Aanschaf 1e Mac

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dubbel Fristie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:49
Ik ben er voor mezelf uit en ik ben van plan een Mac te kopen :*)

Ik meen dat een hoop Apple fans het leuk vinden dat er mensen (gedeeltelijk) zullen overstappen van een PC naar Mac en hoop daarom om een paar nuttige reacties :)

Ik heb zelf weinig tot geen ervaring met het Mac OS en/of genoeg kennis om te weten welke hardware ik moet kopen.

Als beginner zal ik er niet bijster veel eisen aan stellen.
Ik zal de Mac vooral voor school (ICT opleiding MBO nv4) gebruiken om mezelf wegwijs te maken met een Apple, en software pakketten als Macromedia Studio 8 en Adobe Creative site 2 gebruiken :D
Voor de rest koop ik hem om mezelf wegwijs te maken het het OS van Apple :>

Ik heb deze 2 pakketten nu op me pc, en ik merk dat er weinig van me systeem gevraagd word dus ik neem aan dat dat ook op een Mac is :?

Aangezien het een begin systeem zal zijn, word het waarschijnlijk een 2e hands MAC worden waarbij een budget van max. 350,- hoort.
Voor dit bedrag kan je een iMac 4G of als je goed zoekt een Mac mini _/-\o_
Een scherm heb ik niet nodig. Ik heb hier een scherm met zowel een DVI als VGA aansluiting waardoor ik eventueel makkelijk kan switchen tussen de Mac en de PC.

Wat ik wel 'moet' hebben is een draadloze netwerk kaart. Ik zit hier helemaal op de zolder dus een UTP kabel is geen optie. Kan ik een gewone dongel kopen, of moet ik perse een airport kaart hebben ?

Wat voor Mac zouden jullie mij aanraden ?

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Ik denk niet dat je voor 350 euro een Intel Mini hebt, maar eerder de oudere G4 Mini. Op mijn G4 Mini loopt CS 2 vrij traag omdat Mini's met een laptop HD zijn uitgerust. Ik gebruik zelf niet Macromedia Studio software, daar kan ik je dus niet mee helpen.

Ik denk dat je dan beter naar een G4 iMac kunt gaan zoeken. Die hebben, naar mijn weten, wel een normale HD aan boord.

Wat betreft draadloos netwerk. Eerlijk gezegd heb ik geen idee of hardware van derden op de Mac werken, want Apple adverteert alleen met haar eigen Airport hardware.

Overigens, welke Mac je uiteindelijk ook kiest. Hoe meer RAM, hoe sneller OS X draait. Minimaal 1 gb is toch wel aan te raden.

He who controls the Spice, controls the Universe.

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-02 21:31

Osxy

Holy crap on a cracker

Airport werkt gewoon samen met andere wifi hardware, apple heeft zich keurig aan de standaard gehouden.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-02 14:39

Croga

The Unreasonable Man

osxy schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 07:00:
Airport werkt gewoon samen met andere wifi hardware, apple heeft zich keurig aan de standaard gehouden.
De vraag is echter of je de mac met een andere dan een airport kaart kunt laten werken.... Kun je, bijvoorbeeld, een Linksys USB Wifi adapter op de mac aansluiten?

Alternatief is natuurlijk een Linksys WGA nemen, dat is in feite niets anders dan een bridge die je UTP omzet naar Wifi, dat werkt gewoon altijd...

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Er van is van sitecom een USB stick van 25 euro geloof ik (is te krijgen bij de apple centre's in N-H geloof ik) en die werkt goed onder OS X.

• Dubbel Fristie
Klinkt goed :*)
Gellukig hoef ik geen dure airport kaart te kopen.

Het maakt mij trouwens niet uit of ik een G4 Mac mini krijg of een met een Intel CPU :z . De Mac komt naast mij PC te staan dus ik hoef er geen XP op te draaien :)

• Alfisti
  • Registratie: September 2002

Alfisti

So macht Reisen Spaß

Dezelfde stap heb ik een maand geleden genomen en heb toen een G4 mini gekocht, moet eerlijk zeggen dat ik geen seconde spijt heb gehad! De mini heb ik gekozen vanwege een beperkt budget en geen ervaring met OSX ( straks blijk ik het niets te vinden :) ),heb hem alleen wel voorzien van 1gb geheugen. Snap nu niet waarom ik het niet veel eeder gedaan heb :+

Ik gebruik Photoshop CS en ondervind geen problemen of on -werkbare situatie :)

• mangahuisman
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-01 14:18
Bij mediamarkt en veel andere winkeles hebben ze nog een aantal G4 - Mac mini's staan voor 399,-

Koop wel wat extra ram...

[ Voor 10% gewijzigd door mangahuisman op 26-09-2006 09:52 ]

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-02 13:42

Neus

www.zenaconsult.com

Neem inderdaad een Mac mini G4 (voor de intel versie is er nog geen CS2, die draait het beste op een PPC). Je kan de 'oudere' modellen van 1.25ghz zelfs nieuw vinden voor € 299 zoals hier in Italie bij de Unieuro. Je hebt dan de CD-RW en 80gb disk model, geen airport en BT.

