Toon posts:

1,5 GB is onvoldoende geheugen voor oude applicatie?

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem:

Voor mijn werk draai ik een programma uit 1997. Dit programma werkte perfect op mijn systeem (Windows XP Professional) tot op het moment ik mijn intern geheugen had geüpdate van 512 MB naar 1,5 GB (1 GB erbij geplaatst).

Sindsdien klaagt het programma over "Out of memory (2004)" en wil daarom niet opstarten. Ik weet 100% zeker dat dit aan de uitbreiding van het geheugen ligt. Daarnaast vermoed ik dat het programma zich fixeert op de Windows-instelling "1,50 GB", welke ik terugvind bij de eigenschappen van Deze Computer en vervolgens het tabblad Algemeen. Ik heb het idee dat het programma dit uitleest als "1,5 MB".

Soms zie ik op andere pc's dat de hoeveelheid intern geheugen wordt aangeduid als bijvoorbeeld "1512 MB" in plaats van "1,50 GB" (zoals ik dus heb). Is dit een instelling in het register of iets dergelijks? Als dit zo is, dan is de optie op "1,50 GB" te veranderen in "1512 MB".

Wie kan mij helpen?

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
1024 + 512 = 1536, als er bij iemand dan 1512 staat is dat op z'n minst vreemd te noemen.
Shared video?

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heb je al de compatability modus geprobeerd?

dus bij je executable aangeven dat je de applicatie wilt starten in Windows 98 modus bijvoorbeeld.

Verwijderd

Kijk eens in de BIOS of hij het daar wel uitleest als de volledige hoeveelheid?

Als ie daar ook veel te weinig aangeeft kan het aan je geheugen liggen (of als het bij 64/128 mb scheelt is t een shared videokaart?)

Verwijderd

Denk eerder dat 1,5 GB teveel is.. Sommige oudere programma's geven een out of memory melding juist omdat er meer geheugen in de pc zit dan het programma kan herkennen. Is er geen update van het programma, nieuwe versie of iets dergelijks.

Anders systeembeheerder van je werk even vragen of er al meldingen zijn geweest hierover of dat dit hem al bekend was, misschien weet hij een oplossing.

Succes

Edit:
Zo alweer 2 nieuwe reply's. zover ik begreep pakt windows de geheugenreepjes wel goed, alleen gaf hij 1512 als voorbeeld. dat als hij het kan laten zien in MB ipv GB dat het programma het dan misschien wel pikt

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2006 11:11 ]

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-07 18:16
probeer eens met XMS/EMS instellingen te klooien ook config.nt en autoexec.nt kunnen aangepast worden speciaal voor oude applicaties.

Verwijderd

Probeer eerst voor de zekerheid je geheugen te testen om te kijken o je geheugen niet brak is. Als je dat zeker weet dan ligt het bijna zeker weten aan het programma.

Als dat het geval is dan zijn er wat meer gegevens nodig:

-Komt het bij meer programma'voor?
-Welk programma gaat het om?
-Zijn er updates van?
-Instellingen programma (op het gebied van geheugen)?
-Probeer Compatibiliteit in te stellen op bijvoorbeeld windows 98/me

Verwijderd

Topicstarter
SH4D3H schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 11:03:
1024 + 512 = 1536, als er bij iemand dan 1512 staat is dat op z'n minst vreemd te noemen.
Shared video?
Sorry dat was even een misrekening van mij. 1536 bedoel ik, hoewel ik vaker 2048 MB tegenkom dan 1536 MB, maar dat terzijde.

Compatibileitsmodus had ik nog niet aangedacht, maar het zet helaas geen zoden aan de dijk. Het programma heeft altijd keurig gewerkt onder XP, totdat die geheugenupdate werd uitgevoerd.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

De weergave in de systeemeigenschappen lijkt me puur de grafische weergave, niet perse hoe de applicatie het krijgt te zien. Maar een of andere overflow zou kunnen, al is dat wel slecht. Maar inderdaad, gewoon de compatibility modus zou al genoeg kunnen zijn.

