Titels van nieuwsberichten

Pagina: 1
Acties:
  • 199 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• three2five
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-02 03:55
Ik vraag me af hoe vaak dit is voorbijgekomen maar ik begin het topic zelf maar desnoods voor de x-ste maal.

Is er een bepaald beleid bij jullie wat betreft de titels van de artikels op de frontpage? Ik stoor mij vrij regelmatig aan titels die opzettelijk op het randje zitten en vaak helemaal niet het artikel dekken. Het is dan vaak zo duidelijk aan de titel te zien dat die titel alleen op die manier is verzonnen om zoveel mogelijk lezers te krijgen. Ik vind dit echt gruwelijk irritant en mijn vraag is eigenlijk tweedelig;

Zijn er meer mensen die ditzelfde probleem ervaren en als hinderlijk ervaren?
Is er een bepaald beleid wat betreft de titels?

Meest recente voorbeeld: nieuws: Software maakt van elk opslagapparaat een mobiele pc

• harmz
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-09-2025
ik ben het er helemaal mee eens en het is niet de bedoeling om jullie aftekraken maar voor de verbetering

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Laat ik vooropstellen dat ik de geciteerde titel ook niet helemaal optimaal vind en er intern over zal spreken. Of ie al dan niet aangepast wordt, zien jullie wel nog ;)

Verder volstaat dit wel denk ik:
testcase schreef op woensdag 23 november 2005 @ 11:17:
Headlines (op Tweakers.net) moeten enerzijds informatie geven over wat er in het achterliggende artikel aangetroffen kan worden, maar daarnaast moet een headline ook altijd aanzetten tot nieuwsgierigheid, zodat de lezer erop wil klikken en het artikel wil gaan bekijken. Want een artikel 'wil gelezen worden'; we schrijven geen encyclopedie en de postings zijn natuurlijk niet bedoeld om zo min mogelijk gelezen te worden ;) . Het is dus zaak een headline te bedenken die liefst geen lange volzin is, maar wel de essentie van het nieuwsbericht (vlag en lading) zodanig 'pakkend' neerzet, zodat er verder geklikt wordt om het bericht te lezen. Of iemand het bericht dan vervolgens scant, alleen de eerste regels leest, of helemaal doorspit en alle aanwezige linkjes, gerelateerde berichten en lezersreacties gaat lezen, is Vers 2.

Dus ja, sommige headlines kunnen korter en kernachtiger zijn, maar sommigen worden juist wel interessanter door een bepaald feit op te nemen. Je zult snappen dat door alle eisen die aan een headline gesteld kunnen worden, het niet altijd even eenvoudig is DE 'beste headline' te bedenken en dat er per redacteur en nieuwsschrijver soms anders tegenaan gekeken wordt, zoals je aan de individuele meningen van nieuwscrewleden hierboven al kunt zien.
Edit: titel aangepast

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Verder wil ik nog even dit kwijt:
Het is dan vaak zo duidelijk aan de titel te zien dat die titel alleen op die manier is verzonnen om zoveel mogelijk lezers te krijgen. Ik vind dit echt gruwelijk irritant en mijn vraag is eigenlijk tweedelig
Ik vind het als redacteur gruwelijk irritant dat we bij elke potentiële onvolkomendheid meteen maar van kapitalisme, machtsmisbruik en aandachtsgeilheid beschuldigd worden. Heb je een probleem of suggestie, plaats die dan gewoon op een nette, vriendelijke manier. Dan zijn we bovendien veel gemotiveerder om eraan te werken ook.

• three2five
@yoeri: Ik begrijp dat de toon van mijn bericht op een verkeerde manier kan worden opgevat. Begrijp me niet verkeerd, ik heb respect voor de redacteurs, getuige mijn dagelijks bezoek. Ik moet dan wel weer zeggen dat jouw reactie weinig respect bij mij opbrengt. Alhoewel ik begrijp dat je het deels cynisch bedoeld vind ik het zeker geen juiste manier van reageren. Ik beticht de schrijver van het artikel geenszins van machtsmisbruik, kapitalisme, maar ten dele van aandachtsgeilheid. En ja, dat doe ik dan ook duidelijk, dat is de reden dat ik dit topic start. Bij bepaalde artikelen zijn de titels zo duidelijk gekozen om op onjuiste manier bezoekers te trekken en blijf dan ook bij mijn eerder uitgesproken mening.

