• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-10-2025
Okay, maak je op voor een lang verhaal:

Ruim een half jaar geleden kwam ik via de Jean Michel Jarre-mailinglist in kontakt met een jongen in Japan, genaamd Mirai.
Mirai betekent in het Japans toekomst en als naam betekent het zoiets als 'mens van de toekomst' of zoals Mirai het zelf vertaalt: Future Boy. Hij is namelijk wel van Engelse afkomst.

Door hem, zijn ideëen en zijn website ben ik ernstig geïnteresseerd geraakt in de toekomst, en dan vooral een positieve.

Nu vroeg ik me af, of er meer mensen zijn die daar mee bezig zijn. Daarmee bedoel ik mensen die erin geloven dat door een algehele mentaliteitsverandering het mogelijk wordt om de toekomst er wat rooskleuriger uit te laten gaan zien.
Zo zou het geen kwaad kunnen als zaken als racisme, oorlog, honger en meer van die algemeenheden, tot een minimum beperkt zouden worden, puur omdat er gewoon geen behoefte aan is.

Door de geestelijke luiheid van de meeste mensen, resulteert dat vaak in reacties als "nou, ga je gang, dat lukt je toch niet" en meer van dat soort negatieve instellingen. ;(

Maar volgens mij is het mogelijk om er werkelijk wat aan te doen. Mijn overtuiging is dat de toekomst in concept vast ligt en dat als niemand ene moer uitvoert dat het dat zelfs als definitief vastligt. Maar als we ons inzetten om de toekomst te veranderen, dan kunnen we dat ook.

We moeten beter met het milieu omgaan, beter met onze gezondheid bezig zijn en behoorlijk meer wederzijds respect tonen (ik gebruik het woord respect, maar anderen noemen het liefde O+).

Zaken als geld en materiële bezittingen moeten minder belangrijk worden en in ieder geval zo onbelangrijk dat ze niet meer het levensdoel van mensen vormen.
Persoonlijk hecht ik natuurlijk wel een bepaalde waarde aan mijn spullen, puur omdat het de zaken zijn die ik mijzelf heb kunnen toeëigenen door de inspanningen die ik geleverd heb. Maar het is niet mijn algemene levensdoel mijzelf te verrijken met geld en spullen, enkel om de reden dat ik het stoer vind om er veel van te hebben. Maar je hebt bepaalde zaken natuurlijk wel nodig om in comfort te kunnen leven. Het is namelijk ook niet mijn bedoeling om als een kluizenaar of jezuiet door het leven te gaan. |:(

De spullen en het geld moeten een middel zijn om meer inhoud aan het leven te geven, zij het door een rustige en veilige omgeving te creëeren om in te leven, zij het om anderen daarmee te helpen. De materiële zaken dienen om het leven te veraangenamen en niet om aan de buurman te laten zien wat een geweldige Dobly Prologic breedbeeld televisie je nu weer hebt. De auto (die ik overigens niet heb) moet dienen om je om een veilige manier van A naar B te vervoeren, en hoeft dus helemaal niet groter, duurder of exotischer te zijn dan die van je collega's.

Ik kom maar beangstigend weinig mensen tegen die er net zo over denken, zonder dat het boeddhistische monniken of hoogbejaarde weirdo's zijn. Maar misschien is er nog hoop en vind ik hier medestanders die, zonder hun grip op de realiteit te verliezen, erin geloven dat het menselijk handelen nog wel degelijk zin heeft.
Dat niet alles bepaald wordt door het toeval of de mensen in de regeringen van de grote landen.

De toekomst is NU!

We moeten nu onze idealen vaststellen en er voor gaan knokken. Geen geestelijk luiheid en domme berusting, maar strijdvaardigheid en inzet.
Dat betekent niet dat we barricade's moeten opwerpen en de maatschappij moeten gaan ontwrichten, maar dat we binnen de mogelijkheden die wij allemaal hebben, die maatschappij moeten ombuigen in de goede richting.

Futuristen, verzamelt u!

grtz.
AxiMaxi

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Hmmm.....ga eens kijken bij een Landmark Forum. Het lijkt wel of je er gisteren nog zat en nu bruisend van de nieuwe ideeen naar buiten komt. Ik zeg niet dat het onzin is hoor, ik heb het ook gedaan. En er zijn trouwens vrij veel mensen met dit soort dingen bezig als je jezelf er maar voor open stel en even rondkijkt buiten je eigen wereld. Ik noemde Landmark al, er zijn ook nog dingen als Neuro Linguistisch weetikwat. Die gebruiken dezelfde ideeen zonder direkt geitenwollen sokken aan te trekken en heel zweverig te worden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

De enige waarde die de mensheid overal en altijd heeft is :"overleven". Bij de mens is dat vertaald in "met zo min mogelijk moeite zoveel mogelijk resultaat boeken". Natuurlijk zijn er altijd idealisten die het beter voorhebben, een redelijke grote meerderheid zal iets beter zijn best doen (daartoe gestimuleert) en een enkele schoft zal z'n zakken in zo'n tempo vullen dat het hele effect teniet wordt gedaan.

De toekomst zal gewoon een voortzetting van het verleden blijken te zijn, maar dat mag je niet weerhouden om zelf een postitieve invloed op de mensheid te hebben, al was het alleen maar omdat er misschien een hemel bestaat.

• AxiMaxi
Bedankt voor de tip, ik had er nog nooit van gehoord.

Ik ben op die site gaan kijken www.landmarkforum.com, maar da's toch niet wat ik zoek hoor. Dat is meer Emiel Ratelband: in concept wel aardig, maar het is een beetje het 'fastfood' idee. Haklare brokken voor veel te veel geld. :Z

Geef mij maar maaltijd van diverse hapjes, gangen, soepen en nagerechten, die ik zelf bij elkaar moet sprokkelen.
Dan doe je ervaringen op, dan leer je vallen en weer opstaan. Dan zie je andere kanten van het verhaal en je hebt de tijd om je eigen conclusies te trekken.

Nogmaals, leuke tip, maar niet helemaal wat ik bedoel. :)

grtz.
AxiMaxi

• AxiMaxi
Op dinsdag 30 januari 2001 12:59 schreef ecteinascidin het volgende:
...
De toekomst zal gewoon een voortzetting van het verleden blijken te zijn, maar dat mag je niet weerhouden om zelf een postitieve invloed op de mensheid te hebben, al was het alleen maar omdat er misschien een hemel bestaat.
Ik bespeur hier een remmende gedachte ;)
Overigens doe ik het niet om in een hemel o.i.d. te komen, maar gewoon omdat ik denk dat we er voor die tijd al beter van worden.

grtz.
AxiMaxi

Verwijderd

Futuristen/Futurisme is een stroming die al wat langer bestaat (vanaf ong. 1930 geloof ik) en die hadden/hebben hele andere ideeen --> werd erg op prijs gesteld door de Italiaanse fascisten). Dus ik zou maar een andere naam verzinnen om verwarring te voorkomen :)

• AxiMaxi
Het 'netwerk' waar ik deel van uit maak heet ook Intelligentsia.
Dat waren oorspronkelijk Russen... maar het hakenkruis had vroeger een betere betekenis en U2 is behalve een popgroep ook een bommenwerpen...
What's in a name? ;)

grtz.
AxiMaxi

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op dinsdag 30 januari 2001 13:04 schreef AxiMaxi het volgende:

Ik ben op die site gaan kijken www.landmarkforum.com, maar da's toch niet wat ik zoek hoor. Dat is meer Emiel Ratelband: in concept wel aardig, maar het is een beetje het 'fastfood' idee. Haklare brokken voor veel te veel geld. :Z
Natuurlijk is niet alles identiek en zijn er verschillende benaderingen. Hapklare brokken? Ja...maar wel persoonlijk klaargemaakt, niet door een cursus leider, maar door jezelf. Daarom komt er ook voor iedereen wat anders uit. Maar wel heel erg gericht op: Het verleden is dat wat het is, het verleden...de toekomst is nu en jij moet hem vormen. Doe dat dan ook goed.

