beter geluid met een handdoek over de speakers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thas
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:33
Als ik bij mijn 5.1 setje ( Teufel Concept E magnum, op de onboard geluidskaart) een handdoek over de speakers leg, vind ik het geluid beter klinken. Net wat minder scherp, de muziek lijkt wat "puurder".

Ik vraag mij af: Wat vinden jullie? Dus gooi even een handdoek over je speakers, en luister of je het beter, of misschien juist wel slechter vindt worden. Of misschien merk je wel helemaal niets. Is dit hetzelfde effect waarom je soms van die zwarte stof voor een speaker hebt zitten, of is dat puur optisch?

En nog een vraag, voor de Technische Tweakers: Maakt het uit voor mn speakers of er een handdoek op ligt: misschien iets met geluidsdruk of wat dan ook. Ik denk het niet, maar wie weet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik vind het maar een raar concept. Wanneer het geluid beter klinkt als je het met een handdoek gaat dempen heb je imho de verkeerde speakers naar jouw smaak gekocht.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Thas schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 17:04:
Als ik bij mijn 5.1 setje ( Teufel Concept E magnum, op de onboard geluidskaart) een handdoek over de speakers leg, vind ik het geluid beter klinken. Net wat minder scherp, de muziek lijkt wat "puurder".
Dat lijkt me puur afhankelijk van je eigen smaak en de klank van je speakers. Blijkbaar passen jouw speakers niet helemaal bij jouw smaak.
Ik vraag mij af: Wat vinden jullie? Dus gooi even een handdoek over je speakers, en luister of je het beter, of misschien juist wel slechter vindt worden. Of misschien merk je wel helemaal niets. Is dit hetzelfde effect waarom je soms van die zwarte stof voor een speaker hebt zitten, of is dat puur optisch?
Dat doek is optisch (om de speaker wat fraaier te maken) en ter bescherming van de speakers tegen kindervingers en nieuwsgierige huisdieren. De meeste speakers profiteren er qua geluid juist van om het doek weg te halen.
En nog een vraag, voor de Technische Tweakers: Maakt het uit voor mn speakers of er een handdoek op ligt: misschien iets met geluidsdruk of wat dan ook. Ik denk het niet, maar wie weet...
Het effect moet je zelf kunnen horen. Als je geen verschil hoort dan is het er ook niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Mystic
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-11-2019
8)7

Handdoek op je speakers :D :D :D . Sorry hoor maar dat doet niemand je na hoor. Ik denk dat het een beetje gevoelsnatig is en ik denk dat je je er te veel mee bezig houdt. Daarom ga je er steeds aan denken en gaat het irriteren. Of je gaat een andere speaker kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thas
@ Bor de Wollef & /downtime/ :

Dat ik een setje heb gekocht dat niet helemaal bij mijn smaak past is best mogelijk. Ik had niet zo'n heel groot budget, en deze set (150€) werd mij toen aangeraden als goede prijs/kwaliteit. Omdat ie uit Duitsland moest komen heb ik m niet vantevoren kunnen beluisteren. Al ben ik er verder zeker tevreden mee.

Algemeen: Zou ik dmv de juiste instellingen het effect vd handdoek kunnen simuleren?

@ /downtime/ :

Ik bedoelde met het effect op mijn speakers meer of de speakers er last van zouden hebben, kapot gaan is wat veel gezegd, maar misschien dat ze sneller slijten. Normaal beweegt de lucht makkelijker dan wanneer er een handdoek voor ligt.

EDIT:

@ The Mystic:

Juist omdat ik me afvraag in hoeverre het gevoelsmatig is, hoopte ik dat andere mensen het ook even zouden willen proberen ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Thas op 26-09-2006 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

