Speedtouch + Etech?

Pagina: 1
Acties:
  • 293 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 31-03 12:15
Ben nu 2 dagen aan het rotzooien zonder effect. Ik wil dat alle 2 de computer bij mij thuis kunnen internetten.

Dit is de opstelling:

PC1; IP: DHCP
PC2; IP: DHCP
Modem: Speedtouch 510, IP: 10.0.0.138
Wireless ADSL\Cable router: E-tech WGRT04 IP: 10.0.10.1
Provider: Planet

De modem sluit ik aan op de WAN poort van de router (etech), PC1 verbindt ik met een kabel aan de router. PC2 maakt verbinding met een wirelessmodem.

Wanneer ik de modem aansluit op PC1 loopt alles goed, gewoon internet. Maar PC2 krijgt dit niet (logisch want de router is niet aangesloten). Vervolgens koppel ik de modem los en sluit de router aan. Daar sluit ik de modem aan op de router. Met als gevolg: PC1 en PC2 geen internet. Het IP adres van de modem kan ik dan ook niet meer bereiken. Kortom, de modem wordt onzichtbaar wanneer het via de router gaat...

Ik hoop dat jullie het snappen...
In die 2 dagen heb ik al vanalles gelezen, van poorten openzetten tot NAt (?) aanpassen. Mijn zwager had ook zo'n soort opstelling met dezelfde modem, bij hem lukte het wel...

Wie o wie kan mij verlossen?

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Verwijderd

Sluit de wired pc (dus pc1) eens aan en post hier vervolgens eens de uitkomst van cmd->ipconfig /all

Waarschijnlijk krijg je geen IP-adres van je router, waardoor je geen internet hebt.

Poorten forwarden heeft hier niets mee te maken, dat is niet van toepassing :)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2006 18:51 ]

• kw_nl
Oké heb ik gedaan, de router heeft een DHCP server.
Dit is de uitkomst:

IP adres: 10.0.1.110
Subnet: 255.255.255.0
Gateway: 10.0.1.1
DHCP: 10.0.1.1

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wat is het interne ip-adres van je e-tech? is dat die 10.0.10.1?
Zo ja, dan heb je grote kans dat je e-tech niet meer weet waar die heen moet voor het internet.
De Speedtouch modems/routers hebben bijna altijd een klasse A subnet masker, dat wil zeggen dat ze het hele stuk achter de 10. pakken, als je e-tech daar zit dan weet de laatste dus niet waar deze heen moet.
Zet in dat geval je e-tech op een ander subnet, bijvoorbeeld 192.168.x.x of zet um in het stuk 172.16.x.x - 172.31.x.x

• kw_nl
Mijn E-tech heeft nu het IP adres 10.0.10.1, standaard is het 193.168.1.1 Toen dat niet werkte ben ik gaan rotzooien met het IP adres. Ik ga het zo uitproberen.
Maar de laatste keer dat ik het deed kon ik ook niet pingen naar 10.0.0.138.

• teigetjuh
  • Niet online
kw_nl schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 19:18:
Mijn E-tech heeft nu het IP adres 10.0.10.1, standaard is het 193.168.1.1 Toen dat niet werkte ben ik gaan rotzooien met het IP adres. Ik ga het zo uitproberen.
Maar de laatste keer dat ik het deed kon ik ook niet pingen naar 10.0.0.138.
193 zal niet werken 192 wel. Post anders een de uitkomst van ipconfig /all als je een pc aansluit op je speedtouch.

• kw_nl
Oké dit komt eruit:

IP: 10.0.0.1
Gateway, DHCP en DNS: 10.0.0.138

Ik bedenk me nu dus dat zowel de E-tech als de Speedtouch allebij een DHCP server hebben...

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

kw_nl schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 19:31:
Oké dit komt eruit:

Ik bedenk me nu dus dat zowel de E-tech als de Speedtouch allebij een DHCP server hebben...
Dan moet je een van de twee uitzetten. Ik zou de E-tech uitschakelen omdat ik de Speedtouch meer vertrouw. E-tech fungeerd dan als switch.

LinkedIn WoT Cash Converter

• teigetjuh
  • Niet online
Ff een kort stappen plan als je um op 192.168.1.1 oid gezet hebt.
- Sluit alles aan zoals je denkt dat het moet
- brandt het WAN-lampje? ja, prima. Nee, dan heb je het of niet aan gesloten of je hebt een verkeerde kabel gebruikt
- Op je e-tech brandt naast het WAN-lampje ook minimaal 1 LAN-lampje. Ja, mooi zo. Nee, zie uitleg punt hierboven.
- Controleer met ipconfig /all welk ip je krijgt, klopt dat met wat je ingesteld hebt? Ja prima, neewaarschijnlijk krijg je dan een ip wat begint met 169. of 168. In dat geval krijg je geen ip-adres van je e-tech.
- Je hebt een goed ipadres en de juiste lampjes branden, controleer of je de pagina van de speedtouch kan benaderen. Lukt dat ga verder.
- Kijk of je een internet pagina kan benaderen.