Te veel geld? Ik vind het niet. Voor 3.5 dag van 12 uur en 10 maal een avond van 3 uur betaal je Fl 875. Per uur uitgerekend is dat iets van 12 piek. Je bent er drie maanden mee bezig. Een beetje snelle videokaart komt ook in die richting en die is na drie maanden al verouderd :)

En hoe sceptisch ik ook was, het werkte wel degelijk.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op dinsdag 30 januari 2001 13:08 schreef AxiMaxi het volgende:

[..]
Ik bespeur hier een remmende gedachte ;)
Overigens doe ik het niet om in een hemel o.i.d. te komen, maar gewoon omdat ik denk dat we er voor die tijd al beter van worden.
Weet je zeker dat je niet van Landmark bent? Het zijn haast letterlijk de uitdrukkingen die er gebruikt worden. :)

• AxiMaxi
Op dinsdag 30 januari 2001 13:31 schreef Ortep het volgende:

[..]
Te veel geld? Ik vind het niet. Voor 3.5 dag van 12 uur en 10 maal een avond van 3 uur betaal je Fl 875. Per uur uitgerekend is dat iets van 12 piek. Je bent er drie maanden mee bezig. Een beetje snelle videokaart komt ook in die richting en die is na drie maanden al verouderd :)
Tja, als je het zo bekijkt. :D

Maar dat ik dus al de terminologie gebruik van Landmark, wil dat niet zeggen dat ik het niet meer nodig heb? *D
(Hebben ze geen boek ofzo, dat ik in de bieb kan halen? :P)
Ik had er dus echt nog nooit van gehoord totdat jij erover begon.

grtz.
AxiMaxi

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:41

Elvhenk

Madam Mikmak

Landmark: :r Fancy woorden en veel geld (vind ik) voor zelfmanipulatie m.b.v. veel onderdrukken. Brrrrr....

• AxiMaxi
Zo kwam het ook op mij over, ElvHenk...

grtz.
AxiMaxi

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Er is vrij veel over ze te vinden op het internet. Meestal niet zo heel positief. Er zijn mensen die klagen dat hun hele wereldbeeld aan spaanders ging. Dat zal best waar zijn. Het is nogal confronterend wat ze doen. Je komt dingen over jezelf te weten die je liever niet weet :o

En dan zijn er nog wat berichten over mensen die helemaal door het lint gingen omdat ze instorten. Tsja...als je psychische problemen had voor je er heen ging, gaan ze er vast niet van over. Mogelijk worden ze erger. Daar waarschuwen ze ook voor als je mee wilt doen.

Ze komen soms wat gedreven over. Daarom worden ze vergeleken met een secte. Dat is beslist niet zo. Een secte heeft een leider of een God die 'aanbeden' wordt en de wijsheid in pacht heeft. Bij Landmark zijn er vele 10-tallen forum leiders. En geen enkele is daar de baas van. Ze claimen ook absoluut geen 'waarheid' te hebben. Juist het omgekeerde. Er is alleen een waarheid zoals jij die ervaart. En voor een ander zal dat anders zijn. En die 'waarheid' is even valide. De redenering is dan ook: Maak je er niet druk over en realiseer dat de ander ook gelijk heeft. In zijn of haar wereldbeeld. Sla elkaar de schedel niet in.
Het is dus ook niet in strijd met een godsdienst of zo.

Mijn ervaring:

Ik vond het het geld beslist waard. En de negative bericht op het net zijn van ontevreden mensen. Die zijn er altijd. En voor een klacht wordt sneller een website opgericht dan voor lofuiting.

Kijk maar eens op de tech forums. Als je PC het gewoon doet stel je geen vragen. Maar als die rotte Athlon of P4 weer moeilijk doen schrijf je daar natuurlijk direkt over.

Ik ben het trouwens wel met je eens over de hapklare brokken. Maar ja, in mijn gevoel is het soms wel handig om in 3 maanden iets te doen wat je je ogen opent. Blijkbaar was het me de afgelopen 40 jaar niet echt gelukt :)

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op dinsdag 30 januari 2001 14:02 schreef Elvhenk het volgende:
Landmark: :r Fancy woorden en veel geld (vind ik) voor zelfmanipulatie m.b.v. veel onderdrukken. Brrrrr....
Veel geld? Tsja...ik keek er ook tegen op. Maar ja, ik heb wat zitten rekenen en ik denk niet dat het veel goedkoper kan. Ze moeten tenslotte ook leven, ik werk ook niet gratis. Kijk maar eens wat een pand in het centrum van Amsterdam kost. En daar zitten ze dus.

Zelfmanipulatie? Ja...
Maar dan op de volgende manier: Ik kwam er achter dat ik bij bepaalde conflicten op een vaste manier reageerde. En dat maakte het conflikt dan weer erger.

Zo van: Iemand drukt op knop A, lampje B gaat aan AHA!!!! Dan draai ik aan knop C en dan zal je eens ZIEN!!! Shit...ze halen handel X over.

Nu ik me er bewust van ben dat het in die situatie zo werkt lukt het me (soms :) ) om te zeggen: Kijk eens aan..ze drukken op knop A en lampje B gaat aan...lekker laten branden. Het gaat vanzelf wel weer uit.

Dat is zelfmanipulatie. En ik onderdruk er een conflikt mee. Maar is dat dan erg? Dat ik nu weet hoe ik een probleem kan voorkomen/oplossen?

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

Ik ruim liever mijn issues vanaf de andere kant op: aan de oorzaak werken zodat nieuwe keuzes mogelijk worden i.p.v. mezelf forceren om anders te reageren in een bepaalde situatie.

Verder wil ik best toegeven dat Landmark als organisatie en type bijeenkomsten e.d. mij enorm tegen de borst stuit... ;)

• Virgol
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10-2025
Ik heb juist het idee dat landmark heel erg gericht is op het persoonlijk geluk en niet op het geluk van anderen. Verder heb ik veel negatieve dingen gehoord over de manier waarom ze leden werven.

