ASUS P4C800 Deluxe geheugen probleem/vraag

Pagina: 1
Acties:

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-05 23:49
Hi,

Ik ben al een poosje in het bezit van de ASUS P4C800 Deluxe mobo (het oudje onder huidige mobo's) met hierin 2 Kingston 512 reepjes (PC3200 400Mhz)

Nu wilde ik, ook gezien de aankomst van Vista, Er nog 2 bij plaatsen maar volgens de specs van ASUS is het niet mogelijk (althans dat staat er niet zo letterlijk in maar meer als advies) meer dan 2 reepjes Kingston geheugen erin te frotten :(
Samsung geheugen gaat echter weer wel maar die kom ik zo 1 2 3 niet bij de bekende shops tegen.

Nu kan ik 2 reepjes van 1Gb gaan halen van bv Kingston maar aangezien ik voornemens van plan ben in de toekomst een nieuw mobo te kopen, het zo populaire bordje P5B Deluxe WiFi was het mss ook wel een verstandiger idee gewoon alles te laten voor wat het is en geld in het nieuwe mobo/geheugen te steken? De prijzen tussen 2 nieuwe reepjes van 1Gb zijn ook niet echt zo van doe mij er maar meteen 4.

De kans dat deze er komt is niet op korte termijn maar eerder mss pas over een jaar ofzo (waarschijnlijk zal er dan wel weer een nieuw mobo zijn)
Het systeem draait tot op heden perfect en wil uitbreiden om voorbereid te zijn op de toekomst meer niet eigenlijk

anyway, Moet ik me nu echt strikt aan de specs van asus houden en bij de huidige 2 reepjes blijven (Kingston) of kan ik zonder gevaar er gewoon 2 bij zetten (Kingston of ander merk)?

In de FAQ's werd ik niet echt veel wijzer en zoeken gaf ook niet veel info waar ik iets mee kon :(

[ Voor 5% gewijzigd door schumi2004 op 26-09-2006 14:55 ]

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Wij hebben hier op werk een systeem lopen met vergelijkbaar mobo, de P4C800E-Deluxe en daar zit 4x 512Mb Valueram PC3200 in, zonder problemen :)

Instagram / YouTube

• patrickrooden
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-05 22:09

patrickrooden

-UeW.Eclipsje?

het is alleen aangeraden om geen 4 repen te gebruiken omdat dan de snelheid lager wordt omdat de bus gedeeld moet worden over die geheugen modules maar het werkt gewoon :P

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-05 18:45

Gé Brander

MS SQL Server

Ik heb twee jaar lang probleemloos met 4 x Kingston ValueRAM 512Mb gedraaid in mijn P4C800E-Deluxe. Dus ga je gang.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• schumi2004
aramdin schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 15:12:
Wij hebben hier op werk een systeem lopen met vergelijkbaar mobo, de P4C800E-Deluxe en daar zit 4x 512Mb Valueram PC3200 in, zonder problemen :)
Mooi om te horen ;)
Ik verwacht zelf ook geen problemen maar waarom zou een fabrikant dit zeggen en is de list van advies maar zo kort.

In een bepaald opzicht voel ik me genaaid in die zin dat ik in de veronderstelling was dat er zonder problemen 4Gig in kon nu blijkt door een toevallige opmerking van een maat van me dat er (qua advies) niet meer in kon dan 2 reepjes Kingston enz enz.

see attached image:
Lijstje van de E versie
Afbeeldingslocatie: http://images6.theimagehosting.com/p4c800-e-deluxe.th.jpg

Gewone deluxe versie
Afbeeldingslocatie: http://images6.theimagehosting.com/p4c800-deluxe.th.jpg

Na wat rondneuzen verder ziet ik een soortgelijk topic over de P5B, echter is mijn mobo een stappie lager:
P5B Deluxe met 4GB?

Misschien zou ik de vraag anders moeten stellen en die zou dan worden:
Hoe en waarom die aanbevelingen?
dat single en Dual snap ik allemaal wel maar kan niet begrijpen dat ik niet gewoon mijn bankies kan vol proppen.
Misschien klinkt dat allemaal niet zo slim maar ik ben dan ook niet zo errug verdiept in de materie zoals andere hier ;)

• schumi2004
c70070540 schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 16:18:
Ik heb twee jaar lang probleemloos met 4 x Kingston ValueRAM 512Mb gedraaid in mijn P4C800E-Deluxe. Dus ga je gang.
Ik heb dus geen E-versie
patrickrooden schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 16:17:
het is alleen aangeraden om geen 4 repen te gebruiken omdat dan de snelheid lager wordt omdat de bus gedeeld moet worden over die geheugen modules maar het werkt gewoon :P
Maar nu wordt mijn vraag al een heel stuk duidelijker.

Thx

p.s.: Ik merk ook al wel dat ik iets sneller moet zijn met een repost ;0

• Crest
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-03 17:01
En wat voor videokaart heb je hierin? Want dat kan de bottleneck voor Vista zijn.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-05 18:45

Gé Brander

MS SQL Server

Nee, maar in de tabellen is voor beide versies te zien dat je maar maximaal 2 x 512Mb Kingston geheugen kan hebben en maximaal 4 x 256Mb Kingston geheugen.

Dus het is niet aangeraden, maar het werkt wel degelijk, en ik heb nooit iets van traagheid kunnen ontdekken.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Enigste verschil is dat je geen 1T kan draaiten, met 4 bankjes zal je altijd 2T moeten draaien.

Instagram / YouTube

• schumi2004
aramdin schreef op woensdag 27 september 2006 @ 15:42:
Enigste verschil is dat je geen 1T kan draaiten, met 4 bankjes zal je altijd 2T moeten draaien.
Dit volg ik ff niet?

