/600 loopt klopt gewoon want dat hoort idd bij 2D. Zodra je een 3D app gaat draaien gaan die snelheden omhoog.
Het oc'en van de kaart kan je met Rivatuner doen. Ik heb waterkoeling dus bij mij is de temp geen probleem maar met lucht zal ik wel ff opletten.

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 22:51:
ik heb een score van 8093 met 3dmark 2005
de cpu warmte blijft stabiel op 45 graden.
en zojuist gebeurde iets heel raars; het beeld viel even weg om vervolgens weer terug te kome binnen een halfe seconde terwijl ik dit typte.

this is getting creepy
beetje laag, ik heb met een 4200+ @2,5ghz en x1900xt @ stock al 11000 punten in 3dmark05
(wel AM2 met DDR2 geheugen)

http://specs.tweak.to/15535

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op woensdag 27 september 2006 @ 21:13:
ik heb een core2duo e6300.

ik krijg ook steeds meer het idee dat het aan de processor ligt. het blijft wel netjes op tempratuur enzo, maar hij zit regelmatig op 100 procent
En welk proces neemt zoveel van je proc dan?
Verwijderd schreef op woensdag 27 september 2006 @ 21:46:
[...]

Ik haal 10333 in 3dm05 met een x1900xt, e6600, 2gb ocz platinum pc6400.
In ' 06 haal ik maar 4500 marks.
Ook staat bij ati tool dat mijn core en mem clock 500-600 is.
Moet dit niet veel hoger zijn? Ook staat in ati tool dat hij over 16 shaders beschikt. Misschien is dit voor 2d in windows maar hoe OC ik hem dan in 3d mode en hoe weet ik dat ie op de "gewone" speeds loopt?
Waarom kaap je dit topic met vraagjes die je best even zelf kunt opzoeken?

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-07 08:30

Vuurvoske

Nunquam cede!

weet je wat ik trouwens ook heb bij die x1900xt, als ik van het windows laden naar het inlogscherm ga, dan gaat het scherm heel kort in slaapstand. Ook bij het opstarten van games gebeurt dit... Weet iemand toevallig waar dit aan ligt?

Beroeps brabander

Verwijderd

RoD schreef op woensdag 27 september 2006 @ 23:26:
[...]

[...]

Waarom kaap je dit topic met vraagjes die je best even zelf kunt opzoeken?
Dit doe ik toch ook? Ik zoek ze hier op :)

@Pilatus:
Een OC op lucht moet toch wel lukken met een vf-900 LED, niet? Of word hij dan toch nog te warm? (x1900xt)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2006 15:24 ]

• PilatuS
  • Niet online
Wat RoD bedoelt is dat dit niet jou topic is. Dat geld ook voor de vraag van Vuurvoske. Ik vind het niet erg om antwoord te geven maar het hoort hier dus niet.

Je zal de X1900XT met die Zalman koeler best een beetje kunnen overklokken. Uit tests met luchtkoeling op die kaart blijkt alleen dat door de hitte van de kaart ie niet ver wil oc'en. Omdat ik er waterkoeling op heb is de temp geen probleem meer en loopt ie zonder moeite harder dan een XTX.

Verwijderd

Vuurvoske schreef op donderdag 28 september 2006 @ 09:21:
weet je wat ik trouwens ook heb bij die x1900xt, als ik van het windows laden naar het inlogscherm ga, dan gaat het scherm heel kort in slaapstand. Ook bij het opstarten van games gebeurt dit... Weet iemand toevallig waar dit aan ligt?
Ik had met m'n 1900XTX zelfs dat de monitor helemaal in sleep mode ging ... dus geen boot.

Heb daarna m'n X-Fi soundkaart d'r ff uit gehaald, drivers geupdate, X-Fi d'r weer in en toen bootte ie weer zonder in sleep mode te vervallen.....

vaag was t cker.

Verwijderd

Topicstarter
nou ik heb dus 1 gb ddr2 ram en de e6300 op stock draaien. aangezien ik weinig heb geinversteerd in mijn ram geheugen kan klopt mijn uitslag bij 3dmark05 wel. deze had hoger kunnen zijn met een sller ram geheugen.

wat betreft de processor snelheden; zie dat firefox veel geheugen innam en setpoint het programmatje van mijn mx610 muis.
vermoedelijk is daar dus iets mis mee.

verder heb ik germerkt naar aanleiding van een van de reacties dat de resolutie veranderen van 1024 x 786 naar 1024 x 1080 en anti alising aan te zetten op full dat ik veel en veel minder last krijg van dat schockerige gedoe.
dus de oorzaak van het probleem is niet gevonden maar de oplossing komt dichterbij
Pagina: 1