Het door AxiMaxi beschreven Utopia zonder honger geweld en lijkt mij niet haalbaar. Mensen zijn te veel gericht op eigen belang dan op algemeen belang en het is zeer moeilijk om deze altijd samen te laten vallen.
We moeten nu onze idealen vaststellen en er voor gaan knokken.
Hier ben ik het al helemaal niet mee eens. Het is echt onmogelijk om met knokken een geweldloze samenwerking te berijken.
De spullen en het geld moeten een middel zijn om meer inhoud aan het leven te geven, zij het door een rustige en veilige omgeving te creëeren om in te leven, zij het om anderen daarmee te helpen. De materiële zaken dienen om het leven te veraangenamen en niet om aan de buurman te laten zien wat een geweldige Dobly Prologic breedbeeld televisie je nu weer hebt. De auto (die ik overigens niet heb) moet dienen om je om een veilige manier van A naar B te vervoeren, en hoeft dus helemaal niet groter, duurder of exotischer te zijn dan die van je collega's.
Dit is al helemaal te mooi om waar te zijn. Dit mee doen en mee lopen om beter te zijn dan de mensen om je heen is volgens mij zo ingebouwd in de mens dat je er niet om heen kunt. Op een vreemde manier vind ik het ook leuk om een nieuwe computer te kopen. Niet alleen omdat hij beter is maar vooral omdat hij dan beter is dan die van iemand anders.

Virgol

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Je hebt gelijk dat je oorzaken moet oplossen. Maar wat er vaak gebeurd is dat het probleem niet eens zo groot is, maar dat we op een vaste manier reageren op een kleinigheid waardoor het een groter probleem wordt

1) JIJ!!! draait ook nooit het dopje op de tandpasta.

2) Oh NEE??? let jij dan ook eens op dat je je sokken in de wasmand gooit.

3) JIJ verandert van onderwerp!!! Je luistert niet naar me.

4) Dat zou ik WEL doen als je me serieus nam

En dan heb je heibel in de tent. Dit 'soort' confliktjes herhalen zich vaak in een relatie.
Dan gaat het allang niet meer over de tandpasta. Maar je kan er zo opgefokt van raken dat je het op dat moment ook niet meer kan uitpraten.

Als iemand ergens bij punt 2 denkt: AHA Vorige maand liep dat ook al uit de hand. En ik ga dan altijd weer over die sokken beginnen laat ik dat NU eens een keer niet doen. Ze hebben tenslotte ook niets met de tandpasta te maken. Dan is gelijk de angel er uit. Dan kan je daarna rustig over de echte dingen praten.

En natuurljk is Landmark geen tovermiddel En natuurlijk blijf je gewoon jezelf. Maar we hebben allemaal onze reflexen. Jij ook :) En soms zijn die niet zo handig en dan is het goed te weten dat je ze hebt.

Een heel ander voorbeeld van een verkeerde reflex die uit je hoofd moet worden gestampt:

Bij motorrijden gaat soms iets mis, een auto slaat zomaar af of geeft je geen voorrang. Dan moet je uitwijken en dan moet je bv langs een boom de berm in. Er is 100 meter berm, en één boom. Toch raak je hem. Waarom? Omdat je panisch naar dat ding kijkt want je wilt hem ontwijken. Dat is precies waar je dus uit komt. Als je nu kan leren er vooral niet naar te kijken gaat het goed. Dat is waar ze je op trainen bij een aanvullende rij-opleiding. Dingen te doen die niet echt voor de hand liggen. Maar die toch beter zijn.

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

Dingen hoeven nooit eruit te worden gestampt, daar gaat het hele concept al mis. Dat is onnodig, ook die relatie-irritaties kan je op een andere manier tackelen. Het is trouwens een goed idee om binnen relaties niet al te vaak over de procedure van dingen te steggelen, maar dat terzijde.
Ik doe hier niet vaak reclame maken voor mezelf, maar kinesiologie biedt een veel vriendelijker, persoonlijker en eigenlijk gemakkelijker alternatief. En daarbij ruim je wel op bij de angel en hoeft er dus niet gestampt te worden en rationeel besloten worden om een situatie anders te laten lopen. Dan gaat het gewoon anders.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op dinsdag 30 januari 2001 14:49 schreef Virgol het volgende:
Ik heb juist het idee dat landmark heel erg gericht is op het persoonlijk geluk en niet op het geluk van anderen. Verder heb ik veel negatieve dingen gehoord over de manier waarom ze leden werven.
Landmark is gericht op persoonlijke rust en geluk. Maar dan wel in relatie tot anderen. Dus niet zozeer dat jij in je eentje rustig gelukkig gaat zitten wezen. Maar dat jij een rustpunt in jouw omgeving bent. Waardoor er een positieve invloed van jou op die omgeving uit gaat. Zo van: Verbeter de wereld en begin bij jezelf.

Grijns..gehoord? Via via? Waarom zouden ze GEEN nieuwe cursisten mogen werven? Ze zijn wel over-enthousiast. Vaak zijn het ex cursisten die de meeste werving doen. Waar mensen vaak van opkijken is dat ze zo direkt zijn. Als je zegt NEE ik heb geen belangstelling. Dan stoppen ze direkt. Ze zijn dan ook niet kwaad omdat ze afgewezen worden. Maar als je zegt: Ik weet niet, misschien, later mogelijk, nu even niet, het is te duur, ik heb geen tijd, beschouwen ze dat als een mogelijke ja en gaan dan door.

Ik zag het heel goed toen ik (in cognito) met mijn vriendin bij een Landmark groep was. Ze vroegen of ik een cursus wilde. Ik was ze binnen 5 seconden kwijt. Mijn vriendin heeft geloof ik 10 minuten staan praten om ze kwijt te raken. Daar kan je dus inderdaad doodziek van worden.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op dinsdag 30 januari 2001 15:10 schreef Elvhenk het volgende:
Dingen hoeven nooit eruit te worden gestampt,
Jij rijdt zeker geen motor he? Anders wist je direkt waar ik het over had. :)

Vijftig keer opnieuw proberen tussen twee pilonnetjes door te rijden die een meter uit elkaar staan zonder ze te raken met een motor die maar 50 cm breed is. En dan nog naar zo'n ding kijken en hem toch raken.

Dat noem ik stampen. Je kan honder keer weten dat je niet naar zo'n ding moet kijken, maar je doet het toch.

Ik weet natuurlijk dat een relatie iets anders is dan motorrijden. Maar ik weet ook zeker dat 90% van de mensen het 'tandpasta' probleem herkent. Of iets wat er op lijkt. En natuurlijk moet je niet je relaties aan procedures ophangen. Maar de ellende is dat dat vaak al zo is in een aantal situaties. Je werkt je riedeltjes af als er gevoelige punten geraakt worden. Dat zijn in mijn ogen vaste procedures. Maar beslist geen positieve. Dan is het alleen een voordeel als je het eens een keertje niet doet. En wie weet schiet je dan de volgende keer gewoon in de lach als je het weer herkent. En het maakt me eerlijk gezegd weinig uit hoe je dat effect bereikt en hoe je het noemt. Maar op dat moment heb je in mijn ogen je relatie verbetert. En het geld natuurlijk niet alleen tussen partners, maar ook op je werk of met je buren

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

Je eigen "belief-system" is een dwingend iets. Als jij volgens jouw overtuiging moet stampen, dan wordt het ook stampen voor jou. Maar dat wil niet zeggen dat dat de enige manier is.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Klopt...dat ontken ik ook niet, het is een kwestie van naamgeving. Maar bij dat motorrijden moet je echt 10tallen keren oefenen. En dat geldt voor alle motorrijders. Hoe wil jij zoiets noemen?

