Probleem met RAID 5 op Gigabyte DS4

Pagina: 1
Acties:

• Ferdyvw
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-02 09:48
Ik gebruik de onboard RAID controller van mijn DS4 om een RAID 5 array te bouwen van 3 Samsung Spinpoint 250gb schijven.

Een aantal weken geleden ben ik over gestapt op Vista RC1, gevolg daarvan was dat e.e.a. erg instabiel werd en dat er op random momenten een schijf begon te tikken en eruit klapte....ook steeds een anderen. Diagnose tools van samsung geven echter niet aan dat er wat mankeerd aan de schijven.

Ik ben toen weer teruggestapt naar XP SP2, en was in de overtuiging dat het probleem was opgelost (blijkbaar driver issue met VISTA), maar nu na 2 weken stabiel gedraaid te hebben klapte er gisteravond binnen 3 minuten 2 schijven uit, nadat ze begonnen te tikken.

Wat vermoeden jullie dat het probleem is? Zoeken op dit forum of op Google heeft mij geen handvaten gegeven. Ik vermoedt zelf dat het probleem ligt bij mijn onboard Raid controller (Een intel chip). Maar kan dit verklaren dat ze gaan tikken?

Ik overweeg dan toch maar om een losse Rocketraid te kopen, als ik er dan wel van uit kan gaan dat het stabiel is!

Edit: Overigens, als ik de raid array verwijder, en opnieuw opbouw, doen de schijven het weer prima.

[ Voor 4% gewijzigd door Ferdyvw op 26-09-2006 12:50 ]

• dudok12
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-10-2025
Wazig probleem. Het lijkt of er meer dan 1 schijf stuk is... Heb je de schijven afzonderlijk getest/ SMART uitgelezen? Bij mijn RAID 1 heb ik maar zeer beperkte info van iedere schijf, dus bij problemen zou ik proberen de schijven afzonderlijk te testen.

• Ferdyvw
dudok12 schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 13:53:
Wazig probleem. Het lijkt of er meer dan 1 schijf stuk is... Heb je de schijven afzonderlijk getest/ SMART uitgelezen? Bij mijn RAID 1 heb ik maar zeer beperkte info van iedere schijf, dus bij problemen zou ik proberen de schijven afzonderlijk te testen.
Ja, ik heb de schijven uit de RAID gehaald en afzonderlijk gediagnosticeerd met de Samsung tool. Gaf geen enkel probleem.

Het lijkt me sterk dat een schijf dan toch kapot is, ze draaien allemaal weken stabiel en gaan spontaan op hetzelfde moment dezelfde kuren vertonen? En als ik die Raid opnieuw opbouw, is er niets meer aan de hand?

• dudok12
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-10-2025
Het lijkt me sterk dat een schijf dan toch kapot is, ze draaien allemaal weken stabiel en gaan spontaan op hetzelfde moment dezelfde kuren vertonen? En als ik die Raid opnieuw opbouw, is er niets meer aan de hand?
Harde schijven kunnen kapot, helaas. De kans dat er 2 van de 3 kapot gaan is kleiner, maar niet 0. Als schijf 1 een fabricagefout heeft, zou schijf 2 of 3 deze fout dan niet kunnen hebben?

Maar goed: je hebt de schijven afzonderlijk getest en er waren geen problemen, ook niet bij het opnieuw bouwen van je array.

Kan je voeding je systeem goed aan? Wordt het niet te heet in je kast?

succes!

• Ferdyvw
dudok12 schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 15:43:
[...]

Harde schijven kunnen kapot, helaas. De kans dat er 2 van de 3 kapot gaan is kleiner, maar niet 0. Als schijf 1 een fabricagefout heeft, zou schijf 2 of 3 deze fout dan niet kunnen hebben?

Maar goed: je hebt de schijven afzonderlijk getest en er waren geen problemen, ook niet bij het opnieuw bouwen van je array.

Kan je voeding je systeem goed aan? Wordt het niet te heet in je kast?

succes!
Sja, het is het volgende systeem:

Gigabyte DS4
C2D E6300 @ 3.1ghz
2gb Kingston HyperX PC6000 @ 870mhz 4-4-4-12
Saphire X800 GTO2 @ X850 XT PE
Creative Audigy 2

1x Raptor 74gb
3x Samsung spinpoint 250gb

Voeding: Zalman p400B (400 watt)

De temperatuur in de kast is perfect, geen enkele temperatuur komt boven de 40 graden....

Verwijderd

Ferdyvw schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 15:55:
[...]

2gb Kingston HyperX PC6000 @ 870mhz 4-4-4-12
hmmm, dit geheugen heeft als spec 750 Mhz. Kun je je Core 2 eens probeer terug te clocken zodat het geheugen 750 Mhz of langzamer gaat draaien? Ik ben benieuwd of de RAID 5 set dan wel stabiel blijft draaien.

• Ferdyvw
Verwijderd schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 16:04:
[...]

hmmm, dit geheugen heeft als spec 750 Mhz. Kun je je Core 2 eens probeer terug te clocken zodat het geheugen 750 Mhz of langzamer gaat draaien? Ik ben benieuwd of de RAID 5 set dan wel stabiel blijft draaien.
Sja, ik had het afgelopen week ivm stabilliteitsprobleempjes in games al iets lager draaien; 800 met hele lossen timings (auto detectie)...nu heb ik alles helemaal standaard draaien, schijven geeft 'tie nog steeds op met een error, maar dat komt doordat ze waarschijnlijk niet meer synchroom zijn ofzo...ik ga de raid opnieuw opbouwen en dan maar een tijdje op standaard instellingen draaien.....kijken wat er gebeurd?

Maar wat ik nog wel even bevestigd wil hebben, kan een probleem wat NIET ligt bij de HDD zelf, als gevolg hebben dat een schijf gaat tikken? Alsof 'tie aan en af slaat ofzo of iets niet kan lezen.
Pagina: 1