Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb in de vakantie 6 weken fulltime (40 uur/week) via een uitzendbureau gewerkt. Daarna ben ik bij het betreffende bedrijf 1 dag in de week blijven werken (8 uur).

Wat mij opviel is dat ik in die eerste 6 weken aldoor loonheffing moest betalen, maar vanaf het moment dat ik nog 1 dag per week werk niet meer. Ik heb even gebeld met het uitzendbureau, ze heeft het nog eens doorgerekend en het zou wel kloppen, omdat ik in die eerste 6 weken al genoeg belasting heb betaald, zodat dat de rest van het jaar niet meer hoeft bij 1 dag per week werken. Ik vind dit bij nader inzien toch een beetje vreemd, want normaal is het dacht ik zo dat je altijd belasting afdraagt en dat je dit het eind van het jaar kun terugvragen via het T-biljet (tot een bepaald max. inkomen). Het lijkt erop alsof ik dat nu alvast gedeeltelijk terugkrijg :?

Meer mensen hier ervaring mee? Is dit een gebruikelijke constructie bij uitzendbureaus?

[ Voor 3% gewijzigd door Palomar op 26-09-2006 14:15 ]

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:38

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Sommige bedrijven houden er rekening mee. Dan werk je te weinig om boven de drempel uit te komen en krijg je alles terug. Dan betaald het bedrijf het ook niet aan de belastingdienst (zal wel een regeling voor zijn) en hoef jij niets terug te vragen.

Het idee is als je 5 dagen per week werkt kom je wel boven die drempel uit en als je 1 dag per week werkt niet. Denk niet dat je genoeg betaald heb maar dat het loonsysteem dat op die manier ziet.

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Je hebt een heffingskorting van €1894 per jaar. Dat houdt in dat je de eerste €1894 aan belasting niet hoeft te betalen. Simpel gezegd mag je dus 1894/0,34=€5600 belastingvrij verdienen. Dit wordt omgerekend naar de uitbetaalperiode. Dus als jij per week uitbetaald krijgt dan is de eerste €5600/52 belastingvrij, alles daarboven wordt loonheffing op ingehouden. Wanneer je dus onregelmatig werkt dan kan het zo zijn dat je soms wel belasting betaald maar over het hele jaar gezien onder de heffingskorting blijft, dan krijg je dus belasting terug.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het geld waar je recht op hebt krijg je sowieso wel (zolang je je belasting formulieren juist invuld). Het is alleen de vraag wanneer je precies de belasting betaald of wanneer je de teveel betaalde belasting terug krijgt.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Janoz schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 14:45:
Het geld waar je recht op hebt krijg je sowieso wel (zolang je je belasting formulieren juist invuld). Het is alleen de vraag wanneer je precies de belasting betaald of wanneer je de teveel betaalde belasting terug krijgt.
Ja daar ben ik ook niet bang voor. Ik wil alleen niet in de toekomst voor de verrassing komen te staan dat ik wel belasting had moeten betalen en dat ik een dikke naheffing oid krijg gepresenteerd ;) Maar zo te horen klopt het allemaal wel :)