Toon posts:

[2000] verplaatsen geopende bestanden.

Pagina: 1
Acties:
  • 274 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goede middag allen,

Ik loop hier stage, en mijn stage begeleider heeft mij gevraagd een programma op te zoeken waarmee wij documenten die nog openstaan of in gebruik zijn kunnen verplaatsen. Hij zei er ook bij dat hij zo'n soort programma hier heeft zien staan, alleen kan ik het niet vinden.

Wij hebben hier een Windows 2k server draaien, met Exchange. Daarom is het belangrijk een beetje vrije ruimte op de schijf te krijgen, anders worden de medewerkers hier om de haverklap van outlook afgegooid omdat Exchange geen ruimte meer heeft.

Nu heb ik al deze dag gespendeerd aan het doorzoeken van de topics lijst hier, en heb niks kunnen vinden. Ook heb ik al uitgebreid op google gezocht, maar nog steeds niks kunnen vinden.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Alvast bedankt

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:02
Wij hebben hier een Windows 2k server draaien, met Exchange. Daarom is het belangrijk een beetje vrije ruimte op de schijf te krijgen, anders worden de medewerkers hier om de haverklap van outlook afgegooid omdat Exchange geen ruimte meer heeft.
:? Hoe bedoel je dit nu precies :?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

De title sugereerde dat je wilt gaan backuppen. Diverse standaard backupprogramma's kunnen openstaande bestanden backuppen.
Maar ipv. daarvan wil je dus openstaande bestanden gaan verplaatsen om een beetje ruimte te maken voor Exchange? Lijkt me een zeer slecht idee. Ga voor een meer structurele oplossing en verander je filestructuur. Of beter: koop een paar HDD's en/of kijk wat er te veel ruimte vreet.

offtopic:
Welkom trouwens!

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Rolfie schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 17:41:
[...]

:? Hoe bedoel je dit nu precies :?
Als de Exchange schijf vol is dan worden de gebruikers van outlook af gegooid. Anders gezegd, dan kan je outlook niet meer gebruiken, geen mails ontvangen/verzenden.
F_J_K schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 17:49:
De title sugereerde dat je wilt gaan backuppen. Diverse standaard backupprogramma's kunnen openstaande bestanden backuppen.
Maar ipv. daarvan wil je dus openstaande bestanden gaan verplaatsen om een beetje ruimte te maken voor Exchange? Lijkt me een zeer slecht idee. Ga voor een meer structurele oplossing en verander je filestructuur. Of beter: koop een paar HDD's en/of kijk wat er te veel ruimte vreet.

offtopic:
Welkom trouwens!
Sorry, het is inderdaad de bedoeling om bestanden te kunnen verplaatsen. En een paar extra HDD's kopen is ook niet echt een optie...
Dit is echt een bedrijf waar alles perfect moet zijn, maar het mag geen geld kosten. Daarom moeten we de bestanden ook verplaatsen, in een andere server hangt nog een 250GB schijf ongebruikt. (ik weet het, heel onlogisch bij dit bedrijf...)

Nou had mijn stage begeleider hier een tijdje geleden daarvoor een programmatje gezien. Alleen is hij zo slim geweest om het niet zelf te downloaden, of om de naam te onthouden. Hij weet alleen nog dat hij het ergens dit jaar heeft gezien 8)7

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Ik pas de titel dus een beetje aan. Maar kan je helaas niet verder helpen, want ken geen dergelijk tooltje dat en weinig kost en niet een behoorlijke wijziging in de manier van werken vereist (of ben het weer vergeten) :)

Ik zie ook niet helemaal voor me hoe het zou moeten gaan werken; hoe moet het proces dat het bestand open heeft staan weten dat het is verplaatst, waar schrijft het naar toe bij wijzigingen?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Volgens mij heb je een ander probleem wat je structureel zou moeten oppakken :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Praat je nou over de Exchange bestanden die je wil verplaatsen naar een andere server? 8)7

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Topicstarter
F_J_K schreef op woensdag 27 september 2006 @ 08:49:
Ik pas de titel dus een beetje aan. Maar kan je helaas niet verder helpen, want ken geen dergelijk tooltje dat en weinig kost en niet een behoorlijke wijziging in de manier van werken vereist (of ben het weer vergeten) :)

