2 RAID arrays op P5B Deluxe ICH controller performance?

Pagina: 1
Acties:

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 17:24
Goed volgens aangezien me nieuwe bord morgen binnen komt, moet ik toch vandaag me RAID probleem oplossen.

Ik denk dus dat het dit gaat worden:

2 x RAID0 (4 x 250 GB WD)
1 X RAID1 (2 x 250 GB WD)

Maar dit moet dan wel allemaal op de ICH controller, goed volgens BalusC kan je 2 arrays op 1 controller zetten. Maar wat ik me afvroeg hoe zit het dan met de performance? Wordt de RAID0 hier niet langzamer van?

Want heb ook nog die 2410SA van Adaptec liggen, hierop zou ik ook eventueel nog de RAID1 kunnen draaien. Maakt qua snelheid toch weinig uit bij RAID1 of die dan op de PCI adaptec 2410SA of op de onboard ICH controller komt?

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het heeft technisch gezien geen invloed op de performance als je meerdere arrays op een controller gebruikt. Verder is het echt aan te raden om zélf diverse testjes en benchmarks te uitvoeren op diverse configuraties, zoals ik hier ook al opperde: BalusC in "Asus P5B vs. A8N-E Raid0 + Raid5" Eigen ervaring is het betrouwbaarste antwoord.

• Ferdyvw
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-02 09:48
TheGeneral schreef op maandag 25 september 2006 @ 20:15:
Goed volgens aangezien me nieuwe bord morgen binnen komt, moet ik toch vandaag me RAID probleem oplossen.

Ik denk dus dat het dit gaat worden:

2 x RAID0 (4 x 250 GB WD)
1 X RAID1 (2 x 250 GB WD)

Maar dit moet dan wel allemaal op de ICH controller, goed volgens BalusC kan je 2 arrays op 1 controller zetten. Maar wat ik me afvroeg hoe zit het dan met de performance? Wordt de RAID0 hier niet langzamer van?

Want heb ook nog die 2410SA van Adaptec liggen, hierop zou ik ook eventueel nog de RAID1 kunnen draaien. Maakt qua snelheid toch weinig uit bij RAID1 of die dan op de PCI adaptec 2410SA of op de onboard ICH controller komt?
Ik heb een DS4, met dezelfde onboard Raid chip, en volgens mij kun je slechts 1 raid array tegelijk hebben.

Ik draai een Raid 5, met 3 schijven.

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 17:24
Ferdyvw schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 18:04:
[...]

Ik heb een DS4, met dezelfde onboard Raid chip, en volgens mij kun je slechts 1 raid array tegelijk hebben.

Ik draai een Raid 5, met 3 schijven.
Nee dat klopt niet, ik draai er nu 2 zoals ik wilde dus het is prima mogelijk.

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• Nitrohoss
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-03-2024
Als ik de specs van de P5B dlx lees dan zie ik bij SATA 8x staan.. expliciet word daar nog bij vermeld dat het om 3 Gb/s aansluitingen gaat.. het lijkt me ergens stug dat elke afzonderlijke SATA aansluiting een 3 Gb/s bus heeft. Kan iemand me vertellen wat exact de snelheid is of dat het beter is om een PCIe RAID controller te kopen met een ander moederbord...

Ik heb hier gezocht, de manuals van het bordje gelezen, gepost op het asus forum.. wel een aantal vermoedens gehoord maar geen absolute getallen kunnen vinden.. kan uiteraard ook iets zeggen over mijn zoekcapaciteiten... :P

Verwijderd

SATA/300 is 300MB/s. Dat is de interface tussen harddisk en controller. Dat zegt niets over de interface tussen controller en chipset, dat kan een lullig PCI-busje zijn van 133MB/s of zelfs USB1 theoretisch.

In de praktijk is het zo dat de bus waarmee de controller is verbonden aan de chipset goed genoeg is, wanneer deze:
- via PCI-express is verbonden (PCIe x1 is in principe al voldoende)
- direct aan de chipset zit middels een 'embedded bus': zoals de PATA connectors en de SATA connectors die direct aan de chipset vastzitten.

Heeft je moederbordfabrikant een 'extra' chip op de moederbord gestopt, dan loopt deze niet via een embedded bus maar helaas vaak via PCI, en dat kun je beter voorkomen.
Pagina: 1