Toon posts:

Crontab-job

Pagina: 1
Acties:
  • 30 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Heey mensen,

Ik heb een vraagje.

Hoe kan ik een correcte werking van crontab-job testen

alvast bedankt :) .

• joggie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-02-2025

joggie

Wie niet gek is, is saai

hoe bedoel je? over hoe crontab werkt en hoe je het moet gebruiken staat een heleboel informatie over op het internet?

Joggie ;)

Verwijderd

Topicstarter
er staat een hoop op het internet ja maar er staat niet echt bij hoe ik het goed moet testen

• kacee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-01 21:51
Wat je kan doen is in het script dat door crontab aangeroepen wordt een stuk code te plaatsen die een soort van logging uitvoert. Dit kan door in de code aan te geven dat hij een bestand moet aanmaken, door te kijken naar het bestand en de date/time stamp kan je zien of alles goed is gegaan. Uiteraard kan je deze simpele logging, naar wens, veel uitgebreider maken.

Vergeet niet de crontab service te herladen, na het toevoegen van je cron opdracht, door bv het volgende uit te voeren: sudo /etc/init.d/cron reload . Maak de bovenstaande logging ongedaan als de cron opdracht goed werkt.

• stickybit451
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-02 09:27
Je kan de crontab-entry welke je wil laten uitvoeren bijvoorbeeld eerst door "at" laten uitvoeren, deze werkt eigenlijk hetzelfde als cron (met dezelfde environment-variabelen dus), maar gewoon 1 keer.

Bijvoorbeeld:
# at "now"
find /tmp -ctime +30 -exec rm -f {} \;

Je vult dus alleen niet meer de tijdstippen in wanneer iets moet worden uitgevoerd, de "now" geeft aan dat het "nu" moet worden uitgevoerd. Dit kan uiteraard ook met at "noon", dat is om 12:00 uur 's middags. (man at)

Open source is the best!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:41
Um.. Ik doe nooit een cron reload..
Als ik een file in /etc/cron.d/ neer poot, en ik save die, dan zie in syslog meteen dattie meegenomen gaat worden.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:10
kacee schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 14:17:
Vergeet niet de crontab service te herladen, na het toevoegen van je cron opdracht, door bv het volgende uit te voeren: sudo /etc/init.d/cron reload . Maak de bovenstaande logging ongedaan als de cron opdracht goed werkt.
Of je gebruikt crontab -e ;)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Testen doe je op de meest voor de hand liggende manier: door het te testen en kijken wat er gebeurt.
Ik snap niet helemaal wat hier nou een probleem aan is, crond logt tegenwoordig ook genoeg lijkt me.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.