Ik zie ook niet helemaal voor me hoe het zou moeten gaan werken; hoe moet het proces dat het bestand open heeft staan weten dat het is verplaatst, waar schrijft het naar toe bij wijzigingen?
Ik vond het allemaal ook een beetje vaag, en ik heb ook tegen mijn stage begeleider gezegd dat dat volgens mij niet mogelijk is. Maar hij wou mij niet geloven, dus spendeer ik mijn dagen aan het zoeken naar iets wat zeer waarschijnlijk niet bestaat.
Maar mijn stage begeleider is er vandaag niet, dus kan het ook niet vragen wat hij nou precies wil/bedoelt.
c70070540 schreef op woensdag 27 september 2006 @ 08:59:
Praat je nou over de Exchange bestanden die je wil verplaatsen naar een andere server? 8)7
Maakt volgens mij niet echt uit wat voor soort bestanden ik wil verplaatsen, het tooltje moet bestanden kunnen verplaatsen die in gebruik zijn. Wat, voor zover ik weet, onmogelijk is. ten eerste omdat je een fout krijgt van windows dat het bestand in gebruik is, en ten tweede weet het programma dan niet meer waar het bestand is.

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:22
Heel simpel: schrijf een verslag met al je punten die je net aangaf waarom je dacht dat het niet kan met daarbij ook nog even een onderbouwing waarom en je hebt je eerste stageverslag geschreven!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Verwijderd schreef op woensdag 27 september 2006 @ 09:06:
[...]

Maakt volgens mij niet echt uit wat voor soort bestanden ik wil verplaatsen, het tooltje moet bestanden kunnen verplaatsen die in gebruik zijn. Wat, voor zover ik weet, onmogelijk is. ten eerste omdat je een fout krijgt van windows dat het bestand in gebruik is, en ten tweede weet het programma dan niet meer waar het bestand is.
Het maakt wel degelijk uit!
Als jij een Exchange bestand wilt verplaatsen doe je dat vanuit Exchange. Daar ga je geen externe tooltjes voor gebruiken, als die er al zouden zijn.
Als jij een Word bestand wilt verplaatsen dan zou dat eventueel nog kunnen, maar garanties voor de integriteit van het bestand na verplaatsen kan ik je niet geven.

Dus als je nou eens duidelijk aangeeft wat je wilt verplaatsen, dan kunnen we wat duidelijker antwoord geven.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:50

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Kun je ook aangeven welke logische disken allemaal bestaan op die Exchange server, welk soort bestanden op welke disken staan, en hoeveel de diskruimte nog is op de disken?

Ik vind het een behoorlijk vreemde inrichting, om Office documenten op dezelfde disk te plaatsen als waar Exchange Databases of logfiles geplaatst worden.

Hoevaak Exchange gebackupped? Na een full of incremental backup horen de transactional logfiles ook gewist. Wellicht dat hier iets fout gaat?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Ik denk dat je baas dit programma heeft gezien. Niet echt iets voor jullie dus :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Raar verhaal.
Waarom bijv. geen robocopy gebruiken en de share in het logonscript aanpassen?

Kan je via een scheduled task de boel mirroren, en voor je gebruikers blijft de netwerk schijf hetzelfde (alleen verwijst ie naar een andere server).

Dit is
1) gewoon een test of je genoeg inzicht hebt om zoiets aan te pakken, of
2) een luie megaprutser als beheerder die het zelf ook niet weet maar jou de zooi laat uitzoeken.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Question Mark schreef op woensdag 27 september 2006 @ 09:37:
Kun je ook aangeven welke logische disken allemaal bestaan op die Exchange server, welk soort bestanden op welke disken staan, en hoeveel de diskruimte nog is op de disken?

Ik vind het een behoorlijk vreemde inrichting, om Office documenten op dezelfde disk te plaatsen als waar Exchange Databases of logfiles geplaatst worden.

Hoevaak Exchange gebackupped? Na een full of incremental backup horen de transactional logfiles ook gewist. Wellicht dat hier iets fout gaat?
Ik heb geen directe toegang tot de server, maar volgens mij zag ik gisteren staan dat het 1 HDD is met 2 of 3 partities. 1 van die partities is 10gb en daar staan alle Exchange bestanden op.