Niet om je te pesten hoor :) Maar ik zie bij jou ook een vast geprogrammeerde reflex.

Het is slecht..het is eng en het is voos en ik wil er niets goed over horen :) :) :)

Ik zat net op je site te kijken en daar zag ik een hele serie dezelfde uitspraken staan als dat ze bij Landmark gebruiken.
A) Bij een behandeling wordt volgens een vaste procedure gewerkt.

B) Vervolgens vindt inventarisatie plaats.

C) Hierbij wordt vastgesteld welke stressoren en negatieve overtuigingen uit het verleden nu in de weg zitten. Dit werpt een licht op de gevoelens en de personen die een rol spelen.

D) In het tweede deel van de sessie vindt correctie plaats. Veelal wordt hierbij ook een oorzakelijke leeftijd aangestipt, waarmee het allemaal begonnen was.

E) Correcties worden geselecteerd uit een breed spectrum aan technieken, waarbij steeds voorop staat om op een vriendelijke manier de emotionele knoop te ontwarren.

F) Met stress en oud zeer uit de weg, worden nieuwe keuzen en verandering mogelijk.
Ik heb het stukje over spieren er uitgelaten omdat ze bij Landmark andere indicatoren gebruiken. Dit zijn ongeveer de hoofdpunten van alletwee de systemen. Voor C en D zijn erg herkenbaar.

Welk van de systemen het beste is? Ik weet het niet. Ik neem aan dat het voor iedereen anders is. Wat voor de een prima is, kan voor de andere wel een ramp zijn. En er zijn ongetwijfeld mensen die aan alletwee wat hebben. Of aan geen van twee.

• AxiMaxi
Hmm... zullen we 's een koppie thee gaan drinken met z'n drietjes.
Dan kan onze kinesiologe Elvhenk ons haar ding uitleggen, Ortep de Landmarker het zijne en ik als Intelligentsiaan het mijne. :9

Maar volgens mij hebben we alledrie gelijk.

Ortep, waanzinnige handtekening heb jij trouwens! :P

grtz.
AxiMaxi

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

Zeker, en ik zei toch al dat ik vooringenomen was :P
Het spiertesten is wel een belangrijk onderdeel van kinesiologie, omdat het vrij objectief is, en in elk geval eigen input. De indicatoren zijn op die manier cruciaal. Bovendien werkt kinesiologie met "toestemming", en op die manier wordt e.e.a. gedoseerd.

Tja, Landmark... weet je wat, ik zeg er niks meer over. ;)

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Grijns...prima...zullen we een trauma team standby houden ;-)

Het is moeilijk om niet te lang door te blijven gaan over dingen waar je enthousiast over bent :)

Ik denk dat in alle drie nuttige dingen zitten en goede ideeen. En er zijn vast nog wel 20 technieken die ook werken.

De handtekening komt uit Through the Looking Glass. Je kan bijna begrijpen wat er staat in eerste instantie :)

Waar wil je thee drinken?

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

*grijpt een vers pak Pimm's uit de kast*
Of heb je liever wat anders? Lekker bakkie thee. :)

• AxiMaxi
Nah, café noir is ook lekker of een stukkie boterkoek. :9~

Maar euh... als we dit doorzetten: hoe dichter bij Rotterdam, hoe beter ;)

Gezellie...

grtz.
AxiMaxi

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

AxiMaxi, volgens mij heers jij volledig, maar ik ga nu naar huis en thuis deze topic eens op mijn gemak lezen en reply-en. I'll be back.

Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

Ik denk dat er niet zoveel hoeft te worden gevolgd aan cursussen en dergelijke... als iedereen een positieve houding zou aannemen zou de gehele sfeer hiero ineens zo perfect zijn! Gewoon tolerant zijn; dingen delen; liefde geven en ontvangen...

Ik denk overigens dat er over niet al te lange tijd een periode van uhhh.. grote positiviteit zit aan te komen (kan ff geen andere beschrijving geven :P)

Iedereen is namelijk al behoorlijk aan het veranderen. Kijk maar eens naar de kortzichtige houding van veel mensen een paar eeuw geleden (nu nog steeds veel, natuurlijk, maar nu heb je ook nog altijd een grote lading mensen die in liefde geloven!)

Verwijderd

(Overigens, ff heel erg offtopic: ik denk dat de zin van het leven liefde is. Als je het kunt geven en ontvangen vraag je je namelijk niet meer af wat de zin van het leven is, dan ben je nl. gewoon gelukkig :))

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Eerst even wat quotes en reacties, daarna zal ik reageren op de 'main theme'.
Hmmm.....ga eens kijken bij een Landmark Forum.
Lijkt me een slecht idee. Wat ik ervan gehoord heb zijn dit verschrikkelijke bij-eenkomsten waar mensen emotioneel zo onder druk gezet worden dat ze alles gaan vertellen. Het doel van Landmark hierbij is om zeer veel geld te verdienen, ze dringen er dan ook bij iedereen op aan om reclame voor hen te maken en zo.

Daar staat wel tegenover dat ik er zelf niet heen geweest ben, dus mijn oordeel is niet zo objectief als het zou kunnen zijn. :) Maar dit lijkt me verder erg offtopic.
De handtekening komt uit Through the Looking Glass. Je kan bijna begrijpen wat er staat in eerste instantie
Ach, doe het dan in het Engels! Wat was het ook al weer.., ff opzoeken.

"'T was brillig, and the slithy toves
did gyre and gimble in the wabe:
All mimsy were the borogoves,
And the mome raths outgrabe."

Of neem het koelste couplet van de Nederlandse versie:

"'Hebt gij de Krakelwok geveld?
O heugle dag! Hoezee! Hoezot!
Omhels mij zoonlief, brale held!'
Hij gnorde van genot."

:)

Maar nu ontopic:
Nu vroeg ik me af, of er meer mensen zijn die daar mee bezig zijn. Daarmee bedoel ik mensen die erin geloven dat door een algehele mentaliteitsverandering het mogelijk wordt om de toekomst er wat rooskleuriger uit te laten gaan zien.
Het is natuurlijk mogelijk om door een algehele mentaliteitsverandering de toekomst beter te maken. In feite moet dat zelfs niet zo moeilijk zijn, aangezien het zo gemakkelijk is om vele dingen te zien die verbeterd kunnen worden. Als men de consumptiemaatschappij zou laten varen en zou streven naar een morele allocatie van grondstoffen zou een maatschappij opgebouwd kunnen worden die in vele opzichten beter is dan de huidige.
Door de geestelijke luiheid van de meeste mensen, resulteert dat vaak in reacties als "nou, ga je gang, dat lukt je toch niet" en meer van dat soort negatieve instellingen.
Maar hier kan ik het niet geheel mee eens zijn. Ongetwijfeld is het zo dat vele mensen door domheid of onnadenkendheid of geestelijke luiheid de respons geven die jij hier beschrijft. Maar ik zelf ben ook van mening dat het heel goed mogelijk is dat het niet zal lukken. Dit wil ik graag even toelichten.