Niet helemaal in dezelfde lijn als mijn oorspronkelijke bericht en deze reactie, maar ik denk ook niet dat het onder 'typfouten' valt en dus maar in dit topic:

"Belgisch gerecht berecht amper illegale muziekaanbieders"

Het kan hier per abuis zijn geweest maar ook hier vind ik het een verkeerd suggestieve titel. 'amper illegale muziekaanbieders'. Hoe ik de klemtoon ook leg, ik blijf aan 'amper illegale muziekaanbieders' denken, vooral denkend aan de nieuwsberichten in deze categorie van de laatste tijd.

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
three2five schreef op donderdag 28 september 2006 @ 01:53:Ik moet dan wel weer zeggen dat jouw reactie weinig respect bij mij opbrengt.
Kan ik begrijpen, ik heb alleen even een poging gedaan in dezelfde toon als jouw post verder te gaan, om je erop te wijzen hoe vervelend dat kan zijn voor de lezer. Jouw topicstart brengt immers bij mij òòk geen respect op. Je moet begrijpen dat wij dagelijks ons uiterste best doen om jullie op een kwalitatieve en objectieve manier nieuws voor te schotelen. Het potentiële aantal views of reacties, spelen daarbij een ondergeschikte rol.

Om dan bij elke onvolkomendheid dit te moeten lezen:
duidelijk aan de titel te zien dat die titel alleen op die manier is verzonnen om zoveel mogelijk lezers te krijgen. Ik vind dit echt gruwelijk irritant
is voor ons òòk gruwelijk irritant, en daarnaast nog eens beledigend ook. Althans, ik voel me persoonlijk aangesproken en beledigd als je suggereert dat we onjuiste titels gebruiken om toch maar volk te lokken. Het feit dat je dan nog het lef hebt om dat nogmaals te herhalen, maakt het er niet beter op. Ik wil jou wel eens beroepsmatig aan de lopende band 'perfecte' titels & teksten zien afleveren beste vriend. Vandaar mijn reactie :)
Niet helemaal in dezelfde lijn als mijn oorspronkelijke bericht en deze reactie, maar ik denk ook niet dat het onder 'typfouten' valt en dus maar in dit topic:

"Belgisch gerecht berecht amper illegale muziekaanbieders"

Het kan hier per abuis zijn geweest maar ook hier vind ik het een verkeerd suggestieve titel. 'amper illegale muziekaanbieders'. Hoe ik de klemtoon ook leg, ik blijf aan 'amper illegale muziekaanbieders' denken, vooral denkend aan de nieuwsberichten in deze categorie van de laatste tijd.
En kijk, hier laat je die suggesties en beschuldigingen achterwege en ik word er al veel vrolijker van ;) Je hebt een punt en de reden dat deze titel gebruikt werd is niet om volk te trekken, maar gewoon omdat blijkbaar de redacteur die de titel verzon als diegene die het nieuwsje schreef gewoon jouw manier van lezen er niet in gezien heeft. En als je er niet aan denkt, dan kun je er ook niets aan doen he. Ik ga deze dan ook even aanpassen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Yoeri op 28-09-2006 08:50 ]

• three2five
Stom maar waar, ik zie nu pas auteur van mijn eerste voorbeeld... daar heb ik niet opgelet bij het reageren op jo, maar dat veranderd niet mijn mening. Wel in dit geval; als jij zegt dat je het niet met deze reden hebt geschreven, dan is dat ook zo.

Ik begrijp dat het niet makkelijk is om artikels te schrijven en daar een passende titel bij verzinnen is waarschijnlijk net zo lastig als het 'politiek correct' schrijven van een artikel. Ik zeg niet dat wanneer een titel 'verkeerd gekozen' is, dat het per definitie als oorzaak aandachtsgeilheid is.

Ik heb het hier over individuele situaties van artikels, niet van redacteurs op zich. Ik denk dat we het onderwerp redelijk kunnen laten rusten. Het eerder genoemde voorbeeld is blijkbaar niet een goed voorbeeld.

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
three2five schreef op donderdag 28 september 2006 @ 14:26:
Ik zeg niet dat wanneer een titel 'verkeerd gekozen' is, dat het per definitie als oorzaak aandachtsgeilheid is.
Het is dan vaak zo duidelijk aan de titel te zien dat die titel alleen op die manier is verzonnen om zoveel mogelijk lezers te krijgen.
Snap je waarom ik even geïrriteerd overkwam?

We kunnen het idd wel laten rusten. Even goeie vrienden en voor alle duidelijkheid: het wordt wèl gewaardeerd dat je ons erop attent maakt.

Pagina: 1