Voor zover ik weet worden er elke dag back-ups gemaakt.
Verwijderd schreef op woensdag 27 september 2006 @ 09:51:
Ik denk dat je baas dit programma heeft gezien. Niet echt iets voor jullie dus :)
Dat zou maarzo kunnen, maar zoals ik al eerder heb vermeld is mijn begeleider er vandaag niet, dus kan het niet vragen. (hij heeft geen privé nummer achtergelaten, ik heb alleen zijn werk e-mail)
BackSlash32 schreef op woensdag 27 september 2006 @ 10:25:
Raar verhaal.
Waarom bijv. geen robocopy gebruiken en de share in het logonscript aanpassen?

Kan je via een scheduled task de boel mirroren, en voor je gebruikers blijft de netwerk schijf hetzelfde (alleen verwijst ie naar een andere server).

Dit is
1) gewoon een test of je genoeg inzicht hebt om zoiets aan te pakken, of
2) een luie megaprutser als beheerder die het zelf ook niet weet maar jou de zooi laat uitzoeken.
Ik ga voor optie 2. Hij zegt de hele dag dat hij het druk heeft, maar is meer bezig met kijken op geenstijl.nl, kijken of hij nog mail heeft, bellen, etc, etc.

Het was ook de bedoeling dat ik een scriptje ging schrijven die automatisch bestanden kopieërt die 1 dag oud zijn (gemaakt of bijgewerkt). Daarvoor had ik al robocopy voorgesteld, hij vond het prima. Maar in mijn batch bestand zat een foutje, ik kon het probleem niet oplossen, en hij was te patserig om aan te geven dat hij het ook niet wist. Dus heeft hij voorgesteld dat ik het in Basic of in VBasic ga schrijven (daar weet ik helemaal niks vanaf). Maar goed, dat is een heel ander probleem, en niet jullie zorg. Daar moet ik namelijk eerst nog wat onderzoek naar doen.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op woensdag 27 september 2006 @ 11:06:
Ik ga voor optie 2. Hij zegt de hele dag dat hij het druk heeft, maar is meer bezig met kijken op geenstijl.nl, kijken of hij nog mail heeft, bellen, etc, etc.
:D

Bofh ? :P

Er is trouwens een robocopyUI ergens op gotdot.net, mocht je het klikbaar willen opleveren.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Maar.... dan kopieer je alleen maar. Je kunt geen bestanden moven die in gebruik zijn. Dit lost dus je diskruimte probleem niet op.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

noem mij gek maar ik doe het dan volgens het boekje :P
Je gooit de oude share dicht (read-only), kijkt wie er nog op werkt (fsmgmt.msc) en/of klaagt en lost dat op en gooit daarna pas de boel weg op de oude share (na een laatste full backup)?

Zo migreren wij hier data area's naar DFS in ieder geval.
Uiteraard zitten er nog veel meer stappen tussen, voor en achter, maar globaal gesteld doe je het zo.

Daarnaast: tijdens je robocopy actie 'snachts zijn er toch geen files in use?

[ Voor 34% gewijzigd door alt-92 op 27-09-2006 11:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
BackSlash32 schreef op woensdag 27 september 2006 @ 11:49:
Je gooit de oude share dicht (read-only), kijkt wie er nog op werkt (fsmgmt.msc) en/of klaagt en lost dat op en gooit daarna pas de boel weg op de oude share (na een laatste full backup)?

Daarnaast: tijdens je robocopy actie 'snachts zijn er toch geen files in use?
Robocopy werkt niet... kreeg een foutmelding met mijn batch bestand.

De share sluiten is niet echt een goede optie. Aangezien er de hele dag wel mensen op bezig zijn met klanten etc. (5 vestigingen op 2 servers, 1 data server + exchange en nog een server voor backups denk ik)
En hoe hij een full back-up maakt met bestanden die nog openstaan is voor mij een mysterie.

Maar ach, je kan ook niet alles van hem verwachten. Niveau 3 systeembeheer afgerond na 5 jaar...

Verwijderd

Ik heb geen directe toegang tot de server, maar volgens mij zag ik gisteren staan dat het 1 HDD is met 2 of 3 partities. 1 van die partities is 10gb en daar staan alle Exchange bestanden op.