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
1T of 2T kan je dus niet instellen op dit bord (= instelling in AMD based BIOSsen).

Zorg ervoor dat je nieuwe geheugen dezelfde chips heeft als je oude geheugen, dan moet het wel werken... Gemengd geheugen kan ook werken maar de kans op problemen is dan wel groter. Ook kan het zijn dat de timings in dat geval wat losser moeten (zo strak als de langzaamste modules).

Mocht je niet dezelfde chips meer kunnen krijgen dan is het verstandiger om 4 of 2 nieuwe dimm's te kopen met dezelfde chips en je oude DIMM's te verkopen...

Concrete Loop Watercooling

• schumi2004
Eigenlijk te oud om nog op te reageren maar was mijn topic en ben er nog niet helemaal uit, toch al wel bijna jaar verder of iig flink half jaar.

Het was na verloop van tijd niet meer echt noodzakelijk maar nu krijg ik een leuke aanbieding, namelijk 2 streepjes van 1Gb van Kingston (KVR400X64C3AK2/2G)

Nu wordt er in de specs helemaal niet over gesproken over aanbevolen 1Gb streepjes maar zou ik deze er zonder problemen naast kunnen zetten?

dus:
1A = 1Gb
1B = 1Gb
2A = 512Mb
2B = 512Mb

Of in iedergeval 2Gb op 1A en 1B?

Er is in verleden alleen maar gesproken over 512Mb maar deze aanbieding kon ik naar mijn idee niet laten schieten maar zomaar klakeloos kopen zonder dat ik er mee terug kan heb ik ook niet echt zin in dus vandaar dat ik er hier weer ff op door ga.

• schumi2004
Heb toch maar de stoute schoenen aangetrokken en ben die 2Gb er maar bij gaan halen, de timings en etc waren allemaal identiek aan het geen ik nu in systeem heb/had zitten, tis alleen 2x zoveel maar om 1 of andere reden vind mijn Asus mobo het toch niet prettig wanneer ik deze config neem:

1A = 1Gb
2A = 512Mb
------------------
1B = 1Gb
2B = 512Mb

Nu heb ik niet zoveel verstand van de werking van RAM geheugen maar na de FAQ gelezen te hebben wordt ik er nog niet veel wijzer van wat nu probleem zou kunnen zijn.
Het gaat er om 1 of andere reden erbij mij niet in dat ik niet gewoon geheugen van zelfde merk/specs er naast kan zetten.

Zijn er misschien toch nog truuks om het wel werkende te krijgen?

Het geheugen wordt wel herkend, geeft ook netjes 3Gb aan maar de performance gaat drastisch naar beneden, had ik met 1Gb nog een Vista rating van 4.1 (tis nie veel maar draait redelijk) heb ik na plaatsen van die extra 2Gb nog maar een rating van 3.1!!!! Dit wordt vooral tekort gedaan op Processor en Geheugen.

Geswitched tussen alleen oud en nieuw en dan is er niks aan het handje

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Allereerst is 384MB vrij weinig voor zo'n systeem, weet je zeker dat Vista überhaupt wilde draaien erop :?
1MB=8Mb, jij hebt het alleen maar over Mb :o

Daarnaast - geef eens duidelijk aan met welke snelheid en timings het geheugen nu loopt en welke snelheden en timings het heeft met alleen de oude modules erin. Zonder die info zou je ons een glazen bol cadeau moeten doen om je te helpen...

Oslik blyat! Oslik!

• schumi2004
dion_b schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 09:41:
Allereerst is 384MB vrij weinig voor zo'n systeem, weet je zeker dat Vista überhaupt wilde draaien erop :?
1MB=8Mb, jij hebt het alleen maar over Mb :o

Daarnaast - geef eens duidelijk aan met welke snelheid en timings het geheugen nu loopt en welke snelheden en timings het heeft met alleen de oude modules erin. Zonder die info zou je ons een glazen bol cadeau moeten doen om je te helpen...
Moet natuurlijk 512MB zijn, maakt idd nog al veel uit.
Onder deze omstandig heden draaide hij redelijk.
Timings zijn volgens specs
CAS Latency (CL) 3
RAS-to-CAS-Delay (tRCD) 3
RAS-Precharge-Time (tRP) 3

Zowel voor KVR400X64C3AK2/1G (2x512MB)
als voor de KVR400X64C3AK2/2G (2x1GB)

Heb instellingen van Mobo (Asus P4C800 Deluxe) gecheked, en het gedeelte waar timing stond stonden op AUTO, waardens worden uit de SPD gehaald neem ik aan.
Handmatig vast zetten durfde ik niet echt aan aangezien de FAQ zegt bij foutief aanpassen er beschadiging kan optreden dus wilde hier nog even mee wachten.
Het uitlezen van de waardens wanneer systeem up and running is niet geprobeerd ook niet echt een idee hoe het zou moeten.

Zoals andere hier al aangeven is het wel gelukt met 4x 512Mb modules echter heb ik hier nu 2x512Mb en 2x1GB en misschien dat dat net niet mogelijk is.

Nog een klein detail, het heeft ALTIJD goed gewerkt op 2x512 zonder problemen, ik merk ook geen nadelig effect met alleen de 2x1GB erin (systeem wordt er idd beter van) maar beide setjes erin is waardeloos. Lange opstart tijden en hoge processor activity

update
Denk dat het met Rightmark Memory Analyzer of cpu-z wel mogelijk moet zijn dit uit te lezen?

[ Voor 3% gewijzigd door schumi2004 op 24-05-2007 10:55 ]

Pagina: 1