Ik ben er van overtuigd dat de meeste mensen bij hun acties niet nadenken over de moraliteit ervan. Hiervoor lijken mij vier verklaringen.
1. Mensen zijn dom. Velen hebben niet de geestelijke capaciteit om te doorgronden dat sommige acties immoreel zijn, of dat moraliteit belangrijk is.
2. Mensen zijn onnadenkend. Zij die die geestelijke capaciteit wel hebben denken vaak niet na over de problemen waar wij voor staan. Zij kijken niet naar de moraliteit van hun acties, hoewel ze het wel zouden kunnen.
3. Mensen hebben een zwakke wil. Van diegenen die inzien wat goed en kwaad is hebben velen niet de wil om ook werkelijk het goede te doen. Ze willen wel, maar laten zich toch verleiden door conformisme en hedonisme.
4. Mensen zijn slecht. Van degenen die zien wat goed en kwaad is, en de wilskracht hebben om hiernaar te handelen zijn ook nog eens velen slecht. Het boeit hen niet wat goed en kwaad is, en zij handelen dan ook niet moreel.

Naar mijn mening valt de grote meerderheid van de mensheid in de meeste (belangrijke) situaties in een of meer van deze categorieen. Ik zou mijzelf hier niet bij willen uitzonderen, ik ben ongetwijfeld ook vaak onnadenkend of zwak (dom denk ik niet, slecht probeer ik te vermijden).

Nu zeg jij dat je met een mentaliteitsverandering de mensheid naar het goede kan omzwaaien. Ik vraag mij af hoe je de bovenstaande problemen wil aanpakken. Mensen zijn dom. Hoe maak je ze slimmer? Mensen zijn onnadenkend. Hoe laat je ze nadenken? Mensen zijn zwak. Hoe maak je ze sterker? Mensen zijn slecht. Hoe maak je ze beter?

Wat ik dus echt absoluut niet wil zeggen is dat ik niet vind dat jij gelijk hebt in de meeste opvattingen die je hebt. Ik vind van wel. Maar ik stel dat het voortbrengen van een goede maatschappij gepaard gaat met een aantal zeer grote problemen die voortstammen uit de menselijke natuur.

Dit moet ons er natuurlijk op geen enkele wijze van weerhouden om ons moreel en goed te gedragen, en om te proberen om de wereld beter te maken. Dit is, op de zoektocht naar waarheid na, het enige echt waardevolle dat een mens met zijn leven kan doen. Ik wil graag verder discussieren over dit onderwerp, maar zou graag eerst weten wat je vindt van hetgene dat ik hier boven gezegd heb.

Groeten,
Lord Daemon

Verwijderd

Het maakt niet uit hoe lang we ook vast zitten aan het begrip van onze beperktheden.
Als we in een donkere kamer gaan en het licht
aan doen, maakt het niet uit of de kamer al
donker was voor een dag, een week of duizend jaar - we doen het licht aan en het is verlicht.. Wanneer we controle hebben over onze vermogen voor liefde en geluk, zal het licht aan zijn...
Het probleem met mensen is niet dat ze het niet weten, maar dat ze zoveel weten dat niet waar is...
Niemand kan het ons kwalijk nemen, behalve
wij zelf...!!

AxiMaxi onthoudt goed...> Je kan een dromer en doener tegelijk zijn, als je 1 woord uit je woordenboek schrapt: 'onmogelijk ' !!!

Ik ben een idealist; ik weet niet welke kant ik op ga, maar ik ben op weg... *D

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ketel1: Bravo...dat is mooi gezegd

AxiMaxi: Prima..ik woon bij Rotterdam, nu de dame nog :-)

Lord Daemon: Het zijn zeker zware bijeenkomsten. Maar je wordt er beslist niet onder druk gezet om wat te vertellen. Dat mag je zelf weten. Ik heb er nog nooit wat verteld. Geld verdienen? Dat valt tegen, het kost 895 piek en daarvoor moeten ze de hele club draaiende houden. Natuurlijk levert een Forum wel een ton op. Maar er zijn ook kosten. Wat denk je alleen al aan de reis en verblijfskosten van de Forum leiders en van de huur van een pand in het centrum van Amsterdam en een keer of 4 per maand een hele verdieping met 6 zalen van het AC restaurant bij Schiphol. Ook de salarissen moeten worden betaald. Die mensen moeten ook eten hoor. En ze werken echt niet voor een salaris op bijstand nivo.

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Mag ik ook een kopje thee trouwens? Geen melk of suiker, graag.

Verwijderd

Door de geestelijke luiheid van de meeste mensen, resulteert dat vaak in reacties als "nou, ga je gang, dat lukt je toch niet" en meer van dat soort negatieve instellingen. ;(
Tja ik vind dat wel meevallen. Ik zelf ervaar dat niet van de mensen om me heen. Ik zelf zie de toekomst zeer rooskleurig in. Ik acht de kans redelijk groot op de hoogste mate van perfectie die te bereiken is. Een wereld die de meeste mensen nu totaal niet zouden begrijpen.
Maar volgens mij is het mogelijk om er werkelijk wat aan te doen. Mijn overtuiging is dat de toekomst in concept vast ligt en dat als niemand ene moer uitvoert dat het dat zelfs als definitief vastligt. Maar als we ons inzetten om de toekomst te veranderen, dan kunnen we dat ook.
Tja. Ik ben erg deterministisch. De toekomst veranderen is in mijn ogen volslagen onzin. Die ligt allang al vast. Net zo goed als je niet de uitkomst van een chemische reactie kan gaan veranderen. Het verloop van een beplaalde reactie ligt gewoon vast. Immers alles is een grote chemische reactie.
We moeten beter met het milieu omgaan, beter met onze gezondheid bezig zijn en behoorlijk meer wederzijds respect tonen (ik gebruik het woord respect, maar anderen noemen het liefde O+).
Veel mensen vinden de wereld belabberd tegenworodig. Ok, hij is verre van perfect. Maar zoals de wereld nu in het westen is, is meer geperfectioneerd in mijn ogen, dan enig ander deel van de wereld ooit geweest is.
Zaken als geld en materiële bezittingen moeten minder belangrijk worden en in ieder geval zo onbelangrijk dat ze niet meer het levensdoel van mensen vormen.
Persoonlijk hecht ik natuurlijk wel een bepaalde waarde aan mijn spullen, puur omdat het de zaken zijn die ik mijzelf heb kunnen toeëigenen door de inspanningen die ik geleverd heb. Maar het is niet mijn algemene levensdoel mijzelf te verrijken met geld en spullen, enkel om de reden dat ik het stoer vind om er veel van te hebben. Maar je hebt bepaalde zaken natuurlijk wel nodig om in comfort te kunnen leven. Het is namelijk ook niet mijn bedoeling om als een kluizenaar of jezuiet door het leven te gaan. |:(