Voor zover ik weet worden er elke dag back-ups gemaakt.
hier het eerste structurele probleem. Exchange database moet op een disk/partitie staan van minimaal 17gb (ex2k3 sp1 zelfs op 19gb). Dit is om te zorgen dat nooit de softwarematige limiet van de database bereikt kan worden (16 resp 18gb). De exchange transaction logs mogen dan niet eens op dezelfde disk staan, maar moeten het liefst op een andere partitie staan (en niet op een andere server). het ligt een beetje aan de hoeveelheid gebruikers c.q. mailtjes, maar al gauw heb je hier nog eens een partitie van 10gb voor nodig. Evt. kan dit op 1 partitie staan, maar dan dus van zo'n 25-30gb (raad dit niet aan overigens, liefst 2 fysiek verschillende disken gebruiken).

backups elke dag maken, heeft niet de garantie dat oude logs ook verwijdert worden. Welk programma wordt hiervoor gebruikt en wie controleert of de backup ook daadwerkelijk gelukt is?
Het was ook de bedoeling dat ik een scriptje ging schrijven die automatisch bestanden kopieërt die 1 dag oud zijn (gemaakt of bijgewerkt). Daarvoor had ik al robocopy voorgesteld, hij vond het prima. Maar in mijn batch bestand zat een foutje, ik kon het probleem niet oplossen, en hij was te patserig om aan te geven dat hij het ook niet wist. Dus heeft hij voorgesteld dat ik het in Basic of in VBasic ga schrijven (daar weet ik helemaal niks vanaf). Maar goed, dat is een heel ander probleem, en niet jullie zorg. Daar moet ik namelijk eerst nog wat onderzoek naar doen.
post de batch ff in een ander topic (haal naamsverwijzing etc weg). genoeg mensen hier die het probleem zo zien. foutmeldingen dus ook posten :)

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Daar wordt waarschijnlijk VSS voor gebruikt (of een backuppakket wat dat ook gebruikt).

Wat ging er dan mis in je batch?

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

BackSlash32 schreef op woensdag 27 september 2006 @ 11:49:
Ah, maar jij wilt de files + share moven naar een nieuwe lokatie en de users laten verbinden naar de nieuwe share (is ook de mooiste oplossing). Ik ga ervan uit dat de TS slechts enkele (grote) files wil verplaatsen om zo diskruimte 'terug' te winnen.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Maar daar verwar je potentieel je gebruikers weer mee (waar is die ene file nou).

Dan kan je beter op die lege 250 GB disk een mooie fileshare aanmaken, mits de overige taken van die machine dat toelaat.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 27 september 2006 @ 11:58:
backups elke dag maken, heeft niet de garantie dat oude logs ook verwijdert worden. Welk programma wordt hiervoor gebruikt en wie controleert of de backup ook daadwerkelijk gelukt is?

[...]

post de batch ff in een ander topic (haal naamsverwijzing etc weg). genoeg mensen hier die het probleem zo zien. foutmeldingen dus ook posten :)
Daar heb ik allemaal geen idee van, dat gebeurt allemaal achter mijn rug om. Ik heb ook geen flauw idee of de back-ups hier blijven of dat ze worden meegenomen.

En over die batch file, ik had er ook in gezet dat het niet aan de orde is op het moment, omdat ik er nog wat aan kan sleutelen en nog wat onderzoek over kan doen.
BackSlash32 schreef op woensdag 27 september 2006 @ 12:58:
Maar daar verwar je potentieel je gebruikers weer mee (waar is die ene file nou).

Dan kan je beter op die lege 250 GB disk een mooie fileshare aanmaken, mits de overige taken van die machine dat toelaat.
Voor zover ik weet staat die server alleen een beetje stroom te verbruiken. En mijn begeleider kennende zet hij er zijn illegale bestanden op ofzo (er mag naast de systeembeheerder niemand op die server komen, en als je toevallig bij hem gaat staan meekijken klikt hij het snel weg ;) ).

Het compleet verplaatsen van de data is (in mijn ogen) ook een optie, je moet alleen zorgen dat alles er hetzelfde uitziet, aangezien de mensen hier toch allemaal op een snelkoppeling klikken om op de server te komen (bestemming van snelkoppeling veranderen, klaar).

