Internet delen in de simpelste vorm

Pagina: 1
Acties:
  • 203 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SnoF
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-03 22:59
Na de FAQ- Netwerken te hebben doorspit en wat te hebben gezocht op google en GoT op 'zonder router' delen internet etc, vraag ik mijn vraag toch maar in een apart topic;

Is het mogelijk om internet (Chello kabel in dit geval) te delen, zonder dat er een router tussenzit die alles wil beveiligen dmv een firewall?

Mijn ervaring met twee routers (Sitecom en linksys volgens mij) is dat deze altijd verkeer versperren, ZELFS als je je IP in de DMZ (de-militarized zone oid) zet.. |:( De optie om de 2e computer te laten verbinden door de 1e computer (met twee netwerkkaarten) is ook geen optie, de twee computers staan niet altijd aan, en verder hebben we (mn buurman en ik) ook niets met elkaar te maken..

Wat is nu de simpelste (en goedkoopste) methode om het internet te delen? :)

PS
Voor de zekerheid; gezien internet op mijn naam staat; ben ik verantwoordelijk wat de buurman via mijn internet doet? Ja he? :?

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:10

ThunderNet

Flits!

Een simpele switch gebruiken?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• SnoF
Ook aan gedacht, maar die kan geen MAC forwarden toch? Ik dacht dat Chello zn internet altijd verbond aan het 1e mac adres wat ie tegenkomt.. Oftewel hij verbind alleen met de netwerkkaart (of router die de mac heeft overgenomen) die in mijn compu zit..

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Je hebt sowieso een router nodig om internet op meer dan 1 pc te krijgen.

Of deze router nou soft- of hardwarematig is.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:26

Haan

dotnetter

Je kan geen internet delen zonder router.

Maar er zijn duizenden mensen die zonder problemen een router gebruiken, dus bij jou moet dat ook gewoon kunnen ;) Waarschijnlijk komt het omdat je modem ook al ingebouwde router functie heeft. In dat geval zou een switch voldoen.

En ja, jij bent verantwoordelijk voor wat er met jouw internetverbinding gebeurt uiteraard.

[ Voor 18% gewijzigd door Haan op 26-09-2006 12:01 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

De modem van chello zit toch ook een dhcp / dns server in?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-03 15:53

Eijkb

Zo.

Simpel internet delen? Allebei je eigen aansluiting nemen... Je wilt geen risico lopen maar ook geeng gedoe met firewall's e.d. Beetje beveiliging kan nooit kwaad en de meeste routers zijn zeer simpel in te stellen. Als je daar allemaal geen aandacht aan wilt besteden kan het best zo zijn dat er iets misgaat en jullie problemen krijgen. Maar goed... Je wilt dus een inkomende verbinding sharen zonder dat je op elkanders netwerk kan, zomaar uit zichzelf?

.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
tweede netwerkkaart in je internet pc douwen.

vervolgens internet sharing aanzetten (bridging)

Verwijderd

Viper_74 schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 12:02:

De optie om de 2e computer te laten verbinden door de 1e computer (met twee netwerkkaarten) is ook geen optie, de twee computers staan niet altijd aan, en verder hebben we (mn buurman en ik) ook niets met elkaar te maken..

• SnoF
ThunderNet schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 12:00:
De modem van chello zit toch ook een dhcp / dns server in?
Als dit waar is, kan je er dan een switch achterhangen? En 'een beetje beveiliging' is inderdaad nooit weg, maar als ik geeneens snelle transfers op MSN messenger voor mekaar krijg door een irritante router voel ik me opeens heel computer-onkundig :'( En ik ben heel blij met mn Vista Firewall :D

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 31-03 11:22

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Viper_74 schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 12:02:

Is geen bridging, maar ook routing.

Simpelste oplossing van het Internet Delen is toch echt een simpel routertje.

En als jij de correcte poorten doormapt naar jou PC kan je verder alles doen wat je wilt.

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

SnoF schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 12:46:
[...]

Als dit waar is, kan je er dan een switch achterhangen? En 'een beetje beveiliging' is inderdaad nooit weg, maar als ik geeneens snelle transfers op MSN messenger voor mekaar krijg door een irritante router voel ik me opeens heel computer-onkundig :'( En ik ben heel blij met mn Vista Firewall :D
UHm, langzame file transfers via msn, ligt niet aan je router!
File transfers in msn messenger zijn nogal brak namelijk. Zodra hij de tegenpartij niet direct kan vinden, gaat de transfer via de msn servers. En dat is dus erg langzaam :)

• SnoF
ThunderNet schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 12:49:
[...]