Het werd al eerder gezegd: Ik vind het leuk om bv een computer te kopen. Zelfs al weet de buurman daar geen moer van af. En dat geldt ook voor een Ferarri. Ik ben gek op auto's. Hoe vetter hoe better. Ze kunnen me niet hard genoeg gaan. Etc. etc. Ik vind dat leuk en het kan me geen moer schelen wat de rest van de wereld daarvan vind. Het maakt mij niet uit of mijn bak groter is dan die van de buurman. Als ik er maar blij mee ben.
Ik kom maar beangstigend weinig mensen tegen die er net zo over denken, zonder dat het boeddhistische monniken of hoogbejaarde weirdo's zijn. Maar misschien is er nog hoop en vind ik hier medestanders die, zonder hun grip op de realiteit te verliezen, erin geloven dat het menselijk handelen nog wel degelijk zin heeft.
Dat niet alles bepaald wordt door het toeval of de mensen in de regeringen van de grote landen.
Ik zou niet weten waarom menselijk handelen geen zin heeft. Je komt een beetje depressief over. Zie de wereld eens wat vrolijker in. Als je gewoon een beetje je best doet en iedereen doet dat dan gaan we met name dankzij de technologische vooruitgang het paradijs op aarde tegemoet.

• AxiMaxi
Omdat ik op alle hierbovenstaande zaken wil reageren en het een [censuur] karwei is om alles te quoten, verwerk ik jullie reacties gewoon in m'n verhaal. Dat leest makkelijker.

Oh boy... here we go... :P

Allereerst mijn reactie op Lord Daemon; je zegt je niet helemaal te kunnen vinden in mijn opmerking over geestelijke luiheid. Dat komt omdat ik het anders omschreef dan ik bedoelde. Uit wat je daarna namelijk zegt, blijkt dat je het wel met me eens bent :)
Wat ik bedoelde is meer dat mensen niet de moeite nemen om het probleem onder ogen te zien en om zich op wat voor manier dan ook voor een groot probleem te interesseren. Die 4 punten van je sommen het mooi op.

Mensen leggen nogal gauw het bijltje erbij neer als ze een gevoel van machteloosheid krijgen. Dat is de grootste remmende factor in veel zaken.
Waarom worden mensen die een groot bedrijf opzetten, bewonderd? Omdat ze door het gevoel van machteloosheid heen gebroken hebben en dus iets gedaan hebben wat een hoop mensen niet zouden durven.
Zo is dat ook met die mentaliteitsverandering: omdat mensen bij voorbaat al denken dat het geen zin heeft, beginnen ze er niet eens aan.
Het is dus zaak om mensen in te laten zien dat alles wat ze doen er toe doet en zeker als het hun persoonlijke toekomst aangaat.

Vervolgens vraag je je af hoe je mensen slimmer kan maken, hoe je ze kan laten nadenken etc.
Tja, goeie vraag... ik zou haast zeggen dat het zo'n mooie vraag is, dat ik 'm niet wil verzieken met een antwoord :+
Maar serieus: dat is een lastige.
Hoe kan je mensen het inzicht geven dat ze 'verkeerd' bezig zijn? Een goed begin is het goede voorbeeld geven. Een andere mogelijkheid is door het probleem naar de mensen toe te halen.
Zo was er die tv-spot over die mensen die op vakantie zaten te klagen over de slechte hotelkamer en het ranzige eten, terwijl je daarna een shot kreeg van hongerend Afrika.
Die vond ik wreed goed! Lekker relativerend.
Dan breng je het terug naar proporties die mensen begrijpen.

Ketel 1: leuke, van die kamer met het licht.
Maar als je het vergelijkt met een jeneverfles: de fles is niet gelijk leeg als je de dop eraf draait om te ruiken dat er eigenlijk water in de fles zit... ;)
M.a.w. het probleem is niet opgelost door het kennen van het probleem alleen.

Ortep & LD (& Elvhenk): wat mij betreft nog dit weekend, die thee (wel grappig dat er niemand over koffie begint, trouwens...)

Ortep & LD: laten we de landmarkering even loslaten; ieder z'n idee. Aan de ene kant is het waar, dat Landmark niet kan voortbestaan zonder financiële steun, of in ieder geval niet op deze schaal. Aan de andere kant: als er genoeg mensen zijn met dit idee, dan hoeft Landmark het niet zo groot aan te pakken. Je moet het dan versplinteren. Je kan tenslotte voor veel minder geld de kerk inlopen... vooropgesteld dat die 'kerk' dan iets verkondigt waar je je in kan vinden.
Dat komt in mijn (en ik vermoed ook in LD's) geval niet uit dat dikke boek... ;)
Maar het gaat me hier even om het concept.

Apoc2: je hebt gelijk, het verloop van een chemische reactie ligt vast. Maar je hebt wel de vrijheid om op ieder gegeven moment een stof toe te voegen of juist niet. En je kan ook de temperatuur bepalen.
Ik zie de toekomst ook rooskleurig in hoor en ik ben alles behalve depressief. Als dat zo zou zijn, maaide ik m'n eigen stellingen onderuit!

Wat betreft die vette Ferrari: waarom zou je daar nou zo blij mee moeten zijn? Ik zeg niet dat je het niet mag zijn, maar ik kan moeilijk snappen wat daar nou zo geweldig aan is. Nou geef ik persoonlijk sowieso al niet veel om auto's, maar als ik mezelf i.p.v. die auto een mooi huis, een bak vette synthesizers of een AMD 1.8GHz/256MB met 21" monitor en 12-speed brander voor de geest haal, krijg ik ook niet een bijzonder warm gevoel.
Waar ik wel een enorme kick van krijg, is van psychologie, theoretiseren over ons gedrag, discussiëren over zaken als dit en nog meer. Ik vind het leuk om naar mensen te kijken (ken je dat TV programma 'Urbania'? Geweldig!) en om dingen uit mensen te krijgen.

Ik kijk bijvoorbeeld veel meer uit naar een ontmoeting met Ortep, LD en/of Elvhenk dan naar de aanschaf van een nieuw mengpaneel.
:)

Nogmaals: je mag je leven best comfortabel inrichten, maar de aanschaf van spullen moet hoofdzakelijk het doel van comfort dienen. Het mag ook best van goede kwaliteit zijn, maar een vet-vetter-vetste Ferrari staat volgens mij symbool voor materialisme, niet voor kwaliteit, duurzaamheid en comfort :)
(Laten we proberen het probleem even los te zien van de Ferrari. Dit is dus ook geen aanval op de Ferrari, maar op de gedachte erachter.)

Overigens ben ik ook zeer te vinden in de uitspraak van Jules Deelder: op een beweeglijk standpunt sta je het sterkst.
Wat me doet denken aan een andere uispraak, waarvan ik de exacte woorden en herkomst niet meer weet: "Ik spreek mezelf niet tegen, ik ben gewoon van mening veranderd".

