Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

auto traceren

Pagina: 1
Acties:
  • 971 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• plukke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-09 18:39
Ik zit er aan te denken om met een gps ontvanger van ebay http://cgi.ebay.nl/GPS-re...ZWD2VQQrdZ1QQcmdZViewItem , zoals ook genoemd in dit topic: [EL] GPS ontvanger <-> PC interface (NMEA) mijn auto te voorzien van een tracking systeem.

Ik dacht er een telefoon aan te hangen, op het moment dat ik naar die telefoon SMS krijg ik een sms terug met daarin de coordinaten waar hij zich bevindt, of desnoods de rauwe NMEA data zodat je de auto kan tracken. Beter nog zou een klein zendertje zijn dat via internet logs op mijn server wegschrijft, maar zonder vaste internetconnectie in een auto gaat dat erg lastig worden vrees ik.

Helaas heb ik er nog niet een heel erg duidelijk beeld van kunnen krijgen. Heeft iemand nog practische tips en/of ideeen?

• nightowl
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-03-2009

nightowl

always too early to sleep

Op Smartrac International kun je zien wat de mogelijkheden zoal zijn. Ik ben voor een bedrijf verantwoordelijk voor ca 750 voertuigen welke ik via internet online kan 'tracken' en zelfs de startonderbreker aktiveren en deaktiveren. Het geheel werkt met een zender/ontvanger in de auto (op een verborgen plaats) met een sterke antenne en een SIM kaart. Via GSM kun je commando's geven en middels GPS locatie opvragen.

Ik pas in mijn jas. Mijn jas past in mijn tas. Dus ik pas in mijn tas.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
nightowl schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 18:41:
Op Smartrac International kun je zien wat de mogelijkheden zoal zijn. Ik ben voor een bedrijf verantwoordelijk voor ca 750 voertuigen welke ik via internet online kan 'tracken' en zelfs de startonderbreker aktiveren en deaktiveren. Het geheel werkt met een zender/ontvanger in de auto (op een verborgen plaats) met een sterke antenne en een SIM kaart. Via GSM kun je commando's geven en middels GPS locatie opvragen.
Kewl :D Wat voor bedrijf werk jij bij als ik vragen mag :P ?

• nightowl
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-03-2009

nightowl

always too early to sleep

frankiepankie: ik werk voor een taxibedrijf. Enerzijds zijn een aantal van de voertuigen erg prijzig (Mercedessen), anderzijds wil niet iedere chauffeur even graag zijn autohuur betalen. Mijn taak is onder andere ervoor te zorgen dat de autohuur tijdig betaald wordt. Het traceren van de auto's is daarbij zeer effectief. Bij wangedrag deaktiveer ik het voertuig en stuur een repo-wagen om het voertuig even op te halen. In het verleden wilde men de auto nogal eens 'verstoppen' om zo de autohuur te ontlopen. Dit is nu niet meer mogenlijk.

Ik pas in mijn jas. Mijn jas past in mijn tas. Dus ik pas in mijn tas.

• plukke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-09 18:39
Dat is inderdaad wat ik zoek. simkaartje er aan vast bakken en via sms of een andere manier de gps module uitlezen. Het meest ideale is natuurlijk de mogelijkheid tot loggen van de auto per 10 minuten oid maar aan de andere kant, wil je zoiets robuust en klein maken moet je er zo min mogelijk aan vast hangen zegt mijn gevoel...

Zijn er hier al mensen die ets soortgelijks in de auto hebben geknutseld?

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-11 14:40
In elkaar geknutseld heb ik het nog niet, momenteel heb ik enkel een systeem met alarmmelding via SMS. Daarvoor heb ik mijn bestaande autoalarm uitgebreid met een Ericsson T18s aan een Atmega8. Ik ben pas begonnen aan een nieuwe print met een interface voor een standaard serial GPS muis. Helaas ben ik nog niet verder dan het idee en een globale schets van het schema, dus veel tips heb ik nog niet voor je...
Erg belangrijk is dat je aardig kunt programmeren en dat je een GSM hebt met modemfunctie zodat je via een datakabel een SMS kunt versturen. Als je een Atmel controller neemt, pak dan bijvoorbeeld de Atmega162, die heeft 16kB geheugen en twee seriële poorten. Dat scheelt je een hoop programmeren! Ik merk dat het geheugen van mijn Atmega8 vrij ver vol zit; ik heb zo'n 7K in gebruik, zonder GPS-functionaliteit!
Heb je een beetje ervaring met microcontrollers? Vaak is het gewoon een kwestie van beginnen, en veel tijd steken in research op het internet. SMS verzenden is nog niet zo eenvoudig, je zult een PDU encoder moeten schrijven die je GPS coordinaten omzet in een SMS bericht. Waag maar eens een google met de termen "PDUSPY", of "Siemens SMS PDF". Je komt dan een handig tooltje en een handig PDF document tegen, wat je aardig op weg zou moeten helpen. Helaas kan ik het niet eenvoudig uitleggen, je moet het zelf lezen/uitpluizen om het onder de knie te krijgen. HTH!

Flickr

Pagina: 1