So? De open source community heeft anders ook zat spul waardoor andere distro's ook supported zijn. Dat iets op een bepaalde site niet expliciet wordt gemeldt dat ze niet supported zijn betekent niet dat ze er niet op werken of dat dingen als management/driver software er niet voor is. Drivers zullen er waarschijnlijk gewoon zijn, het meeleveren van closed source drivers in het voorgeinstalleerde OS is namelijk een schending van de GPL (iets waar het Kororaa project ook achter kwam) en veel spul die de hardwarefabrikanten gebruiken zijn zo algemeen dat Linux er ook wel een prima driver voor heeft.
Overigens ken ik de Dell support ook wel...even een hardeschijf vervangen...bij Dell is daar 12 bezoeken in 2 maanden tijd nodig omdat ze niet de juiste spullen bij zich hebben. Dell is volgens onderzoeken op zowel de consumentenmarkt als de zakenmarkt zo'n beetje de slechtste partij qua support. Niet bepaald een partij waar je mee in zee zou willen. Ja, ik weet ook wel dat er veel mensen zijn die er geen problemen mee hebben en waarbij de service voorbeeldig gaat maar dat is dus niet te zien in diverse statistieken. Sterker nog, dat soort onderzoeken is voor Dell een reden geweest om hun service deel nieuw leven in te blazen en daar veel meer de focus op te leggen (is ook op diverse nieuwssites geweest). Om maar even bij Dell te blijven: er staat op hun support site een paar supportcontract mogelijkheden welke beiden alleen van toepassing zijn op de hardware van Dell en de door Dell geinstalleerde OS voor wat betreft de basisconfiguratie en administratie. Voor al het andere heb je geen support, voor het bedrijf in kwestie lijkt mij dat onacceptabel. Loopt je mailserver te bokken, doet de printserver het niet of is de website gehackt? Jammer dan, dat mag je lekker zelf oplossen want dat doet Dell niet voor je. De support van dit soort fabrikanten beperkt zich tot het goed draaien van een OS op hun hardware. Alles wat je daar op gaat draaien aan services vallen daar niet onder en moet je dus elders herbergen. Overigens is het zo dat je hierbij zelf de contracten bij hun moet afsluiten. Dat moet je toch al als je ook al het andere graag wil hebben of als je het volledige ICT beheer wil outsorcen. Nadeel is dan dat je hierdoor onnodig met dubbele contracten opgescheept zit en dat is peperduur. Je kunt dan beter alles bij 1 toko onderbrengen wat ook makkelijker is met support. Men heeft hier niet de mogelijkheid om elkaar de zwarte piet toe te schuiven. Voor het MKB is het argument dat een HP/Dell een zekere Linux distro support op hun hardware vrijwel nutteloos. De bedrijven die hun eigen systeembeheer hebben en Linux inzetten hebben vaak al wel een dusdanige knowhow in huis dat die dit soort contracten ook niet echt nodig hebben, die lossen problemen wel op middels de community. In geval van de TS is er echt meer nodig dan alleen support van het OS op zekere hardware, ook dingen als mail, dhcp, etc. moeten onder die support vallen en dat vindt je dus niet bij hardwarefabrikanten.
2 Ik zeg niet dat je alleen REDHAT en consorten moet gebruiken wat denk je dat SLES is wat ik ook steeds noem?
Dat maakt niet uit, ik gaf alleen aan dat ik geen RHEL en co zou nemen en ook waarom ik dat niet zou doen. SUSE is weer een ander verhaal.
3 Fedora en CentOS zijn ook community projecten.
Fedora is niet bepaald een community project, dat is het alleen op papier. Red Hat heeft wel zo'n ongelooflijke vinger in de pap dat je niet bepaald kunt spreken van een community project. CentOS is al heel wat meer een community project waarbij ik het wel weer frappant vindt dat praktisch alle documentatie gewoon pure Red Hat documentatie is. het staat er notabene nog zelfs op de documentatie. Je ziet dus niet bepaald dat het een community project is, het lijkt eerder op RHEL 4 met een andere naam.