Een handdoek vind ik wel heel erg bruut. Je kiepert dan ongeveer alle geluid boven de 15KHz weg.
Ik ken die Concept E Magnum alleen van 't plaatje, maar Teufel is wel een Duits merk in de Duitse (Taunus-sound) geluidstraditie. En tweeters kunnen dan wel 's te direct en te nadrukkelijk naar voren komen.
Maar met een simpele disperser (zo'n ding met van die schuin omlaag wijzende lamellen als je ook veel op studio-monitoren tegenkomt) is dat probleem heel goed te verhelpen c.q. te verzachten zonder dat 't je een groot deel van je audiospectrum kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Thas schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 17:15:
Ik bedoelde met het effect op mijn speakers meer of de speakers er last van zouden hebben, kapot gaan is wat veel gezegd, maar misschien dat ze sneller slijten. Normaal beweegt de lucht makkelijker dan wanneer er een handdoek voor ligt.
Nope. Zolang je maar van de eigenlijke speakerunits (die hier verborgen zitten achter een frontje) afblijft loop je geen enkel risico op schade. Alleen de units zelf kunnen fragiel zijn en snel beschadigen. Vandaar juist dat er meestal een frontje van stof (en in dit geval kunststof of metaal) op een speaker zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnB
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-03 20:11
/downtime/ schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 17:08:
[...]

Dat doek is optisch (om de speaker wat fraaier te maken) en ter bescherming van de speakers tegen kindervingers en nieuwsgierige huisdieren. De meeste speakers profiteren er qua geluid juist van om het doek weg te halen.
Ligt er maar net aan wat voor speakers. Bij mijn vector 77 [magnat] hoor ik het verschil met en zonder de ``beschermingsdoek`` wat er bij zit wel degelijk. Naar gelang mijn stemming laat ik het erop of eraf.

Anoniem: 107284

Winnetou schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 17:30:
[...]

Ligt er maar net aan wat voor speakers. Bij mijn vector 77 [magnat] hoor ik het verschil met en zonder de ``beschermingsdoek`` wat er bij zit wel degelijk. Naar gelang mijn stemming laat ik het erop of eraf.
Bij mijn Masters HEB je geen doek/rooster bij. Slechts kleine rasterroosters voor de tweeters die je met behangplakband op moet plakken ter bescherming bij verhuizing of kleine kinderen in de buurt 8) (Daarom komen deze laatste domweg niet binnen bij mij)

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11-2023

Yoozer

minimoog

Thas schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 17:15:
Algemeen: Zou ik dmv de juiste instellingen het effect vd handdoek kunnen simuleren?
Al eens gedacht aan een buizensimulator? Haalt een beetje hoog weg, introduceert "prettige" vervorming, hoeft geen fortuin te kosten :)

teveel zooi, te weinig tijd

• Thas
@ Yoozer:

Bedankt voor de tip, ik heb er even naar gekeken. Ik kom alleen niet zo veel goedkope tegen (ik heb ook niet zo heel veel geld beschikbaar), ongeveer 50€ ben ik nog wel bereid uit te geven, maar dan moet ik ook wel heel tevreden zijn met de verbetering.

Ik heb nu de WMP equalizer gebruikt om de hoge tonen redelijk te dempen, (16 kHz staat ongeveer 25% lager). Ik ben er nog niet helemaal gelukkig mee, maar het is toch al een heel stuk beter.

EDIT:

@ Afterlife:
Aangezien ik dat met wat knutselen zelf kan proberen te maken ga ik dat eerst eens proberen, dankjewel voor de tip.

[ Voor 13% gewijzigd door Thas op 27-09-2006 16:41 ]

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-05 09:10

FaceDown

Storende factor.

Ik ken de WMP equalizer niet, maar probeer Winamp eens en priegel daar eens met de equalizer (voorinstellingen of handmatig). Misschien kun je ook via de windows volumeregeling > geavanceerd de hoge tonen iets dempen.

Groetjes, FaceDown.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:52

Exirion

Gadgetfetisjist

Koop gewoon een paar fatsoenlijke speakertjes en een simpele versterker voor je muziek. Tweedehands ben je voor weinig geld klaar en heb je X keer beter geluid :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-05 09:10

FaceDown

Storende factor.

Dat is waar, maar waarschijnlijk wil hij toch profiteren van 5.1 geluid. Ik heb zelf een Marantz SR4300 (200,- 2e hands?), B&W DM220 speakers (100,- 2e hands), achter en center speakers van Pioneer (50,- 2e hands?) en een sub van JBL (100,- 2e hands, niet per se nodig met de DM220's). Dan zit je toch alweer op ruim het dubbele als zijn budget (maar heb je wel meteen iets goeds). Maar smaken verschillen uiteraard en voor de audiofiel (die ik zelf gelukkig niet ben) zal bovenstaande set ook wel waardeloos klinken. ;)

Groetjes, FaceDown.

Pagina: 1