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:24
meestal als een exchange bak vol loopt, komt dat doordat iemand niet snapt hoe circular logging werkt of doordat er geen goede backup gemaakt wordt.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op woensdag 27 september 2006 @ 13:36:
Voor zover ik weet staat die server alleen een beetje stroom te verbruiken. En mijn begeleider kennende zet hij er zijn illegale bestanden op ofzo (er mag naast de systeembeheerder niemand op die server komen, en als je toevallig bij hem gaat staan meekijken klikt hij het snel weg ;) ).
Hij is dus ook nog eens te stom om dat remote te beheren ;) Ok, get the point.
Het compleet verplaatsen van de data is (in mijn ogen) ook een optie, je moet alleen zorgen dat alles er hetzelfde uitziet, aangezien de mensen hier toch allemaal op een snelkoppeling klikken om op de server te komen (bestemming van snelkoppeling veranderen, klaar).
De mirror optie van robocopy kan dat doen, en als je zoals ik al zei 's avonds of 's nachts de share RO maakt en in het logonscript de schijfletter koppelt aan de nieuwe share op de andere server merken je eind users er als het goed is niks van.

Zijn er wel problemen, dan kun je gelijk iedereen op een consistente manier naar de data verwijzen (dus niet de een via UNC en de ander via een drivemapping).
Scheelt je ook weer beheer.
Daar moet die ouwe piraat van een beheerder ook wel voor te porren zijn toch? :P

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop het wel, anders kost het alleen maar een hoop extra moeite.

Maar in ieder geval zo ver vast bedankt, ik zal het aan hem voorleggen. En dan zien we wel weer hoe het afloopt.

Verwijderd

Topicstarter
Unlocker was inderdaad wat hij zocht. Dan heeft hij het toch wel vaag aan mij uitgelegd...

In ieder geval bedankt voor alle hulp :)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:33

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Unlocker zorgt er alleen voord at je geen foutmelding krijgt. Degene die het bestand in gebruik heeft is wel het spreekwoordelijk mannelijk geslachtsdeel aangezien hij het bestand waarin hij op dat moment werkt gewoon kwijt is.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Fijn, zo'n houtje-touwtje netwerk en idem beheerder.
Heeft ie potentieel een mooie constructieve oplossing, blijven we nog de enduser pesten.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

offtopic:
Ga ajb hier even goed op in in enig stageverslag (afh van hoe je aan een cijfer komt al dan niet diplomatiek). En neem alles wat je op je stage "leert" met een korrel zout want dit is echt niet goed...

Verwijderd

Topicstarter
Janoz schreef op donderdag 28 september 2006 @ 16:24:
Unlocker zorgt er alleen voord at je geen foutmelding krijgt. Degene die het bestand in gebruik heeft is wel het spreekwoordelijk mannelijk geslachtsdeel aangezien hij het bestand waarin hij op dat moment werkt gewoon kwijt is.
Ik weet ook niet wat hij er precies mee wil, misschien gaat hij het wel bewaren tot hij een keertje tot 17.01 blijft en het dan gaat overzetten.

Om 17.00 zijn hier de werkdagen afgelopen, en loopt hij de voordeur uit, lekker motiverend zo'n stage begeleider ;)
F_J_K schreef op donderdag 28 september 2006 @ 16:35:
offtopic:
Ga ajb hier even goed op in in enig stageverslag (afh van hoe je aan een cijfer komt al dan niet diplomatiek). En neem alles wat je op je stage "leert" met een korrel zout want dit is echt niet goed...
Ik leer zowiezo op het moment weinig op stage. Dit + een BAT scriptje maken is het enige wat ik in 6 weken tijd heb gedaan dat met ICT te maken heeft...
Maar als het goed is komt volgende week mijn stage-docent, dus dan kan ik er al wel iets over zeggen, dat ze dit bedrijf beter volgende keer niet meer kunnen gebruiken als stage adres.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 12:20:
[...]
Maar als het goed is komt volgende week mijn stage-docent, dus dan kan ik er al wel iets over zeggen, dat ze dit bedrijf beter volgende keer niet meer kunnen gebruiken als stage adres.
Als ik jou was zou ik nu alvast actie ondernemen richting je stagebegeleider... Waarom nog een week wachten? Bel of mail de beste man even en vertel dat je stage waardeloos is...

Pagina: 1