4 wat bedoel je met veel grafisch beheer etc, RHEL is volledig via CLI beheren.
5 Dit is onzin:
"Op basis daar van zou ik toch afzien van Red Hat & co. Zeker ook als je erbij telt dat beheer voornamelijk grafisch moet en dat je niet de volle beschikking hebt qua beheer op de commandline."
Als je deze opmerking maakt vraag ik me af of je ooit met RHEL hebt gewerkt.
RHEL is volledig via CLI beheren.
Ik heb gewerkt met Red Hat 6.2, 8, 9, Fedora Core 2, 3, 4, 5 en CentOS 4.2. Op RH 6.x na waren alle systemen nogal zeer grafisch ingesteld waarbij veel configuratie gebeuren via de GUI gaat. Als je diverse boeken bekijkt die over Red Hat gaan of over Linux waarbij men Red Hat als voorbeeld neemt zie je alleen maar GUI voorbeelden en niks van de commandline. Als ik op CentOS door de documentatie blader (welke dus gewoon RHEL4 documentatie is) zie ik zo heel af en toe nog een commando, de rest is allemaal GUI spul. Als ik dus een systeem wil leren dan ga ik dingen als documentatie, boeken, etc. bekijken. Als ik daar zie dat ze op wat basis dingetjes na alles via de GUI laten lopen en niks op de commandline nog doen dan heb ik gewoon een probleem als ik de boel remote via ssh moet gaan beheren. Als ik zie hoe de documentatie van CentOS is dan vraag ik me ook af of dat wel een goede keus is. Het is gewoon de RHEL4 documentatie terwijl CentOS als systeem kennelijk niet stilstaat. Je kunt dus redelijkerwijs vermoeden dat die documentatie niet up to date is, wat dat voor problemen op kan leveren lijkt me duidelijk.
Je kunt RHEL, Fedore, CentOS wel op de commandline beheren alleen het is allemaal zo overwegend GUI spul dat je dat ook duidelijk kunt merken in de documentatie. Die documentatie gaat uit van een GUI omgeving en als je dan specifieke dingen op de commandline wil doen heb je een aardige kluit om te gaan uitzoeken hoe je dat met RHEL en consorten voor elkaar krijgt. De documentatie is dus gebrekkig wanneer je geen GUI gebruikt en om die reden kan ik RHEL en consorten dan ook echt niet aanraden zeker als je kijkt dat je veelal remote beheer doet via ssh en het lang niet altijd wenselijk is dat er een grafische omgeving op een server staat. Het moet allemaal wel weer beheert worden en het is weer een extra service die draait met de nodige security gevolgen van dien.
Om nog even terug te komen op een eerdere post van jou:
Linux software is vaak gewoon vrijelijk beschikbaar via sourceforge e.d. en die eisen echt niet dat je een bepaalde distro gebruikt. Dat gaat voor heel wat meer bedrijven op die ook op commercieel niveau bezig zijn met Linux software. Die enige gestelde eisen zijn het gebruik van een zekere Linux kernel en bepaalde libraries. Nogal absurd om dan je support te richten op een bepaalde distro. Er zijn echter een paar bedrijven die wel zo ver gaan dat ze inderdaad een specifieke distro vereisen.
Wat je in open source land ook heel erg ziet is het business model waarbij de software gratis ter beschikking wordt gesteld met support via de community. Wil je wat meer en specifieke support dan kun je hiervoor bij de desbetreffende fabrikant een contract afsluiten. Op deze wijze verdiend men geld in de open source sector. De groten als IBM en Sun stappen nu ook over op dit business model trouwens. Er is dus door dit model altijd wel support ongeacht de distro die je draait. Ik denk dat je je toch flink zit te verkijken op de support die met Linux mogelijk is.
Heeft de TS inmiddels al wat meer idee wat hij nou uiteindelijk gaat doen met de servers qua opdeling en OS ?