Let wel goed op met je keuze van een USB Wifi adapter voor de Mac; ze geven je vaker hoofdpijn dan opluchting (disconnect problemen, systeem crashes...). Wellicht is een bridge makkelijker (of een zogenaamde Wifi game adapter van Sitecom, kost € 35 euro).

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

De sitecom USB wifi heb ik goede ervaringen mee staat ook duidelijk ondersteuning voor mac. Van d-link heb ik inderdaad vaak horror verhalen gehoord.

• Dubbel Fristie
Ik ga dus nu op zoek naar een Mac mini G4 _/-\o_

Alleen wat me zo verbaasd is dat ze er 2e hands er zo veel voor vragen :'( (ik denk dat ik maar een V&A advertentie moet plaatsen O-) )

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
Kijk ff rond op: http://www.tweedehandsmac.nl/
En dan aan de linkerkant klik je in het dropdown-menu op Mac Mini

PSN: djmurcielago

• Dubbel Fristie
Murcielago schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 10:34:
Kijk ff rond op: http://www.tweedehandsmac.nl/
En dan aan de linkerkant klik je in het dropdown-menu op Mac Mini
Goeie site, alleen jammer dat er nog geen systeempjes zijn die bij me budget passen :'(
We wachten rustig af.... :>

Verwijderd

Ik zou eens bieden op een paar van die systemen op tweedehandsmac. 450 euro is voor een G4 Mac Mini best stevig aan de prijs. Het lijkt erop dat ze elkaar vooral naapen met de prijs.

Ik heb een half jaar geleden mijn 1.42 Ghz Mini die van alle toeters en bellen was voorzien (toetsenbord, mighty mouse; 1 GB en airport & bluetooth) met de grootste moeite nog 430 euro weten te krijgen. Ik heb er overal mee lopen leuren, maar ik kreeg er echt niet meer voor. Een basis mini moet je zeker voor 350 kunnen krijgen.

• Alfisti
  • Registratie: September 2002

Alfisti

So macht Reisen Spaß

Verwijderd schreef op woensdag 27 september 2006 @ 14:18:
Een basis mini moet je zeker voor 350 kunnen krijgen.
Dat heb ik er ook voor betaald, helemaal netjes met doos en andere accecoires enzo :)

• mangahuisman
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-01 14:18
Ik denk dat over 5 jaar niemand meer op Microsoft draait, en dat je windows vista servicepack 6 gewoon kan kopen op koningendag voor 2,50 met een oude lelijke dell pc erbij.
Je kan er toch niks mee...

Word een beetje het OS/2 Warp verhaal denk ik met Microsoft.... Alles beloven niks waarmaken en dan ook nog eens de hoofdprijs vragen voor freatures die allang achterhaald zijn. Microsoft is er niet meer voor de persoon die plezier wil hebben met zijn pc. ... Microsoft maakt zich alleen maar hard om geld te incasseren.....
Ik ben met ms-dos 3.3 begonnen en toen was het nog fun... nu is het om te huilen.

Microsoft een schip dat zinkt....door gebrek aan passie...

Ze zijn vergeten waar ze zelf zijn gestart.

[ Voor 58% gewijzigd door mangahuisman op 28-09-2006 11:22 ]

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:50

Q

Au Contraire Mon Capitan!

mangahuisman schreef op donderdag 28 september 2006 @ 11:04:
Ik denk dat over 5 jaar niemand meer op Microsoft draait, en dat je windows vista servicepack 6 gewoon kan kopen op koningendag voor 2,50 met een oude lelijke dell pc erbij.

Word een beetje het OS/2 Warp verhaal denk ik met Microsoft.... Alles beloven niks waarmaken en dan ook nog eens de hoofdprijs vragen voor freatures die allang achterhaald zijn. Microsoft is er niet meer voor de persoon die plezier wil hebben met zijn pc. ... Microsoft maakt zich alleen maar hard om geld te incasseren.....
Ik ben met ms-dos 3.3 begonnen en toen was het nog fun... nu is het om te huilen.

1. Totaal off-topic
2. Famous last words...

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:28

Exirion

Gadgetfetisjist

mangahuisman schreef op donderdag 28 september 2006 @ 11:04:

Ik mag dan zelf Apple-gebruiker zijn en met liefde OS X draaien, maar ik heb nog nooit zoveel kortzichtigheid in een onzinnige post gezien :{

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

offtopic:
Ik wil net zeggen, het kan gerust dat in de loop der tijd Microsoft aandelen verliest in tegenstelling tot Apple, echter helemaal wegvallen zal het niet. 90% van de games draaien niet eens op een Apple.. Daarintegen heb je ook nog de "microsoft addicts" die nooit willen overstappen.

• Dubbel Fristie
Ik krijg hier langzaam maar zeker aanbieding van mini's me mailbox binnen stromen, dus ik denk dat het wel moeten lukken :)

EDIT: Ik heb hier een aanbieding liggen van een Mac mini G4: 1.42Ghz, 512MB, 80GB, Airport/bluetooth, OS X Tiger voor 300,- _/-\o_
Dit moet hem wel worden :)

Bedankt voor jullie hulp !

[ Voor 35% gewijzigd door Dubbel Fristie op 29-09-2006 16:47 ]

Pagina: 1