Toon posts:

automatisch uitzetten: veel later dan ingesteld

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Vraagje..

Op mijn Macmini heb ik in systeemvoorkeuren/Energiestand/Schema ingesteld dat deze elke werkdag s' ochtends om een bepaald tijdstip aan gaat, en een half uur later weer uit.

Het opstarten gaat goed.
Echter...
Netjes op het ingestelde "zet uit"tijdstip komt er een pop up venstertje dat de computer uit gezet gaat worden, over 10 minuten (!) met een aftelklok.
10 minuten na de ingestelde tijd dus! :?
Tenzij ik op oke druk, dan gaat hij gelijk uit (maar das niet automatisch he :| ).

Waarom kan dat ding niet uit gaan op de ingestelde (gewenste) tijd ???
Weet iemand waarom dit is, en of het opgelost kan worden?

(Ik vind dat lastig, omdat ik wil dat het uit gaat vlak voor ik naar mijn werk ga (en anders komt er bijvoorbeeld nog mail binnen die ik via webmail niet meer kan binnenhalen en zo..))

Ik heb het even op mijn werk uitegetest, en ook daar wilde de G4 niet direct uit (al was de tijd hier wel korter).

Het is dus veel langer dan de gebruikelijke 2 minuten (aftelklokje) die je ook ziet bij het normale afsluiten.

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:38

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Verwijderd schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 13:40:
Vraagje..

Op mijn Macmini heb ik in systeemvoorkeuren/Energiestand/Schema ingesteld dat deze elke werkdag s' ochtends om een bepaald tijdstip aan gaat, en een half uur later weer uit.

Het opstarten gaat goed.
Echter...
Netjes op het ingestelde "zet uit"tijdstip komt er een pop up venstertje dat de computer uit gezet gaat worden, over 10 minuten (!) met een aftelklok.
10 minuten na de ingestelde tijd dus! :?
Tenzij ik op oke druk, dan gaat hij gelijk uit (maar das niet automatisch he :| ).

Weet iemand waarom dit is, en of het opgelost kan worden?

(Ik vind dat lastig, omdat ik wil dat het uit gaat vlak voor ik naar mijn werk ga (en anders komt er bijvoorbeeld nog mail binnen die ik via webmail niet meer kan binnenhalen en zo..))

Ik heb het even op mijn werk uitegetest, en ook daar wilde de G4 niet direct uit (al was de tijd hier wel korter).

Het is dus veel langer dan de gebruikelijke 2 minuten (aftelklokje) die je ook ziet bij het normale afsluiten.
Kan je de afsluittijd dan niet gewoon 10 minuten eerder zetten?

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

• joggie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-02-2025

joggie

Wie niet gek is, is saai

het zal ongetwijfeld niet hetzelfde zijn, maar als je het shutdown van windows uit laat voeren om een bepaalde tijd, kun je een bericht laten zien. Deze blijft dan een x-aantal seconden in beeld, en dan sluit de pc pas af.

Deze tijd kun je instellen...hoe het precies op mac os gaat, weet ik zoals gezegd niet, maar is het niet mogelijk om deze tijd in te stellen??

*edit
Op linux kun je bijvoorbeeld het commando shutdown -h now doen, wat de pc gelijk uit laat zetten...

Ik denk dat apple een soortgelijk commando zou kennen, waarbij je een interval zou moeten kunnen kiezen voor het werkelijke uitzetten?

[ Voor 25% gewijzigd door joggie op 26-09-2006 13:47 ]

Joggie ;)

• joggie

joggie

Wie niet gek is, is saai

Via google vond ik deze link

http://www.ss64.com/osx/shutdown.html

Als je via schema wat jij zegt insteld dat je os moet uitschakelen, zal dit commando ongetwijfelt gebruikt worden. Misschien dat je deze nog kunt aanpassen?

Joggie ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ethnocentrix schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 13:44:
[...]

Kan je de afsluittijd dan niet gewoon 10 minuten eerder zetten?
en 10 minuten met een scherm zitten dat niet op de achtergrond te plaatsen is?
Vind ik erg onhandig en onlogisch.

@joggie: die aftel-tijd kan ik nergens instellen (voor zover ik kan zien).
Wat betreft je 2e post: dat gaat me boven de pet..
Kun je me vertellen hoe / waar ik die commando's zou kunnen invoeren?

• joggie

joggie

Wie niet gek is, is saai

Verwijderd schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 15:35:
[...]
Kun je me vertellen hoe / waar ik die commando's zou kunnen invoeren?
In een terminal window?

*edit

probeer dit maar eens in een terminal venster:

shutdown -h now

[ Voor 15% gewijzigd door joggie op 26-09-2006 16:45 ]

Joggie ;)

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:26

breinonline

Are you afraid to be known?

joggie schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 13:45:
het zal ongetwijfeld niet hetzelfde zijn, maar als je het shutdown van windows uit laat voeren om een bepaalde tijd, kun je een bericht laten zien. Deze blijft dan een x-aantal seconden in beeld, en dan sluit de pc pas af.

Deze tijd kun je instellen...hoe het precies op mac os gaat, weet ik zoals gezegd niet, maar is het niet mogelijk om deze tijd in te stellen??

*edit
Op linux kun je bijvoorbeeld het commando shutdown -h now doen, wat de pc gelijk uit laat zetten...

Ik denk dat apple een soortgelijk commando zou kennen, waarbij je een interval zou moeten kunnen kiezen voor het werkelijke uitzetten?
Klopt. @TS: tik de in terminal maar eens man shutdown dan zie je alle opties. Instellen op een bepaalde tijd is geen probleem.

Ik denk echter dat je standaard om bepaalde tijd wilt uitschakelen en dat zou dan niet daarmee kunnen, de makkelijkste optie lijkt me inderdaad om de tijd 10min eerder te zetten. Ik neem aan dat de melding verschijnt om eventuele andere users de kans te geven hun docuementen op te slaan en uit te loggen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• unSOUND
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-06-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 13:40:
Simpel. Stel je voor dat je ergens mee bezig bent, en dat duurt langer dat je dacht, en ineens sluit je Mac zomaar af... dat zou een beetje raar zijn nietwaar ?

Dus krijg je 10 minuten de tijd om alles waar je mee bezig bent af te ronden, dingen op te slaan...

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Wordt dan ook gemeld dat de computer over 10 minuten uitgaat? (heb het zelf nog nooit gebruikt)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Topicstarter
unSOUND schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 12:32:
[...]

Simpel. Stel je voor dat je ergens mee bezig bent, en dat duurt langer dat je dacht, en ineens sluit je Mac zomaar af... dat zou een beetje raar zijn nietwaar ?

Dus krijg je 10 minuten de tijd om alles waar je mee bezig bent af te ronden, dingen op te slaan...
Jij zegt simpel, ik zeg onnodig lang en bovendien onlogisch :?

Als ik een melding zou krijgen een minuut van te voren (!) met de mogelijkheid het automatisch afsluiten te annuleren, dan kan ik ook doorwerken als ik zou willen!
En als ik wil dat ie gewoon uitgaat (op de tijd die ik zelf heb ingesteld) dat staat er slechts 1 minuut een scherm over de andere schermen (mijn "werk") heen).

Net zo simpel, veel logischer wel werkbaar en absoluut niet raar (je hebt en zelf die tijd ingesteld, en je krijgt een melding (netjes van te voren).

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2006 16:03 ]

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:41

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Hebben ze bij http://www.macosxhints.com/ misschien iets?
Pagina: 1