UHm, langzame file transfers via msn, ligt niet aan je router!
File transfers in msn messenger zijn nogal brak namelijk. Zodra hij de tegenpartij niet direct kan vinden, gaat de transfer via de msn servers. En dat is dus erg langzaam :)
Als ik de kabel direct in mijn pc stop deed MSN het wel, maargoed daar kan ik een ander topic aan wijden (wat ik niet ga doen :P )

En dat port forwarding hielp dus ook niet bij MSN, én voor nog iets wat ik me niet kan herinneren.. oftewel geen zin meer in.. Maar zijn er geen routers op de markt zonder enige vorm van een firewall?
(of kan je een switch direct achter een chello-modem hangen? zou dus ook een optie zijn)

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Gewoon een E-tech routertje oid bij de computerboer kopen.

Firewall uitzetten, klaar ben je :)

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De optie om de 2e computer te laten verbinden door de 1e computer (met twee netwerkkaarten) is ook geen optie, de twee computers staan niet altijd aan, en verder hebben we (mn buurman en ik) ook niets met elkaar te maken..
Dan is eigenlijk de enige vorm nog maar een router. Of je wilt een pc speciaal inrichten als proxy etc.

[ Voor 33% gewijzigd door Viper® op 26-09-2006 13:02 ]

• SnoF
Anti-XP schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 13:01:
Gewoon een E-tech routertje oid bij de computerboer kopen.

Firewall uitzetten, klaar ben je :)
Kan je (uit eigen ervaring?) bevestigen dat je die firewall uit kan zetten? Bij mn oude Sitecom kan het NIET. (tenminste niet vermeld in handleiding en kon t ook niet vinden in de software op de router zelf..) ik wil best een router ertussen knallen, ff het MAC adres overnemen, maar dan wil ik er verder niet meer naar omkijken, of me afvragen of iets niet werkt DOOR de router..

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-03 16:47

leuk_he

1. Controleer de kabel!

SnoF schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 12:58:
[...]

Als ik de kabel direct in mijn pc stop deed MSN het wel, maargoed daar kan ik een ander topic aan wijden (wat ik niet ga doen :P )

En dat port forwarding hielp dus ook niet bij MSN, én voor nog iets wat ik me niet kan herinneren.. oftewel geen zin meer in.. Maar zijn er geen routers op de markt zonder enige vorm van een firewall?
(of kan je een switch direct achter een chello-modem hangen? zou dus ook een optie zijn)
Nee, een router is in feite een nat apparaat(met als bijeffect dat het als firewall werekt) . Wat je in ieder geval niet moet doen is 2 routers aansluiten. Neem in plaats van de 2e router een veel goedkopere switcih.

Aangezien je van chello maar 1 ip krijgt (toch?) moet je altijd een NAT oplossing zoeken om internet te delen. hoe staat precies in de faq internet delen. Meerdere NATs achter elkaar kan in theorie, maar is wat moeilijker te configureren.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• SnoF
leuk_he schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 13:12:
[...]

Nee, een router is in feite een nat apparaat(met als bijeffect dat het als firewall werekt) . Wat je in ieder geval niet moet doen is 2 routers aansluiten. Neem in plaats van de 2e router een veel goedkopere switcih.

Aangezien je van chello maar 1 ip krijgt (toch?) moet je altijd een NAT oplossing zoeken om internet te delen. hoe staat precies in de faq internet delen. Meerdere NATs achter elkaar kan in theorie, maar is wat moeilijker te configureren.
a) kan dat bijeffect dus weg? en is er een lijst opgesteld bij welke routers je de firewall uit kan zetten? (kon het niet vinden :'( )
b) 2 routers aansluiten is ook niet mn plan, maar ik moet eerst zeker weten of de Chello modem een ingebouwde router heeft.. dit raadpleeg ik vanav wel ff thuis in de handleiding.. miss dat het hierin staat.. (of weet iemand dit?) -> laat maar ik weet ook niet welk type ik kreeg opgestuurd..

Merci voor alle reply's alvast!