Met andere woorden: misschien krijg ik wel een ander inzicht door wat jullie allemaal nog gaan zeggen, maar voorlopig ben ik het met mezelf eens :9

Gaaahhhh... :o dat was een lang verhaal...
Eventuele kromme dingen, zowel in redenatie als in taalgebruik, lul ik later wel weer recht ;)

grtz.
AxiMaxi

Verwijderd

AxiMaxi >

Ik vind de Ferarri wel een leuk voorbeeld. Een Ferarri staat bij mij symbool voor de ultiem vormgegeven auto's en de allerhoogste prestaties in de formule 1.

Als klein kind ging ik al naar Ferrari tentoonstellingen toe en al 15 jaar hangt m'n kamer vol met troep van Ferrari.

Verder vind ik autorijden enorm gaaf, en als een Ferrari voor jou dan de ultieme rij ervaring is, dan snap ik niet wat daar mis mee is.

Dat die Ferrari zo duur is, is een heel ander verhaal. Dat verterkt het gevoel dat er echt niets mooiers meer te krijgen is.

Om, nog maar een voorbeeld te geven: Het gaat helemaal niet om comfort bij een Ferrari. Die dingen zijn handgeschakeld (best moeilijk met zo'n vermogen) en moeilijk te besturen. Ik heb wel eens gehoord dat de stoelen direct aan het chassis worden gemonteerd, zonder vering, om de rij-ervaring te verintensiveren.

Wat ik hiernmee wil zeggen is dat het puur om een ervaring gaat, en niet zozeer om het hebben van een voorwerp dat in jouw ogen rijkdom symboliseert.

Ik zie overigens ook niet in wat er mis is met rijkdom en jezelf overladen met spullen. Zolang je ook de kleine dingen maar weet te waarderen is daar niets mis mee.

• AxiMaxi
Apoc, gelukkig betekent de Ferrari meer voor jou dan voor mij en daar is zeker niks mis mee.

Maar volgens mij zou de wereld er beter uit zien als we (en daarmee bedoel ik ook mezelf!) 's wat minder met spullen bezig zouden zijn.

Met comfort bedoel ik overigens niet comfort op micro-schaal (of hij lekker schakels, zit of een goede wegligging heeft) maar comfort op macro-schaal (kan ik me leven er 'lekker' mee maken, veraangenaamt het m'n dagelijkse gang van zaken).
Maar laten we alsjeblieft niet verder gaan over die auto (of computer, of muziek apparaten), want ik denk dat ik daarmee m'n punt niet duidelijk kan maken. Het raakt mensen te zeer en we zijn te snel geneigd er de details van te zien zonder dat het de essentie raakt.

Maar dit was lastiger in te zien als je niet gereageerd had zoals je deed, Apoc :)

grtz.
AxiMaxi

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

[tea mode]
Dit weekend ligt voor mij lastig. Volgend weekend moet wel lukken. Ik heb trouwens liever koffie :)

Nu nog even een plaats afspreken die voor iedereen makkelijk te bereiken is en in de buurt van Rotterdam ligt. Voor mij maakt het weinig uit, maar voor een niet Rotterdammer is het misschien handiger om niet ergens in het centrum af te spreken maar er buiten.

Elvhenk: kom je ook?

LD Wil je ook komen?

[/tea mode]

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

Sorry jongens, maar aan mijn behoefte tot discussieren wordt op deze plaats al geheel voldaan. ;) Dus ik hou het even bij een virtueel kopje thee.

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Ik kijk bijvoorbeeld veel meer uit naar een ontmoeting met Ortep, LD en/of Elvhenk dan naar de aanschaf van een nieuw mengpaneel.
Tja, Elvhenk en ik waren er afgelopen weekend bij de W&L-meeting. :) Er komt er nog wel een, dus ooit zal je mij ontmoeten. Wat een feest! :P

Een langere reactie volgt.

Lord Daemon

Verwijderd

AxiMaxi >
M.a.w. het probleem is niet opgelost door het kennen van het probleem alleen..

Niet helemaal mee eens..want ken je het probleem wel...?! Laten we maar
eerst beginnen bij het daadwerkelijk kennen van het probleem; AxiMaxi jouw stelling is:
'Ik wil graag de maatschappij in de goede richting buigen'

Mooi ideaal, maar ken het probleem; dus begin eerst bij jezelf..ken jouw waarheid...
Het buigen van de maatschappij is een ideaal
van een jonge hond (absoluut niets mis mee)
maar bekijk de realiteit.. genoegen is het kwalitatief verbeteren van jezelf..> voordat je in aanval gaat; op weg naar de overwinning van het verbeteren van
de wereld...zonder het daadwerkelijk kennen van jezelf, treed er belangeloosheid op...
Belangeloosheid wijst eigenlijk naar het ontbreken van een persoonlijk motief. Dat duidt weer op de afwezigheid van valse identificaties. Het Leger des Heils lijkt me een fatsoenlijk voorbeeld van een groepering die zich belangeloos opstelt. De vraag of toewijding hier ooit leidt tot een doorbrekend inzicht kan ik niet beantwoorden. Het is bovendien een foute vraag. Ik suggereer hier namelijk dat er een doel is dat verwerkelijkt moet worden. Er kan geen doel zijn. De weg en het doel zijn een (1). Het 'zijn' kan in begoochelde toestand slechts zichzelf verwerkelijken.

In de hectische wereld van vandaag is de weg van belangeloze toewijding moeilijk te begaan. Men dient er voor geroepen te zijn en een methode mag het nooit worden, dat zou slechts leiden tot nieuwe gebondenheid. Het probleem is dat de groepen waarin iets dergelijks wordt nagestreefd bijna altijd worden geteisterd door competitie. Ook de organisaties die zich hiervoor opwerpen zijn vaak niet te vertrouwen...

Dus mooi ideaal, ken jezelf, ken jouw waarheid...Ontstaat er dan niet een intense drang om de waarheid in elke handeling tot uitdrukking te brengen? Doe aan sociale verbeteringen ... help mensen, zodat zij daarop anderen kunnen helpen... geef het goede voorbeeld, mensen kun je niks wijs maken,totdat je hun hart op een vredige manier raakt... strijd in stilte; maar wijs!

AxiMAxi...vergeet niet dat ik je ideaal ook
zeer ten harte neem, maar ideaal begint eerst bij je eigen waarheid...

Succes!

'We must be greatfull for our mistakes, without them we wouldn't know any better..'

• AxiMaxi
Ketel1, allereerst bedankt voor deze uitvoerige reactie!