Als het om een DOS applicatie gaat wil je inderdaad ook kijken naar a.nt en c.nt

Probeer het anders eens in een virtuele machine (VMWate of VirtualPC, beide gratis) met juist wat minder geheugen geallocteerd :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-06 09:24
kan je het programma niet in een soort van shell opstarten, waarin je de hoeveelheid geheugen zelf kan instellen? (dit werkt voor sommige oudere spellen)

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 11:10:
[...]

Sorry dat was even een misrekening van mij. 1536 bedoel ik, hoewel ik vaker 2048 MB tegenkom dan 1536 MB, maar dat terzijde.

Compatibileitsmodus had ik nog niet aangedacht, maar het zet helaas geen zoden aan de dijk. Het programma heeft altijd keurig gewerkt onder XP, totdat die geheugenupdate werd uitgevoerd.
wát voor programma is het?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-07 09:58

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

[...]

Ik ken het probleem, bij Lazy Larry installatie kijkt hij voor ruimte op de HDD, maar dan alleen naar de laatste paar cijfers van de gigabytes, ik heb het toen opgelost door een grote file aan te maken, zodat LL dacht dat er weer een paar MB was.

Kijkt de app naar je totale geheugen, of alleen naar wat er vrij is? Mogelijk kun je dit testen door een Gigabyte te vullen met een dummy-app, of je kan gratis vmwarde downloaden en de app in dit applicatie draaien.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-07 20:46

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Heb je het al wel geprobeert? Dat het nu niet meer werkt is iig een indicatie dat het niet altijd onder windows XP werkt ;)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
Wow, dit gaat hard, het aantal reacties, thnx!
Verwijderd schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 11:08:
Probeer eerst voor de zekerheid je geheugen te testen om te kijken o je geheugen niet brak is. Als je dat zeker weet dan ligt het bijna zeker weten aan het programma.

Als dat het geval is dan zijn er wat meer gegevens nodig:

-Komt het bij meer programma'voor?
-Welk programma gaat het om?
-Zijn er updates van?
-Instellingen programma (op het gebied van geheugen)?
-Probeer Compatibiliteit in te stellen op bijvoorbeeld windows 98/me
- Het komt alleen bij dit programma voor.
- Het is een bestandsconversieprogramma, genaamd Data Junction.
- Er is geen ondersteuning meer voor het programma, dus ook geen updates. Als er een beter en nieuwer programma was, dan had ik die gedraaid, maar veel zoeken heeft geen resultaat opgeleverd.
- Voor zover ik kan vinden, kan ik geen instellingen mbt het geheugen doen.
- Ik heb alle compatibiliteitsmodi al geprobeerd, zonder resultaat helaas.
razorhead schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 11:08:
probeer eens met XMS/EMS instellingen te klooien ook config.nt en autoexec.nt kunnen aangepast worden speciaal voor oude applicaties.
Waar kan ik dit precies vinden?
Verwijderd schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 11:07:
Kijk eens in de BIOS of hij het daar wel uitleest als de volledige hoeveelheid?

Als ie daar ook veel te weinig aangeeft kan het aan je geheugen liggen (of als het bij 64/128 mb scheelt is t een shared videokaart?)
Zal ik even gaan checken, heb ik nog niet goed naar gekeken.
F_J_K schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 11:15:
De weergave in de systeemeigenschappen lijkt me puur de grafische weergave, niet perse hoe de applicatie het krijgt te zien. Maar een of andere overflow zou kunnen, al is dat wel slecht. Maar inderdaad, gewoon de compatibility modus zou al genoeg kunnen zijn.

Als het om een DOS applicatie gaat wil je inderdaad ook kijken naar a.nt en c.nt

Probeer het anders eens in een virtuele machine (VMWate of VirtualPC, beide gratis) met juist wat minder geheugen geallocteerd :)
Het is geen DOS applicatie, dus dat scheelt.
Een VM machine kan ik inderdaad gaan proberen, maar ik draai het liefst "in real".
Tukk schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 11:17:
[...]