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Een NAT apparaat (router) werkt automatisch ook als firewall, daar kan niks aan gedaan worden.
De verklaring is de volgende: als er een inkomende verbinding binnenkomt dan kan de router onmogelijk weten voor welke computer die bestemd is, en heeft deze dus geen andere keuze dan de verbinding te droppen. Tenzij je hem specifiek vertelt dat verbindingen op bepaalde poorten naar bepaalde computers moeten gestuurd worden (port-forwarding), of dat alle verbindingen naar een bepaalde computer moeten doorgestuurd worden (DMZ).
Als je je computer achter een router hangt in DMZ dan is het net alsof je rechtstreeks op internet bent in geplugd en moet alles werken. Dit kan echter maar voor 1 computer die op de router is aangesloten.

• SnoF
DieterVDW schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 13:39:
Een NAT apparaat (router) werkt automatisch ook als firewall, daar kan niks aan gedaan worden.
De verklaring is de volgende: als er een inkomende verbinding binnenkomt dan kan de router onmogelijk weten voor welke computer die bestemd is, en heeft deze dus geen andere keuze dan de verbinding te droppen. Tenzij je hem specifiek vertelt dat verbindingen op bepaalde poorten naar bepaalde computers moeten gestuurd worden (port-forwarding), of dat alle verbindingen naar een bepaalde computer moeten doorgestuurd worden (DMZ).
Als je je computer achter een router hangt in DMZ dan is het net alsof je rechtstreeks op internet bent in geplugd en moet alles werken. Dit kan echter maar voor 1 computer die op de router is aangesloten.
Oftewel ik kan geen router achter mn Modem hangen zonder gezeur, want DMZ werkt iig niet met mn laatste Sitecom en Linksys router (icm MSN Messenger).. Ik ga de buurman het goede nieuws maar vertellen >:) (Hij kan trouwens geen andere aansluiting nemen gezien we hetzelfde adres delen, alleen hij heeft beneden een winkel.. ook heeft hij geen vaste tel-lijn, waardoor hij aangewezen is op kabel.. Hij deelt maar iets met iemand die draadloos in de buurt uitzend :))

(van mij maggie dicht)

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Een router kost tegenwoordig toch geen drol meer, dus waarom zou je het moeilijker willen doen? Het geklooi met 2 netwerkkaarten, bridging, routing gaat je op lange termijn meer tijd (en misschien ook wel geld) kosten dan wanneer je een simpel routertje koopt die standalone draait en waar je verder ook geen omkijken meer naar hebt*.

* Onder de voorwaarde dat je niet aan de instellingen gaat zitten prutsen, firmware updates uitvoert, apparaat reset of kabels verwisseld... :P

Goud is geen geld

• densoN
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-01 00:01
SnoF schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 13:49:
[...]

Oftewel ik kan geen router achter mn Modem hangen zonder gezeur, want DMZ werkt iig niet met mn laatste Sitecom en Linksys router (icm MSN Messenger).. Ik ga de buurman het goede nieuws maar vertellen >:) (Hij kan trouwens geen andere aansluiting nemen gezien we hetzelfde adres delen, alleen hij heeft beneden een winkel.. ook heeft hij geen vaste tel-lijn, waardoor hij aangewezen is op kabel.. Hij deelt maar iets met iemand die draadloos in de buurt uitzend :))

(van mij maggie dicht)
probeer eens met je MTU te spelen wanneer je achter een router hangt.
Go to http://www.speedguide.net/downloads.php
Download SG TCP Optimizer
Start software
Check "Custom settings" at the bottom.
Set MTU to 1460 or lower.
Apply changes.

zou je msn probleem op moeten lossen

• SnoF
densoN schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 14:03:
[...]

probeer eens met je MTU te spelen wanneer je achter een router hangt.
Go to http://www.speedguide.net/downloads.php
Download SG TCP Optimizer
Start software
Check "Custom settings" at the bottom.
Set MTU to 1460 or lower.
Apply changes.

zou je msn probleem op moeten lossen
Thnx voor de tip, ik had dit probleem echter alleen in mn vorige huis, waar we het internet MOESTEN delen :z

Nu heb ik de keuze (mn buurman 'vraagt' offie mee mag doen), en ga dus niet meer prutsen met een router als het niet anders kan! Maar ik zal mn ex-huisgenoten s informeren om met de MTU te gaan prutsen! Nog nergens lezen, dus thnx voor de tip!! :)
Pagina: 1