On with the program:
Op woensdag 31 januari 2001 18:42 schreef ketel1 het volgende:

[...]
AxiMaxi jouw stelling is:
'Ik wil graag de maatschappij in de goede richting buigen'
Ho, wacht even: ik wil niet de maatschappij in m'n eentje gaan ombuigen hoor!
Nee, het gaat mij erom dat juist iedereen voor zich bij zichzelf te rade gaat en dientengevolge zijn eigen mentaliteit ombuigt. Dan zal de maatschappij als geheel wel gaan volgen.
En verder schreef Ketel1:
Mooi ideaal, maar ken het probleem; dus begin eerst bij jezelf..ken jouw waarheid...
Het buigen van de maatschappij is een ideaal
van een jonge hond (absoluut niets mis mee)
maar bekijk de realiteit.. genoegen is het kwalitatief verbeteren van jezelf..> voordat je in aanval gaat;
Ik wil mijn oproep tot de aanval bij deze even nuanceren. Zoals ik als zei, het is niet de bedoeling dat we barricades oprichten en de maatschappij gaan ontwrichten. Het zou m.i. een 'stille' revolutie moeten zijn, of zoiets; ieder voor zicht verandert zijn mentaliteit t.b.v. een positieve en creëerende toekomst.

Maar om zelfs nog even terug te komen op mijn eerst betoog; het is vooral mijn bedoeling om te zien hoe mensen met hetzelfde idee omgaan. Ik eindig weliswaar met een felle strijdkreet ;) maar het gaat mij op de eerste plaats om het zoeken naar 'geloofsgenoten'.
En Ketel1 schreef nog meer:
op weg naar de overwinning van het verbeteren van de wereld...zonder het daadwerkelijk kennen van jezelf, treed er belangeloosheid op...
Belangeloosheid wijst eigenlijk naar het ontbreken van een persoonlijk motief. Dat duidt weer op de afwezigheid van valse identificaties.
Dat van die belangeloosheid snap ik wel, maar dat van die valse indicaties gaat me even boven m'n pet. Wat bedoel je daar precies mee?

Overigens denk ik niet dat het belangeloosheid is. Het is mij globaal te doen tegen de 'verloedering' van de aarde als geheel. Lekker grootschalig allemaal, ik weet het, maar nogmaals: ik had niet het idee dat ik wel 's effe de wereld zou kunnen verbeteren!
Ketel1 vervolgt:
Het Leger des Heils lijkt me een fatsoenlijk voorbeeld van een groepering die zich belangeloos opstelt. De vraag of toewijding hier ooit leidt tot een doorbrekend inzicht kan ik niet beantwoorden. Het is bovendien een foute vraag. Ik suggereer hier namelijk dat er een doel is dat verwerkelijkt moet worden. Er kan geen doel zijn. De weg en het doel zijn een (1). Het 'zijn' kan in begoochelde toestand slechts zichzelf verwerkelijken.
Hmmz... kan ik even niet volgen.
Dat van het Leger des Heils snap ik, maar ik weet niet precies wat hun doelstelling zou zijn.
En ik begrijp niet waarom je zegt dat er geen doel kan zijn.
Kan je hier wat verder op in gaan?
Ketel1 weer:
In de hectische wereld van vandaag is de weg van belangeloze toewijding moeilijk te begaan. Men dient er voor geroepen te zijn en een methode mag het nooit worden, dat zou slechts leiden tot nieuwe gebondenheid. Het probleem is dat de groepen waarin iets dergelijks wordt nagestreefd bijna altijd worden geteisterd door competitie. Ook de organisaties die zich hiervoor opwerpen zijn vaak niet te vertrouwen...

Dus mooi ideaal, ken jezelf, ken jouw waarheid...Ontstaat er dan niet een intense drang om de waarheid in elke handeling tot uitdrukking te brengen? Doe aan sociale verbeteringen ... help mensen, zodat zij daarop anderen kunnen helpen... geef het goede voorbeeld, mensen kun je niks wijs maken,totdat je hun hart op een vredige manier raakt... strijd in stilte; maar wijs!
Dat is mijn plan, zoals ik al zei.
Al is plan een groot woord. Het gaat me, nogmaals, vooral erom of er mensen zijn die net als ik hierover denken.
Ketel1 tot slot:
AxiMAxi...vergeet niet dat ik je ideaal ook
zeer ten harte neem, maar ideaal begint eerst bij je eigen waarheid...
Dat probeer ik ook zeker.
Nogmaals bedankt, ik wacht je reactie alweer af.

grtz.
AxiMaxi

(nu naar bed)

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-01 22:38
Lijkt wel wat op flower power

of vrijheid gelijkheid en broederschap.

Misschien is het wel handig als je gewoon de 10 geboden nastreeft, die zijn heel praktisch (meen ik serieus)
Als jij de wet in de bijbel leest, zie je er heel praktische dingen in (Israel was bv. heel goed voor armen en dat soort dingen, was vrij bijzonder in die tijd)
God heeft zijn wet nooit bedoeld als een last, er worden vaak wel dingen bijbedacht, of te wettisch geleeft, dat de meesten niet meer denken aan naasteliefde.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Voor mij klinkt het meer als Humanisme. En dat in een soort kale vorm. Laat iedereen in zijn waarde. En wees eerlijk en oprecht te zijn bij alles wat je doet.

Dat wil dan dus niet zeggen dat we het allemaal met elkaar eens moeten zijn. En dezelfde ideeen moeten hebben. Maar het wil wel zeggen dat je er van uit moet gaan dat ook de ander de waarheid in pacht heeft. Maar dan wel zijn waarheid. En dat die waarheid even veel waard is als de jouwe.

• AxiMaxi
Ja, de 10 geboden is een goed begin.
Maar je moet ook overtuigd zijn van je daden en niet alleen maar doen wat er in die geboden staat.

"Heb uw naaste lief zoals uzelf" zegt ook niet meteen hoe je dat met doen. En daar ligt ook een stukje van het probleem, als je het mij vraagt.
Mensen moeten er (weer?) achter komen hoe ze zich zouden moeten gedragen, of het nou volgens die geboden is of niet. Het is dus niet een kwestie van jezelf maar 'gewoon' volgens de tien geboden te gedragen, maar ook weten wat dat inhoudt.

Bovendien moet je naar vooruitgang en ontwikkeling streven, ervaringen opdoen en kritisch blijven. :)

grtz.
AxiMaxi

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-01 22:38
Precies, het moet niet zijn omdat het moet, maar met je hart.

bv. in de bijbel kwamen de farizeen (heel strenge mensen ivm de wet) eens bij Jezus met een vrouw die 5 keer overspel had gepleegd. Op deze zonden stond steniging, dus de farizeen vroegen aan Jezus wat te doen met de vrouw. Jezus antwoord was simpel: wie zonder zonde is, gooit de eerste steen. Geen van de farizeen gooide een steen.
Ze dropen allemaal af. Toen Jezus alleen was met de vrouw, zij Hij: gaat heen en zondig niet weer.
Hij had wel een steen kunnen gooien, want Hij was zonder zonden, maar Hij deed het niet. Zijn liefde voor de vrouw was groter voor Hem dan de wet.
Jezus schafte ook veel wetten af, die waren niet meer nodig voor Zijn lijden voor ons.

• AxiMaxi
Mooi voorbeeld, die ga ik onthouden! :)
Kan je misschien de plaats in de bijbel aangeven waar dat staat?
Dan kan ik 't nog 's nalezen.

grtz.
AxiMaxi

Pagina: 1