Pc boot niet, zwart scherm

Pagina: 1
Acties:
  • 2.089 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Samjung
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-11-2025
Hey, ik heb het volgende probleem.

Mijn vga kaart was kapot, dus nieuwe besteld (inc. nieuwe voeding). Alles netjes geinstalleerd, stekker er in en gaan. Toen het probleem, de pc bootte niet verder dan de bios (windows laad scherm kwam dus niet). Omdat ik van Ati naar Nvidia ben gegaan, en de windows installatie 2 jaar oud is, besloot ik om een format te doen en windows opnieuw te installeren. Zo gezegd zo gedaan, probleem was dat hij tijdens windows installtie wel is vastliep, op het moment dat dat gebeurde, hoorde ik iets uitvallen, het klonk als de HDD. Uiteindelijk toch gelukt, ik alle benoigde software installeren. F.E.A.R. Combat erop gezet, liep als een zonnetje. Dit is 2 weken goed gegaan tot vandaag.

2 dingen kunne er gebeuren:

1:Zet pc aan, beeld blijft zwart. Geen melding dat er geen videosignaal is, gewoon een zwart scherm. Het ledje rondom mijn power on knop gaat dan ook niet aan. Krijg dus geen bios laadbalkje of iets te zien, helemaal niks.

2: Pc boot normaal tot in windows, maar loopt dan binnen 5 mintuten vast. Kan helemaal niks meer totdat ik de pc uitzet. Als ik hem dan weer aanzet, kom ik weer bij situatie 1.

Als hij een tijdje heeft uitgestaan ( 15 a 20 min) en zet en dan weer aan, kom in situaitie 2 (snel gevolgd door nr 1 dan weer natuurlijk). Ik vermoed dus dat de HDD brak is, mede omdat hij ook als tijdens windows install wel eens uit wilde vallen.

Bijna vergeten te vertellen: Ik heb met Western Digital en Hitachi hdd tooltjes getest op fouten, bij Hitachi gaf hij foutmelding (DOS proggie) en bij WD proggie loopt de pc vast als hij 5 a 10 sec heeft gescand. Met Hitachie prog heb ik voor windows reinstall gescant, met WD tool in Windows na de reinstall.

Wil dus graag bevestiging of HDD brak is, of dat het aan iets anders kan liggen (lijkt me niet, maar je weet maar nooit.) Het is een WD Hdd (WD2500PD, 250 GB, 7200RPM. 8MB,(uit Caviar serie))

Als de hdd brak is, welke raden jullie me dan aan om te halen, die WD is wel heerlijk stil (als hij het doet :P)

Verwijderd

denk inderdaad dat de harde schijf ook stuk aan het gaan is, ik zou blijven kiezen voor WD en indien je s-ata onboard hebt de WD2500KS dat is wel een lekkere hdd

Verwijderd

Als je HDD 'brak' is, zal er na de bios gevraagd worden om een bootable disk. Als dat niet gebeurd denk ik dat je de oorzaak elders moet zoeken. Gezien het feit dat je PC na 15-20 minuten uitvalt - voedingsproblemen?

• XNightmare
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-10-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 17:58:
Gezien het feit dat je PC na 15-20 minuten uitvalt - voedingsproblemen?
offtopic:
Uhm....volgens mij is het niet de complete pc die uitvalt maargoed

Ik denk daarentegen ook dat het niet je harde schijf is. Als je beeld compleet zwart blijft bij de boot heeft dat vrij weinig met de hd te maken. Ik zit eerder aan een conflict te denken tussen je onderdelen.

[ Voor 12% gewijzigd door XNightmare op 26-09-2006 18:07 ]

Verwijderd

offtopic:
Uhm....volgens mij is het niet de complete pc die uitvalt maargoed
maar t kan dr wel voor zorgen dat er delen uitvallen...waarna een zwart scherm het resultaat is... ;)

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-02 21:31
Ik vind het grappig dat niemand nog heeft aangedragen dat het aan het moederbord.
Ik denk dat het namelijk daar aan ligt, mja moederbord problemen zijn lastig te testen :P

User Error -- Please Replace User

Verwijderd

de TS heeft ook aangegeven dat hij bij het installeren een uitval had gehoord, en zelf dacht dat dit de HDD was, dit kan kloppen omdat je deze inderdaad hoord uitvallen

• Samjung
De pc valt niet uit, hij blijgt gewoon hangen, kompleet vast. De voeding heb ik nieuw bij de VGA gekocht, het is een OCZ Modstream 450 watt, A-merk voeding dus.

Met de oude vga kaart en voeding kwam ik niet langs de bios heen.

Edit:

@Riesenmiek

Als je goed leest staat er niet dat de pc na 15-20 minuten uitvalt. Hij valt helemaal niet uit :X
De bios kan geen bootable disk vragen want het scherm is zwart.

XNightmare:
De pc komt uit een winkel, een Fujitsu Siemens. Daar is alles standaart dus, en op elkaar afgestemt. Vorig jaar heb ik er 2 latjes van 256Mb bij gedrukt, die hebben het altijd goed gedaan. Nu alleen videokaart (Pci-E) en voeding vervangen, dus onderdelen confilt lijkt mij niet.

[ Voor 51% gewijzigd door Samjung op 26-09-2006 19:37 ]

• Samjung
Omdat ik met 2 proggies heb getest en bij allebei fouten kreeg of hanger, vermoed ik dat er een bad sector op de schijf zit ofzo. In de FAQ staat dat er snel meer kunne worden (dagen,of maanden). Misschien verklaart dat dat hij 2 weken wel heeft gelopen (heb er gister gewoon fear mee kunnen spelen, maar liep vast later op de avond bij oa 3dmark06. Ik zelf denk bad te veel 'bad sectors' ofzo.

Edit: Heb net even de HDD los gekoppeld, en weer geboot. In principe maakt het niks uit. Bij beide gebeurd hetzelfde (dus met hdd/zonder hdd), enige verschil is dat de dvd drive paar x meer tikt (zoekend naar eventuele cd) Als ik windows cd erin doe kan ik ook niks.

[ Voor 25% gewijzigd door Samjung op 26-09-2006 22:09 ]

• Samjung
*schopje

• Samjung
*2e harde schop

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-02 11:47
Ik denk dat het een temperatuurs gerelateerd probleem is. Dit omdat je bij een koude start wel in windows komt, maar na een tijdje crashed hij dan (als je PC genoeg is opgewarmt), als je dan meteen herstart is je PC nog warm en komt hij niet voorbij de bios. Controleer eens of er nergens sprake is van oververhitting!

• Samjung
Niet van toepassing. Ook al staat de pc lang uit, dan nog heb ik alleen dat zwarte scherm.
Pagina: 1