Geef als je dit gebruikt even aan waar het fout gaat.

• teigetjuh
  • Niet online
kw_nl schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 19:31:
Oké dit komt eruit:

Dat ze alletwee een dhcp-server hebben is niet erg, die router laat het toch niet door... en de e-tech wil wel graag een fixed ip of een dhcp-verkregen ip-adres op zijn wan-interface hebben.

Waarom heb je eigenlijk die e-tech gekocht? heb je iets wireless? of wou je alleen uitbreiden? in het laatste geval was een switch volledig plug en play geweest.

[ Voor 14% gewijzigd door teigetjuh op 26-09-2006 19:40 ]

• kw_nl
Ik heb nu het volgende gedaan:

E-tech wireless: 192.168.1.1 (vast)
Speedtouch: 10.0.0.138

Zodra ik E-tech aansluit en ik schakel de DHCP uit, dan vind hij niks meer. Zelfs zichzelf vind hij niet meer. Na een hardware reset vind hij zichzelf weer wel...

Toen Speedtouch aangesloten, DHCP uit, iprenew en ook hij vind zichzelf niet meer. Na een hardware reset lukt het weer zichzelf te vinden.

Wat ik tot nu toe nog niet voor elkaar heb gekregen is dat als ik alles aansluit ze elkaar niet kunnen zien...

Waarom ik de e-tech heb genomen? Ik heb nu thuis 2 pc's die onafhankelijk van elkaar moeten kunnen internetten. De e-tech is draadloos. Mijn idee was om de Speedtouch aan de E-tech te koppelen om zo pc2 draadloos van internet te kunnen voorzien...

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03 19:40
kw_nl schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 20:22:
Ik heb nu het volgende gedaan:

E-tech wireless: 192.168.1.1 (vast)
Speedtouch: 10.0.0.138

Zodra ik E-tech aansluit en ik schakel de DHCP uit, dan vind hij niks meer. Zelfs zichzelf vind hij niet meer. Na een hardware reset vind hij zichzelf weer wel...

Toen Speedtouch aangesloten, DHCP uit, iprenew en ook hij vind zichzelf niet meer. Na een hardware reset lukt het weer zichzelf te vinden.

Wat ik tot nu toe nog niet voor elkaar heb gekregen is dat als ik alles aansluit ze elkaar niet kunnen zien...

Waarom ik de e-tech heb genomen? Ik heb nu thuis 2 pc's die onafhankelijk van elkaar moeten kunnen internetten. De e-tech is draadloos. Mijn idee was om de Speedtouch aan de E-tech te koppelen om zo pc2 draadloos van internet te kunnen voorzien...
Ik zou DHCP uitzetten op de E-Tech en de speedtouch op de switch van de E-Tech aansluiten en die verder alleen als switch gebruiken en de SPeedtouch voor internet gebruiken.

Hail to the king baby!

• kw_nl
Je bedoelt de Speedtouch aansluiten op de Etech poort 2 (hij heeft er 4+wan). Hoe moet ik dan de Etech instellen (om hem te laten snappen waar hij internet kan krijgen)?

Verwijderd

kw_nl schreef op woensdag 27 september 2006 @ 08:26:
Je bedoelt de Speedtouch aansluiten op de Etech poort 2 (hij heeft er 4+wan). Hoe moet ik dan de Etech instellen (om hem te laten snappen waar hij internet kan krijgen)?
Nee, je moet je modem gewoon laten zoals ie is (NAT en DHCP aan laten staan enzo) en dan je Etech "dom" maken, oftewel zijn routing functies uitschakelen zodat het in principe een gewone switch wordt. Daarna sluit je je modem aan op de WAN poort van je "domme" routert.
Je Etech router gaat hierdoor als onderdeel van je modem werken, je modem deelt dan de IP adressen uit etc.

Afbeeldingslocatie: http://img456.imageshack.us/img456/7911/domkopjh9.th.jpg

Zoals je op de screenshot ziet is in mijn router de optie "Use as AP" aangevinkt waardoor ik een IP adres en subnetmask moet invoeren, mijn router (zonder routing functies) heeft nu een static IP van mijn modem. De NAT functies zijn automatisch uitgeschakeld toen ik "Use as AP" aanvinkte.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2006 23:14 ]

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-03 08:14

BHQ

Het allersimpelste is de DHCP uit te zetten en dan alle PC's + router op het switchpoortje te drukken. De ST routeert zelf al, dat hoeft de e-tech niet te doen.
Pagina: 1