Ik ken het probleem, bij Lazy Larry installatie kijkt hij voor ruimte op de HDD, maar dan alleen naar de laatste paar cijfers van de gigabytes, ik heb het toen opgelost door een grote file aan te maken, zodat LL dacht dat er weer een paar MB was.

Kijkt de app naar je totale geheugen, of alleen naar wat er vrij is? Mogelijk kun je dit testen door een Gigabyte te vullen met een dummy-app, of je kan gratis vmwarde downloaden en de app in dit applicatie draaien.
Volgens mij kijkt het programma naar de omvang van het totale geheugen.
Janoz schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 11:17:
[...]

Heb je het al wel geprobeert? Dat het nu niet meer werkt is iig een indicatie dat het niet altijd onder windows XP werkt ;)
Ik heb het uiteraard geprobeerd :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 11:30:

- Het is een bestandsconversieprogramma, genaamd Data Junction.
Pervasive heeft die club in 2003 opgekocht, support voor je programma ligt bij hen, navragen kan geen kwaad:

http://www.pervasive.com/djref.asp

Verwijderd

Topicstarter
Klopt inderdaad, ik heb in het verleden weleens contact met hen gehad over een ander probleem, maar dit product wordt gewoon niet meer ondersteunt. Net zoals MS Win3.11 niet meer ondersteund, om maar een voorbeeld te noemen. Ik had gehoopt dit probleem met een simpele registerinstelling te wijzigen, maar blijkbaar is dat te eenvoudig gedacht. Ik probeer nog even wat uit te zoeken n.a.v. jullie tips.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

VirtualPC eens proberen met bijv 256MB RAM voor de VM :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Dan moet je ook weer een Windows licentie hebben afaik. :)

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Masselink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:21

Masselink

Voor de dorst

Maak je virtuele geheugen eens groter dan 3 keer je daardwerkelijke geheugen (Niet variabel). Veel oude programma's die ken letten op virtueel geheugen. Als dat werkt kun je terug schakelen naar minder geheugen totdat hij het niet meer doet.

[ Voor 3% gewijzigd door Masselink op 26-09-2006 14:07 ]

Wireguard VPN Client: https://github.com/masselink/MasselGUARD

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

AtleX schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 13:54:
Dan moet je ook weer een Windows licentie hebben afaik. :)
Een ouwe Win95/98/ME licentie moet bijv niet zo moeilijk te vinden zijn, tenzij het een WinNT based OS moet zijn bijv :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals bedankt voor de reacties. Hoewel het installeren van een VM de juiste oplossing zou kunnen zijn, zat ik hier niet echt op te wachten (installeren, configureren, en dat soort gein wat veel tijd in beslag neemt). Ik heb een andere oplossing gevonden die (in mijn geval) even simpel als doeltreffend is, namelijk in de boot.ini.

Ik bedacht me opeens dat het vast wel mogelijk zou moeten zijn om de boot.ini zodanig aan te passen, dat Windows XP zélf opstart met een maximum hoeveelheid geheugen. Een half uur zoekwerk via Google leverde uiteindelijk het gewenste resultaat op. Door het toevoegen van de opdracht /MAXMEM=512 aan een extra regel in je boot.ini zorg je ervoor dat je voor het opstarten van Windows kunt kiezen met hoeveel intern geheugen de pc moet opstarten. Het getal 512 is variabel, je kunt dus ook meer of minder geheugen instellen (moet wel in MB's).

Mijn boot.ini ziet er nu als volgt uit:

code:
1
2
3
4
5
6
[boot loader]
timeout=5
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional (512 MB RAM)" /noexecute=optin /fastdetect /MAXMEM=512

De bovenste optie start mijn pc gewoon op met 1,5 GB intern geheugen. Als ik de bewuste applicatie wil gebruiken, dan reboot ik mijn pc en ik kies ik voor de "512-modus".

De reactie is wat laat, maar ik denk dat ook andere mensen hier vast gebaat bij zijn.
Pagina: 1